Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Motorblok CY GTD MKI (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=75812)

storm 30-09-2010 22:33

Motorblok CY GTD MKI
 
Beste forumleden,

Sinds kort ben ik een nieuw project gestart. Na heel lang zoeken heb ik eindelijk een origineel GTD motorblok kunnen vinden met de code CY. Waarom? Ik heb in het verleden een MKI gehad, daar wilde ik een goede diesel inbouwen, MKI is nu weg maar de motor nog aanwezig aangezien ik in de toekomst toch graag een MKI GTD erbij wil hebben.

Bij aanschaf van het blok ben ik vanuit gegaan dat het een optimaal blok was, althans werd mij gegarandeerd omdat ik er een hoop centen voor betaald had. Nu na 3 jaar eindelijk de stap weten te zetten om het blok op te frissen ben ik erachter gekomen dat de kop stuk is en verder mankeert er meer. De foto's volgen later.

Mijn plan is nu ( en daarbij hoop ik op jullie kennis en vaardigheid):

- Motorblok gedeeltelijk reviseren
- Motorblok(delen) tunen

Ik heb niet veel ervaring wat betreft aanpassingen om het beter en sneller te laten maken, vooral met gebruik van de moderne technieken en verbeterde onderdlenen die ik kan toevoegen aan dit blok. Om een voorzetje te geven, ik zat zelf te denken aan:
Brandstofpomp
Noozles
Kop
Nokkenas
Oliepomp
Turbo
Zuigers
Lagers

Denk ook aan de deskundigheid van de jongens die in de revisie zitten en de tuners onder ons.
Graag jullie reactie (tips en advies)

Gr Jim
:cool:

storm 30-09-2010 22:34

Ik zal binnenkort ook foto's maken van alle onderdelen die ik alvast heb, zoals turbo en dergelijke.

Johan1982MK1 01-10-2010 07:09

Wel zeldzaam zo'n CY
Ik heb nog 1 liggen uit een jetta 140.000km compleet met alle steunen ook die op het schutbord voor het brandstof filter luchtfilter +steun alle kapjes enz..
Deze gaat natuurlijk niet weg :) maar komt in een mk1 golf..
Succes ermee, leuk project!!

Erik_vw 01-10-2010 16:14

Waarom zoveel moeite om er een CY in te stoppen terwijl er zat Golfjes II te koop zijn voor weinig met een nog redelijk goed SB of JR blokje?

storm 02-10-2010 23:49

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
Waarom zoveel moeite om er een CY in te stoppen terwijl er zat Golfjes II te koop zijn voor weinig met een nog redelijk goed SB of JR blokje?


Hoi Erik,

-Dit omdat het een zeldzaam blok is, wil ooit dit inbouwen in een originele gtd mkI.
-omdat dit het einige GTD blok is (70pk), dat geleverd is in een golf 1, kan ik het goed gebruiken voor de RDW als ik een type goedkeuring wil hebben. Denk aan omkeuren van benzine naar diesel.
-Tot slot het opvoeren van het blok en dan binnen de marge blijven van 40% vermogenswinst voor de RDW. Intercooler erbij en nog wat spul kom ik gauw tussen de 90 en 110pk hoop ik.

SB/RA is een goed blok, daarin tegen heb ik liever de JR, minder stekkers. Met de Sb haalde ik een Top van 200 km/u, was sneller dan de TDI van mijn broertje :thumbup:

SB is nu opgeblazen, helaas. Kop stuk en zuigers beschadigd.

storm 02-10-2010 23:50

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Wel zeldzaam zo'n CY
Ik heb nog 1 liggen uit een jetta 140.000km compleet met alle steunen ook die op het schutbord voor het brandstof filter luchtfilter +steun alle kapjes enz..
Deze gaat natuurlijk niet weg :) maar komt in een mk1 golf..
Succes ermee, leuk project!!



Thanks voor de reactie, Johan. Wees er zuinig op.

bas. 03-10-2010 09:36

@ storm,
wat heb je allemaal aangepast voor het JR blok?? daar ben ik wel is benieuwd naar, en dan vooral het elektra gedeelte.
Heb er zelf nu een 1.6D inliggen, maar wou toch overstappen op iets meer vermogen.



