Nieuwe koppeling M-TDI
Even geleden mijn golf voorzien van een M-TDI.
Uiteraard behoorlijk wat meer pktjes en koppel verkregen. Nog geen IC geïnstalleerd en de verrijkingsschroef nog niet verdraaid maar toch slipt de koppeling met momenten al behoorlijk. Was wel te verwachten maar kdacht dat hij het toch wat langer zou uithouden... Kben niet echt thuis in de verschillende soorten koppelingen en bijhorende drukgroepen die op een 1900 TDI passen. Dus wie mij hier wat meer over kan vertellen, ik hoor het graag... Momenteel rijdt ik dus met de standaard koppeling en drukgroep. De nieuwe zal wat meer moeten aankunnen met liefst nog wat reserve (want ik ben nog niet klaar met dit blok). Het moet geen rallycross koppeling worden maar wat inboeten kwa comfort vind ik niet zo erg. Tot slot, in hoeverre zou het mogelijk zijn om op een vrij eenvoudige manier het blok te voorzien van een 6-bak en welke bakken komen hiervoor in aanmerking?! Ik vind persoonlijk de toerentallen te hoog opklimmen bij het doorrijden op de autobaan terwijl het blokje zelfs dan nog verder kan... |
Wat voor bak heb je er achter?
En wat is de code? Je moet een vast vliegwiel nemen van een golf 3 tdi 228mm en een versterkte drukgroep en koppeling van sachs kost ongeveer 400+ euro. En een 6 bak kan wel maar dan een 02J alleen de eind overbrenging is niet zo lang als van een golf 3 tdi bak. Jan |
Quote:
Gelijk ik al zei ben ik niet echt thuis in deze zaken. Het betreft gewoon de standaard bak, koppeling en drukgroep die op een golf 3 1900 TDI werd geleverd. |
Ik moet wel een Bak code hebben!
Dan kan ik je meer vertellen. |
Een standaard bak van een Golf 3 tdi moet je toch al een eind mee komen. Dat is meestal een ASD bak en die is aardig lang.
6bak is erin te krijgen. Indien je een 02J (3assig) pakt moet je flink aan de steunen gaan lassen want deze is een stuk groter. Aandrijfasflens komt naast de originele motorsteun uit op het subframe dus dat wordt niet wat. 02S schijnt wel te passen zonder veel laswerk. Deze zijn 2 assig, maar hebben weer geen aansluiting voor je tellerkabel/sensor. Moet dus weer een andere koppelingsklok op. Verder qua koppeling inderdaad een vast vliegwiel van bijvoorbeeld een 1Z pakken. Daarop zou je dan een versterkte organische Sachs kunnen zetten, of iets extremers. |
ik snap dat koppeling gezeur nooit die groepen en platen zijn allemaal bijna identiek er zijn voldoende vr6jes met 300 pk met orginele groep en platen die van een tdi is bijna het zelde als die van de vr op de aansluiting met de prize as daar zit een dikkere ring op en ook die van een t4 2.5 tdi is hetzelde als die van een 1z motor die heeft veel meer gewicht en koppel mijn platen draaien nu 420dkm en slippen nog niet en de auto is ook nog eens gechiped
|
Quote:
Het gaat hier bij mij om een 1Z blok met bijhorend vliegwiel en koppeling. Ik kan dit vliegwiel dus behouden? Verder dan kiezen voor een sachs maar wat dan gedaan met de drukgroep?! |
Quote:
Er zal toch ergens een verschil zijn want hij slipt wel degelijk :D Ik had gehoopt dat hij het met de huidige afstelling wel even zou uithouden maar helaas. Ik meen nu rond de 135 pk te hebben...wat ik nog niet extreem veel vind. |
Quote:
Ik probeer even uit te zoeken over welke bak het juist gaat. Ik dacht dat ze voor een golf 3 1900 TDI (1Z) allemaal hetzelfde waren of zit ik hier mis... |
6-bak kom ik op een FRK van een passat, of een FYG maar ik weet niet of dat een diesel bak is. de FRK is sowieso diesel..
|
Quote:
Is deze zo achter de 1Z te hangen of zijn er aanpassingen nodig? Hoe zit het overigens met de overbrengingsverhouding ten opzicht van mijn 5 bak, grote verschillen of... |
Jouw bak heeft een 3.1 eind overbrenging een 6 bak 02J die ik heb 3,3 langer is er niet.
