distributieketting probleem 1.4 tsi 140pk
Mn vader heeft net een 2e hands touran uit 2006 gekocht ong. 150.000km op de klok, met de 1.4 tsi 140pk (BMY?) motor.
Onderhoudsboekjes compleet ingevuld, nette auto. Nou wil ie em 2 weken terug starten maar de motor sloeg niet aan. ANWB drbij, die kon niks doen, auto afgesleept naar garage. Daar bekeken en conclusie is: distributie ketting heeft een paar tandjes overgeslagen met alle rampzalig gevolgen van dien. Bijna alle kleppen krom en deuk in minstens 1 zuiger. Nog niet eens verder gekeken naar verdere schade... Nu via via een fabrieksnieuwe motor kunnen regelen (uit soort van demo auto van 2008 maar met 0km en jaar garantie) en die is ondertussen ingebouwd. Kost flink wat centen!! Wil nog niet aanslaan maar dat heeft wellicht te maken met inleren van sensoren. Heb een beetje rondgesnuffeld op internet en het schijnt geen onbekende kwaal te zijn bij deze motoren. Ketting schijnt gevoelig te zijn voor uitrekken en dan kan de spanner de boel niet meer bijhouden met als gevolg dat de ketting over de tandwielen heen schiet. Moet toch niet kunnen of wel? Zijn hier terug roep acties over bekend of coulance regelingen? Iemand ervaring hiermee? Verder nog tips wat de oorzaak kan zijn dat de nieuw ingebouwde motor niet aanslaat? Alle hulp is welkom, alvast bedankt! |
de ketting schiet niet over de tandwielen heen, het is puur het rekken van de ketting, gebeurt erg vaak, soms idd met klepschade.
soms heb je geluk, dan is het alleen kwesti van nieuwe kettingen, spanner, en verstel unit van de inlaat nokkenas vervangen en ben je alweer klaar. waarom die niet start? denk dat ze daar bij de garage zo achter zijn? als die brandstof krijgt en een vonk zou die moeten starten, start ie dan alsnog niet dan staat ie hoogstwaarschijnlijk van tijd, en zou je een storing inbouw combinatie moeten krijgen. |
Geen garantie van de verkoper?
|
Wij rijden nu 60.000 km in een nieuw aangeschafte 1.4 TSI (wel MKV dan), maar ik heb er tot op hede nog nooit eerder last van gehad, laat staan dat ik er van gehoord heb dat dit kan geburen...?? Ik vind het ook raar dat de verkopende partij van niets weet, is dit bij een dealer gebeurt?
Vwb het niet willen starten van de nieuwe motor zou ik idd eens gaan kijken bij een dealer, deze moeten er vast uit kunnen komen qua electronica en eventueel inleren van de sleutel. Succes |
Kettingproblemen zijn wij nog niet zo vaak tegen gekomen bij de TSI / FSI motoren.... Wel andere probklemen..
Wat betreft het niet willen starten heeft niets te maken met inleren oid.... Motor kan je zo overzetten, en er is niks waardoor je motor niet wil lopen.. Misschien niet 100 punten, maar lopen zal hij altijd.. |
Quote:
hou het vooral smorgens in de gaten als de motor koud is, als hij iets ratelt is het foute boel ( ondanks dat je altijd wel wat hoort warneer de motor nog oliedruk moet opbouwen ). de distriebutie ketting is inmiddels ook vervangen voor 1 met een ander nummer ;) het probleem is bekend. |
Quote:
Ander onderdeelnummer wil niks zeggen, er zijn redelijk veel delen die zeer vaak van nummer wisselen ;) |
Quote:
Ik zal eens ff luisteren als de vrouw de auto start.... :thumbup: |
Quote:
heb je zeker gelijk in, maar dit word ook aangegeven in de berichten die naar de dealer worden gestuurd, dat het nummer om de bovengenoemde reden is veranderd. sommige remblokken bijvoorbeeld zijn al een keer of 7 overgegaan op een nieuw nummer, maar wat nou het verschil is :confused: ze piepen nog steeds even hard :cool: |
Quote:
Er wordt niet ieder keer een bericht gestuurd als er voor de zoveelste keer een onderdeelnummer veranderd. Het nummer veranderd gewoon in gids/etka na de eerstvolgende update. Monteurs krijgen van die nummer wijzegingen zoizo niks te horen. Als het een bekend probleem is en de ketting om deze rede veranderd is zal je het in elsa terug kunnen vinden (wat volgens mij voor een 1.4 tsi niet het geval is) |
als je in de hst kijkt van elsa pro staat er een bericht over de kettingen, hierin staat vermeld het probleem, en dat er een nieuw nummer beschikbaar is voor de kettingen, omdat de kettingen met het oude nummer teveel rek zouden hebben.
