Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Technische verslagen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=136)
-   -   Golf 1 ombouwen van 4 naar 5 bak (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=73135)

Stijn 29-07-2010 23:48

Golf 1 ombouwen van 4 naar 5 bak
 
*Beschrijving van het ombouwen van een Golf 1 'big block' (1.5-1.8) van 4- naar 5-bak

*Moeilijkheidsgraad: 4/5

*Benodigd (speciaal) gereedschap: motorsteun voor het afhangen van het blok

*Benodigde onderdelen: linker motorsteun (specifiek Golf1/Scirocco 5 bak), schakelvinger 5 bak (of 4 bak vinger en een lasapparaat), en natuurlijk een 5 versnellingsbak. Optie: koppeling, drukgroep, drukpen keerring. Verse olie?
5-bak steun:



*Benodigde technische gegevens: niets speciaals

*Geschat tijdsbestek: 2 tot 3 uur


In dit voorbeeld bouw ik een Golf 1 1.6D om van originele 4 naar Golf 2 TD 5 bak

Hang om te beginnen het motorblok aan een motorsteun. Er zijn verschillende varianten. Reden hiervan is dat om de bak uit te bouwen drie van de in totaal vier motorsteunen los gaan en het blok anders dus naar beneden zal vallen.
Je kunt hiervoor gemakkelijk gebruik maken van de hefbeugels aan de cylinderkop, zoals op de foto hieronder.





Haal een accupool los om te voorkomen dat er kortsluiting ontstaat, zeker zodadelijk met het uitbouwen van de startmotor.

Maak koppelingskabel los.
Maak tellerkabel los: boutje of schroefje uit de bak draaien en aan de kabel trekken, afdekplaatje en wormwiel komen er uit.
Maak massakabel los van de bak.
Maak stekkers van achteruitrijlicht schakelaar los.
Maak bekabeling aan startmotor los en bouw startmotor uit (2x imbus of torkx) let op: de voorste motorsteun komt hierdoor los!
Maak linkse baksteun los (dop 17) van chassis en verwijder baksteun daarna in zn geheel van de bak (4x dop 13)
Maak schakelstangetjes los: eentje heeft plastic kogelgewrichtjes, klik kapje los wippen en stangetje van de kogel trekken. De andere heeft een zekeringsclipje. Uittrekken en goed bewaren :)
Verwijder 2 zware bak bouten net onder de cylinderkop (2x dop 19)

Zet de auto omhoog (of kruip er onder)

Persoonlijk vind ik het makkelijk om de aandrijfassen geheel uit te bouwen. Dit geeft meer ruimte en de kans is groot dat je na inbouw van de nieuwe bak er toch eentje ergens klem heb zitten en je ze alsnog los moet halen. Ik beschrijf dat dus, maar je MAG het overslaan.

Maak bouten aandrijfflenzen los (2x 6x torkx of bij oude bakken imbus)
Maak grote moeren andere zijde aandrijfas los (2x dop 30)
Verwijder bout uit fuseekogels (dop 17) en wrik de fuseestukken van de draagarm. Het beetje ruimte wat je hierdoor krijgt is genoeg om nu de aandrijfassen geheel weg te nemen.
Maak achterste motorsteun los (dop 19) en neem daarna hele beugel weg (2x dop 17)
Verwijder boutjes spatblik tussen bak en blok (3x dop 11 (!!), eentje zit boven de aandrijfflens verstopt.
Let op, een klein stukje spatblik is afneembaar, boutje zit NOG beter verstopt achter de aandrijfflens, en deze is dan weer dopje 10. Neem het stukje blik weg.
Verwijder zware bakbout bij rechter aandrijfflens (dop 19)

De bak hangt nu geheel los! Schuif de bak richting chassisbalk totdat je voelt dat hij los komt. Even pielen om de rechter aandrijfflens rond het vliegwiel te krijgen (nu weet je meteen waarom dat stukje blik afneembaar was). Houd de bak zoveel mogelijk recht om jezelf een klots stinkende bakolie in je nek te besparen.



