Motor revisie, hoe en wat..
Dames en heren,
Het is voor mijn Golfje binnenkort tijd om het een en ander aan te pakken. Motorruimte ziet er voor geen meter uit, motor verbruikt olie, vacuum slangen en andere slangen zijn bijna aan hun eind. Nu wil ik het motorblok een beetje fatsoenlijk reviseren. Dan bedoel ik, keerringen, pakkingen, slangetjes, rubbertjes. Evt. Lagers... Misschien wel de meest lompe vraag waar eigenlijk geen antwoord voor is, maar ik zou graag willen weten hoeveel tijd en hoeveel geld het ONGEVEER gaat kosten om dit te doen. :confused: Er zijn vast wel mensen die dit al eens gedaan hebben... :thumbup: Groeten, Luuk |
Minder tijd dan het laswerk :D
Tip als je de kosten een beetje wil drukken, pakkingenmeuk enzo bestellen in duitsland. Kan wel de helft schelen op het totaalbedrag |
wel zorgen dat je merkspul neemt. Het goedkopere merkloze spul is echt minder van kwaliteit. Heb een koppakking na nog geen 5000km al weer mogen vervangen, ken ook andere lui die precies dezelfde ervaringen hebben..
Is het niet slimmer om een ander blokje te halen? Het is toch een 1.8PF die er in ligt? Het andere blok kan je reviseren, en deze nog zo lang mogelijk oprijden. Staat je auto ook minder lang stil. Of je haalt een ander PF blokje, zet die er in en reviseert de oude, dan heb je geen tijdsdruk en kan je op je gemak het blok helemaal opfrissen. Een kale 1.8 motor hoeft niet veel meer te kosten. |
Wat jij daar zegt is zo gek nog niet. Bij mij zit er namelijk een GX onderblok op als ik me niet vergis.
Waar halen jullie zoal je spullen vandaan dan? Want voor zover ik in Etka kon zien liegen de dealer prijzen er niet om... En kun je misschien en schatting in euro's doen haha? Ik heb namelijk écht geeeeeen idee. |
www.hbase.nl
kun je vrijwel alle pakkingen en keeringen vinden, prijzen staan erbij. dat is een beetje de prijs in nederland voor imitatie spulletjes. kijk ook eens bij bolkutuning die heeft ook een hele webshop. |
pakkingen/lagers/riemen/waterpomp etc. via Ebay.de
lagerschalen/zuigerveren/specialistisch spul bij een revisiebedrijf. Ik heb toen 't onderblok laten honen en daar nieuwe zuigerveren en lagerschalen bij besteld. Blokje kon daar ook direct in de wasmasjien zodat ik het thuis direct kon opbouwen. losse zuigerveren en lagerschalen kosten niet eens zoveel. Voor een 1.8 motortje kan je voor minder dan 150,- wel nieuwe drijfstanglagers/zuigerveren en krukaslagers krijgen schat ik zo in. Ronnie (De limburger) heeft zijn 1.8 gereviseerd en direct op laten boren naar 1.9. Hij kan je vast representatieve prijzen geven. |
Maar als je laat honen zit je toch aan een overmaat? Of is dat alleen bij brommers zo...?
Want honen zodat ik geen nieuwe zuigers hoef klinkt een stuk aantrekkelijker. :thumbup: |
als je gaat boren zit je aan een overmaat, honen niet persé. Hangt van de slijtage af. Bij een stootrand/ovale cilinderwand zul je moeten boren.
Als het minimale slijtage is, zul je ook moeten boren. Denk dat het wijs is om een 2e blokje te kopen, en afhankelijk van de staat die te reviseren. Jouw eigen blok verbruikt nogal wat olie (flinke slijtage te verwachten, misschien ook aan de zuigerkammen/cilinderwanden). Het andere blok kan je eerst inspecteren, en dan besluiten te reviseren. Een zo goed mogelijke basis is het goedkoopst. Misschien hoef je dan niet eens serieus te reviseren, en is een koprevisie al genoeg. Cilinderkop er af halen en je weet vaak al wel hoe een blok er aan toe is. |
Ja, goede basis geef ik je gelijk in. Maar als ik een blok van iemand anders koop weet ik niet of er aan gekloot is(compleet is), en weet ik ook nog steeds niets over de cilinderwand, want je kunt pas zeggen of die nog goed is door te meten of door een compressietest (liefst beiden!).
