Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Simpel audio vraagje (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63470)

Mikkem 18-12-2009 09:53

Simpel audio vraagje
 
Uit het gat rechtsboven in mijn dash steken een aantal draadjes. Uiteraard mogen die elkaar niet raken, anders gaat het knetteren :)

In dat gat moet nodig een radio, al was het maar om de rammeltjes te overstemmen :D

Maar, serieus nu, welke draad is waarvoor? Ik heb er 7 (buiten de antennekabel). Dus constante en geschakelde plus, min en 4 voor de speakers. De pluskabels vind ik wel, de min is al lastiger (al geef ik de zwarte de meeste kans).

Dan de speakerkabels; voorin heb ik geen speakers (volgens mij ook geen mogelijkheid), achterin ontbreken de ovale speakers naast de hoedenplank, maar in de hoedenplank zitten wel vrij grote gaten. Draden zie ik echter niet.

2 vragen:
- weet iemand welke kleur speakerdraadjes standaard hebben bij de Golf II?
- waar kan ik die draadjes vinden in de kofferbak (waar zouden ze grofweg vandaan moeten komen)?

Johanva1 18-12-2009 10:31

Ik denk dat jezelf nieuwe kabels moet leggen of de vorige eigenaar moet ze erin hebben laten zitten.

Ralfons 18-12-2009 12:50

K heb ff snel bij mijn '86er gekeken.
Speakerkabeltjes zijn allemaal rood/bruin. Ze komen samen in een soort van blokje (lijkt origineel... er is iig niet in geknipt.)

Verder zie ik (zosnel) een dikke bruine en rode... en nog een zwarte??? voor de spanning.... Anders even de spanningsmeter eraan dan weet je welke waarvoor is... zo heb ik het ook bij mij uitgevonden, maar kan momenteel niet goed zien welke waarbij hoort.

2 Speakers zitten bij mij standaard bovenin het dashboard op de daarvoor bestemde plekken.

In de kofferbak heb ik 2 losse speakers liggen. Heb daarvoor zelf draden getrokken. De standaard gaten in de hoedenplanksteunen zijn bij mij ook leeg.
Met die draden ben ik creatief geweest... Ik heb ze achter het dashboard, onder de kunstof dorpels bij de deuren, langs de zijkant van de achterbank, onder de achterbank door en dan kom je uit in je kofferbak. Is netjes weggewerkt en je ziet er niks meer van!

Misschien heb je er wat aan. Succes!

koenjanssen 18-12-2009 13:23

Volgens mij zijn ze vanuit de fabriek idd bruin/rood...

Je kan beter zelf wat goede bekabeling trekken door je auto, af fabriek is het niet echt bijzonder.

Succes!

Arne 18-12-2009 15:09

Spannings zoeker erbij houden om de (geschakelde) plus en min te vinden, en met een penlite batterijtje kun je testen welke draad voor welke speaker is.

Mikkem 18-12-2009 16:28

Quote:
Originally Posted by Arne
met een penlite batterijtje kun je testen welke draad voor welke speaker is.


Kan je die uitleggen?


Omdat er gaten in de hoedenplank zitten nam ik aan dat er ook kabels zouden liggen. Dat hoeft natuurlijk niet per sé, die hoedenplank kan ook uit een andere Golf komen.

Speakers in het dash had ik nog niet eens aan gedacht, is daar makkelijk bij te komen? Kijken of er speakers zitten en in welke staat die zijn. Een klein beetje geluid is voldoende.

Mikkem 19-12-2009 16:32

Goed, vanmiddag met goede moed en een dikke jas aan de slag gegaan. Eerst de kapjes van de speakers op het dash gehaald (dat ging gepaard met veel "oh ja"). Daaronder geheel uitgedroogde en verkleurde breedbandspeakertjes. Ook het materiaal dat moet voorkomen dat er vuil in het speakertje komt was nagenoeg volledig vergaan. Denk dat de rechter uitblaasopening het nu een stuk beter doet, er zat veel van die zooi in de doorgang ;-)

De speakerkabels vond ik eigenlijk nog best dik, en zijn inderdaad zwart / bruin.

