abf in golf 2
Ik ben aan het orienteren hoeveel moeite (en geld) het kost om een abf motor in een golf 2 te lepelen.
De complete golf 3 heb ik want daar rij ik al een tijdje mee. Maar ik wil graag terug naar een golf 2. En het liefst een 88-91er edition gti (16v). Dit ook ivm de goede dikke aandrijfassen, juiste zekeringkast, eventueel de brandstofpomp, uitlaat, schijven achter enz enz. Wat voor moeilijkheden ga ik tegenkomen ? |
als je het complete motor gedeelte dus met pompen/kabelboom/computer etc over zet,en je gebruikt je huidige bak,met daar aan 2 assen van een gti 16v golf 2. dan moet het op de uitlaat na een heel eind heen passen.
koppeling van de golf 3 is hydraulisch, maar dat kun je ook gewoon pasmaken in de golf 2.of eventueel de koppeling mechanisch maken met een kabel. ik voorzie niet echt grote problemen met deze ombouw. |
als je het in een 16v gaat maken is het helemaal easy,dan heb je alleen de kabelboom aan te sluiten.uitlaat,aandrijfassen,versnellingsbak,the whole package kun je gebruiken.
|
inderdaad, in een laat type is het plug&play, ook de kabelboom.
Ik zou gewoon de golf 2 houden als die nog goed is, die kan dat makkelijk aan en maakt de ombouw nog makkelijker |
De carrosserie van m'n golf 3 gaat hard achteruit maar het motortje loopt perfect.
Zo'n abf loopt gewoon heerlijk vandaar dat ik die ook niet kwijt wil. Ik vind het zonde van m'n geld om een perfecte golf 2 te kopen als de motor er toch direct weer uitgaat. Een knappe golf 2 gti met motorschade en/of voorschade is alleen lastig te vinden heb ik al door. |
Dat plan klinkt me bekend in de oren. Als het met mijn mk3 te erg word was ik dat ook van plan..
|
Ik kan toch niet de volledige uitlaat van bijv een kr of pl gebruiken ?
Of alles vanaf het spruitstuk ? Plan zou zijn om een spaghetti te monteren, geen kat en verder redelijk beschaafd. Past een spruitstuk en eventueel kat van een abf zo in/onder een golf 2 ? En is het aan te raden het vliegwiel iets af te draaien of is dat helemaal niet nodig in een golf 2 ivm het gewicht ? Kan ik de pomp van een 8v of 16v golf 2 gebruiken of is het wijzer om die van m'n golf 3 over te zetten ? |
spruitstuk van KR past op de abf-motor
je kan de originele pomp laten zitten. Levert iets meer druk, maar dat is niet erg |
Pomp van een abf levert meer druk dan van bijv een kr volgens mij. Maar dat heeft ie dan ook wel nodig.
|
wat is de meest logische volgorde voor het uitbouwen van een motor ?
Eerst aandrijfassen, dan spruitstuk/voorpijp, schakelmechanisme, bekabeling, radiateur, daarna blok ophangen en subframe loshalen ? |
Blok is eruit :thumbup:
Nu het 1 en ander aan pakkingen vervangen, schoonmaken/spuiten en distributie enz en dan weer netjes opbouwen. |
tof, dus dit project gaat door :)
maar heb je ook al een golf 2 staan om het allemaal in te lepelen? |
Quote:
Nee nog niet. Wil niet te overhaast kopen. Wil nu een keer een kleur die echt helemaal naar m'n smaak is. En waar ik qua carosserie weinig meer aan hoef te doen. Wil geen schuifdak. Geen roest. Goede metallic kleur. |
mooi klussie bas! binnekort meer eens ff een biertje bij je doen zie ik!
;) |
Quote:
Goed plan, Mike. :thumbup: |
Ik dacht altijd dat alleen de G60 de dikke andrijfassen heeft in de Golf 2? Maar de 16v ook?
|
zelfs de 90pk 1.8
|
Kleine sneak preview van de plannen:
|
Wat kan ik volgens jullie nog meer van mijn golf 3 gebruiken voor de ombouw?