Dus ik zie het dan eerder zitten om gewoon mijn blok open te trekken en te laten meten, mocht t goed zitten, heb ik niet voor niets 150 euro voor een kaal blok uitgegeven. Mocht t tegen zitten, kan ik die 150 euro meteen gebruiken voor het opknappen. Dan heb je toch al snel een gevlakte kop en gehoonde gaten voor dat geld.. En aangezien mijn studenten budget beperkt is, is het toch beter om de auto stil te laten staan als ik het blok aanpak. Want een auto die 1:8 loopt wordt je ook niet rijker van;) Denk dat ik eens goed ga uitzoeken wat er allemaal voor onderdelen nodig zijn voor revisie, waar ik het kan krijgen, voor welk geld, en effe langs gaan bij motoren revisiebedrijf hier in de buurt. Denk dat ik dan de beste indruk krijg. Tnx voor de tips en mogelijkheden! Aanvullingen, prijzen, tips voor onderdelen e.d. zijn nog altijd welkom:thumbup: |
http://www.volksforum.com/forum/sho...3&page=18&pp=20
kijk dat topic even door, daar staat hoe het niet moet in ieder geval.. ;) helaas zijn de foto's er al uitgehaald, maar misschien kun je er wat mee. De auto hierboven is (nu) van mijn broer, de motor liep als een stoommachine na de ''revisie''. Het is iig erg belangrijk goed te weten waar je mee bezig bent en wat je doet.. succes ermee!;) |
hoeveel km heeft het blok gedraaid?
als het blokkie al 2 ton gedraaid heeft, dan kun je er wel van uit gaan dat de cilinders versleten zijn. als je dan nieuwe veren gaat monteren en de wand dan ook nog is opnieuw hoon,dan is de speling allang te groot. 15 honderste is inpricipe al aan de grens,en dan hoef je nog steeds geen dikke stoot rand te zien. origineel word de motor op 3 honderste geboord/gehoont. |
Quote:
Dat is dus het beroerde, de km stand van dit blok is onbekend omdat het een ruilblok is geweest. En heb van horen en zeggen dat het blok toen gereviseerd is, maar als het olie lekt bij de carterpan en kleppendeksel pakking heb ik daar zo mijn twijfels bij. Het enige wat ik zo zou kunnen doen is klepsteel rubbers vervangen en compressie testen. En anders zal het blok toch echt open moeten.... |
ik kan de onderdelen en het bewerken van je blok wel voor je regelen tegen een knappe prijs...
werk bij een motorrevisiebedrijf,zodoende. en wat martijn zegt,alleen kwaliteit monteren! |
Luuk, is een KR niks voor je?
Heb er nog eentje staan, helemaal uit elkaar, dus lekker makkelijk mee te nemen, en ideaal voor een revisie. Heb er ook nog een setje nieuwe Samco slangen bij, helemaal compleet. Aanbouwdelen van de KR heb ik ook nog wel. Als je interesse hebt, hoor ik het wel. Kun je inderdaad tot dat blok klaar is met je huidige motor doorrijden. Ronnie heeft zijn blok bij Donkers in Heerlen laten doen een tijdje terug, en was 900 euro kwijt voor een 8-klepper, maar voor de 16v was dit bedrag hetzelfde. Kan het blok eventueel ook daar afgeven en laten reviseren voor je, zodat je maar een keer hoeft af te rijden naar Limburg. ;) |
Quote:
Denk niet dat ik er een KR blok in wil zetten, heb het inderdaad ook even door m'n gedachten laten gaan, maar denk dat ie origineel ooit nog het meeste op gaat brengen. En bijkomend dat ik waarschijnlijk alleen maar mezelf opfok terwijl ik 50 rij met een blok waar eigenlijk mee geraced moet worden, heb er nu al last van. :rolleyes: Wat heb je dan voor die 900 euro precies...? Een compleet blok laten reviseren icm pakkingen, lagers, keerringen, slijpen, honen...? Of alleen het werk wat je niet zelf kan, dus alleen slijpen, honen, vlakken....? Ik denk dat ik hem maar eens even ga contacten dan ;) Ohja, @ Pul, jij krijgt vandaag of morgen pb... ;) |
ik heb eventueel ok nog adresjes die goedkoop maar perfect bewerkingen doen,dat zal dan gaan via mij.
is gewoon zwart werk van mensen die dag in dag uit alleen maar blokken staan te boren of koppen staan te doen. dat is in regio heerhugowaard. |
Weet ook wel een adresje voor je, Mannessen Engines in soesterberg, is niet zo ver voor jou rijden vanuit huizen..
|
Heb alle pakkingen, keerringen, boutjes, tapeindjes, moertjes en ander klein grut gewoon bij de dealer gehaald en de rest bij ferwerda oa glyco lagers en gates riempje maar goed dat was voor een 1.3 MH blokje
|
Quote:
Kijk het topic van Ronnie (De Limburger) eens door, daar wordt alles haarfijn uitgelegd. Wil liever geen dingen gaan roepen waar ik me niet 100% zeker van ben. |
Mijn maat heeft een 16V-blok laten doen, volledige revisie.