Hier ligt de zojuist uitgebouwde 4-bak naast de 'nieuwe' 5-bak. De 5 bak is duidelijk iets langer.




Nogmaals in detail
5-bak:



4-bak:





In dit geval ga ik een Golf 2 bak monteren in een Golf 1. Dat brengt wat ombouwwerk met zich mee.
Zo heeft de Golf 1 de achterste motorsteun aan het differentieel zitten, wat de Golf 2 niet heeft. Deze overzetten dus, maar de Golf 2 bak mist de bevestigingspunten daarvoor. Tapeinden overzetten dus, gelukkig heeft de Golf 2 bak nog wel draad waar de tapeinden zo in kunnen:

Tapeind verwijderen met dubbele moer:



En overzetten op Golf 2 5-bak:



Verder moeten we in dit geval ook nog dit schakel scharnierpunt overzetten naar de Golf 2 bak:


Ook in dit geval bestaat het montagepunt gewoon op de Golf 2 bak maar was helaas niet voorzien van schroefdraad. Ik heb daarom het scharnierpunt vastgezet met een draadeind.
De Golf 2 bak is nu getransformeerd in Golf 1 bak :) Klaar:



Als je de bakolie trouwens wil vervangen (lijkt me altijd een goed idee), dan de aftapplug aan de onderzijde van het diff huis eruit halen (imbus 17!!).
Bak het beste pas weer vullen in de auto om overlopen en geklieder te voorkomen bij inbouwen.


Dit is een goed moment om een paar dingen te bekijken. Hoe is bijvoorbeeld de staat van de koppeling? Nu ligt alles er toch naast... Vervangen is een kleine moeite.
Daarnaast bestaan er twee hardnekkige euvels in deze bakken: een lekkend drukpen keerringetje en lekkende aandrijfflens doppen.
Eerst de keerring:


Deze sluit om de ontkoppel drukpen heen die door de holle prise-as steekt. Deze keering lekt vaak! 9 van de 10 keer is een olielekkage tussen blok en bak hier het symptoom van. Keerring is te krijgen bij VW en kost een paar euro.
Punt twee, aandrijfflens doppen. Er zitten sluitdoppen achterin de flenzen gedrukt. Deze gaan normaal NOOIT lekken, maar bij flink lage autos drukken de aandrijfassen wel eens tegen de doppen aan waardoor de in het midden door slijten en de homokineten zich vullen met bakolie. Nieuwe dopjes zijn goedkoop bij VW, ik plak ze echter vaak gewoon dicht met siliconen, is sneller en blijft lang zitten :) Methode Stijn toegepast:




Bouw de bak nu terug in in omgekeerde volgorde. Het is GEEN pretje om hem op zn plek te duwen, maar de aanhouder wint. Zorg, als je de koppeling hebt vervangen, zowiezo dat de plaat goed gecentreerd zit, anders worstel je zonder resultaat uren met die toch al niet lichte bak.
Gebruik voor de linker motorsteun de 'nieuwe' specifieke Golf1 5-bak steun die je hopelijk al ergens geregeld hebt.
Als je de olie afgetapt had: olie er in! Officieel via het vulgat, kijkend op de punt van de bak net rechts van de grote groene einddop (ook weer 17mm imbus), maar veeeel makkelijker via het tellerkabel gat. Vulling circa 1,5 liter, peilen is vuldop 17mm uitnemen - olie net er uit lekken = op peil




Schakelmechanisme: De opstaande schakelvinger aan het einde van de stang vanaf je pook is de belangrijkste speler op dit moment. Zie foto:



De links-rechts beweging die deze vinger maakt is wat je met je pook links-rechts doet. In 4-bak setup moet de vinger dus 3 'posities' halen, R, 1/2 en 3/4. In 5 bak setup moet dezelfde beweging van de pook echter in 4 posities vertalen aan de bak, namelijk R, 1/2, 3/4 en 5. Om dit te kunnen doen heeft het 5-bak schakelsysteem een langere versie van dezelfde schakelvinger, deze maakt daardoor een grotere uitslag.

