kachel wordt niet warm
Goedemiddag weer,
vannacht vroor het en ik moest op pad in mijn vorige week aangeschafte golf 2 turbo diesel, en toen werd het me eens te meer duidelijk dat de kachel het nauwelijks doet, want man wat een kou :( . Normaal gesproken, overdag, met de kachel op max is het net uit te houden, maar zoals vannacht, dan is het echt niet leuk meer. Er zit een heel klein beetje verschil tussen de warme en de koude stand, dat is dus wel merkbaar, maar warm word je er absoluut niet van. omdat het er niet naar uitziet dat het binnenkort warmer gaat worden, heeft dit toch wel prioriteit. Op dit forum lees ik verschillende dingen, het kan, als ik het goed heb, met een soort foam op de afsluitkleppen van de koude lucht liggen, of aan de thermostaat misschien, maar kunnen jullie mij de meest waarschijnlijke optie vertellen? Hij wordt dus hooguit ietsjes lauw, en nooit echt warm, ook niet na 100 km. Overigens ga ik ook een keer het motortje onder het dashboard van de aanjager vervangen, want die doet t alleen op stand 3 en maakt herrie, maar heeft dit ook te maken met het niet warm worden? Mijn temperatuurmeter staat meestal op koud, maar de motor wordt wel gewoon merkbaar warm en bij stilstand loopt de meter weer op, dus ik gokte dat gewoon op een storing in het metertje.... auto loopt verder perfect! alvast hartelijk dank voor lezen en tips.... mvg |
Optie 1:
je thermostaat zul je moeten vervangen.. want als je stationair laat lopen zal die opkomen waarschijnlijk daalt die ook als je weer begint te rijden.. is makkelijk zelf te doen.. benodigde spullen nieuwe thermostaat en 5 liter kvs of je kunt je oude kvs gebruiken.. Optie 2: als optie 1 niet het geval is het dan zul je sensor van detemparatuur meter moeten vervangen worden om te zien of je auto wel warm word als dat niet het geval is dat je auto niet warm wordt moet je je thermostaat vervangen ik gok op optie 1 dat je auto niet warm.. speelt je temparatuurmeter heen en weer? Optie 3 of je kachelradiateur is lek.. dat kun je weten door de stoombad van binnen en je ramen zullen vettig zijn.. je aanjager is kapot op sloop kun je er genoeg vinden.. |
Ik heb exact hetzelfde probleem als de topicstarter. Mijn kachel wordt ook nauwelijks tot niet warm op geen enkele stand. Als het temperatuurmetertje uiteindelijk (na een half uur ofzo) een keer in het midden staat, gaat hij langzaam weer teruglopen naar 0.
Quote:
Even een vraagje over deze optie.. In mijn geval begint alles als een gek te beslaan wanneer ik de blower aanzet en er dus alleen koude lucht uitkomt. Zou dat betekenen dat in mijn geval misschien de kachelradiator stuk is? Kan ik dat op de een of andere manier makkelijk controleren? Maar tot nu toe heeft iedereen tegen mij in mijn topic ook gezegd dat het waarschijnlijk om de thermostaat gaat. |
Kan ook zijn dat er lucht in het systeem zit bij de kachelradiator. Hoeveel keer ik heb meegemaakt dat bij KVS vervangen de verwarming niet is open gezet kan ik al niet meer tellen...
|
Als de kachelradiateur lek is hou je meestal je tapijtje ook niet lang droog.
|
Oh die is gewoon droog. Het is nergens vochtig in het interieur, alleen ramen beslaan nogal snel als de auto net gestart is en het nog koud is.
Misschien dat het dan toch aan de thermostaat ligt. |
Quote:
het kan je thermostaat zijn ik zou eerst maar je temparatuur sensor vervangen voor je het thermostaat gaat vervangen.. je sensor kan foute waardes aangeven.. waardoor heen een weer gaat.. het kan ook zijn onder de motorkap de waterbak niet goed overheen valt bij je interieurfilter dat er een stukje openblijft dan komt er nog steeds water bij je kachelmotor geloof mij dan kun je ook flinke stoombad krijgen.. als je kachelradiateur lek is kun je herkenen door: ramen raken beslagen.. je moet kvs bijvullen je vloer zal nat zijn.. |
jongens bedankt, gelijk veel reacties, top! Van vochtproblemen heb ik geen last, dus het zal de thermostaat zijn. Maakt het verschil per uitvoering, of is die thermostaat altijd hetzelfde? Ook bij benzine/diesel? Zal toch heerlijk zijn zeg, dat hij gewoon weer opwarmt... :D
groet |
Thermostaat kun je makkelijk controleren. ALs je motor koud is en stationair laat draaien dan aan de bovenste slang van je radiateur voelen en als hij meteen warm word dan is je thermostaat kapot. Als hij wel ff koud blijft (aantal minuten) dan is de thermostaat goed. Er zit zeker verschil in thermostaten, een thermostaat gaat bij een bepaalde thempratuur open en dat verschilt per thermostaat dus je moet er wel een kopen die voor jou blok bestemd is.
Gr Thijs |
Als je kachel radiator lekt dan zie je nx meer in de auto. Heb er op de moment 2 staan met dit probleem. Zowel men winter diesel als de GTI hebben dit probleem.