De andere bakken die genoemd worden zijn te kort of van een passat. Wat jouw bak aan gaat jij hebt of een ASD of een CYP die verschillen niet zo veel. . |
ik heb een g60 vliegwiel met orginele drukgroep,
en een starre sinterbrons plaat. heb vermoedelijk rond de 170 pk/350nm koppeling slipt niet, en de turbo komt in als een rakket. met die sinterbrons valt prima te rijden hoor,is niet heel veel anders dan een straat koppeling, je moet alleen even gedoseerder koppelen. maar ik heb hier nog nooit moeite mee gehad. had een vliegwiel met bijbehorenden koppeling gekocht van 50 euro. de plaat heb ik weg gegooid en een sinterbrons voor laten komen. deze kosten me 110 euro. 6 bak zou ik niet doen, daar word je niet veel wijzer van en kost alleen maar extra geld. de originele 5 bak van tdi is lang zat, dit is vermoedelijk een cyp of een asd. de 6 bakken zijn vaak in de 6 net zolang of zelfs nog korter dan een 5 diesel bak in de 5. en met een diesel wil je lange versnellingen hebben anders blijf je schakelen ;) |
Quote:
Dit lijkt me wel interessant...want khad al prijzen opgezocht en die gingen al gauw richting de 300 * 400 EUR. Jij rijdt dus ook met een 1900 M-TDI, 1Z of... En vertel eens even wat meer over het bij elkaar passen van de onderdelen, is alles zo op elkaar te monteren? Heb je verder het vliegwiel laten afdraaien of niet? Dat verhaal van die 6 bak heb ik nog al gehoord, jammer want kvind hem op de autobaan echt te hoog in toeren gaan terwijl het blokje de snelheid zonder problemen aankan... Alvast bedankt, |
Als je nu even vertelt hóe hoog in toeren, kunnen wij je misschien vertellen of je evt. kan upgraden naar een tandwielpaar 5e gang van een ASD of zelfs nóg langer.
|
@Thomas:
Ik had je gewaarschuwd.... ha ha... Blijf nu maar van de pomp af voor je een continue slippende koppeling hebt. Frank (vwmk2driver) heeft een Originele TD motor in zijn Mk2 met her en der een kleine aanpassing ;) |
Quote:
:confused: :shake: Tsja ik rij in een gtd 1.6 die nog niet eens zo gek ver is opgevoerd op het moment en mn koppeling trekt het ook niet,deze heb ik zelf vervangen 6mnd geleden. Ik ga nu met een sinterbrons rijden met een 16v vliegwiel met bijbehorende drukgroep. Oke dit is geen tdi maar wel diesel NMs. |
Quote:
Dat is het nu juist, ik heb de pomp nog niet eens aangeraakt... :screwy: Hij staat dus nog een heel eind naar buiten geschroefd. |
Quote:
Dan heb ik blijkbaar geluk gehad met mijn vroegere TD. De brandstof pomp zo ver open dat ik het stationaire niet meer kon laten zakken, turbodruk op max, egr de vuilbak in en de koppeling heeft het meer als een jaar uitgehouden...nooit aan het slippen gegaan. |
met die settings van de pomp had ik dus 178pk.....
|
Quote:
Oooh dat is het eerste wat ik daar van hoor :D Nee serieus, ik dacht dat hij nog stond geschroefd gelijk je ermee naar de apk bent geweest... |
ik rijd met een 1.6 td blokje.