Hier een 4-bak en een 5-bak vinger naast elkaar:


De 5-bak vinger is dus ruim 4cm langer dan de 4-bak vinger. Als je geen 5-bak vinger hebt maar wel een lasapparaat kun je de 4bak vinger simpelweg doorzagen en er 4cm tussen lassen.

Monteer de 5-bak vinger op het uiteinde van de stang en stel hem af. Dit is even lastig, maar bedenk je dat de hevel aan de bak, als hij vrij staat, vanzelf zich ontspant en gaat staan tussen 3/4. Monteer de schakelvinger dus zo zodat de pook ook ongeveer tussen 3/4 in staat. Waarschijnlijk moet je daarna nog wat finetunen maar dat is een kwestie van wat tijd.

Enjoy!

Marcski 30-07-2010 09:28

aandrijfassen zijn twaalfkant, geen torx.

Ik begin altijd met de buitenste grote aandrijfasmoeren als de auto nog op de grond staat, gaat anders zo lastig als je de binnenste al los hebt ;)

Stijn 30-07-2010 16:45

Tja ik heb luchtgereedschap, ik krijg alles los dus daar had ik niet bij nagedacht. Ok, 12punts torkx dan, wise-ass :)

wobster 30-07-2010 17:56

die cardan boutjes waren redelijk rond daarom dat ik de assen overgeslepen had .

maar :thumbup: voor de how to

Stijn 31-07-2010 08:42

Goede toevoeging, getipt door Mtdi:

Als het koppelingspen keerringetje lekt is er vaak nog meer aan de hand. Achter het keerringetje zit een bronzen geleidings busje in de holle prise as. Deze loopt wel eens uit waardoor de pen kan gaan slingeren en iedere nieuwe keerring ook zo weer lek zal gaan.

Controleer dus of het busje niet veel te ruim is geworden, als het dat wel is dan kan het vervangen worden, VW heeft reparatie busjes in het assortiment (paar euro).

Stijn 31-07-2010 08:43

Quote:
Originally Posted by wobster
die cardan boutjes waren redelijk rond daarom dat ik de assen overgeslepen had .

maar :thumbup: voor de how to


Dat had ik gezien ja, maar met een goed bitje, hamer en een luchtsleutel ging het nog allemaal los... :thumbup:

steven16v 31-07-2010 10:21

Zit er ook nog verschil in kilometerkabels? Bijvoorbeeld als je een gti 2y bak plaatst ipv een 4-bak.

Larsv5 31-07-2010 10:44

Eigenlijk best wat werk als ik dat zo zie.

Stijn 31-07-2010 13:24

Quote:
Originally Posted by steven16v
Zit er ook nog verschil in kilometerkabels? Bijvoorbeeld als je een gti 2y bak plaatst ipv een 4-bak.


Hmm, daar vraag je wat. Volgens mij zijn ze allemaal hetzelfde, ik heb al zoveel omgebouwd en gehobbied met allerlei bakken, maar nog nooit eentje tegen gekomen die niet pastte. Soms geeft het wel rare resultaten (teveel of te weinig aangeven op de teller) maar dat zit m volgens mij meer in de fabriekscalibratie van de tellerunit of in de overbrenging ergens anders in de bak dan in het wormwieltje.

