Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Ik wil een toerenteller! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64779)

Mikkem 16-01-2010 19:06

Ik wil een toerenteller!

Ik dacht wel zonder te kunnen, maar mis de toerenteller toch wel heel erg in mijn 1.3 CL (1986). Vooral nu het stationair toerental veel te hoog lijkt te zijn.

Heb de zoekfunctiegebruikt en het volgende gevonden: bij mijn auto zit een tellerbak met 2 stekkers en deze is simpelweg te vervangen door eentje met een toerenteller. De kmteller kan ik eenvoudig overzetten. Tot zover snap ik het.

Hoe krijg ik de tellerbak er uit? Twee schroefjes aan de bovenkant van de boog? Valt de tellerbak er dan vanzelf uit?
Kan ik de verlichting eenvoudig wat feller maken?

Heeft iemand nog zo'n tellerbak met toerenteller liggen?

Alberto 16-01-2010 19:22

plug and play

de 2 schroefjes los , km kabel los en de 2 stekkers los
kan je hem er zo uit halen

verlichting kan je regelen met het draai knopje boven op je licht schakelaar
of ff nieuwe lampjes er in draaien ,achter in de klok
zelfs één met MFA functie kan er in , (mfa werkt niet maar klokje wel )

Mikkem 16-01-2010 19:37

Als de schroefjes los zijn dan langs de bovenkant van de bak de kmkabel loshalen?

De verlichting staat al maximaal, maar in het donker cijfers lezen lukt bijna niet. Mogelijk is dat ook niet echt op te lossen vanwege de constructie.

MFA hoeft niet, als er maar een toerenteller in zit (of hebben de niet-MFA uitvoeringen geen klokje?).

Alberto 16-01-2010 20:22

Quote:
Originally Posted by Mikkem
Als de schroefjes los zijn dan langs de bovenkant van de bak de kmkabel loshalen?

De verlichting staat al maximaal, maar in het donker cijfers lezen lukt bijna niet. Mogelijk is dat ook niet echt op te lossen vanwege de constructie.

MFA hoeft niet, als er maar een toerenteller in zit (of hebben de niet-MFA uitvoeringen geen klokje?).

Nee langs de onderkant / achterlangs
lastig klusje (met grote handen zeker ) :D

probeer eens nieuw lampjes , scheeld vaak al een stuk (of ff nieuwe bril :D )

Klok met toeren teller worden vaker met MFA aangeboden
dan zonder , klokje werkt wel , rest van MFA niet :D

Mister Cool 16-01-2010 20:29

Ik heb nog wel een gewone werkende toerenteller op zolder rondslingeren voor een 2 stekkerig tellerhuis.

Mikkem 16-01-2010 21:59

Quote:
Originally Posted by Alberto
Nee langs de onderkant / achterlangs
lastig klusje (met grote handen zeker ) :D

Ik zit hier met maatje kolenschop (en ben ook nog eens niet handig). Lijkt me een goede combinatie :redface:

Quote:
probeer eens nieuw lampjes , scheeld vaak al een stuk (of ff nieuwe bril :D )

Nieuwe lampjes zal ik doen, las ook iets over groene folie ertussenuit halen?

Quote:
Klok met toeren teller worden vaker met MFA aangeboden
dan zonder , klokje werkt wel , rest van MFA niet :D

OK, niet druk over maken dus.

Mikkem 16-01-2010 22:00

Quote:
Originally Posted by Mister Cool
Ik heb nog wel een gewone werkende toerenteller op zolder rondslingeren voor een 2 stekkerig tellerhuis.

Die zou ik gewoon kunnen monteren in de plaats van de huidige klok?
Of moeten er dan gekke dingen gedaan worden?

Het gemis van het klokje overleef ik wel.

Alberto 16-01-2010 22:12

Quote:
Die zou ik gewoon kunnen monteren in de plaats van de huidige klok?
Of moeten er dan gekke dingen gedaan worden?

Het gemis van het klokje overleef ik wel.

Quote:
(en ben ook nog eens niet handig).

dan zou ik er niet aan beginnen , en op zoek gaan naar een klok
op mp staan genoeg

Quote:
Ik zit hier met maatje kolenschop

dat probleem ken ik :D maar moet lukken

Mikkem 16-01-2010 22:27

Mwoh, er zijn gelukkig wel hulptroepen voor dit soort klusjes.