Achteras ? Teller ? Rembekrachtiger/hoofdremcilinder ? Eventueel incl abs ? Welk deel van de uitlaat ? Stuurbekrachtiging ? Stuurhuis ? Enz enz. |
1. De achteras is breeder en 5x100, hoe ga je dat voor oplossen?
2. Wel dashboard ga je gebruiken? Ik zou het bij de Mk2 tellerbak van een 16v houden. 3. Volgens mij uitwisselbaar, weet het even niet zeker. 4. Uitlaatspruitstuk van een ABF is erg goed, die zou ik behouden. 5. Pomp en stuurhuis van de mk2 behouden, is ook makkelijker met de ombouw. Die Mk2 pomp kan je gewoon weer monteren. |
Quote:
1. Bij de voorkant ga ik het complete subframe overzetten incl fusee's en remmen enz. Waarbij ik de dikke assen van een golf 2 gebruik. 2. ik twijfel nog over welk type dashboard. In principe van een golf 2. 3. Vanaf het spruitstuk/kat zal ik dus een type 2 uitlaat moeten gebruiken ? |
assen moet je dan ook van de mk3 gebruiken , mits je een plus onderstel hebt
|
Quote:
Zijn die van een golf 3 niet te lang voor een golf 2 ? |
Als je het subframe van de mk3 monteerd met fuseehuizen moet je ook de golf 3 assen gebruiken ivm de lengte. Mits je natuurlijk plus onderstel op de donor hebt anders kan je de golf 2 assen gebruiken.
ff je kenteken op het werk in toetsen en de lengte van je assen vergelijken met die van een golf 2 gti. Dan weet jij genoeg ;) En anders kom je maar even langs ....;) |
Quote:
Volgens de nintendo op mn werk ;) zijn de golf 3 assen dus een stuk langer. |
Als je een 16v als donor gebruikt, zou ik die complete uitlaat en spruitstuk gebruiken. Volgens mij past een origineel abf spruitstuk niet onder een golf 2
|
De uitlaat van een mk3 vr6 past wel zo onder een mk2 , dat is mijn ervaring dan. Mag er dus vanuit gaan dat de motor met spruitstuk en eerste pijp ook zo onder een mk2 past.
EVentueel heb ik nog wel van een golf mk2 16v vanaf de kat een originele vag uitlaat liggen in goede staat. ;) Maar goed, in de tijd van discussie voeren over een onderstel en ombouw had hij al klaar kunnen zijn bijna . Motor uit de mk2 rukken , sub eronder , 16v erin etc is een avondwerk . Bedrading volgende avond, avond erop uitlaat eronder en rammen maar ....;) |
Quote:
Met enige aanpassingen denk ik dat het originele spruitstuk ook wel past. Liefst pak ik inderdaad gewoon een spaghettie met/zonder kat en bijv supersprint of magnex vanaf kat van een golf 2. Dan past het allemaal het mooiste onder de auto. Helaas kan ik de laatste weken slecht bij de auto omdat de jongen waar ik het doe niet vaak daar aanwezig is en alles vaak in de avonduren moet qua werk enz. Helaas heb ik hiervoor geen eigen ruimte en niet genoeg kennis. Doel is om aankomende week een hoop werk te verzetten zodat m'n echte zoektocht naar een goede donor kan beginnen. |
Kleine sfeer impressie ;) :
|
Zaterdag even naar een golf 2 Moda kijken...
Ben benieuwd... :D |
leuk sfeertje! :thumbup:
|
leuk project beste vw blok zo,n abf. en laat het dash van de golf 2 lekker zitten neem aan dat je niet meer herinnerd wil worden aan zo,n golf 3 crisis.
|
en wil je wat meer pk,s zet er dan een glader tegen aan heb ik ook
|
Quote:
Foto's? Specs? Ben benieuwd hoe dat er uit ziet en loopt.. :D :thumbup: |
kijk even in de post doing wrong with a limited (search 16vg60)
|
eerst maar eens zorgen dat de boel mooi draait en de rest er goed bij staat.
Ik heb gister zo goed als zeker een burgundy paarse moda gekocht dus dat gaat alvast de goede kant op. |
bas jij lepel die motor er toch zo ff in? Stelt allemaal niet zoveel voor.
|
probleem blijft het gebrek aan tijd en eigen ruimte.
@mike: jij hebt de mazzel dat je een mooie ruimte kunt gebruiken wanneer je wilt. ;) die mazzel heb ik helaas niet. |
Moda staat voor de deur.
Niet geheel onbelangrijk voor de ombouw... |
Denk ook even aan de hydraulische koppeling en kabelgescakelde 02A bak
|
All times are GMT +1. The time now is 07:28. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.