led dashboard verlichting
na het zien van de foto van rubenD ben ik zelf aan het knutselen gegaan om ook in de golf 2 van mijn vriendin andere verlichting te maken.
na lang zoeken of iemand een beschrijving had van de werkzaamheden kon ik helaas alleen maar de foto's van rubenD vinden. terwijl ik zelf bezig ben gegaan met de verlichting heb ik wat foto's gemaakt om het voor anderen misschien wat makkelijker te maken. gereedschappen die ik gebruikt heb
het bedieningspaneel van de kachel bestaat uit 2 delen die je van elkaar af moet halen. om dit te kunnen doen moet je met het mesje de lijmdruppels tussen het grijze en zwarte gedeeltje weg/door snijden. de zwarte klodders die je ziet zijn lijmdruppels. zodra je de lijmdelen los gesneden hebt kan je de schroevendraaier aan de zijkanten tussen het zwarte en het grijze paneel plaatsen. door de schroevendraaier te draaien klik je de panelen van elkaar af zodra je de 2 panelen van elkaar af hebt ziet het er alsvolgt uit nu zie je links boven in een groen rond ding. dit is het standaard lampje. deze kan je met het tangetje al draaiend eruit krijgen. zodra het lampje eruit is kan je aan de achterkant van het paneel met een tangetje de 2 stroompinnen uit het gat halen. deze pinnen heb je later weer nodig. met een 5mm boor maak je het gat groter zodat het ledje erin past nu begint het soldeerwerk. een ledlamp heeft 2 pootjes waarvan er 1 langer is. dit is de plus. aan dit pootje soldeer je de weerstand en een stukje snoer met 1 van de stroompin aan het kortere pootje komt een stuk snoer met de andere stroompin. zodra alles aan elkaar gesoldeert is steek je het door het gat. nu kan je alles weer in elkaar zetten, het is wel aan te raden om het grijze en zwarte deel onderling te verlijmen op een aantal plaatsen. hierdoor voorkom je dat alles los trilt. het uiteindelijke resultaat en verschil in de planning staan ook nog alle andere schakelaars die er in zitten. rubenD bedankt voor je foto. dankzij die foto ben ik aan het knutselen gegaan met een in mijn ogen goed resultaat. |
netjes gedaan zo:thumbup:
hier heeft de volgende wat aan.... |
En het is ook door je vriendin op waarde geschat aan de tekst op de onderlegger op foto 2 te zien :D.
Mooie beschrijving! |
Quote:
ik zag het ook al ja...hahaha |
Ik weet niet of het in dit geval gepast had, maar er bestaan ook gewoon LEDjes met passende fittingen. Deze kun je zonder of met minimale aanpassingen monteren.
Ik heb zo heel eenvoudig het display van mijn motor omgebouwd naar LED. Maar dit ziet er erg netjes uit. |
kleine update met foto's in het donker.
originele verlichting ledverlichting @audilimburg: heb idd led's met passende fitting gevonden. deze passen wel achter de tellers en de klokken maar helaas niet achter de knoppen :mad: |
waar heb je deze ledjes gekocht of besteld?
maar ziet er goed uit;) |
ik heb de ledjes gekocht bij van essen in apeldoorn, alleen daar was het vrij duur.
heb nu groene ledjes besteld op www.topled.be daar kan je ze in heel veel verschillende kleuren en maten bestellen, de weerstanden zijn er gratis. |
de verlichting van mijn vriendin haar polo 6n is groen. lampjes zijn wit. dus zit er ergens groene folie tussen denk ik? als ik daar blauwe of rode led lampjes plaats zal het wel niet echt heel mooi worden denk ik ? iemand ervaring ermee
|
waarschijnlijk krijg je dan met blauwe ledjes geel licht. dus dat zal niet echt mooi worden denk ik. kan je niet ergens de folie vinden. vaak zit die niet heel ver bij het lampje vandaan
|
Ziet er goed uit jongens!
Maar mijn vraag, je hebt op die website topled.be verschillende licht sterktes. Welke hebben jullie gebruikt? |
bij het kachelbedieningspaneel heb ik een ledje geplaats met 25.000mcd. deze heb ik gekozen omdat hij een behoorlijk stuk moet verlichten, het is de enige in dat stuk.
voor de knoppen heb ik 3mm leds met een waarde van 5.000mcd. ik hoop de ledjes morgen binnen te krijgen en dan ga ik weer prutsen dus misschien morge nieuwe foto's |
Ok, dankje! en dit is niet te vel bij de kachel?
