![]() |
Gloeipitten TDI - hoe werkt da?
Goed, ik ben dus op mijn gemak m'n V6 TDI weer aan het opbouwen. Nou heb ik hier zes losse gloeipitten op de werkbank liggen en dacht: laat ik die eens testen of ze eigenlijk wel goed zijn.
Dus ik pak, zoals ik gewend ben uit mijn D/TD tijden, een accu erbij en sluit min/massa aan op het huis van de gloeipit en de plus op de stekkerverbinding. Resultaat - helemaal niks. Andere vijf - helemaal niks. Hoe werken die moderne dingen? Mis ik iets? Heb ik gewoon zes dode pitten erin zitten? Of ben ik zelf brain-dead? |
Volgens mij zit er een beste versterker, bobine tussen. Kan je de kabelboom niet ff terug volgen?
|
|
gewoon alle zes vervangen, gezien de geschiedenis van de auto.
|
Dan doe je het dus wel goed en zou je 6 kapotte plugjes hebben?
Dat is wel heel toevallig... |
Naar mijn weten zijn de gloeipitten van een V6TDI niet anders qua werking als de pitten van een Golfje 2 TD bijvoorbeeld.
Je hebt hem zeker zelf nooit hoeven starten bij hele lage temperaturen om te weten of dat een beetje soepel ging? (gekocht in het voorjaar?) |
Quote:
Had ik pas ook. 4 gloeibougies kapot, en zes keer gemeten :thumbup: . |
Maar met dit soort dingen is het toch vaak, bij twijfel vervangen. Doormeten is leuk en je weet dat ze werken maar wat heb je er eigenlijk aan? Die dingen gaan een x aantal km mee en ga je groot onderhoud aan het motorische gedeelte doen dan vervang je ze toch.
|
Ja, maar als er iemand met een klacht komt. Dan ga je toch storing zoeken, dus doormeten. Bij twijfel niet inhalen (spreekwoordelijk), dat ben ik met je eens. ;)
|
Ik had zowiezo alvast zes nieuwe Bosch pitten besteld op eBay, en dat blijkt geen overbodige luxe dus. Man man man....deze Passat had dus echt wat liefde nodig. Thanks guys.
|
Alle 6 tegelijk stuk is wel heel toevallig, zou ze idd eens nameten en dan kijken of dat relais waar ze het op die site over hebben nog goed is ?
|
die pitten zijn altijd stuk,omdat zo'n ding directe inspuiting heeft merk je dat bijna niet.
volgens mij werken ze op 10,5V |
mijn tdi starte ook slechter, op grote hoogte, op 2000meter met forse kou -18 ofzo. Blauw walmen, rommelig lopen etc.
3 v/d 4 gloeiers hadden oneindige weerstand. Toen ik de gloeiers uit de kop haalde, bleken hier nog de korte pluggen in te zitten. 91mm lang ipv de 96mm....... Toen ik de auto nieuw kocht, is deze meerdere keren terug geweest in garantie vanwege een moeizame koude start. Van alles is er vervangen, en nooit iets kunnnen vinden. Na 8 jaar blijken de gloeiers te kort, deze kwamen niet in de verbrandingskamer vandaar. Via Beru vernomen dat voor de eerste PD motoren, de AJM bijv. dezelfde gloeiers werden gebruikt als voor de vp motoren. Te korte dus, aangezien de ASZ en ARL motoren langere gloeiers hebben, en alle PD koppen hetzelfde zijn passen de langere gloeiers ook in de AJM...(dit wist jos mij te vertellen van jb autoservice). Auto start beter dan ooit, kom net v/d wintersport en geen vuiltje meer aan de lucht, hulde aan vw! Dat ze weer eens iets simpels niet konden oplossen. grtn yal |
Ik heb hier inmiddels al 6 nieuwe Bosch pitten op de deurmat gevonden, dus geen halve maatregelen (wederom hulde aan de Duitse eBayshops).
|
Quote:
Scheelt dat veel met hier in NL? Heb in mijn AJM-TDI 1 van de 4 kapot maar vervang wel meteen alle 4. |
In mijn geval ruim 50% goedkoper dan in NL, dus het loont. Maar vergelijk het vooral!
|
Quote:
Bosch is de shit :D |
Quote:
De oude v6 is nog met VP pomp. Deze moet met dit weer toch bijna 10 seconden voorgloeien anders gaat ie niet handig aan! |
Als je deze nou checkt Stijn, gaan ze dan wel gloeien?
|
Quote:
Zal waar zijn van die VP-pomp, maar daar wordt-ie niet minder DI van. |
Nog niet gecheckt Hans, maar staat op de lijst :)
@Arnoud: :) |
Quote:
Mijn AFN donorblokje (TDI 81kW verdelerpomp) is anders na maximaal 2 seconden klaar me gloeien als deze (bijvoorbeeld) 2 weken stilgestaan heeft. :rolleyes: Een TDI is altijd directe inspuiting, en start dientengevolge ook een stuk beter dan een wervelkamer-diesel. |
Bij mijn a3 hoefde ik ook niet zo lang te gloeien maar bij de v6 wel...
|
Om dit verhaal af te maken: nieuwe gloeibougies ook even op de accu aangesloten en die gloeien meteen op! Zaten dus gewoon zes kapotte in.
Wederom naar Hazet voor al uw degelijk onderhoud! :) |
Hazet? Waar zit die? :D
|
Ochten :eek:
|
Dus even samenvattend:
Autobedrijf Hazet in Ochten hoef je dus niet te zijn met klachten en problemen over een bij hun gekochte auto en verwacht bij autobedrijf Hazet in Ochten geen kwaliteits onderdelen voor onderhoud. Hoe staat het nu met de Passat, Stein? |
hij rijd weer sinds gisteren.
|
All times are GMT +1. The time now is 20:12. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.