Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI - auto stuk p16
Ik wil jullie graag op de hoogte brengen van het project 'Mijn BlueMotion' dat ik kortgeleden heb opgezet.
De doelstelling is om met mijn Golf IV 1.9 TDI 81kW een gemiddeld verbruik van 1 op 25 te halen. Ik heb er een echt project van gemaakt met een speciale site: www.mijnbluemotion.nl Ik ga echt tot de limiet; de vorderingen kun je volgen op de site en die zal ik ook hier posten. Alle opmerkingen en tips over dit project en de site zijn welkom! De aanpassingen tot nu toe: - Michelin Energy Saver 205/55R16 banden - Bandenspanning 2,8 bar - Verlaagd 70 mm - Reservewiel verwijderd More to come! Het project wordt gesponsord door Vagtechniek uit Nuenen. Zij gaan de software optimaliseren om zo nog meer uit iedere druppel brandstof te halen. |
mooi project! Waarom ga je je spoorbreedte achter kleiner maken? Succes ermee ben benieuwd wat je verdere plannen zijn en of je je doelstelling gaat halen. nog wat gekke ideeen van mij: 6 bak van een 150pk TDI. 175er bandjes, egr dicht, kat leeg, links een engelse spiegel. Dunnere Olie erin :confused:
|
Dat wordt op tijd opstaan zodat je niet hoeft te jakkeren. En wat doe je met file's ? Want dat kan je gemiddelde behoorlijk onderuit halen.
|
Quote:
Er zitten nu nog 20mm spacers tussen. Deze kreeg ik niet los met de hand bij het wielen wisselen. Dus de spoorbreedte is straks weer 40mm minder, dus standaard. De bak is een jaar geleden vervangen en toen heb ik al geïnformeerd naar een 6-bak maar dat ging toch teveel kosten (zijn nog behoorlijk wat aanpassingen voor nodig). De EGR is dicht en links heb ik al een kleine spiegel. De rechter gaat eraf. De 205 banden zijn nog lang niet versleten, dus die ga ik nog niet vervangen. Met olie ga ik niet experimenteren, daar is het blok en de turbo te gevoelig voor. Ik gebruik altijd 5W-40 Castrol Edge Turbo Diesel. Maar bedankt voor het meedenken! De kat gaat leeg of er vanonder. Quote:
Heel simpel: in een gebied wonen waar geen files zijn :) Ik rijd dagelijks van Tholen (Zeeland) naar Goeree-Overflakkee (Zuid-Holland). Geen snelweg, geen file. