Getande riem slecht?
Ik zit al een tijd met de vraag of het slecht is voor de glader als je er een getande riem op zet ? De 1 zegt dat het niet kan en de ander van wel ? ik wil wel eens zeker weten of het kan of niet misschien heeft iemand er ooit 1 op gehad ..
Gr Joey |
het belast de lader wel meer.. maar slip ook niet door.. maar onderhoud heb je toch aan een getunde auto..
|
Het kan wel, kan me goed herinneren filmpjes gezien en vooral gehoord te hebben van G60-jes met getande poelies en riemen.
|
Ik vraag me wel eens af wie die mensen zijn die last hebben van een slippende multieriem op een g40 of g60 motor, heb er namelijk nog nooit iemand over gehoord.
Waarom een getande set monteren als je geen problemen ondervind met een normale set? |
http://video.google.nl/videoplay?do...78261498&hl=nl#
mijn vrouw haar oude cabrio, alleen de hoge tonen komen niet echt door.. maar gilde als een straaljager |
Kan prima, moet alleen misschien wat vaker reviseren.
Kijk ook goed dat je goeie set koopt van sls ofzo. Daar zit randen op de pully zodat de riem er niet vanaf kan lopen. Ik heb het een keer gezien dat de riem tussen de lader en de pully in gelopen was. Knapte de zaak niet van op. Gr, pim |
Quote:
vroeg me ook al een tijdje af of er behalve een ongelooflijk lekkere sound nog voordelen waren aan het systeem behalve de vluggere revisieintervals :D |
Beter grip op de pully. Als je een kleinere pully monteert gaat dit zo rond de 6000 toeren slippen met de standaard riemset. Getande riemset slipt niet en je kan dan meer druk opbouwen.
|
Quote:
bij de g40 is dit heeel normaal ;) die heeft niet net als een g60 motor een spanrol zitten!! dus er loopt alleen een riem over de dynamo de krukas en poelie van de lader.. bij de g60 zorgt die spanrol voor een strakke riem.. bijd e g40 is dat de dynamo.. heb je een g60 lader vervalt die extra steun en dus trild de lader altijd los.. via roettle is nu een ophanging gemaakt waar de g60 alder geheel vast geschroeft zit.. :thumbup: een g60 die slipt heb ik ook nog niet vaak gehoord.. ik zelf ben geen voorstander van de getande versie omdat ie toch net dat beetje extra last geeft aan de lader.. |
Quote:
Dat klinkt toch voor geen meter man!! :confused: geef mij maar een normale lader sound.. die stem in de film klinkt leuker :tongue: |
filmpje is ook al 10 jaar oud.. klonk in het echt heel goed.. veel beter dan een compressor en toch het zware g60 geluid... maar bedoel je de onregelmatige loop? dat kwam door de mechanische kop en 308 graad nok.
maar goed ding heb ik al jaren niet meer.. vijfpitter turbo klinkt beter dan welke lader dan ook.. |
Quote:
Niet helemaal: bij een G40 wordt de G-lader (en dynamo) aangedreven door dubbele v-snaren. Deze worden op spanning gezet door de G-lader. De dynamo zit op een vaste positie geschroefd. De dubbele v-snaar constructie is vrij simpel om tebouwen naar een multiriem zoals de G60-motor dat heeft. Onderdelen hiervoor kun je uit het VW magazijn halen. Alleen een G60-poelie voor de G-lader moet worden aangepast voor het in 1 lijn lopen van de 3 poelies. Onderdeelnummers heb ik nog wel ergens thuis. |
Maar wat is er mis met het origineele systeem van G40 als de originele pully's eropzitten
Dat een G60 er last van heeft ok maar G40 toch niet Tenminste heb hem er nog niet op kunnen betrappen |
volgens mij is het een bewezen feit dat ze doorslippen... ook de reden dat de getande poulies 0.15 meer leveren
|
@Dennis, je hebt gelijk maar via de dynamo is de riem ook strakker te zetten:)
de lader kan tot een bepaald gebied.. dat die 2 riempjes slippen kan iedereen wel bedenken.. zonder die rol loopt de riem te los.. die van sls &fts hebben die rol niet en werkt dus klote.. bij g60 ombouw noodzakelijk, en als je een g40 goed tuned slipt die met die 2 dunne riempjes ook door!! mijn 16vg40 had een 6pk multiriem maar die slipte ook door zonder die rol.. nou kan je nog je poelie stralen zodat die ruw word maar dan slijt je wel riemen :D |
Ik heb ook sinds 3 weken nieuwe riempjes erop zitten , die moet je eerst om de week aan spannen , 3 keer ofzo maar m'n lader geeft 1.3 bar en na nog geen half jaar slippen ze alweer vooral als het regent dan word alles lekker nat en dan slipt ie ng harder en dan slijten de tandjes ook weer en kun je weer andre riempjes bestellen ... Maar welk merk is een aanrader ? Gr. Joey
|
Wat ook helpt is een stalen pully te monteren. Die alu pullys worden door de riem ingevreten. Daarom gaat het zo snel weer slippen. Ook rekken de nieuwe riemen iets uit.
Zo rond de 6000 toeren ging het bij mij altijd slippen met die originele aandrijving. Zelfd 5 of 6pk riem slipt. Maatje van mij heeft er pas een op ze G40 zitten. En ook die kan gaan slippen. Die spanrolletjes die bij een multiriemset van sls worden meegeleverd zijn trouwens ook helemaal ruk. Dus wil je echt power moet je met een spanrol op het console gaan werken of met een getande riemset. |
Ik Heb al 2jaar een stalen pully en nog slipt hij.. had voorheen eerst alu die was helemaal ingesleten . Dan ga ik maar eens zoeken naar een goeie set
|
Met een standaard dubbele riem met een 65mm poelie had ik na 93.000 kilometer
na revisie nog steeds 1.0 bar op de testbank, daarbij een mooie 159,3 pk en 203 Nm op de uitdraai. Ik heb mischien wel een beetje slip, maar de motor geeft ook zelf wel aan wanneer hij niet meer liters lucht kan verwerken. Te veel druk van de lader werkt dan in het nadeel, de zuiger die net de verbrandingsslag heeft gehad moet dan de volgende zuiger tegen de kompressie indrukken, dit geeft dus vermogensverlies !!! Na revisie heb ik echter wel een slippende riem doordat de buitenste keerring een heel klein beetje zweet, hierdoor komt er een beetje olie op de riem, maar ook dan nog steeds 0.7 bar. Bij mij dus ook eigenlijk wel belangstelling voor een getande riem set, met dus ook dezelfde vraag. Bij G-force in Zoetermeer hadden ze vroeger wel altijd een getande riemset voor de G60... zal dus toch wel goed zijn want ik heb goeie ervaringen met Ralf. |
Quote:
Nou zo best zijn die knapen van g-force niet hoor. Wat een meuk monteren die lui in die laders. Ken beter bij sls of een van de grote jongens de zaak laten reviseren. Dacht eerst ook dat g-force goed werk leverde. Maar ik heb nu al twee laders van hem die helemaal ingelopen zijn, omdat die dichtlijsten die hij gebruikt steen en steen hard zijn. En als hun de keerring niet goed in de verdringer krijgen gebruiken ze een centerpons om er deuken in te slaan zodat de keerring er wel inklemt daarna smeren ze de zaak af met epoxy. Ken je mooi fluiten naar je centen. |
Quote:
Nou zo best zijn die knapen van g-force niet hoor. Wat een meuk monteren die lui in die laders. Ken beter bij sls of een van de grote jongens de zaak laten reviseren ik dacht dat ruud16vg60 ook goed was. Dacht eerst ook dat g-force goed werk leverde. Maar ik heb nu al twee laders van hem die helemaal ingelopen zijn, omdat die dichtlijsten die hij gebruikt steen en steen hard zijn. En als hun de keerring niet goed in de verdringer krijgen gebruiken ze een centerpons om er deuken in te slaan zodat de keerring er wel inklemt daarna smeren ze de zaak af met epoxy. Nou lekker hoor, gaan je zuur verdiende knaken. |
Ik heb destijds ook vanwege veel riemslip besloten om een getande riemenset te monteren op mijn oude G40 Genesis. Mij werd destijds verteld dat je iets eerder aan revisie toe bent.
Het leverde echter wel een dik geluidje op en 163,5 pk en 193 Nm. Is destijds getest bij SLS op de bank en niet op zo'n mobiel ding op 1 of andere meeting. |
Quote:
Ik heb mijn Polo bij Freddy de Jong in Gorredijk (www.freddycane.com/) op de bank gehad (MAHA), dus niet één of andere mobiele (Botman)bank. Mijn Golf G60 had daar ook een eerlijke 240pk en 300Nm, door een bewerkte kop met maximale maat kleppen en kanalen, hogere kompressie, EPS systeem van voor naar achter (zie G60 op EPS site) en een lader van G-force met 68mm poelie. Ruud, vraagje, welke maat getande-poelie had jij met dat vermogen en had de motor toen ook zo'n twee ton op de klok? |
De g40 van Ruud had zeker nog geen 2 ton op de klok volgens mij . ik kan me dat geluid nog wel herineren van z'n g40 was wel een super geluid ! ik ga er denk ik 1 van sls bestellen hoor er wel goeie verhalen over !
|
Zeker goed spul van die lui van sls. Tis wel een werkje om het allemaal erop te schroeven maar het resultaat is er zeker wel naar.