Alles vernieuwd + afdraaien vliegwiel, uitbalanceren ,..... Om eerlijk te zijn kwam dit in de buurt van de 4000€ :eek: Ik wil ook zelf men 8V uit elkaar halen en laten wassen en honen. Kleppen en zittingen + veren vervangen en voorderest kijken wat er goed is. Ik hoop ook voor minder dan 1000€ gesteld te zijn. Ik blijf hier zeker nog ff volgen. Grtz JEl :thumbup: |
Quote:
Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar voor die prijs ga je toch al aardig de performance-kant op, in plaats van het standaard tunen. Zal wel inclusief nieuwe overmaat zuigers zijn geweest met H-profiel drijfstangen, boren en hohnen, kop behoorlijk bewerkt, andere nokkenassen, uitgewogen en gebalanceerd draaiend gedeelte, etc. |
Quote:
Ja idd. :D Ik zal hem het forum is ff uitleggen en dan moet ie maar eens een topic aanmaken. Het blok komt in een MK2. Omdat we in belgie wonen kunnen we niet zomaar motorswappen :D Ik ben wel eens benieuwd als het draait en wat het op de testbank gaat geven. We hebben namelijk geen idee over hoeveel PK's het gaat. Grtz Jel :thumbup: |
Quote:
Ik zou hier heel graag wat specs van hebben of een lijstje van onderdelen en aanpassingen, met eventueel een linkje naar of naam van de tuner. :) Topicje d'r over van de eigenaar zou nog beter zijn. :thumbup: |
Heb zopas een 1900 TDI van leeg blok terug volledig opgebouwd.
Ik vond het meeste werk, of dat leek toch zo, alles proper maken, schuren, reinigen en spuiten. Het opbouwen ging vrij vlot. Ik heb niet gehoond omdat dit niet nodig was, verder zijn alle slijtage onderdelen vervangen (lagers, dichtingen, klepstoters, ...) Ik denk dat ik zo om en bij de 850 EUR kwijt ben. Miscchien vrij veel maar dit komt ook omdat ik echt alles nieuw heb gestoken, kdenk niet dat dit altijd het geval is bij een revisiecentrum. Daar kunnen ze beter inschatten wat nog kan en wat niet & deze mensen hebben ook de nodige instrumenten om dingen na te meten, te controleren... Ruw geschat zijn mijn vader en ik 14 ganse dagen dagen bezig geweest met het blok te reinigen, spuiten en opnieuw te monteren (het lag al uit elkaar). Wel een leuk werkje, succes ermee! |
Hallo, ik zal me even melden,
Ik heb inderdaad mijn motor zelf gereviseerd. Kosten in totaal voor het: Boren/honen naar 82,51mm 1900cc Nieuwe Audi 2E zuigers incl zuigerveren en pistonpen Krukas gepolijst en nagemeten Krukaslagers Drijfstanglagers Axiaal lagers Drijfstang bouten en moeren Tussenas lagers monteren in het onderblok Boven en onderkant vlakken van het blok Reinigen en spoelen van het onderblok 900euro. Koprevisie incl bewerken en afdraaien vliegwiel Vlakken Uitliteren Bewerken van in en uitlaat Nieuwe hydrostoters Nieuwe klepgeleiders klephoedjes Kleppen inslijpen Afdraaien vliegwiel van 6,4 kilo naar 3kilo 400 Euro Pakkingen en kleinmatriaal zullen ongeveer een 120, 150 euro zijn geweest Nokkenas 272graden KatCams 275euro Chip 75euro Spaghettie rvs 200 euro K&N setje 57i 75euro Hoop je een beetje geholpen te hebben. Dit zijn prijzen van mijn rekeningen af. Donkers Motoren revisie is echt ontzettend goed, liggen in Heerlen en hebben een superservice. Veel succes en voor meer info kun je me altijd even PMen. Gr Ronnie |
All times are GMT +1. The time now is 00:11. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.