Polijsten Auto - Super resultaat
Hallo allemaal,
Ik ben ondertussen al weer half jaar eigenaar van een Seat Cordoba Cupra. Vanaf het moment dat ik hem had ergerde ik mijzelf al aan de staat van de lak. Daar wilde ik wat aan (laten) doen, wat met behulp van Jeroen dan ook super gelukt is. Ik heb dit topic aangemaakt om nogmaals mijn dank richting Jeroen te betuigen. Hij heeft namelijk voor mij m'n auto gepolijst. Het was namelijk een echte "wasstraat" auto. De auto zat van voor tot achter en weer terug onder de krassen, zogenaamde swirls. In bovenstaande foto zijn de swirls goed te zien, alle kleine streepjes waarin het zonlicht word weerkaatst. Deze swirls zorgen er voor dat de glanswaarde van de lak veel lager ligt als bij een verse laklaag. Door de auto goed te reinigen en daarna een zeer dun laagje van de lak af te halen kunnen deze krassen gedeeltelijk of helemaal verwijderd worden. Ik bezit zelf niet de spullen om een auto zo schoon te maken. Jeroen, Samurai, hier van het forum wel. Hij heeft flink wat ervaring met het poetsen van auto's en mag het graag doen. Zoals hij zelf al zei: Ik vind het erg leuk werk, de eigenaar van de auto herkend hem meestal niet meer terug na een grondige poetsbeurt, daar doe ik het voor. Jeroen doet het poetsen dan ook op hobbymatige basis. Jeroen woont bij mijn om de hoek, dus we hadden bij mij thuis (in Raalte) afgesproken en zijn daar een goede dag bezig geweest met mijn auto. Begonnen werd er met een goed afsopbeurt om al het vuil van de voorgaande twee weken eraf te krijgen. Om een autolak goed te kunnen polijsten moet deze schoon zijn. Op de lak blijft echter allerlei plak achter, gedacht kan worden aan teer, hars etc. Al deze deeltjes (je ziet ze niet echt zitten, erg kleine spikkels) kunnen verwijderd worden d.m.v. het kleien van een auto. De witte waas op de auto is een restant van de klei. Na de kleibeurt is aan de klei goed te zien dat de auto vol zat met teer en hars, de klei zat vol met kleine zwarte spikkels. Na het kleien werd de auto weer gewassen om deze van de waas te kunnen ontdoen. Hierna kon er dan toch begonnen worden met het daadwerkelijke polijsten van de auto. Jeroen in actie: In overleg met Jeroen hebben we alleen een mild polijstmiddel aangebracht op de pad. Dit zorgt er voor dat het polijsten niet te aggresief gaat. Zo kan de auto nog zonder problemen meerdere keren gepolijst worden (bijvoorbeeld elke 2 jaar) zonder dat er kans bestaat dat je door de lak heen brand. De pad kleurde ook blauw op, van de auto lak. Jeroen is begonnen met de motorkap, met de bijrijderszijde. Deze is eerst gepolijst, om zo goed het verschil tussen wel en niet behandeld te kunnen laten zien. Aan de bovenzijde zijn zeer scherp de wolken en coniveer waar te nemen. Aan de bestuurderskant is de scherpte beduidend minder. Na het polijsten is de auto gereinigd met osmose water (demi water) om vlekvorming te voorkomen. Na het afspoelen is de auto m.b.v. doeken gedroogd. De laatste stap van het proces wat het aanbrengen van de wax laag en de sealant. We hebben een vaste wax gebruikt. Deze werd met een pad aangebracht waarna deze met een doek uitgepoetst kon worden. De lak heeft als eindresultaat niet helemaal de "wet-look" maar benaderde deze wel. Het eindresultaat! Zoals ik al aangaf, ik ben nog steeds verschrikkelijk blij met het door Jeroen verrichtte werk. De auto is er echt verschrikkelijk van opgeknapt. Mocht je dus ook een auto willen hebben die glimt zoals het hoort!? Neem dan even contact op met Jeroen (Samurai). Jeroen, bedankt! Ruben |
Super, ziet er keurig uit! Leuk verslagje en mooie fotoreportage ook! Poetsen is ook zeker leuk werk. Ben momenteel zelf ook aan een leuk projectje bezig, nog een tikkie erger dan deze... Wel dezelfde werkwijze, ook eerst met klei gereinigd. Momenteel met een groffe compound bezig kleur terug te krijgen:
Zoals ie binnenkwam. Zwarte waas erop van 5 jaar niet wassen... En het dak weer geel. Inmiddels ook meer... |
Zo das leuk om te zien en te lezen!!
|
wouw die ghia :eek:
|
Netjes hoor!
en nu voor 't mooie nog ff door de wasstraat ermee..;) |
Knap werk heren, bij beide auto's!
Als iemand nog wat wil oefenen met poetsen... pb maar. :D |
Zo dat is echt heeeel netjes geworden niet verwacht dat die dr zo van zou opknappen :thumbup:
|
Ziet er weer netjes uit, Ruben! Zo glad als een spiegel :)
|
Ik doe dit om me geld te verdienen.
