Katalysator rammelt, katvervanger?
Sinds enige tijd rammelt mijn katalysator enorm. Best irritant, vooral als de motor koud is. Nu informeerde ik bij Brezan voor een nieuwe. Deze kost 213 euro, inclusief pakkingen. Een andere optie is een katvervanger las ik.
Na enig zoekwerk ben ik achter het volgende gekomen: * auto's voor 31 december 1992 (met of zonder U9 op kentekenbewijs) hebben geen katalysatorverplichting. Dit zijn de gegevens van mijn auto btw: VOLKSWAGEN GOLF CL 66KW U9 Datum eerste toelating 13 maart 1991 Datum eerste tenaamstelling 13 maart 1991 Vermogen 66 kW (90 pk) Waar kan ik ergens een katvervanger kopen voor mijn Golf 2 1.8 8v? Wat zijn de voor- en nadelen? Zou ik het wel of niet doen etc. Alvast bedankt! |
Zonder kat is beter,
maar ik heb altijd gezeik met de APK dat het wel moet (ook U9) Ik zou dus eerst zeker weten of het wel of niet hoeft voordat je wat koopt. Even in de gaten houden dit... |
je kan ook de kat leegtikken.
ben je ook flow belemmering kwijt. |
Quote:
wat is het bouwjaar van jou auto dan? |
1991... en staat als U9 op papier!
Weet niet of er ergens een wetsartikel is ofzo wat ik kan uitprinten? |
Ik wou hem ook leegkloppen, maar heb me laten vertellen dat het geluid er heel hol van wordt omdat je een holle ruimte crieert. Beter was een rechte buis ertussen.
|
Je kan ook een pijp er in lassen dan.
Maar het holle geluid valt best mee alleen als ze er op tikken dan horen zedat die leeg is. |
Katalysator is echt verplicht bij een U9 hoor!
Mijne werdt gewoon afgekeurd,dus let daar wel op. Kost alleen maar extra geld en werk. |
|
Ow,haha...lees het ja :tongue:
maar bij de APK zien ze het wel verder... ik heb ook gelezen dat het vanaf eind 1992 verplicht is, dus snapte de afkeur ook niet :( maar het zij zo |
Quote:
Nope het mag. Heb wetteksten erbij gehaald :) En zelfs Kwikfit en een een Opeldealer in de buurt gebeld, en het mag gewoon. |
Ow,da's vreemd...maar heeft me dus flink wat(onnodige)kosten opgeleverd dus.
In 2008 had ik met m'n zwarte 1.6 1990(ook U9)ook afkeur. Die kat was losgeraakt en had er dus ook een vervanger onder laten zetten. Mocht dus ook niet...gelukkig had ik de kat toen nog bewaard,dus er maar weer onder gezet :( Waarom weten zoveel APK keurmeesters dit dan niet??? |
Ik wil zelf ook de kat verwijderen dus even een vraag naar RDW gestuurd ik kreeg het volgende antwoord.
Geachte heer ********, In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende. Er hoeft bij uw Volkswagen Golf uit 1991 geen katalysator aanwezig te zijn. Een katvervanger is dus ook toegestaan. Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Medewerker Klantenservice RDW Ik heb ook een Golf van 1991 met U9 Toevoeging dat betekent heel simpel dat de auto aan de Amerikaanse normen voldeed. |
Quote:
Denk onwetendheid of sleur in de routine. Het mag en scheelt inderdaad veel poen :wow: Gewoon wettekst erbij en dan wordt ie goedgekeurd. |
Quote:
De regels veranderen elk jaar. Misschien hebben ze toen juist gehandeld. |
Maar goed dat ik er geen nieuwe kat onder heb!
Volgende week apk,met kathalysator dus... maar goeie tip in dit topic :thumbup: |
Quote:
Lijkt me erg sterk dat die regels elk jaar veranderen... maar ben een leek wat wetgeving betreft. Graag gedaan hoor, met het geven van de tip :thumbup: |
Quote:
Er komen ieder jaar nieuwe regels bij en anderen veranderen. Zo is er in 2010 ook een aantal veranderingen doorgevoerd, o.a. -bandenspanning moet goed zijn -draairichting/oudside band moet goed staan -kentekenbewijs is bij apk niet meer nodig -etc. |
Mijn katalysator rammelt ook erg.. Hoe klop je deze 'leeg' dan?
|
Quote:
Makelijkste is: -demonteren -in bankschroef zetten -met hamer en stuk ijzer of zo leeg slaan -terug monteren |
Goed dat ik dit weet..
Kat er mooi onder vandaan! |
Zolang je aan de co gehaltes voldoet zie ik geen rede om het af te keuren.
|
Goed nieuws dus!
Mijne moet binnenkort weer en is eigenlijk altijd 200% in orde alleen de CO niet. Neem aan dat hij dan wel gewoon aan de CO moet voldoen? Of mag die dan ook hoger zijn?! |
CO mag toch alleen lager zijn?
CO is de hoeveelheid koolmono-oxide je uitstoot. Hoe hoger hoe meer je uitstoot. dus zodoende denk ik dat de concentratie CO alleen lager mag zijn |
|
Ik doelde er op of mijn auto dan nu ook nog aan die 0.5% moet voldoen,
omdat ie wel als U9 op papier staat. Zonder kat ga ik die 0.5% natuurlijk niet halen dus keuren ze hem alsnog niet goed zonder kat. |
U9 betekend dat hij aan de US norm voldoet.
|
En dat is een CO uitstoot van ... % ?
|
Quote:
ik heb ook u9, Geen kat, en wel 0,45 % CO. het is mogelijk.. |
Zal zaterdag eens kijken wat die van mij doet....
|
Vandaag co gemeten en was 0,8%
Zou dit met de huidige regels dan afkeur zijn voor een auto uit '91 zonder kat en als U9 op papier? De garage hier zei van wel namelijk, maar geheel op de hoogte van hoe en wat wat betreft uitstoot en het katalysator verhaal waren ze ook niet. |
Niet op de hoogte maar ze doen wel apk ?
Ze hebben dan een boek Bob, maar ik dacht dat u9 betekende dat er een kat onder zit en hoort maar zeker ben ik niet. :) |
Jeps Martijn, dat klopt ook...
Maar eerder in dit topic werd gezegd dat er een wijziging plaats had gevonden dat auto's met U9 vermelding, maar zonder kat nu wel gewoon door de keuring kwamen. Mits ze de goede co waarde hadden... Nou is mijn '91er GTI er dus zo één met U9 vermelding, zonder kat en een co van 0,8% |
Hij was wel goed warm tijdens de meting?
|
Gloeiend heet komt eerder.... :)
Nee die was zeker wel warm. Als ie koud zou zijn, is de co dan lager of hoger? |
Hoger ;)
Maar hoe oud ik jou golf dan Bob 91 ? Volgens mij moet die dan aan co komen van max 0.5 procenta's... |
Zonder lamba mag je een hogere uitstoot hebben btw :)
|
Zonder lambda en kat mag je 3.5 % halen.
|
Quote:
Is van '91 ja en lamda geregeld... De 0,5% regel was ik mee bekend. |
All times are GMT +1. The time now is 11:36. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.