wil morgen wel effe het nummer van het schijve opzoeken |
Quote:
Je kunt het nummer van die hst melding opschrijven, is neem ik aan alleen een vw klacht ? ? Bij audi is er meen ik weer niks van bekend, ben het tenminste nog nooit tegen gekomen. Vaak is het bij de het ene merk weer bekend en bij de ander niet, dit komen we vaak tegen. |
audi weet ik helaas niets van, wij doen alleen vw.
ik heb er nu een stuk of 8 gedaan, polo 3 cil. komt ook nog weleens voor |
Quote:
JIJ moet eerst maar even de ELSA Voorwaarden lezen... dan weet je dat je NOOOOIT dingen die in het HST staan openbaar mag maken.... Immers?! Ik heb maandag ook een Touran TSI met ketting problemen. Zal eens even daarachter koekeloeren. |
Quote:
Met een nummer kan toch niemand iets doen tenzij dat hij het zelf op kan zoeken ;) Officieel mag je wel meer niet ;) Volgens mij mag je zelfs normale elsa bestanden (reparatie) niet eens delen terwijl elsa gewoon verkrijgbaar is. |
Quote:
Er word duidelijk gemeld dat HST meldingen NOOIT buiten de werkplaats deuren mogen komen... en daar kan hij zich ook gewoon aan houden, deze up to date Elsa informatie vind jij niet in de elsa versies die rondzwerven.. Tegenwoordig staat het niet meer op de pc, maar gaat alles via internet. Dus dan kunnen ze er geen cd's meer van verkopen op marktplaats enzo. |
Quote:
Waar maak je je toch druk om, grootste deel is toch al bekend ;) . Zoals eerder gezegd maak alleen het publiceren van het hst nummer niks uit, als je nou daadwerkelijk een copy plaats wordt het een ander verhaal. |
Quote:
Gewaarschuwd mens telt voor 2 laten we het daar maar ophouden. Vandaag de 1.4 TSI uitelkaar gehaald. Motor optijd gezet en toen bleek dat 1 van de 2 nokkenassen gewoon niet op tijd staat! EN toch staat de ketting wel op spanning, morgen de tandwielen er eens afhalen en kijken of daar wat verdraaid is. SOwiesow nieuwe spannerij, gelijders, ketting, tandwielen etc besteld.. |
Kortom: ik kan mijn zoektocht naar een MkV GT Sport met TSI wel staken zeg maar....(om tenminste nog een paar centen over te houden en niet de plaatselijke garage te gaan sponsoren).