Ik zit nog op school maar moet natuurlijk ook centen hebben. Dus naast school maak ik spruitstukken en polijst ik auto's. Begonnen met m'n eigen polo daarna de familie en buren af en na twee jaar auto's wassen zijn het nu meestal auto's van het caliber audi s6, bmw 535, audi Q5/7 etc. Het mooie is dat ik 's ochtends er met me broertje naar klanten toe rij in de jetta mk1. om die bolides zelf terug naar de garage/werkplaats te rijden. Ik weet niet of die seat hierboven ook is nabehandeld. Maar een goede dure wax houd het ook veel langer mooi zo'n auto. Gr, Pim |
Absoluut, duur is een rekbaar begrip. Maar er zit een wax op van Poorboys...
|
Ziet er goed uit Ruben! Moet de MK3 ook maar eens doen. Is de gehele winter niet gepoetst, maar dat merk je toch wel aan de lak. Erg grof en een hoop teer op de achterkant.
|
Quote:
Okee, poorboys is prima spul. Bedoelde alleen te zeggen geen valma of turtle of iets dergelijks. Dat soort goedkope troep doet je harde werk teniet. Ik gebruik zelf de waxen van Dodo-Juice. Gr, Pim |
Ruben, de Seat is toch een metalic lak? Dan is het meestal geen goed teken hoor als je pad blauw kleurt? Ik hoop dat het kwam van een bijtip plekje ofzo.
Even een offtopic vraagje, hoe kom je aan de (replica?) bbs-en onder de seat? :) |
Schuurmiddel was ook blauw...
En als je polijst dan haal je materiaal weg. Maar idd, je zou dan denken dat de blanke lak er niet meer op zit. Ze schijnen van het merk Lenso te zijn. Aan de achterzijde van de velg staat verdomd weinig, dus ik ben er niet helemaal zeker van. |
De Cupra is gepolijst met een finishingpad, met ssr2 en nabehandeld met m80 en een andere finishing pad! Hiermee heb ik de meeste lakdefecten eruit gekregen.
Hoe harder de lak, hoe lichter je moet gaan (is mijn ervaring althans). En nee ik heb er geen grote mate lak eraf gepoetst. De motorkap was het ergst daar heb ik max 3 micron afgepoetst denk ik! Het polijstmiddel ssr2 is blauw van kleur, dus dan krijg je ook een blauwe pad. Zeer leuke foto's Ruben, nog met mijn oude golfje erop (mis hem best wel) |
Als er blanke lak over de auto zit dan verkleurd je pad sowieso niet.
Maar met die harde lak ben ik het niet echt eens. Probeer maar eens een audi met een finishing pad en ssr2 te doen. Ik denk dat je na een paar uur aardig gek wordt. Gr, Pim Quote:
|
Elke lak is weer anders, mijn ervaring met audi en bmw lakken is hoe lichter hoe beter het werkt. Maar soms werkt het inderdaad anders!
|
ik zou de paint cleaner van cartec eens proberen. die is mij heel goed bevallen. kijk maar eens op poetsproducten.nl daar heb ik hem besteld
|
Quote:
Quote:
Volgens mij werk je daar of heb je er aandelen gezien je vandaag geregistreerd bent en je 2 reacties gaan over het aanraden van carclean producten :rolleyes: Mooi resultaat Ruben en Samurai, maar Samurai heb je hier richtprijzen voor of hoe gaat het in zijn werk met een kostenplaatje voor een poetsbeurt? |
krijg je dmv kleien ook je verkleurde rode auto weer netjes?
zo ja, dan zou ik dus: 1. de auto moeten wassen 2. kleien 3. wassen 4. poetsen 5. waxen ik hoor het graag! ook graag welke producten en of jullie die online bestellen :) |
Kleien doet volgens mij niks met de kleur. De klei haalt alleen de rotzooi, die je vaak niet ziet maar wel voelt, uit de lak. Om de kleur terug te krijgen moet je echt gaan polijsten.
Ik heb een Rode Audi 80 gehad, waarvan de kofferbak steeds roze werd. 1 keer op het jaar deed ik die polijsten en in de kleurwas zetten, dan kwam de kleur weer mooi rood naar voren. |
Met kleien haal je idd alleen vuil uit je lak. De lak terugkrijgen doe je dmv polijsten !
|
oke, maar dan is het denk ik wel verstandig om eerste kleien, anders polijst ik alle viezigheid er weer in, of zie ik dat verkeerd?
|
Inderdaad, kleien is eigenlijk een moetje als je wilt gaan polijsten. Je kunt het verschil (voor en na kleien) ook erg goed merken.
Als je niet gaat kleien voor het polijsten dan zal de polijstpad alle deeltjes meenemen en dus uiteindelijk in een ruwe schuurspons veranderen... |
Thanks, dan ga ik aan de slag hiermee en de spulletjes denk ik bestellen bij carclean.nl
|
Ik reken 75 euro voor een complete auto te polijsten!
