Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Transporter (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=24)
-   -   T3 Pick up motor upgrade mogelijkheden (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64391)

Gijs 07-01-2010 22:20

T3 Pick up motor upgrade mogelijkheden
 
Een vriend van mij verkoopt z'n 81'er Transporter T3 pick-up met 1600 diesel motor. Auto is goed gebruikt en start met dit weer niet op eigen kracht (ik denk gloeibougies)..

Nu heeft ie 'm te koop aangeboden aan mij. Net voorzien van APK, niet dat dat veel waarde voor mij heeft maargoed ;) Ik weet zelf nog niet of ik 'm wil kopen, maar ben een beetje naar mogelijkheden aan het kijken mbt een andere motor.

Zelf had ik het idee om een 1900TD (AAZ bijvoorbeeld) in te bouwen, tesamen met de MB Sprinter IC die nog op de plank ligt. Tegelijk vraag ik me af of er ruimte is om deze IC in te bouwen, en kan de motor z'n warmte kwijt? Bij een 1900D heb ik gezien dat deze best goed in te bouwen is en de temperatuur goed blijft. Gaat dit ook op voor 1900TD motoren (liefste nog ligt geschroefd)?
Qua uitlaat had ik een open (side)pijp in gedachte... Als Scania monteur moet dat gewoon ;)

Als laatste; de prijs... Wat zijn normale prijzen voor die auto's? Ze staan ook voor 5000 euro te koop, en deze is ook nog lang niet in concours staat ;) Voor mij is het gewoon een werk- en sleurhok.

Houtstoker 08-01-2010 09:30

Allereerst, idd de T3 bussen beginnen prijzig te worden, maar dit geld niet voor de pick-up versies (DoKa en EnKa)

Doordat het een pick-up is heb je meer ruimte voor de 1.9. Hierdoor is de motor te monteren met een golf of passat TD pomp. Fijnste pomp is die van de 1.6 TD. Voor de intercooler is voldoende ruimte achter de accu, of boven de versnellingsbak. via een scoop achter de re aandrijfas wordt ook vaker gedaan.

Warmte ontwikkeling is bij TD een probleem. oliekoeler is een must. expirimenteren wat aan pk mogelijk is ook. Daar alleen nog maar de radiator met het grootste koeloppervlak verkocht wordt is vervangen een aanrader. Intercooler helpt natuurlijk ook. bij de golf of passat pomp kun je eventueel nog een tunigskegel voor de LDA ocwegen.

http://www.vondervoort-zielinska.nl...eschreibung.pdf

evilnyntje 08-01-2010 10:27

Gijs kopen! Leuk sleutel hok!

Gijs 08-01-2010 23:17

Inderdaad een leuk diesel projectje voor... ehm... erbij :redface:

Een oliekoelertje erop klussen is niet zo'n punt. Waarom is de 1,6 TD brandstofpomp het fijnste? Zijn er nog motorcode's die juist NIET geschikt zijn voor een T3? Om een EDC TDI met regeleenheid en de hele rateplan van een Golf erin te klussen heeft niet veel meer voordelen tov een AAZ TD?

Tjaap 09-01-2010 04:15

stuur Alain eens een PM, die is een TDI in zn T2 aan het proppen...

Houtstoker 09-01-2010 06:43

TDI is sterker en blijft beter koel. Rijdt ook zuinig. Is ook door het bovendeel van een mechanische pomp toe te passen om te bouwen naar mechanisch geregeld. Wel is dan de belasting voor de versnellingsbak (vanwege te hoog koppel) mogelijk te groot.

de 1.6 TD pomp is fijner door de betere aftastnaald van de LDA. de 1.6 pomp heeft al een stuurkegel in de LDA zitten. De nieuwere pompen hebben een regelnaald die de aftastpin in stappen bediend, en maar een beetje meer brandstof toelaat. Vandaar ook bij de standaardmotor de geringe vermogenstoename, van 68 naar 75 pk

Zonder bovendeel zijn alle Bosch VE pompen min of meer gelijk.
http://www.t3-forum.nl/t3-forumwiki...itle=Dieselpomp

Gijs 15-03-2010 19:03

Klein vervolg/brain fart;

Ik heb een Passat 35i met een 1900D motor (volgens mij 1Y). Nou moet het niet zo moeilijk zijn om er een turbo op te bouwen. Het blokje loopt perfect, maar klinkt nogal rauw (tikkende kleppen). Nu wil ik dit blok netjes maken en reviseren. De brandstofpomp kan ik denk ik niet gebruiken icm een turbo...?