Edit: en wat is voor de rest verschil met sb/jr mbt de elektra?

joostvw 03-10-2010 11:13

leuk projectje dan Jim!
ik hoorde vandeweek toevallig iemand (arosaboy) vertellen over zijn oude gtd.
daar had hij 120 pk uit getrokken.
het schijnt dat die turbo's makkelijk 1.5 bar aan kunnen :)
dus als je dan nog wat met de brandstofpomp kan knoeien moet je wel op leuke vermogens uitkomen met zo'n ding.
hij kon er zelf toen een bmw 325 mee bij houden :D

en eh
:postpics:

Erik_vw 04-10-2010 08:17

Quote:
Originally Posted by storm
Hoi Erik,

-Dit omdat het een zeldzaam blok is, wil ooit dit inbouwen in een originele gtd mkI.
-omdat dit het einige GTD blok is (70pk), dat geleverd is in een golf 1, kan ik het goed gebruiken voor de RDW als ik een type goedkeuring wil hebben. Denk aan omkeuren van benzine naar diesel.
-Tot slot het opvoeren van het blok en dan binnen de marge blijven van 40% vermogenswinst voor de RDW. Intercooler erbij en nog wat spul kom ik gauw tussen de 90 en 110pk hoop ik.

SB/RA is een goed blok, daarin tegen heb ik liever de JR, minder stekkers. Met de Sb haalde ik een Top van 200 km/u, was sneller dan de TDI van mijn broertje :thumbup:

SB is nu opgeblazen, helaas. Kop stuk en zuigers beschadigd.



Duidelijk verhaal :thumbup:
Wil zelf ook nog eens een JR in mijn golf 1 hangen, hoeft voor mij niet persee een CY te zijn.
De remmen voor zijn hiervoor namelijk aan aangepast, nu het blok nog. :tongue:

storm 04-10-2010 17:40

Quote:
Originally Posted by bas.
@ storm,
wat heb je allemaal aangepast voor het JR blok?? daar ben ik wel is benieuwd naar, en dan vooral het elektra gedeelte.
Heb er zelf nu een 1.6D inliggen, maar wou toch overstappen op iets meer vermogen.



Edit: en wat is voor de rest verschil met sb/jr mbt de elektra?


Hoi Bas,
Ik heb zelf nooit een JR blok gehad, weet dat deze wel goed zijn om wat meer vermogen uit te halen. Ik heb zelf een SB gehad. Het verschil tussen de SB en de JR is dat de turbo van de SB en RA gekoeld zijn en deze ook geleverd zijn met een intercooler, verder heeft deze net iets meer stekkers voor de motor in vergelijking tot de JR blok. Daarnaast zal er wel iets kleins aan de motor zijn, volgens mij was er ook iets met de pomp uit me hoofd.


Voor de JR zou je kunnen denken aan een andere turbo (grotere), intercooler aanbrengen, bredere downpipe en verder nog wat spelen met de pomp en de turbodruk verhogen. Dan komt ie aardig van zijn plek.

Gr :cool:

bas. 04-10-2010 18:05

Ik zal is opzoek gaan naar een JR, eerst eventjes uitzoeken hoe ze het hebben ingebouwd in mijn golf, is een wirwar van kabels die doorgelust zijn etc.

Dus eigenlijk voor een eerste Turbo ombouw is het geen verkeerd idee om denk ik dus om een JR in te bouwen.

Erik_vw 05-10-2010 11:21

De SB heeft een kleiner turbo dan de JR maar spoelt daardoor wel lekker snel op.

storm 17-10-2010 08:59

Het is even stil hier op deze topic. Ik ben hiernaast nog bezig met een ander project, ben bezig met het inbouwen van een diesel in een benzine auto.

Ik heb wel een vraagje, ik heb een aantal koppen liggen hier, om precies te zijn 3, van een motor type 1v een sb en de ander weet ik niet. Ik heb 2 vragen, wie o wie kan mij vertellen welke ik het beste op de CY motor kan monteren, welke is het beste voor meer vermogen?

Verder heb ik gezien dat bij al mijn (G)TD koppen tussen de kleppen (aan de vlakke kant, onder) de wand gescheurd is. Nu is die wand heel dun naturlijk, maar nu heb ik ergens gelezen dat het mag??!!! Vreemd lijkt mij. Iemand hier een verhaal over?

Graat ook tips over de setup, nokkenas bijvoorbeeld? Wat zijn de verschillen tussen de koppen?

Hoor graag van jullie.

Gr :thumbup:

storm 17-10-2010 09:02

Quote:
Originally Posted by storm
Het is even stil hier op deze topic. Ik ben hiernaast nog bezig met een ander project, ben bezig met het inbouwen van een diesel in een benzine auto.