Mikkem 17-01-2010 15:49

Ik kan een toerenteller overnemen van iemand hier op het dorp, maar hij zegt (denkt) dat deze uit een model 90 komt. Op de foto van zijn advertentie zijn echter 2 stekkers te zien, dan moet dat toch passen op een 86'er?

Edit: ik heb 'm al opgehaald, kon nergens terugvinden dat er meerdere varianten zijn met 2 stekkers.

Op de nieuwe staat onder km/h "950", op de huidige "935". De schaalverdeling loopt nu ook t/m 220 km/h ipv de huidige 200 km/h. Neem aan dat dat geen problemen geeft (wel humor trouwens bij een auto die amper 140 op de teller haalt).

Het stuur moet er ook af heb ik begrepen en de onderkant van het dash? Nog meer zaken die los moeten? Het hele frame om de cockpit?

golf mkII 16v 17-01-2010 21:05

Het hele frame moet ind los
Boven bij de teller 2 schroeven
Achter de verlichtingsschakelaar 1 schroef
In het gat van de radio 1 schroef
Waar het controlelampje van de handrem zit en dan in het vakje links onder
Achter het paneel van de kachelbediening

Mikkem 17-01-2010 21:28

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Het hele frame moet ind los
Boven bij de teller 2 schroeven

En ik maar denken dat dat de enige 2 schroeven waren die los moesten :redface:

Quote:
Achter de verlichtingsschakelaar 1 schroef

Kwestie van schakelaar er uit wippen (aan de bovenkant) en dan is daaronder een schroef te zien?

Quote:
In het gat van de radio 1 schroef

In dit gat ben ik de laatste weken aardig bezig geweest, maar een schroef heb ik niet gezien. Waar zit die?
Kan ik wel mooi meteen het obstakel aan het einde weghalen zodat de radio er goed in kan.

Quote:
Waar het controlelampje van de handrem zit en dan in het vakje links onder

De linkse van de loze schakelaars?
Kan ik meteen het handremlampje vervangen, dat doet het niet meer.

Quote:
Achter het paneel van de kachelbediening

Moet ik daarvoor de schuifjes er uit trekken?

Sorry, veel vragen. Maar als ik komend weekend aan de slag ga dan kan ik een en ander maar beter goed door hebben.

Mister Cool 17-01-2010 22:20

Gewoon alle schakelaars eruit trekken en je radio. Schroef in het radiogat zit aan de bovenkant. Als je alles er uit trekt zie je de schroeven vanzelf zitten. De schuifjes en draaiknop van je kachelbediening kun je er zo uit trekken. De onderkant van het dashboard moet er inderdaad ook onder vandaan, anders kom je niet bij de km-teller kabel en stekkers van de tellerbak. Een magnetische schroevendraaier is ook erg handig om de schroefjes er weer terug in te krijgen, of als je dat niet hebt een potje met vet of wat lijm om ze even te laten kleven op je schroevendraaier. En natuurlijk altijd meteen de pitjes vervangen voor nieuwe, want als ze stuk zijn moet je weer de hele zooi uit elkaar hebben :D .

Mikkem 18-01-2010 10:16

OK, daar moet ik verder mee komen.

Lampjes vervangen was ik inderdaad van plan. Er zitten er 3 in de tellerbak als ik het goed gezien heb.

Het lampje van de handrem wil ik ook vervangen (probleem zou natuurlijk ook aan de andere kant kunnen liggen, bij de schakelaar?), wat voor lampje gaat daar in? Zelfde lampje als in tellerbak?

golf mkII 16v 18-01-2010 22:18

Handremlampje is een paneel
Zit nl geen vervangbaar lampje in
Heb nog wel een werkende los liggen

Mikkem 18-01-2010 22:23

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Handremlampje is een paneel
Zit nl geen vervangbaar lampje in
Heb nog wel een werkende los liggen

:(

Niet vervangbaar lampje...

Wat wil je voor het paneeltje hebben (past het in een envelop)?

Turbo-Variant 19-01-2010 00:24

Een snelheidsmeter met WSZ950 gaat toch niet werken in een auto waar een WSZ935 in hoort als ik me niet vergis?

JurjenV 19-01-2010 08:43

Als ik dit zo lees weet ik niet of het verstandig is om uberhaupt aan de klus te beginnen...

Maargoed, die folie moet je er niet uit halen, want dan heb je schijnwerpers in je gezicht en nog geen goed verlichte teller.

Mikkem 19-01-2010 09:34

Dat van die folie had ik ondertussen begrepen. De manier van verlichten is gewoon anders, niet zoals bij de auto's van nu.