Rest mij dus de vraag; welke turbo en brandstofpomp kan ik het beste gaan gebruiken? Ik wil vooral veel koppel bij lage toeren, uitlaat wordt een open zelfbouw uitlaat.

Gijs 15-03-2010 19:18

Nog ff een hersen spinsel van afgelopen minuut; Bi-Turbodiesel?! Is dat mogelijk icm een el-cheapo budget? :rolleyes:

DÁ-BRT 16-03-2010 09:50

Even wat terugkoppelingen:

@AD:
Quote:
Doordat het een pick-up is heb je meer ruimte voor de 1.9. Hierdoor is de motor te monteren met een golf of passat TD pomp. Fijnste pomp is die van de 1.6 TD.


Niet mee eens. De 1.6 pomp heeft minder opbrengst (1mm minder lift op de nokkenschijf) daarnaast is de pomp zwakker dan die van de 1900

Quote:
TDI is sterker en blijft beter koel. Rijdt ook zuinig. Is ook door het bovendeel van een mechanische pomp toe te passen om te bouwen naar mechanisch geregeld. Wel is dan de belasting voor de versnellingsbak (vanwege te hoog koppel) mogelijk te groot.


Je krijgt van mij 500 euro als je een electronische pomp om kan bouwen naar mechanisch! De gietstukken zijn compleet anders, geen aandrijving voor de toerenbegrenzing, geen mogelijkheid tot het plaatsen van een gashendel. ;-) Ik kan je wel een speciaal voor de TDI gebouwde mechanische pomp leveren. O.a. René Vis heeft er een.

@Gijs: De 1.9D is opzich gelijk aan de TD uitvoering, maar de pomp is aardig wat kleiner en er zit geen verrijking op bij turbodruk. Je zou er dus een pomp van een TD op moeten schroeven. Ook is het even de vraag of er een dopje in de olie retour zit, of dat het bij het bouwen van de motor nooit open is gemaakt.

Geen probleem om hem om te bouwen naar compound turbo's. Maar goedkoop is het niet. Je moet dan op elkaar afgestelde turbo's aanschaffen en daarnaast kunnen de motoren het niet aan ;-) Laad drukken hoger dan 3 bar zijn dan mogelijk :P

EelcoB 16-03-2010 10:42

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Laat drukken hoger dan 3 bar zijn dan mogelijk :P


Hmm, dat je zeveel druk hebt dat de lucht de zuiger naar beneden duwt. Dan heb je vermogenwinst bij de inlaatslag! :eek: :thumbup:

DÁ-BRT 16-03-2010 10:46

Op Amerikaanse vrachtwagens rijden ze met nog veel meer druk ;)

Mocht je meer willen weten over onder andere compound turbocharging moet je het boek van Corky Bell lezen.

joostvw 16-03-2010 19:05

ff gegoogled ;)



http://www.bol.com/nl/p/engelse-boe...uct_description

Gijs 25-03-2010 22:29

Bedankt voor de info allemaal! Ik ga het TD3 motorproject even in de koelkast zetten en wat detail in de verloren uurtjes uitdenken. Het eerste plan is om de 1600D gewoon netjes draaiende te maken en er mee rond te gaan cruizen :)

Gijs 26-09-2010 22:50

Ff de koelkast geopend, en dit topic naar boven trappen ;)

Tijdje geleden een Golf 3 TD AAZ gekocht.
Vandaag de motor eruit gehaald en uiteraard heb ik vragen :tongue:

- Wat valt er bij de OBD van een AAZ motor uit te lezen? Lijkt me wel leuk om de T3 ook "uit te kunnen lezen", maar ik heb geen idee of het überhaubt nut heeft en wellicht dat de tellerunit dan ook over moet..!?