Ik heb wel een vraagje, ik heb een aantal koppen liggen hier, om precies te zijn 3, van een motor type 1v een sb en de ander weet ik niet. Ik heb 2 vragen, wie o wie kan mij vertellen welke ik het beste op de CY motor kan monteren, welke is het beste voor meer vermogen?

Verder heb ik gezien dat bij al mijn (G)TD koppen tussen de kleppen (aan de vlakke kant, onder) de wand gescheurd is. Nu is die wand heel dun naturlijk, maar nu heb ik ergens gelezen dat het mag??!!! Vreemd lijkt mij. Iemand hier een verhaal over?

Graat ook tips over de setup, nokkenas bijvoorbeeld? Wat zijn de verschillen tussen de koppen?

Hoor graag van jullie.

Gr :thumbup:


O ja, kan iemand mij svp vertellen of de kop met het onderdeelnummer: 068103373 D een TD kop is of een gewone diesel?

Gr

M v D 17-10-2010 09:48

Die scheurtjes tussen de kleppen komen heel vaak (lees; altijd..)voor, als ze niet te diep zijn en /of richting de voorkamers ingescheurd zijn, is er niks aan de hand. Ik heb mijn cilinderkop met zulke scheurtjes zelfs laten reviseren en rijd er nu al zo'n 23.000 km mee, met 1,5 bar turbodruk en absoluut geen problemen.
De SB/RA en 1V hebben naar mijn weten altijd hydraulische klepstoters. De CY niet altijd en als de jouwe dat niet heeft, passen die koppen ook niet. Anders wel.
Heb me laten vertellen door een revisiebedrijf bij mij in de buurt dat er wel verschillen tussen de koppen zit, maar dat deze minimaal zijn. Meen dat er iets verschil zit in de klepdiameters. Zijn (volgens hem) nauwelijks te merken.
Welke turbo ga/wil je monteren? Een watergekoelde kleine (SB / RA) of een ouder type die veel groter is. Ik kan je wel zeggen dat er hierdoor veel verschil in te voelen is qua powerband, koppelkromme en motoreigenschappen.

bas. 17-10-2010 09:50

als jij bezig bent met de ombouw van Benzine naar Diesel, gebruik je dan de kabelboom van de nieuwe Motor? of pas je de benzine boom aan?

storm 18-10-2010 10:30

Quote:
Originally Posted by bas.
als jij bezig bent met de ombouw van Benzine naar Diesel, gebruik je dan de kabelboom van de nieuwe Motor? of pas je de benzine boom aan?


Hoi Bas,
Opzich heb je geen nieuwe kabelboom nodig. Je kunt gewoon een kabel toevoegen voor je gloeirelais dat is alles. Je kunt ook bij de sloop opzoek gaan naar een diesel en daar de gloeirelais samen met kabel vanaf halen. Deze bij jou monteren.

Ik heb zelf een kabelboom genomen van een diesel en deze ga ik compleet monteren. Dus geen bestaande gebruikt van een benzine. Begrijp ik uit jou vraag dat je een diesel in wil bouwen?

gr :)

storm 18-10-2010 10:32

Quote:
Originally Posted by M v D
Die scheurtjes tussen de kleppen komen heel vaak (lees; altijd..)voor, als ze niet te diep zijn en /of richting de voorkamers ingescheurd zijn, is er niks aan de hand. Ik heb mijn cilinderkop met zulke scheurtjes zelfs laten reviseren en rijd er nu al zo'n 23.000 km mee, met 1,5 bar turbodruk en absoluut geen problemen.
De SB/RA en 1V hebben naar mijn weten altijd hydraulische klepstoters. De CY niet altijd en als de jouwe dat niet heeft, passen die koppen ook niet. Anders wel.
Heb me laten vertellen door een revisiebedrijf bij mij in de buurt dat er wel verschillen tussen de koppen zit, maar dat deze minimaal zijn. Meen dat er iets verschil zit in de klepdiameters. Zijn (volgens hem) nauwelijks te merken.
Welke turbo ga/wil je monteren? Een watergekoelde kleine (SB / RA) of een ouder type die veel groter is. Ik kan je wel zeggen dat er hierdoor veel verschil in te voelen is qua powerband, koppelkromme en motoreigenschappen.



Thanks voor het antwoord, hier kan ik weer verder mee. Zal wel kijken of ik de SB kop monteer of de 1v.