Lampjes vervang ik uiteraard wel.

Maak me nu alleen nog zorgen over de post van Turbo-Variant...
Betekent dit dat de snelheidsmeters (de klokken op zich) gewisseld moeten worden, of is het probleem groter?

Ik dacht begrepen te hebben dat het met dezelfde hoeveelheid stekkers altijd werkt.

Djinn_4fun 19-01-2010 11:19

Ik heb toendertijd mijn klok in de behuizing met toerenteller gezet.
Was wel een '91er met 1 stekker aansluiting, het kan zijn dat jij een extra stekker moet trekken voor het toerental. Maar proberen kan altijd.

Mikkem 19-01-2010 22:07

Quote:
Originally Posted by Djinn_4fun
Ik heb toendertijd mijn klok in de behuizing met toerenteller gezet.
Was wel een '91er met 1 stekker aansluiting, het kan zijn dat jij een extra stekker moet trekken voor het toerental. Maar proberen kan altijd.

Ik zou denken dat het voor de 2-stekker variant niet veel anders werkt. Extra draden voor de toerenteller zijn niet nodig staat in diverse topics.

Snelheidsmeter overzetten is dus blijkbaar wel nodig, die 935 en 950 zijn niet compatibel?

golf mkII 16v 19-01-2010 22:12

Zit er een rood/zwarte draad in 1 van de stekkers
Deze is nl van de tt
Snelheidsmeter is met kabel en maakt niet uit
De 1 is tot 200 of 220[GTI] of 260 [16v]

Turbo-Variant 20-01-2010 00:09

Dat gaat toch afwijken met een WSZ950 teller in een 1.3? Dacht dat die een 935er nodig hebben namelijk.

Zou niet weten waarom het wegstreckenzahl anders op de klok vermeld moet staan?

Mikkem 20-01-2010 22:27

Interessante discussie, hoop dat iemand het zeker weet voor komende zaterdag. Met een beetje mazzel gaan we dan aan de gang.
Paneeltje voor de handrem redt dat ook wel denk ik ;-)

Turbo-Variant 21-01-2010 00:15

Zeker weten zul je het zaterdag zelf wel. ;)

Werken zal het, alleen zal je teller nogal afwijken. Wellicht handig om vóór en na de ombouw even je teller te ijken door een maatje te vragen om voor of achter je te rijden met een bepaalde snelheid zodat je het verschil kan zien.

Mikkem 21-01-2010 07:34

Ja, dat had ik ook bedacht.

De huidige teller heeft al een forse afwijking, geeft 7 km te veel aan (ongeacht de snelheid).

Die navigatiesysteempjes zijn toch wel handig!

Djinn_4fun 21-01-2010 13:54

Als je je eigen teller overzet is er toch niets aan de hand??
Je hebt er nu alleen een toerenteller bij...

Mikkem 21-01-2010 14:31

Quote:
Als je je eigen teller overzet is er toch niets aan de hand??
Je hebt er nu alleen een toerenteller bij...

Ik ging er van uit dat dat de noodoplossing was.

Die gevouwen plastic plaat met alle verbindinkjes aan de achterkant ziet er kwetsbaar uit, dus hoopte het overzetten van de snelheidsmeter te voorkomen.

Blijkbaar zal het toch moeten :mad:

Djinn_4fun 21-01-2010 14:41

Als je het voorzichtig doet kan het niet verkeerd gaan.
Ik was met 15-20min klaar met uit en in bouwen in de klok zelf. Zijn maar een paar boutjes/schroefjes.

Mikkem 21-01-2010 21:56

Die 4 schroefjes die zie ik wel, maak me meer zorgen om die flexibele printplaat. In hoeverre moet die er af?

De gele connector achterop de snelheidsmeter moet losgeschroefd neem ik aan, of kan je die er uit klikken?

Dan is er nog een klein geel draadje dat de snelheidsmeter in loopt, geen idee wat ik daarmee kan.

Djinn_4fun 23-01-2010 09:58

printplaat kan je in geheel naar je toe halen, hij hoeft er niet helemaal af.
Geel draadje kan ik me zo even niets van herinneren.
Wel had ik een stekkertje die ongebruikt bleef (was daarvoor ook nergens op aangesloten)
verder is het gewoon met geduld overzetten.