De constante plus, geschakelde plus en min waren redelijk eenvoudig te vinden (voor de n00b die ik ben) met een multimeter en dan hield ik nog 2 kabeltjes uit de auto over (blauw/wit en een onbekende kleur). Geen idee waar die voor zijn.

Het werkt in ieder geval prima, komt zelfs nog redelijk fatsoenlijk geluid uit. Zenders worden netjes bewaard, dus heb het blijkbaar echt goed aangesloten.

Krijg alleen de unit niet helemaal in het dash, hij steekt er nog een centimeter uit. Bij de eerste pogingen verdween het geluid ook, dus blijkbaar hadden een paar stekkertjes of draadjes het moeilijk. Na het verplaatsen van wat kabels ging dat beter, maar hij gaat er dus nog niet helemaal in.

De antenne heeft ook nog wat aandacht nodig, die heb ik vorige week ingeschoven voor de wasstraat, maar krijg nu alleen het eerste stukje er uit. Geen idee of hij verder vastgevroren zit of wat anders (heb zelfs nog even gedacht dat 'ie misschien electrisch is, maar dan had 'ie niet uitgeschoven gestaan zonder headunit).

Niettemin is de radio-ontvangst zo ook goed. Bedankt voor de hulp!

Jel Golf 2 GTI 21-12-2009 04:45

blauw/witte is volgens mij voor de elektrische antenne of voor de verlichting van de oude radio's. :thumbup:

Grtz Jel

koenjanssen 21-12-2009 09:13

Ik kreeg mn radio ook niet helemaal gemonteerd in de Jetta. Stak ook ongeveer een centimeter uit.

Bleek dat er een metalen beugel achter de radio zat. Volgens mij om de originele radio te bevestigen.

Metalen beugel verwijderd en nieuwe radio paste meteen!

Mikkem 22-12-2009 10:15

OK, dan zal ik daar nog eens naar kijken, klinkt niet onlogisch.

Die blauwwitte zit samen met die andere onbekende draad en de constante plus in 1 sok. Die is dan dus standaard aanwezig.
Wist niet dat de auto's in die jaren al bij voorbaat aangelegde bekabeling hadden!

Mikkem 29-12-2009 18:58

De metalen beugel is bij mij van hard plastic, moet nog even zien hoe ik die er uit ga krijgen. Zit nogal diep en geen schroefjes of iets dergelijks te zien.

roog909 29-12-2009 19:42

eruit dremelen?

Mikkem 29-12-2009 21:35

Ha ja, schoonvader had het al over een grote tang om dat ding er uit te trekken of te breken.

peerke112 30-12-2009 17:05

Ik had bij mij precies hetzelfde probleem dat ik de radio der niet helemaal inkreeg.
Ik heb ook de beugel iets opzij gebogen zodat de radio erin paste.(signaalkabels van de versterker raakte hem)
maar aangezien er bij jou niet veel bekabeling aanzit zou ik effe het frontje van je kachelpaneel eraf hale onder de radio (kun je allemaal zo los klikken)
en dan met een lange schroevendraaier (ofzoiets) en een lamp alle draden achter de radio een beetje proberen naar beneden te trekken, vaak zitten de draden er allemaal achter en alle stekkers waardoor er erachter te weinig ruimte is.
Scheelt erg veel werk en aangezien het maar een centimeter is weet ik eigenlijk zeker dat het zo ook moet lukken;)
heb ik bij mij ook gedaan;)

Mikkem 30-12-2009 21:09

Quote:
Originally Posted by peerke112
Ik had bij mij precies hetzelfde probleem dat ik de radio der niet helemaal inkreeg.
Ik heb ook de beugel iets opzij gebogen zodat de radio erin paste.(signaalkabels van de versterker raakte hem)
maar aangezien er bij jou niet veel bekabeling aanzit zou ik effe het frontje van je kachelpaneel eraf hale onder de radio (kun je allemaal zo los klikken)
en dan met een lange schroevendraaier (ofzoiets) en een lamp alle draden achter de radio een beetje proberen naar beneden te trekken, vaak zitten de draden er allemaal achter en alle stekkers waardoor er erachter te weinig ruimte is.
Scheelt erg veel werk en aangezien het maar een centimeter is weet ik eigenlijk zeker dat het zo ook moet lukken;)
heb ik bij mij ook gedaan;)


Goeie tip, was al van plan het een keer te proberen zonder kabels (om de basisruimte te kunnen bepalen).