|
Quote:
Je moet niet overdrijven ;) Iedere auto heeft zo wel zijn problemen, is meestal gewoon een kwestie van geluk hebben :D |
Quote:
Niet overdrijven ging over de reactie van de zoektocht staken, en het is bij een auto meestal ook gewoon een kwestie van geluk hebben. De een rijd een wagen zo zonder problemen na de 2 ton en de ander heeft met hetzelfde type wagen altijd iets ;) Maar problemen met een distrubutieketting komen wel eens voor, maar lang niet bij alle wagens zoals je in al die berichten leest. En de dealer heeft voor de 1.2 motoren gewoon een oplossing (tenminste bij de audi A1). Lijkt mij dat ze het probleem bij de volkswagens dan ook kennen maar heb hier geen ervaring mee. Dus dit wordt gewoon onder garantie verholpen zonder dat ze met een smoes over oliedruk komen ;) |
Quote:
:screwy: Doe ff normaal.. De 1.2 TSI motoren van Seat, skoda, VW en audi zijn allemaal hetzelfde, en er zijn een heleboel die ratelen bij de start van de motor! Dit komt door de kettingspanner . oprekken van de ketting, en wordt gewoon onder garantie vervangen door een verbeterde set! (Ander type ketting en spanner) Ik heb ze al bij de bult vervangen, en heb er nog geen 1 gezien met motorschade! Er zit nl ook een overspring beveiliging op voor het krukastandwiel.. ;) Dus help alsjeblieft geen broodje aap verhalen de wereld in! Elke rammelende ketting wordt bij ons vervangen! Wat betreft de 1.4 en 1.8/2.0 T(F)SI motoren komt het sporadisch voor, als je ze in verhouding zet met het aantal auto's wat geen problemen heeft. Maargoed, VAG geeft ook toe dat de kettingen geen succes is, en gaat bij de nieuwe generatie gewoon weer terug naar de Tandriem (Die vrij lang zitten mag) Trouwes, heb je al eens bij Citroen / Peugeot in de keuken gekeken? THP motoren? Dat is pas top :thumbup: :shake: |
Trouwens, waar baseer jij het op dat het rammelen niet door een spanner kan komen? Die Dikke bout die tegen die geleider aan zit werkt toch echt op oliedruk hoor! Nog elke keer als ik hem eruit draai ligt er een halve liter olie op de grond..
|
Quote:
Even een ander vraagje, heb je zelf wel enige ervaring bij een dealer of ander garagebedrijf, heb je er zelf eentje hebt met een opgerekte ketting of praat je puur uit "internet" ervaring :screwy: En je kunt er gewoon van uit gaan dat ze echt wel naar een oplossing zoeken en doorvoeren in de productie en niet zoals je zelf zegt: Volkswagen pas na ernstige ratelgeluiden o.a. de distributieketting vervangt bij hun TSI 1.2 motoren. Kijk al die links zijn leuk, maar het komt zoals eerder gezegd lang niet zo vaak voor als die links doen geloven. We schroeven op het werk met 10 man aan audi's en zitten echt niet heel de dag kettingen te vervangen, komt echt maar heel sporadisch voor. |
Niks mis met een distributieriem.
Bij de meeste tdi's mogen ze al 200.000km blijven zitten. Dan kan het bij tsi ook. Quote:
|
Ongelovelijk hoe druk JIJ je maakt, denk eens aan je hart.
De 1.2tsi is er inderdaad een verbeterde set verkrijgbaar die onder garantie erop gaat in 99% vd gevallen, ik zit toevallig ook in de VAG groep dus mijn informatie is betrouwbaar. Ook voor de 1.4tsi is er een coulance regeling van kracht afhankelijk van km en leeftijd. Vergeleken met andere merken gaan de VAG merken best ver met coulance etc. Mocht je andere ervaringen hebben dan zit je of bij de verkeerde dealer of je maakt het er zelf na, en als ik je berichten zo lees denk ik het laatste. |
+1 :thumbup:
|
Quote:
Het is zo lastig te beoordelen maar het kan daadwerkelijk ook gewoon een normaal spanner geluid zijn welke je hoort. Als je niet serieus genomen wordt kun je meestal ook een afspraak maken met de aftersalesmanager om je probleem te bespreken. Vaak is het in de werkplaats het probleem dat de motor al iets te warm is en de klacht minder aanwezig is. Als jouw klacht aanwezig is bij koude motor is het verstandig om hem dan de dag van te voren te brengen zodat deze heel de nacht kan afkoelen en dan de volgende dag eventueel samen met de monteur te luisteren. Nadeel internet is dat meestal maar een klein deel klopt, en er meestal een hoop meepraters zijn die denken een zelfde probleem te hebben zonder dat deze mensen er verstand van hebben. Ook worden de problemen ruim uitgemeten maar als je kijkt hoeveel wagens er van dit type rondrijden is de klacht nog redelijk beperkt. Quote:
1) Naar Mijn weten is dit een spanner welke de geleider met een veer onder spanning houd en vervolgens door de oliedruk geholpen wordt. 2) Een distributieketting wordt altijd aan een kant opgespannen ( aan de kant waar geen spanning op staat) Motor draait rechtsom, daardoor zit de spanner aan de linker kant. Bericht mag je gewoon laten staan ;) |
Ik kan een praktijkvoorbeeld geven, maar let op dit is wisselend per type/motorcode etc dus er is geen vaste coulance oid.