:thumbup: Het is meer voor de fun, dan echt verdienen. Dus hopelijk zien de moddereters dit door de vingers? :redface: |
Kheb zojuist de FERM polijstmachine gekocht en wil binnenkort ook eens m'n auto grondig behandelen :) Maar zijn die pads die je erbij krijgt goed om te gebruiken hiervoor?
en wat voor polijstmiddel kan ik het beste gebruiken voor m'n zilveren VAG metallic lak? verder nog tips-trics? |
NIET aan beginnen als je geen ervaring hebt.
Je gaat zo door de lak heen, zeker met een rotary poetsmachine! Die pads die erbij zitten zijn NIET geschikt. |
Zit er dan zoveel verschil tussen bijvoorbeeld een DAP500 en zo'n Ferm?
En een vriend van mij werkt bij CARE autoschade, en die doet dit soort dingen heel vaak. Hij zegt me dat het juist goed zelf te doen is als je maar niet stil blijft staan op een plek, of hard duwt... je moet gewoon snel heen en weer bewegen. Dus ik heb speciaal dat ding gekocht en me er helemaal op in gesteld dit te gaan doen. :screwy: ? |
Nee ik zou het echt niet doen!
Als je wel door de lak gaat, dan komt het niet goed zonder hoge kosten te gaan maken! je kan beter beginnen met een dap inderdaad! |
Kan iemand mij dan vertellen wat het precieze verschil is tussen de DAP500 en bijvoorbeeld zo'n FERM?
|
DAP is Dual Action (excentrische beweging) de Ferm is een ROTARY (roterende beweging)
Rotary is VEEL krachtiger, genereerd MEER warmte/wrijving, dus eerder kans op verbranding van de lak en PERMANENTE lakschade (of je moet gaan overspuiten). Nogmaals, ik sluit me volledig aan bij bovenstaande reactie, als je nog geen ervaring hebt met machinaal polijsten, NIET zomaar aan beginnen met een rotary!! Kans op schade is erg groot, plus het resultaat zal niet zomaar naar tevredenheid zijn (hologrammen zullen waarschijnlijk rijkelijk aanwezig zijn) |
Hologrammen heb ik vooral op de motorkap van m'n marsrode Golf 1, ik stoor me daar behoorlijk aan.
Net of 't bij marsrood nog meer opvalt :rolleyes: Wil effe kwijt dat ik de auto verleden jaar niet onder de beste omstandigheden (praktisch in de volle zon) heb gecleanerd met groene commandant (nr. 4), en daarna 'n beschermlaag heb op gebracht met 't hier in Limburg (vrij) bekende, en hier geproduceerde "Profi super polish" ("Voor een hoogglanzende en langdurige lak bescherming" staat op de flacon) van "System" (website: www.system-carcare.nl) Hoe krijg ik die hologrammen handmatig weg? En waarmee? Met machines heb ik geen ervaring, dus dat wil ik laten. |
Dat zijn geen hollogrammen, dat is echt poetsmiddel wat erin is gebrand.
Wellicht dat in jou geval kleien uitkomst biedt. Wil dit niet, dan kan je daarna een goede cleaner gebruiken. Dus niet in de zon doen! |
Bedankt voor 't antwoord!
Hoort zich niet zo goed aan, poetsmiddel wat erin is gebrand, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen gezien de omstandigheden waarin ik m'n auto had gecleanerd en in de wax gezet, dus in de volle zon, ik weet, zijn de slechtste omstandigheden voor zulke werkzaamheden. Kleien heb ik nog nooit gedaan, zou 't 'ns kunnen proberen. Maar als dat geen uitkomst zou bieden, wat voor cleaner zou je me dan hiervoor kunnen adviseren om dat eruit te krijgen? |
Dat kleien stelt niet zo heel veel voor, maar is wel veel werk.
Bij Heuts verkopen ze de Meguiars klei, de applicator pads en het bijbehorende poetsmiddel. Daar heb ik het ook gehaald en eens getest op de auto van mijn vrouw. Werkte goed moet ik zeggen, had het ook nog nooit eerder gedaan. |
okay, bedankt!
Dan zal ik binnenkort 'ns bij Heuts langs gaan. Is dat alles in 1 set die klei, applicator pads (wat zijn dat überhaupt? Toch niks voor met 'n machine?) en dat poetsmiddel van Meguiars? |
Er zijn verschillende cleaners op de markt, die van Meguiars is ook erg goed.
Geen commadant gebruiken, die heeft een korrel erin zitten die niet afbreekt. dus je blijft "schuren" :screwy: Op uni lak werkt het spul van sonax ook goed. Laat je in ieder geval goed informeren door verschillende personen! |
Klopt inderdaad, heb hier al vaker minder goeie dingen gelezen over commandant, zal dat spul in de toekomst dan ook niet meer gebruiken.
Ik zal me dus 'ns wat van Meguiars gaan halen, bij Heuts zoals Audilimburg al zei, is hier om de hoek. |
Die applicator pads heb je trouwens helemaal niet nodig om te kleien. Die gebruik ik voor de 'swirls' weg te halen na het kleien. Maar wat ik er in ieder geval mee bedoelde is dat het gewoon een soort zacht oranje sponsje is, waar je het poetsmiddel opsmeert en dan met de hand op de lak aanbrengt.
|
All times are GMT +1. The time now is 21:51. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.