De knoppen zijn die van de achterruitverwarming en verlichting etc? Kan je die een beetje geschikt open krijgen? ik ben zeer benieuwd! |
nee dat valt mee omdat het meeste licht gebroken wordt door de plexiglasplaatjes waar de standen en alles opstaan.
de knoppen zelf krijg je makkelijk open. er is alleen weinig ruimte om de weerstand weg te werken. ik heb ook eerst op de sloop een reserve setje knoppen gehaald, dan is het minder erg als het mislukt :P zodra ik de ledjes binnen heb ga ik eraan beginnen, zal weer een aantal foto's maken en deze hier posten |
Echt super, dit ga ik ook proberen.
Op dit moment lijkt het wel of de lampjes een afspraak hebben gemaakt, door om en om het te begeven. |
En welke weerstandjes heb je nodig?
Want op die be site staan een stuk of wat :thumbup: |
ik heb weerstandjes van 470 ohm gebruikt. via deze link kom je op een site waar je de weerstand kan berekenen. alles staat al goed ingevuld op de ledspanning na, deze moet je aanpassen naar 3,2-3,4
|
vanmiddag heb ik alle ledjes en weerstanden ontvangen en ben meteen aan het prutsen gegaan.
wat heb je nodig:
de schakelaar is eenvoudig open te maken met behulp van de schroevendraaier de schakelaar bestaat uit 2 delen die op 4 plaatsen aan elkaar geklikt zitten. als je de schroevendraaier tussen de 2 delen steekt zoals op de foto kan je ruimte tussen de 2 onderdelen maken waardoor je ze los kan halen. in de schakelaar zitten 2 lampjes. de linker zorgt voor het oranje onderin de schakelaar op het moment dat je de verwarming/mistlampen aan gezet hebt en de rechter is de verlichting van het icoontje. ik heb alleen dit lampje vervangen. het lampje is heel eenvoudig met een tangetje te verwijderen, je kan het lampje er namelijk gewoon uit zijn huls trekken. op de foto zie je links het originele lampje en rechts het ledje. van het ledje heb ik de pootjes omhoog langs het ledje gebogen. nu kan je het ledje in de huls stoppen met de plus(langste pootje) aan de rechterkant en de min(kortste pootje) aan de linker kant. op de linker foto kan je zien waar de plus en waar de min zitten. aan de plus maak je nu de weerstand. op de rechter foto kan je zien waar ik de weerstand geplaatst heb. vervolgens verbind je de weerstand met de plus van het ledje en de min van het ledje maak je aan de min op de schakelaar. nu ben je klaar met de schakelaar en hij kan weer in elkaar gezet worden. vanavond foto's van het resultaat |
Ik ben wel benieuwd ;) :D
|
knoppen van dichtbij overzicht van de knoppen. kachelbedieningspaneel is de oude weer, er is een draadje afgebroken dus die moet ik weer opnieuw maken. voor de schakelaar van de verlichting ga ik eerst nog ff naar de sloop zodat ik een reserve heb mocht het mis gaan |
Netjes hoor!
Viel mee met de ruimte achter deze knopjes? Zou je aanraden om een setje extra te halen hiervoor? Ik heb namelijk ook al een aantal ledjes besteld, alleen wel iets minder vel gekozen. We zien wel, feller kan altijd nog! |
Mooi gemaakt maar is het licht niet een beetje fel?
|
het licht is wel fel maar niet hinderlijk tijdens het rijden. de ruimte achter de knoppen is niet al te groot dus het is wel aan te raden om alles zo compact mogelijk te maken.
bij de schakelaar van de verwarming heb ik de weerstand tegen de huls van de lampjes aangedaan (te zien op de foto) je moet wel zorgen dat het weerstand niet helemaal aan de onderkant ligt. het schakelmechanisme moet er net onderdoor kunnen schruiven namelijk. bij de schakelaar van de mistlampen heb ik de weerstand tussen de +pool van de schakelaar en de huls van van de lamp ingedaan. dit past net. het is wel aan te raden om reserven te halen, mocht je de schakelaar verkl*ten dan heb je er altijd nog 1 werkend. |
Ja daar heb je helemaal gelijk in!