- De turbo vond ik best klein (te klein ;)). Wat is een leuke, cheap, turbo keuze? Wil niet overdreven veel PK's, maar iets meer dan deze 75pk's mag altijd.. ;)

DÁ-BRT 27-09-2010 06:10

Ik verwacht dat je niet veel uit kunt lezen met OBD. Mechanische pomp, geen hall sensor, etc....

Turbo lastig bij een bus. Je heb veel gewicht en hoe groter de turbo hoe groter het turbogat en dat kan je niet gebruiken. Ik zou zeggen, meer brandstof en hogere turbodruk dan loopt hij redelijk goed.

Gijs 27-09-2010 15:36

Okay, dus deze turbo erop laten en OBD laten voor wat het is.

DÁ-BRT 27-09-2010 15:40

Kun je na gaan wat een tijd je nu over hebt. ;)

Gijs 27-09-2010 21:14

Ja inderdaad! ;)
Vanavond de motor uit elkaar gehaald. Van één cilinder is volgens mij de verstuiver niet super meer, heeft een raar beeld op de zuiger.
Ook zitten er scheurtjes tussen de in- en uitlaat klep bij elke cilinder... Echt super is dat niet en er is bij mijn weten ook niks aan te doen, maar de motor zal er niet door kapot lopen... :rolleyes:

DÁ-BRT 27-09-2010 21:55

Ze scheuren vaak stuk tussen de kleppen. Als ze ook naar de opening van de gloeibougie gaan scheuren ontstaan er ook vrij snel koel problemen.

Kan je nog wel een paar verstuivers in elkaar klussen. ;)

Gijs 28-09-2010 19:39

Schiet me net te binnen; is de cilinderkop van een 1Y motor hetzelfde (1900D)? Of scheuren deze ook vaak tussen de kleppen?

DÁ-BRT 29-09-2010 06:26

Een originele 1900 kop is minder sterk dan die van een 1600, maar hij heeft wel grotere kanalen en inlaat kleppen.

Ze scheuren ook en vaak heb je dan lekkage in koelvloeistof kanalen.

M v D 09-10-2010 19:44

Die scheurtjes tussen de kleppen zijn bijna standaard, :P voor zover ik weet. Kan in principe geen kwaad, zolang ze niet te diep zijn en/of richting de voorkamers zijn ingescheurd, dan is het einde verhaal. Ik rijdt zelf ook probleemloos met een 1.6 TD-ic met 1,5 bar én scheurtjes tussen de kleppen. Niks aan de hand.
Met een relatief zware T3 zou ik i.i.g. niet voor een grotere turbo gaan, gewoon een kleine monteren en icm hogere turbodruk zorgen voor veel trekkracht onderin. Maar een 1.6 TD(-ic) wordt, wat koppel onderin betreft, nóóit een 1.9 TD(I).
Als je nog plannen hebt om een mechanische 1.9 TDI te monteren, zou ik eens wat info opvragen bij Dieselservice Olst. Deze mensen doen dit ombouwen heel veel bij T3 campers en daar is dus een hoop kennis aanwezig.

DÁ-BRT 11-10-2010 06:49

@MvD: Persoonlijk zou ik eens goed om mij heen gaan luisteren over de reacties van de door jou genoemde leverancier. Ik krijg regelmatig ontevreden klanten van hun, op de T3 fora zou je hier genoeg over kunnen vinden.

M v D 11-10-2010 07:29

Oke, dat is mijn niet bekend, aangezien ik niet actief ben op die T3 fora. Ben een keer met een brandstopomp daar geweest en zodoende dat ik wist van hun ombouw-activiteiten.

joostvw 11-10-2010 08:06

interessant topic!
ik ga waarschijnlijk volgende week bij een maatje van me een 1900TD in een T3 proppen :D
ben benieuwd wat ik allemaal tegenkom.