Alberto 23-01-2010 10:08

Teller wijkt niks af , heb zelf 1 uit een usa GTI in de Jetta
allemaal nuttelooos werk

Mikkem 23-01-2010 10:10

We gaan vanmiddag aan de gang. Eerst met de "nieuwe" teller (die heeft een stand van 173.xxx) en indien de afwijking te groot blijkt te zijn dan gaan we kijken of de oude er in kan (met een stand van 278.xxx).

Moet alleen nog even lampjes halen (stond gisteren bij de Brezan, maar die hadden voorbeeldjes nodig).

Djinn_4fun 23-01-2010 10:13

succes.
Ik zou zowiezo de oude pakken. Heb je iig de originele km stand behouden.

Djinn_4fun 23-01-2010 10:15

kan de afwijking niet ook liggen aan de velg en bandenmaat?

Mikkem 23-01-2010 10:17

Quote:
kan de afwijking niet ook liggen aan de velg en bandenmaat?

De huidige afwijking van 7 km/h is absoluut (ongeacht de snelheid), dus denk niet dat dat de oorzaak is.

De huidige maat onder de auto is 195/50/15, dacht dat dat maar weinig verschilt qua omtrek met de standaardmaat.
Het zou wel wat smaller mogen trouwens, maar met 4 nieuwe banden is dat wat zonde ;)

Turbo-Variant 23-01-2010 14:02

Toch zit er een verschil tussen WSZ935 en 950. Is niet voor niets dat er verschillen tussen zitten. Zelfde geldt voor een Syncro teller geloof ik, die heeft ook een ander wegstreckendrehzahl. Verschil is naar mijn weten het aantal omwentelingen per kilometer. (weet alleen niet of dat voor de tellerkabel is, of de teller, of iets anders)

Mikkem 23-01-2010 18:41

Zo, het zit er in! Ging verbazingwekkend soepel eigenlijk.

Toerenteller werkt, klokje werkt en snelheidsmeter die ik nu gebruik is de nieuwe (de 950 dus). De afwijking (gemeten met een GPS navi) is ongeveer 1 kmte weinig (dus 100 op de teller is in het echt 101). Dit is exact dezelfde afwijking als bij mijn andere auto, dus dat komt wel mooi uit.

Of hiermee de 935/950 vraag beantwoord is betwijfel ik...

Ik had 2 redenen om de snelheidsmeters niet om te wisselen:
- zag het niet zitten, de aansluitingen van het printplaatje wijken nogal af (wat misschien helemaal niet uitmaakt)
- de auto is van 86, de tellerbak die ik er uit gehaald heb was van 89. Dat kan dus nooit de originele zijn. Dan vraag ik me ook af of de kmstand wel klopt (de stand klopt ook niet echt met de staat van de auto / motor). De tellerbak die er nu in zit is van 85.

We hebben meteen het vervangen van het handremlampje meegenomen, maar dat heeft niet geholpen. Blijkbaar zit het probleem aan de andere kant (zit er een schakelaar of een contactje bij de handrem?).

De radio gaat er nu wel fatsoenlijk in en klikt helemaal vast. We hebben met erg veel moeite de plastic koker weg kunnen breken. Wat is dat spul hard!
Ziet er wel een stuk strakker uit zo.

Iedereen bedankt voor de hulp, zo kom ik nog eens ergens!

MONDY 23-01-2010 18:46

onder bij de handrem zit een chakelaartje zeg maar die kan wel eens kapot zijn.

Jorp 05-05-2010 12:03

Beetje gelijkwaardig aan mijn storing dus ik ga maar verder in deze topic.

Ik heb een golf 2 1.3 HK uit 1985. Hier heb ik een 1.6 ABU van een seat cordoba ingezet. Alles werkt en motor loopt mooi.

Ik heb van marktplaats een GTI teller met hendel en draadboom gekocht. Dit geinstalleerd en de draadboom van de hendel ook gemonteerd.

Op de oude stekker van de 1300 draadboom zit de rood/zwarte kabel op KL.1 op de tellerunit

Ik heb de rood/zwarte kabel ook op de bobine gezet op pen 1.

Proleem is dat de toerenteller niet werkt en de MFA niet.

Heb ik nog meer nodig voor de MFA buiten olietemp en buitentemp. sensor die ik nog niet heb?

Ik heb al een rechtstreekse draad van de bobine naar tellerunit gemaakt, maar er gebeurd niets. Toch teorenteller stuk?

Digitaal klokje werk wel. Alle meters werken ook.

All times are GMT +1. The time now is 16:38.