Een 1.4tsi tiguan met 172.000km erop van 02-2008. Nog 50% coulance op delen en arbeid. Was trouwens nog de 1e distributieketting! Maar nogmaals dit kan zelfs per bouwmaand noch verschillen. |
@jan, stuur mij eens een PB.. met waar je weg komt etc.. misschien kunnen we wat voor je doen.
|
@ Fryslan; PB is verzonden.
|
Hoe zit het met de coulance regeling voor de distributieketting?
Ik heb een Touran uit 2008 met 41.000 km op de teller. Nu moet de distributieketting vervangen worden. |
@ Marco-t: Ik lees hierboven dat hij 100.000km mee zou moeten gaan. Zal naar mijn idee dan nog wel uit coulance vervangen worden, maar kun je beter bij de dealer navragen denk ik.
Andere vraag: Mijn ouders rijden een fransoos en daar probeer ik ze al jaren uit te lullen. Nu zijn ze eindelijk voor een VAG auto aan het kijken, en omdat ze zuinig willen rijden maar ook een caravan willen trekken is er de twijfel tussen de TDI en de 1.4 TSI. Maar nu lees ik dit hier en begin ik toch wel te twijfelen of het zo verstandig is om ze een TSI aan te smeren. Gezien mijn ouders ook nooit naar de dealer gaan voor onderhoud maar naar een garage hier in de straat of naar mijzelf voor de kleinere reparaties. Is er mijn twijfel nou terecht of zeggen jullie dat het allemaal sterk overdreven word. En is er überhaupt een recht op coulance regeling als de auto niet bij de dealer word onderhouden (maar wel op de juiste interval z'n onderhoud krijgt). |
Quote:
Ik wil dit graag voor je uitzoeken als je contact met mij opneemt. Ik moet een aantal specifieke gegevens hebben om het 1 en ander na te kunnen gaan. PB mij aub even hoe of wat |
|
Quote:
Precies! Gewoon einde discussie, volhouden dat het geen probleem is heeft geen zin meer. Volgens mij heeft de 1.6 THP van Peugeot/Mini/BMW hetzelfde probleem. Vooral die quote dat een ketting een motorleven lang mee moet gaan, misschien is een motorleven maar 100.000km bij VW :shake: |
Quote:
Quote:
VAG rijders zijn er al eens slechter vanaf gekomen hoor... Als ze er allemaal last van zouden hebben zou VW al een terugroep actie gestart zijn. Als ervaren VAG monteurs hier nu zeggen dat het voorkomt, maar dat ze niet hele dagen kettingen staan te vervangen, dan is dat misschien ook zo, maar ja, emoties, geld, sensatie en drama verkopen beter. Ow ja, laten we complotten ook niet vergeten, die doen het ook altijd goed ;) |
VW of een ander automerk beginnen niet zomaar aan terugroepacties als er geen levensgevaarlijke situaties door ontstaan. Dat kost namelijk smerig veel geld en geeft imago schade.
Als er een kans is dat je motor in de soep loopt dan mag je daar vrolijk mee verder rijden. Dat was 10 jaar geleden zo, da's nu nog steeds zo. |
Vandaag gezien in de Autoweek (van deze week) een artikel van 6 pagina's over de vele problemen met de TSI motoren.....
|
Quote:
mocht ook eens tijd worden dat autoweek hier aandacht aan besteed, mooi stukje tekst in ieder geval. |
All times are GMT +1. The time now is 16:05. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.