DÁ-BRT 11-10-2010 08:21

@MvD: Klopt, ze doen het ook al een hele poos.

Gijs 06-02-2011 22:25

Ff dit topic omhoog trappen;

Ik wil komende week onderdelen gaan bestellen, maar nu loop ik tegen 2 dingen aan.

Welke koppeling;
- CS > 215mm (origineel T3 16d)
- AAZ > 210mm (origineel Golf 3 19td)
- 1Z > 230mm (origineel Golf 3 19tdi)

Via via vernomen dat ik een 1Z koppeling het beste kon nemen ivm een grotere klemkracht. Maar ik neem aan dat ik dan ook een 1Z vliegwiel moet monteren...!? Met een opvolgende vraag; kan dat bij een T3 koppelingshuis? Dus ff concreet; kan een AAZ motor met complete 1Z koppeling aan een T3 bak gemonteerd worden? :tongue:

Welke carterpan pakking;
- CS 16d > kost 25 euro
- AAZ 19td > kost 75 euro

De laatste is een metalen plaat met pakking, de CS is een papieren pakking.
Ik weet nagenoeg zeker dat ik gewoon een CS pakking moet hebben, omdat de olie aanzuigbuis ook van CS gebruikt wordt en deze, denk ik, niet gemonteerd kan worden met een AAZ pakking.. :)

De Pul 06-02-2011 22:30

je moet die papieren pakking hebben en de originele vliegwiel en koppeling.
alstu.
;)

Gijs 06-02-2011 23:42

Okay, pakking dacht idd al ;)

Koppeling dus gewoon de 215 aanhouden? Zie nu dat deze koppeling ook op de 16TD zit, genoeg klemkracht dus. Verder hebben de AAZ en 1Z koppelingen geen voordeel voor een T3 dus..?

In ieder geval; thnx Gerben! :thumbup:

De Pul 06-02-2011 23:43

nee,ik heb altijd gewoon de originele weer teruggezet en nooit klachten gehad.

Gijs 06-02-2011 23:45

Allright, ga ik dat ook doen. Van de week ff bestellen.

DÁ-BRT 07-02-2011 07:43

Koppeling van de TDI past volgens mij ook niet.

De AAZ koppeling zou wel moeten passen qua diameter, maar volgens mij zit die andersom. Dus drukgroep op de krukas vast en vliegwiel er overheen.

Gijs 07-02-2011 18:01

Heb nu ook een carterpan gevonden van een T3 16TD. Is deze zoveel anders dan een 16d pannetje? Olie aansluiting ofzo?! Aangezien de prijs een stuk hoger is :)

Zollie 07-02-2011 19:30

lijkt me dat er aansluiting in zit voor de retourolie uit je bladblazer.

De Pul 07-02-2011 20:09

jep klopt.

en bert,je hebt gelijk zover had ik nog niet eens gedacht.t3 heeft als enige van de 3 een vast vliegwiel op de krukas,dus ook als enige compatibel met de bak.....

Gijs 08-02-2011 00:28

Okay, dus ik héb ook echt deze carterpan nodig. Van de week maar eens ophalen dan :)
In m'n hoofd loopt de motor al, nu nog ff écht opbouwen ;)

6n2boy 13-02-2011 21:25

Wat moet je nu allemaal aan onderdelen hebben voor een ombouw naar TDI?

DÁ-BRT 13-02-2011 21:49

Ligt eraan of je hem electronisch of mechanisch opbouwt.

In iedergeval een motor. Carterpan, aanzuigbuis van een T3. Steunen, sinterplaat koppeling.

6n2boy 24-02-2011 18:49

Voor een mechanische AFN (110pk) TDI

DÁ-BRT 25-02-2011 07:27

@6n2boy: Waarom zou je een afn pakken, zelfde resultaat bijna met een AHU en die zijn goedkoper in de aanschaf.

Als je hem al hebt dan is het geen issue. Zie mijn vorige reactie. Is hij al mechanisch?


All times are GMT +1. The time now is 00:34.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.