Marcski 03-08-2010 10:50

wormwieltjs horen bij de tellerunit, tandwiel in de bak is altijd gelijk.
Dus als je bak wisselt, je oude wormwieltje terugplaatsen

steven16v 04-08-2010 14:59

Quote:
Originally Posted by Marcski
wormwieltjs horen bij de tellerunit, tandwiel in de bak is altijd gelijk.
Dus als je bak wisselt, je oude wormwieltje terugplaatsen


Ik heb dus een 2y bak geplaatst ipv een 4-bak van een golf 1 1.1. En ik moet denk ik de tellerkabel wel omzetten. Bij mijn 4-bak wordt de kabel er opgeschroeft, en bij de 2y bak moet de kabel er ingedrukt worden en met een soort plaatje en schroefje vast gezet worden. (hoop dat het duidelijk is :tongue: )

Marcski 04-08-2010 15:47

jij hebt een smallblock met 085-bak vervangen voor een bigblock met 020-bak, dan heb je inderdaad een andere kabel nodig

steven16v 04-08-2010 16:34

Quote:
Originally Posted by Marcski
jij hebt een smallblock met 085-bak vervangen voor een bigblock met 020-bak, dan heb je inderdaad een andere kabel nodig


Duidelijk. :thumbup:

Edit: Voor iedereen die hier ook mee bezig is.

Heb de tellerkabel van een golf 1 gti gebruikt en die past gewoon op de tellerunit van de golf 1 met 4 bak. In mijn geval zat er een motor in met motorcode GG.

The Clauw 03-11-2010 00:38

mooi topic ! Geeft me een goed beeld van wat er allemaal toch nog effe bij komt kijken en had eigenlijk altijd verwacht dat het gewoon plug en play zou zijn.

Is het bij de polo coupe wel gewoon plug en play en gemakkelijker, moeilijker, of zo,n beetje identiek ?

Heb er eentje uit 85... 1.0 motor :D

Zat er ook over te denken om er een dieselblokje in te doen maar dat gaat weer zo veel werk en problemen leveren dat het het volgens mij niet waard is :(

richard-polo 03-11-2010 21:32

steilheck.nl daar staat alles beschreven ;)

The Clauw 04-11-2010 14:59

Quote:
Originally Posted by richard-polo
steilheck.nl daar staat alles beschreven ;)


Dan moet ik me daar maar eens gaan aanmelden :D

Jel Golf 2 GTI 24-11-2010 23:07

Ff een tip over de imbus 17 die je gebruikt om de aflaatdop eruit te draaien.

Die dingen zijn best duur als je hem maar 1 keer zou gebruiken.

Ik gebruik altijd een M12-bout en 2 moeren erop.

De 2 moeren zo aandraaien dat ze vast zitten maar hun kransen overeen komen.

Dopsleutel 17 over de 2 moeren plaatsen en de kop van de bout in de plug en draaien maar. :thumbup:

Ik ga erven uit dat er meer mensen een bout M12 hebben liggen dan een imbus17. :D

Grtz Jel

RubenD 25-11-2010 00:09

Die imbus 17 heb ik laatst in een complete 25 delige set gekocht voor (ik meen) 20 euro.

Dus de kosten vallen best mee!

knarfmk1 24-03-2011 12:42

Nog een hulp voor het afstellen:









Christiaan 25-03-2011 12:44

Ben even zo vrij geweest bovenstaande plaatjes hier in het forum te uploaden, en heb de link in je post hiernaar verwezen.

Mocht dit slecht te lezen zijn, de grote versie staat in de gallery.


http://www.volksforum.com/albums/fi...68_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/fi...60_original.jpg

http://www.volksforum.com/albums/fi...05_original.jpg

VWFARMER 05-07-2011 11:43

Even een vraagje over de 5 bak vinger

Hoelang is de 5 bak vinger?
Ik lees dat de 5 bak vinger 4 cm langer is dan de 4 bak vinger.

Maar wat is de totale lengte van de 5 bak vinger?