Heb gistere alles er uit gehaald en 2 nieuwe radiators besteld. (33€/stuk) Hoop er morge alles in te krijgen. Thermostaat vervangen valt ook goed mee. Kijk inneens ff je waterpomp na. is niet veel extra werk en dan ben je zeker dat dit ook ok is. Grtz Jel :thumbup: |
@ tieske Jetta: Ik heb de auto even laten draaien en even gevoelt of die slang warm werd, maar dat was niet het geval... Betekend dit per definitie dat de thermostaat nog goed is? En wat zou t dan kunnen zijn? Lost het vervangen van die sensor nog dingen op?
|
Quote:
Dat is het geval als de thermostaat niet open wilt.. dan word die bovenste slang warm zijn thermostaat blijft continu open dus dan kan een motor ook niet warm.. worden.. dit is bij hem niet het geval... |
danku.. dus... de thermostaat vervangen is nog steeds de meest waarschijnlijke oplossing?
|
ja.. blijft bij thermostaat.. is voor de deur met 15 a 20 min te vervangen oude kvs kun je hergebruiken..
|
Oude koelvloeistof verversen is niet per se nodig bedoel je? Alleen een nieuwe thermostaat halen + een of andere klem?
|
Quote:
Het verversen is niet persee nodig... alleen een thermostaat halen.. laat wel ff weten of je probleem is verholpen.. naar het vervangen van de thermostaat.. klem kun je hergebruiken indien die nog in goeie staat is.. |
dat horen jullie zeker dan :)
groet |
Ik heb zelf ook een nieuwe thermostaat gehaald gisteren. Alleen nog even geen tijd om te vervangen, maar dat gebeurt maandag! Ik laat dan ook wel weten wat het resultaat is geworden.
|
en gelukt?
|
Quote:
Mijn probleem is wel (tijdelijk) opgelost! Bij mij kwam het doordat ik gewoon helemaal geen koelwater/koelvloeistof meer in de auto had zitten. Dat gele bakje was helemaal leeg. Echt stom dat ik dat niet eerder gezien/gecontroleerd had. :redface: Zie m'n eigen topic voor meer info: http://www.volksforum.com/forum/sho...26&page=1&pp=20 .. Nu dus alleen nog een keer uitvinden hoe het kan dat hij leeg was (misschien ergens een lekje). |
Verheug je maar niet te hard op een warme winter in je diesel... ;)
Die krengen worden écht langzaam warm. Overigens wordt mijn motor gewoon goed warm en zijn thermostaat en sensor goed. (en tevens nieuw) De verwarming is echter matig. Verstopte kachelradiator of kachelkleppen niet meer goed luchtdicht??? :confused: |
Quote:
beide.. kan ik ik denk eerder de foam bij de kachelkleppen.. als wilt weten hoe je ze moet vervangen.. ik heb hieronder een link geplaats staan met foto's http://www.volksforum.com/forum/sho...ighlight=kachel |
Zo, bij mij eindelijk dan toch ook gelukt! Maatje van mij werkt bij vw dealer, dus heb ik een originele thermostaat, met echte dealer kvs, met hulp van een originele vw monteur erin gezet :). Het maffe was dat er bij mij helemaal geen thermostaat in zat.... :confused: dus dan is het niet zo raar dat hij niet normaal kon doen. Nu in elk geval goed, motor word mooi warm en kachel ook!
dank voor de tips! |
gevalletje dat kost geld doe maar zonder, dat is gratis!
|
Even een heeeeeeel oud topic afstoffen en ik hoop dat er nog iemand kan/wil reageren, ik zit momenteel met hetzelfde probleem en heb alles uit mijn jetta II gehaald en de kachelkleppen opnieuw bedekt met foam. Nadat ik een nieuwe radiateur wilde steken paste deze niet en heb ik gekeken of de oude niet lekte, deze lekte gelukkig niet dus heb ik deze weer gemonteerd. Na het kachelhuis te monteren en aan te sluiten alsook de interieur ventilator, ben ik even voor een testritje gegaan, 5min lang werd het goed warm dat ik bijna begon te zweten! Maar na nog 5 min werd alles plots weer koud, ik heb nu een nieuwe thermostaat geïnstalleerd maar hetzelfde blijft gebeuren! Iemand enig idee? Kan ook nergens anders een forum vinden.
Mvg Quote:
|
verwarmingsradiator verstopt? met wat heb je de kleppen bekleed, misschien zijn die door de hitte losgekomen?
als je overschakeld tussen warm en koud, hoor en voel je de kleppen nog heen en weer bewegen. ik dacht dat je ze net kon zien als je de middelste verwarmingsroosters verwijderd alsook de middenconsole. ik heb bij mij 8jaar geleden de kleppen ook dichtgeplakt en doet het nog altijd goed. het wordt zo heet dat je na 15min je hand gewoon geen 60sec voor de roosters kan houden |
Het is gefixt! De radiator was gelukkig niet verstopt en het foam zit nog steeds vast! Die rotklep voor de radiator was de oorzaak, ik heb deze nu vervangen voor een recht stuk buis (geschikt voor verwarming), Toch bedankt voor je reactie!
Mvg Quote:
|
Mooi dat het is gelukt! Dat klepje kun je ook doorboren of met een dikke schroevendraaier van binnen bewerken. Als alleen stand 3 van de aanjager werkt is de weerstand kapot!
|
De weerstand was ook stuk maar die heb ik ook vervangen ;)
Quote:
|
All times are GMT +1. The time now is 16:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.