Ik krijg morgen mijn ledjes binnen, dus zal mijn bediening van de kachel even solderen! Ik heb iets zwakkere ledjes besteld, maak in de loop van de avond wel even foto's! Ben benieuwd! |
op www.led1.de kun je voor een paar centen 12v leds bestellen, scheelt een boel geklooi met de weerstandjes ;)
|
ben benieuwd naar jouw resultaat.
ik heb inmiddels nog de reserve schakelaars die ik had ook voorzien van ledjes, kwam tot de ontdekking dat deze schakelaars een ander binnenwerk hebben dus heb ook hier foto's van gemaakt. deze schakelaars waren wel makkelijker dan de eerste die ik gedaan heb. morgen de foto's op internet |
Heb het kacheldisplay klaar en mijn mistlamp knop.
Denk dat ik de 3000mcd wel iets te zwak vind in de knop van het mistlicht. Vanavond een paar foto's van het resultaat in de auto! |
|
het tammoh,
ziet er goed uit maar denk dat iets sterkere ledjes toch wel mooier is. zie dat jij het type schakelaar hebt die ik in mijn vorige post bedoelde hebt. was het solderen je nog beetje mee gevallen? |
Super nuttig topic! Een beetje topic vervuiling is het wel, maar weet toevallig iemand of je het normale lampje ergens kunt krijgen? Het gaat er mij maar om dat het verlicht is, nieuw lampje erin is dan wat makkelijker dan zitten knoeien met solderen (wat het in mijn geval dan zou gaan worden vrees ik:p) Ik ben al eens eerder bij de dealer geweest, die hadden het helaas niet.
Groeten Jerome. |
Zulke lampjes kan je ook vervangen inderdaad.
Maar helaas voor jou zou dit ook gesoldeerd moeten worden. Het vervangen van je kacheldisplay daarintegen zou ook wel kunnen maar het is hetzelfde werk! |
Inderdaad dat viel mij gelijk al op toen ik hem aansloot!
Het is ook niet in z'n geheel verlicht, wat vlekkerig. Maar het kacheldisplay ben ik wel tevreden over! |
kacheldisplay ziet er inderdaad wel goed uit. is dit eigelijk een blauwe of een witte led? ik heb in de reserveknoppen die ik had roze led's van 4000 mcd gemaakt, bij deze zagen de knoppen er ook wat vlekkerig uit.
@jerome: denk niet dat je de lampjes nog ergens kan krijgen of het wordt waarschijnlijk vrij prijzig en wat tammoh al zegt. ook dan zal je moeten solderen. heb je niet iemand in je omgeving die een beetje handig is met solderen? of woon je toevallig in de buurt van apeldoorn? |
wit 17.000 :thumbup:
|
Quote:
Thx voor het aanbod :thumbup: Maar dan ga ik aan de hand van jullie info het gewoon erop wagen! Oefening baart kunst ;) |
owkee, ben benieuwd naar je resultaat
|
Heb gister avond m'n verlichting schakelaar nog even gedaan en die van de mistlampen.
Mij viel op dat uit die van de mistlampen niet zo heel veel licht komt! Van de verlichting is wel aardig geslaagd. Maar ik heb de 3mm rood ook nog niet in 5000 ofzo gezien :shake: Heb gister ook mijn alarmverlichtingsknop uit elkaar gehad maar denk niet dat je hem hier zo makkelijk in kunt verwisselen. Daar zit 1 lampje in die constant brand en die ook knippert! |
ik ben gister tot de ontdekking gekomen dat er vlak achter het icoontje een groen plaatje zit in de knoppen. als je deze eruit haalt heb je aan je huidige led waarschijnlijk al genoeg. ben nu bezig om te kijken hoe ik dat plaatje eruit krijg zonder de knop al teveel te beschadigen.
was je verlichtingschakelaar beetje makkelijk? ik ben er nu mee bezig |
Ja dat klopt, daar zit een groen plaatje achter.
Ben er al eens met een schroevendraaier over heen geweest, maar ik heb geen reserve knoppen, dus dacht laat maar :tongue: Verlichtingsknop is opzich wel te doen, je moet er alleen om denken dat het plaatje onder je lampje de + is en het plaatje rechts van het lampje de - is. Heb het weerstandje rechts langs het lampje gelegd. Ben in totaal met beide knoppen een uurtje bezig geweest, en toen moest ik mijn verlichtingsknop nog weer opnieuw doen omdat ik er vanuit was gegaan dat de rechter de + was! |
Als het van het weekend regent heb ik een leuke klus. Mijn spullen zijn nu ook binnen. Zal wel een van de laatste dingen worden die ik aan de auto ga doen. (zucht, weder helft is de auto zat)
|
All times are GMT +1. The time now is 17:56. |