Alvast bedankt

GoedGek 01-10-2011 06:56

ook een vraag over de vinger.
ikzelf heb een golf 2 1.3NZ met een 4 bak.
ik heb hier een 5 bak voor liggen afkomstig van een golf 2 1.3NZ.
is de schakelvinger hier ook het enigste verschil?

mvg dennis

ewcaddymk1 20-01-2012 10:42

ik heb nu de bak los en keerring van de drukpen was niks meer van over maar nu zie ik dat de keerring die om de holle prise as zit ook een beetje lekt kan ik deze er zo uithalen of is daar enige handigheid voor nodig.

o ja keering voor de drukpen besteld bij ome dealert viel mij wat tegen 15 euro voor zo'n klein kl. dingetje

Evert

Gtsi-R 20-01-2012 13:11

Quote:
Originally Posted by VWFARMER
Even een vraagje over de 5 bak vinger

Hoelang is de 5 bak vinger?
Ik lees dat de 5 bak vinger 4 cm langer is dan de 4 bak vinger.

Maar wat is de totale lengte van de 5 bak vinger?

Alvast bedankt



ik heb hetgeen wat ik vermaakt heb gemeten:
+/- 102 tov +/- 146 mm

en dat werkt bij mijn mk1 cabrio om alle versnellingen te kunnen bereiken.

heb wel alle rubbers meteen vervangen van het stangenstelsel.
volgens mij heb je nog een ander stangetje nodig... maar dat heb ik nog niet vervangen, heb ook nog niet met de cabrio gereden, maar zo droog schakelt hij goed.

Marcski 16-02-2012 18:34

5 bak vinger is overigens nog gewoon bij de dealer te krijgen, onderdeel nr. 171 711 177 C
Kost onderhand wel 35 euro ex

MartinW0527 22-07-2012 21:16

Als je nou een smallblock hebt, moet je dan ook nog je baksteun omlassen?

bas. 30-07-2012 10:02

Nee dat is niet nodig, je hebt enkel een andere versnellingsbaksteun nodig.

vwmenneke 04-08-2012 13:50

Ik ben benieuwd wat ik nodig heb of aan moet passen,het gaat om de volgende setup:
Golf mk1 met een 1.3 GF blokje, de versnellingsbak is een 8P 085 bak uit een Golf mk2 1.3 NZ. Ik heb alle bouwdelen bij de bak, steunen, schakelstang etc.

hanc 23-10-2012 17:27

Hoi allemaal,

Ik wil mijn 4-bak door een 5-bak vervangen in mijn Golf 1.6 D, motorcode JP.

Kan dit zonder de motor opzij te hoeven schuiven, zoals in dit topic beschreven?

Is het wel nodig om de aandrijfassen los te maken?

Nog een laatste vraag, de koppelingspen in de holle prise-as, kan in mijn nieuwe bak vrij uit de prise-as bewegen. (ik kan hem er zo een heel eind uit trekken) is dit wel normaal?

Graag lees ik jullie reacties!

Groet, Hanco

Gijs 23-10-2012 22:14

Wanneer je naar de motor kijkt (dus vóór de auto staat), moet je de rechtse (versnellingsbak)steun los maken, de achterste, en de voorste (waar ook je startmotor bij vast zit). Je kan dan het geheel, schuin, naar beneden laten zakken. Op die manier creeër je ruimte om je bak eraf te halen.

Je aandrijfassen zitten aan je bak vast, en zullen dus los moeten. Zitten vaak speciale bouten in (12kant).

Het verhaal van je prise-as begrijp ik niet helemaal. Wellicht kun je dit met een foto toelichten?

Succes! :)

Style 23-10-2012 22:35

Volgens mij als je de bak inderdaad onderste boven zou houden valt de pen er helemaal uit.

Marcski 23-10-2012 22:51

Yup, die koppelingspen is helemaal los

hanc 26-10-2012 16:22

Wij zijn er nu mee bezig.

Wij willen nu de bouten van de aandrijfflenzen los maken, maar dit lijken meerkantige boutjes te zijn dan torx, zoals hierboven wordt geschreven.

Weet iemand wat voor doppen je hiervoor nodig hebt?
Er staat "XAMAX" op de boutjes.