Gr :)

bas. 18-10-2010 10:42

ik heb een aantal weken gelden een golf 1 Diesel gekocht, eigenlijk zonder te kijken en op goed vertrouwen van de verkoper.

Na een inspectie kwam ik er achter dat het geen orginele diesel was maar een 1.5jb en omgebouwd naar een 1.6D jr uit een golf 2 met de orginele 4-bak van de golf.
Ze hebben alleen het Diesel blok er in gepleurt en met een stel kroonstenen de boel aangesloten, ik wil dit dus allemaal weer netjes op orde brengen.

Nadeel is alleen dat er op de sloop 0 Diesel staan hier :( , dus had de stille hoop dat je zelf een boom hebt gemaakt.

Nu vraag ik me af waar je het voorgloei relais op moet aansluiten in de cockpit.

storm 18-10-2010 14:36

Quote:
Originally Posted by bas.
ik heb een aantal weken gelden een golf 1 Diesel gekocht, eigenlijk zonder te kijken en op goed vertrouwen van de verkoper.

Na een inspectie kwam ik er achter dat het geen orginele diesel was maar een 1.5jb en omgebouwd naar een 1.6D jr uit een golf 2 met de orginele 4-bak van de golf.
Ze hebben alleen het Diesel blok er in gepleurt en met een stel kroonstenen de boel aangesloten, ik wil dit dus allemaal weer netjes op orde brengen.

Nadeel is alleen dat er op de sloop 0 Diesel staan hier :( , dus had de stille hoop dat je zelf een boom hebt gemaakt.

Nu vraag ik me af waar je het voorgloei relais op moet aansluiten in de cockpit.


Hoi Bas, diesel golf MK2 is echt goed te vinden op de sloop anders zou ik marktplaats in de gaten houden.

Wat je ook kan doen is mijn kabelboom bekijken en daar een kopie van maken dan ben je ook heel ver. De gloeirelais monteren doe je tegen het schutbord aan, die komt in je motorruimte. Ik zie dat je ergens in Amersfoort woont, anders een x een afspraak maken als mijn Diesel klaar is?!

Gr Jim

storm 18-10-2010 14:37

..met de orginele 4-bak van de golf.

Waarom monteer je geen 5bak! Turbo etc erop, leuk projectje hoor. Moet wel de tijd voor hebben.

bas. 18-10-2010 14:54

klopt, ik werk in Hoogland. kan inderdaad wel een idee zijn om het even te vergelijken.
Of mischien een keer als je de boom er nog uit hebt/of nog goed zichtbaar is.

de bedoeling is ook om een turbo er op te zetten, heb nog een 5-bak van een gti liggen, ben alleen nog beetje aan het uitzoeken hoe het werkt met de turbo etc

storm 21-10-2010 07:57

Hoi Bas, dit is wat jij nodig hebt, grijp nu gauw je kans!

http://link.marktplaats.nl/382159053

bas. 21-10-2010 08:07

meteen even gebeld nam helaas niet op, nog even afwachten dus
Zit er trouwens nog verschil in een gtd en een normale diesel in de kabelboom?
Komt opzich wel goed uit een gtd boom voor een eventuele ombouw alvast.

Bedankt btw

Heb het geld naar hem overgemaakt, ben benieuwd.

storm 21-10-2010 22:37

Quote:
Originally Posted by bas.
meteen even gebeld nam helaas niet op, nog even afwachten dus
Zit er trouwens nog verschil in een gtd en een normale diesel in de kabelboom?
Komt opzich wel goed uit een gtd boom voor een eventuele ombouw alvast.

Bedankt btw

Heb het geld naar hem overgemaakt, ben benieuwd.



Het is niet veel geld voor een kabelboompje, het enige verschil wat erin kan zitten is de stekker die in de zekeringenkast gaat. Heb je niet gevraagd van welke bouwjaar die komt (gtd kabelboom), als je geluk hebt kan je hem zo insteken bij jou.

bas. 22-10-2010 08:53

is van een 88/89er dus dat zou de zelfde zekeringkast moeten wezen.

gti_power 22-10-2010 17:53

Ik zou voor de sb kop gaan,deze heeft een extra oliekanaal die de cy niet heeft in de kop.
In het midden tusse de 2e en 3e cylinder.
En monteer je een metalen kopppakking van een aaz,deze houdt de druk veel beter uit.
Als je toch besluit de cy te gebruiken dan zou je voor de aaz pakking dat gat moeten dichten....
Ik rij er zelf ok mee met de sb met een k24 en dat loopt goed.