ik moet nog meten maar geschat rond de 175 pk in een auto van 740 kg :thumbup: ,blokkie helemaal zelf gebouwd met ondersteuning van bert onze diesel maniak. trek er nu al menig gezichten mee om en dat vind ik wel gaaf. de krukas van een tdi en td is kwa vliegwiel pasvlak gelijk. tdi/g60/2l 16v etc is allemaal gelijk,kwa passing. ik heb mijn vliegwiel wel afgedraaid idd. maar zonder afdraaien past die ook. prise as van g60 en tdi is ook allemaal gelijk. kan er kort overzijn het past gewoon, ik heb het zelf ook dus ja... :thumbup: |
als je je bakcode even opzoekt kan ik even kijken wat je nog kunt doen met je bak.
bakcode staat bovenop het middendeel. langs de verbindings naad bij de boutjes. naast de schakeltoren. je hebt een 0.717 5de versnelling van de asd en een 0.689 van de transporter t4 incombinatie met een 3.1 is dat erg lang.. maar wees gerust er is nog meer mogelijk..maar dat gaat erg in de papieren lopen. |
Quote:
Alvast bedankt, ik ga morgen even de bakcode opzoeken. En is dat dan zo duur kwa onderdelen, want de bak openen en wat puzzelen heb ik al dikwijls gedaan. Het begon allemaal 2jaar geleden, mijn eerste labo les Voertuigtechnieken in de hoge school voor autotechnologie. De leerkracht duwde mij en mijn maat een 6 vitesse onder onze neus, hij zei goed opletten, sloeg de bakbehuizing open, draaide het zooite om en zei vervolgens, amuzeer jullie :D Tot slot, wrm dan toch de keuze voor het vliegwiel wat af te draaien, spoelde hij niet snel genoeg op naar je zin... |
@Thomas: Stom, jij bent wakker en ik niet. Klopt helemaal.
|
Quote:
Ja, ik meende mij dat gewoon te herinneren dat je dat gezegd had en ik heb nog niet aan de schroef gedraaid dus zitten we nog niet echt in het extreme... |
Ik heb de bakcode gevonden, ik meen te kunnen aflezen:
ASD 31 015 37 0633 Khoop dat dit voldoende is, kben eens benieuwd wat de mogelijkheden zijn... :thumbup: Als iemand mij verder kan vertellen wat al die andere cijfers betekenen dan hoor ik dat graag, altijd wat bijleren hè! Alvast bedankt |
Quote:
Even omhoog halen... |
Wat wil je dan?
Ik zou gewoon het standaard vliegwiel houden. Van een AHU is ook een 1-massa en daar zou ik dan een sachs power clutch op zetten. Als je die koop via Johan van Vught valt het wel mee. (ik meen 375 voor drukgroep en plaat) |
vwmk2driver zei dat hij enkel een organische koppelingsplaat had gekocht met de standaard drukgroep en het vliegwiel van een G60, de plaat koste maar 110 EUR... Dat lijkt mij financieel veel interessanter. Natuurlijk als het op deze manier blijft werken...
|
ik zou ook een losse plaat halen,veel goedkoper...
|
Hoeveel nut heeft dat met een (versleten?) drukgroep die wellicht ook niet genoeg kracht op de plaat uitoefent....