Ik wil de bouten niet beschadigen dus liever de juiste doppen gebruiken.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet, Hanco

Style 26-10-2012 16:44

12 kant dopje halen kost een paar euro
Gedore D19 nr 9 :thumbup: dacht nog geen 10euro.

hanc 26-10-2012 16:53

Quote:
Originally Posted by Style
12 kant dopje halen kost een paar euro
Gedore D19 nr 9 :thumbup: dacht nog geen 10euro.


Bedankt!

Ja moet dan een inbus zijn, geen dopje.. sorry.

Heb je eventueel een fysieke winkel waar ik deze kan halen? Brezan?

Gr. Hanco

Style 26-10-2012 17:34

Sorry dan heb ik me vergist met de boutjes van het vliegwiel :thumbup:
Ik had hem bij een gereedschap speciaal zaak gekocht.
Moet inderdaad die andere zijn wordt bij mij op de dop als m8 12tand aangeduid.

ferryfast 11-02-2013 10:48

in het kader van 'domme vragen bestaan niet' :

Hebben een 16v Kr met 4T 5-bak in een Golf 1 geplaatst.
Nu heb ik een stuurhuis van een 1.8 cabrio met 5 bak maar is mijn vraag........ roffel roffel........... Moet ik de versnellingspook vervangen?!
Zit de huidige pook vast aan een type 4 bak of maakt t niet uit en hangt het puur van de bak en de 'vinger' af?

bedankt,
Ferry

Style 11-02-2013 17:40

Hoi Ferry je moet toch ook de pook met stang naar voren vervangen voor die van een 5 bak.
Als je dit niet doet krijg je hem nooit in de 5de versnelling dit om dat de kom onder de pook bij een 4 bak dicht is.
En bij de 5 bak half open op deze foto zie je wat je nodig heb




Heb toevallig die van mij gisteren schoon gemaakt klaar om te schuren en spuiten.
Heb het Rubber om de kom ook nieuw bestelt samen met een schakelstang revisie set 5-bak ;)




Te Koop hier evt !

http://www.volksforum.com/forum/sho...lmechanisme+bak

Style 11-02-2013 21:14

Quote:
Originally Posted by Stijn

Monteer de 5-bak vinger op het uiteinde van de stang en stel hem af. Dit is even lastig, maar bedenk je dat de hevel aan de bak, als hij vrij staat, vanzelf zich ontspant en gaat staan tussen 3/4. Monteer de schakelvinger dus zo zodat de pook ook ongeveer tussen 3/4 in staat. Waarschijnlijk moet je daarna nog wat finetunen maar dat is een kwestie van wat tijd.

Enjoy!


En het finetunen doe je dan met de 5 bak vinger ?
Waarschijnlijk wijst dit zich zelf als je er mee bezig bent maar aangezien ik het nog nooit gedaan heb vraag ik het me toch af.
En hoe hou je de pook tussen 3/4 als jezelf onder de auto ligt centreer je die op een of andere manier :D

Quote:
Originally Posted by ewcaddymk1
ik heb nu de bak los en keerring van de drukpen was niks meer van over maar nu zie ik dat de keerring die om de holle prise as zit ook een beetje lekt kan ik deze er zo uithalen of is daar enige handigheid voor nodig.

o ja keering voor de drukpen besteld bij ome dealert viel mij wat tegen 15 euro voor zo'n klein kl. dingetje

Evert


Hoe heb jij deze er nu uit gekregen :confused:

De Pul 11-02-2013 22:19

finetunen idd dmv verstellen van de 5bak vinger op de schakelas.[boutje+moertje 13]
iemand in de auto de pook in vrijstand en tussen 3-4 laten houden en aandraaien,9 van 10x zit je er meteen goed bij.[als tenminste de rest spelingsvrij is,ook belangrijk]

keerringetje haal je eruit door de koppelingstift helemaal naar achter te drukken,schroevedraaiertje schuin tussen keerring en stift en met je andere hand de koppeling bedienen dmv hevel naar boven trekken,plop.


All times are GMT +1. The time now is 14:26.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.