Gr, Pim |
Gaat helemaal goed komen :)
|
Getande set is niet goed voor de lader.
Omdat met toerenwisselingen de lader graag een beetje slip heeft omdat deze anders klappen krijgt. Vooral het hoofd verdringer lager slijt een stuk sneller, en de wanden van de verdringer krijgen na verloop van tijd metaal moeheid,want het einde van de verdringer maakt lange slagen,en kan opeens af breken. Het is zowiezo nutteloos oom 1,3 bar druk te draaien, is extra warmte ontwikkeling en slijtage aan de verdringer, en je wil druk IN de motor, niet op het inlaatspruitstuk. Dus ga voor een geflowde kop, 3f inlaatspruitstuk, bewerkte gasklep, en een goeie nokkenas. Dan lijkt je lader minder druk te draaien, maar die druk en dus het vermogen zit in de motor, meer benzine erin, en gaan met dat ding. Dat zou ik doen... Arno |
Zegt iemand die er al een hele berg heeft zien langskomen, met en zonder getande riemen sets!!!
|
Dat het harder slijt geloof ik meteen. Je moet ook zeker weten eerder reviseren.
Maar als je de boel rustig warm rijdt en dan ook niet continue aan het poken bent blijft het zeker wel heel. Wat arno zegt over het laaddruk verhaal klopt ook zeker weten. Je kan voor je spruitstuk of in je spruitstuk nog zo veel druk opbouwen, op een gegeven moment vult je cilinder gewoon niet sneller meer. Dat is in mijn opinie ook de grootste restrictie in een polo blok. Zelfs een 3f spruitstuk is niet helemaal optimaal. Ben zelf bezig met een inlaat te ontwerpen voor mijn polo project zodat ik een zo optimaal mogelijke vulling krijg. Mag ook wel met een oldskool twincharger. Gr, Pim |
Quote:
Nog even een kleine opmerking. Je hebt toch kleppen. Bij elke zuigerbeweging naar boven staan de inlaatkleppen dicht. Dus heb je nooit dat hij tegen de laderdruk in moet duwen. Vroeger reden ze in de F1 met 7 bar turbodruk. Dat zou dan onmogelijk zijn. |
Het is geen pomp :D , het gaat om de arbeidsslag, niet om de compressieslag.
In lijn met jouw verhaal zou een extreem lage compressieverhouding het meeste vermogen opleveren, wat niet zo is :thumbup: |
Quote:
De kleppen zijn bij ongeblazen motoren altijd nog even open terwijl de zuigers al omhoog gaan. Ook het brandstofmengsel wordt beïnvloedt door de wet van massatraagheid namelijk, dus ook al wordt het niet meer naar binnen gezogen, er komt toch nog altijd iets van naar binnen puur doordat het mengsel in beweging is. Of dat bij geblazen motoren ook zo is durf ik niet te zeggen. |
Drukverhoging levert je natuurlijk altijd vermogen en koppelwinst op, ook al flowen die G60 en G40 kopjes niet zo goed de druk die op je inlaat staat gaat ook je motor in. Toevallig gisteren nog een G40 ladertje nagekeken die ik een 20 duizend km geleden gereviseerd heb en die met een getande riem rijd, lader was gewoon nog nieuw alleen enige slijtage aan dichtlijsten voor de rest niks mis mee. Zelf heb ik jaren met getande riemen gereden op een G60 en zelfs met 60mm had ik geen enkel probleem met laderschade (17.000 toeren) Het gaat er gewoon om dat alles is topstaat is en je de goede onderdelen gebruikt, met een half versleten motor of lader hoef je zulke dingen niet te proberen.
|
Quote:
Mijn motor had toen ongeveer 60.000 kilometer gelopen. Ik had de set van SLS met een 67 mm. poelie. Deze maat was overeenkomstig met de set-up van JD die er er destijds een andere nokkenas, chip en poelie op gemonteerd had. Het autootje ging in elk geval als een raket! Top 220 km.p.u. |
Quote:
Daar ben ik het niet mee eens, hoe groter het drukverschil voor en achter de klep, hoe sneller de lucht zal verplaatsen wanneer de klep open gaat voor de inlaatslag. |
Quote:
heb je al eens door een rietje geblazen. Daar gaat de lucht op een gegeven moment toch ook niet sneller meer. |
Quote:
Wat een voorbeeld. :D Wat je zegt klopt, maar dat komt omdat jij op een gegeven moment degene bent die niet meer harder kan blazen (maximum druk bereikt). Als jij harder zou kunnen blazen, zou er ook meer lucht doorgaan. ;) |
All times are GMT +1. The time now is 10:41. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.