Er zitten ook best veel stekkers en verbindingen achter (van de auto via kroonsteentjes naar ISO, van ISO naar de radio eigen stekker.

neoninside 30-12-2009 21:20

Blauw/wit is speed pulse
Dus geen antenne draad oid
Dat is voor radio's die een gala instelling hebben
Geluid word dan harder naar mate er harder gereden word
Of hij word veel gebruikt bij navigaties

En als het goed is heb je nog een grijs/blauwe draad
dat is een verlichtings draad

Mikkem 30-12-2009 21:25

Quote:
Originally Posted by neoninside
Blauw/wit is speed pulse
Dus geen antenne draad oid
Dat is voor radio's die een gala instelling hebben
Geluid word dan harder naar mate er harder gereden word
Of hij word veel gebruikt bij navigaties


In een auto uit 1986 :confused:
Wauw...

Quote:
En als het goed is heb je nog een grijs/blauwe draad
dat is een verlichtings draad


Ik heb dan inderdaad nog 1 draad over, kan de kleur niet goed zien (is ook niet mijn sterkste punt). Die zit samen met de constante plus en die blauw-witte in 1 sokje.

peerke112 06-01-2010 11:15

ja de verlichtings draad en de speedpulse dat lijkt me sterk dat die er in een golf uit 86 inzitten. ik ben ze ook nog nergens tegen gekomen;)
maar verlichtingsdraad is handig zelf aan te leggen, heb ik ook gedaan. maar is in principe niet egt nodig, overbodige luxe:P
en speedpulse is eigenlijk niet nodig als je geen ingebouwde navigatie hebt;)
ist intusse al gelukt, heb je hem er al in gekrege?

Mikkem 06-01-2010 11:21

Ja, zit er in. Scheelt nog halve centimeter, maar dat is mij wel best. Iemand met ervaring (voormalig VW monteur) heeft het nog met grof geweld geprobeerd, daar ging de radio wel iets dieper door, maar het geluid verdween ook. Dus dat was niet de oplossing. Voorlopig zit het prima zo.

Het geluid is ook prima voor het moment. De kleine dashboardspeakertjes kunnen het net winnen van de kapotte wiellagers qua geluidsproductie.

Gerard Polo MK2 23-06-2010 16:21

Ik wordt ook een beetje flauw van de draadjes.
in men 89'er kan ik nergens een geschakelde plus vinden.
Zitten wel (reeds verknipte) isostekkers aan, met:

Rood > constante plus
Bruin > massa
Geel-wit > levert bij contact uit 4,87 volt? en bij contact ingeschakeld niks?!
Blauw-wit > weet de functie niet, maar is een massa
Wit > zowel met in of uitgeschakeld contact geen plus of min

De rest zijn/waren speakerdraden op de andere stekker.

Maar gewoon schakelplus van de achterruitverwarming pakken of verder zoeken?

Owjah dit alles, omdat men radio de accu leegtrekt als ik de auto 2 dagen laat staan

Mikkem 23-06-2010 17:03

Ha leuk, een topic van toen ik de auto net had... :D

Speakers achterin zitten er ondertussen ook, draden zelf naar voren getrokken toen het interieur er toch uit lag.
Voorspeakers ook vervangen en de antenne zat destijds inderdaad vastgevroren (dit voor alle mensen die al die maanden in spanning hebben gezeten) :tongue:

De radio gaat er sinds enkele maanden ook volledig in; met behulp van een grote schroevendraaier en een hamer het (kei)hard kunststof blokje achterin er uit geramd.


All times are GMT +1. The time now is 08:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.