Johan1982MK1 25-10-2010 16:51

Dan moet dat oliekanaal wel in het onderblok zitten.. zit er niet bij een CY

storm 31-10-2010 09:56

Thanks heren, oplossing is dus gewoon een CY kop gebruiken.

bas. 31-10-2010 10:12

btw de kabelboom was voor de nieuwe zekeringkast :(

Johan1982MK1 31-10-2010 21:20

Quote:
Originally Posted by storm
Thanks heren, oplossing is dus gewoon een CY kop gebruiken.




Ja, die zaten ook in de eerst golf2 en in de audi's td voor 1985.. en passat..

storm 08-11-2010 09:56

Quote:
Originally Posted by bas.
btw de kabelboom was voor de nieuwe zekeringkast :(


Volgens mij heb ik ergens een nieuwe en en een van een oude voor mijn project nu, maar ik zal vergelijken waar de verschillen zit, in de stekkers zowieso maar misschien kun je alleen een nieuw stekker aan koppelen en ben je klaar. Ik zou hem niet wegdoen als ik jou was. Manieren zat!

Hoe loopt het verder met jou jetta?

bas. 08-11-2010 10:04

zat ik ook aan te denken inderdaad, kwam alleen gister op marktplaats een complete kabelboom tegen van een golf 2 diesel alleen wil die er €75 voor hebben :|

Maar goed deze is dan wel compleet voor de hele auto, dus zou het gedeelte wat ik niet nodig heb weer voor een zacht prijsje verkopen.

Ben op dit moment druk met mijn golf, interieur is compleet er uit, nieuwe remmen rondom, schroefset, nieuwe sensoren, slangen, nieuw,raam mechanisme, andere buitenspiegels ga straks denk ik het blok eruit halen om het schakel mechanisme aan te passen op de uitlaat, hij komt er namelijk tegen aan en trilt verschrikkelijk.

En de Jetta staat nu ergens achter een paar Vespa's hoog en droog onder een doek, te wachten tot de golf en scooters klaar zijn :)
Heb wel op ebay en rol stof gekocht voor de stoelen, en de fuchse worden 1 deze dagen gedetaild :)

storm 08-11-2010 11:57

Je bent wel lekker bezig, straks heb je een complete nieuwe dailly. Wel leuk dat je er zoveel tijd in steekt. Rijdt er alleen mar beter door straks. Volgens mij heb ik die kabelboom ook gezien maar is die voor een type 2.

bas. 08-11-2010 12:08

ja klopt is voor een 2, en dan het eerste type dus die moet wel passen op mijn zekering kast.

Ben er ondertussen ook uit waar dat kastje voor is op mijn schutbord, dat komt van een fiat af met mercedes bekabeling :S en zorgt er voor dat het gloeien verkort wordt van 90 seconden naar 25 seconden.

Was trouwens vergeten dat ik ook nog matching deurpanelen gevonden heb en die er nu ook inzitten.( de oude hadden allemaal lelijke gaten er in zitten)

Hoe is het met de jouwe?

storm 09-11-2010 10:15

Hoi Bas,
Mijn project ligt heel even stil maar eind van de maand ga ik er weer mee verder. Ik ben sinds kort in het bezit van een MK1 Diesel. Dit wordt de basis voor mijn GTD die ik ga opbouwen.

Maar eerst maar eens mijn schuur opruimen, heb zoveel troep die ik weg moet doen, beetje ruimte creeeren, werkt ook beter dan :D

Aan de andere kant hoop ik zoveel mogelijk informatie te vergaren over het opbouwen van het blokje, wil toch het uiterste eruit halen.

Misschien zijn er hier mensen die geexperimenteerd hebben met de CY blok, zo kan ik weten wat ik wel en niet kan doen. Wil meer pk! :D

Dus allen die dit leest graag reageren,zie start topic.

storm 15-11-2010 22:33

onderdelen
 
Ik heb voor mijn CY project de volgende onderdelen klaar:



storm 15-11-2010 22:36

Turbo
 


storm 15-11-2010 22:40

Downpipe
 


storm 15-11-2010 22:43

Problemen
 
En nu heb ik de volgende problemen,. ..
Bij het loshalen van de kop zie ik dat de zuigers er nogal vreemd uit zien, graag jullie mening of dit zo hoort of niet?

Zuigers laten, uithonen en vernieuwen of gewoon andere erin van een ander td blok?

Wat denken jullie?


All times are GMT +1. The time now is 07:01.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.