|
Quote:
Dat is één van de vragen die ook graag beantwoord had. Is het mogelijk of zal de drukgroep waarschijnlijk versleten zijn... Bij het monteren van het blok zag de drukgroep er in ieder geval nog goed uit. Absoluut geen kromme of heet gestookte vinnen. |
na aanleiding van je pb. :)
geloven of geloven, ik heb mijn informatie bij een zeer goede vriend vandaan,die al 15 jaar motoren bouwt en tuned. die vertelde mij, set er gewoon een originele drukgroep op,met een sinterbrons plaat. en het komt zeker goed. ik heb dit gedaan en het bevalt mij prima,rijd er al een anderhalf jaar mee met een kr motor, nu rijd ik met me diesel met de zelfde koppelingsplaat/drukgroep/vliegwiel. en nog niet slippen,en 350 nm heeft hij zeker weten. de tuner vertelde mij dat de originele genoeg overcapaciteit heeft.. ik heb de plaat laten maken bij een bedrijf hier in alkmaar. deze bouwt alleen maar koppelingen en frictie platen voor onderandere rally,stockcar,formule,nascar. en deze kunnen ook in de originele drukgroep nog een zwaardere diafragma zetten,dit kost iets van 50 euro ofzo. ik heb dit niet gedaan,want ook hun zeiden dat de originele goed genoeg was, nadeel van sinterbrons,is dat het wel je drukgroep en vliegwiel opvreet. ik heb de plaat in de december maand los gehaald om te controleren op slijtage en ongewone dingen ( algemene inspectie puntjes van de race auto ieder jaar), en daar zag ik wel dat de drukgroep en vliegwiel aardig ingesleten was. maar voorals nog geen problemen. afdraaien van het vliegwiel heeft meer met het gene te maken wat ik doe, de originele volstaat prima,zolang het een 1masse vliegwiel is. mocht het principe het zelfde zijn als die van een g60,dan lijkt het me meer dan logisch dat je originele drukgroep ook gewoon bruikbaar moet zijn. wat je wel moet controleren, is of zowel de drukgroep als het vliegwiel geen rare slijtage sporen heeft. groeven of haar scheurtjes of schuine slijtplekken etc.. 1 tip van mij. doe wat jouw zelf het beste lijkt en waar je het beste gevoel bij hebt, laat je niet teveel leiden door internet. dat is het aller belangrijkste in de tunings wereld, uiteindelijk komen alle beslissingen etc bij jouw zelf vandaan en niet de meneer van internet. ;) |
over de bak.
je hebt een asd bak. asd is je bak code, de andere cijfers is het serie nummer,en is niet echt intressant.. de asd bak is de langste die er is, op de t4 bak na dan. die heeft een 5 ergens in de 0.6 cijfers. heb je kleine wieltjes en bandjes ofzo? normaal moet deze bak toch lang genoeg zijn. met een asd bak zou je volgens mijn berekeningen met een 205 50 15 band en 5500 toeren, 268km/u kunnen. jouw tdi draaid max 4500? dan zou je uitkomen op ergens rond de 235 |
Krij met "standaard" bbs'en met de maten 195/50/15, dat komt dus nagenoeg overeen met jou berekening. Kheb vlug eens wat op papier gekrabbeld, bij 120 zit er ongeveer 2,9 km/u verschil op dus dat maakt het ook niet.
Als ik van de week een grote IC ga steken en de brandstofpomp wat ga bijgeven zal ik daar zeker aan geraken. Ik zal het maar voorlopig laten voor wat het is. Het idee kwam er doordat ik meestal zo rond de 160 km/u rij op de autobaan, de toerentallen die dan bereikt worden dragen dan niet echt bij tot het "zuinig" rijden. Bovendien zijn deze toerentallen toch wel belastend voor het blokje, maarja het zij zo... Alvast bedankt. |
Quote:
als je dat wilt. kun je er altijd nog een 5 van een t4 bak inzetten( code weet ik zo niet maar dat kan ik wel achterhalen voor je), ik heb deze ooit is 1 keer in mijn bezit gehad,maar heb ik ooit al is gemonteerd in een bak. als je deze vind kan ik die zo voor je plaatsen,is niet zo heel veel werk. de overstap van 4 naar 5 in de nieuwe situatie is dan nog redelijk acceptabel. de 4 is namelijk ook al erg lang. :thumbup: |
All times are GMT +1. The time now is 00:51. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.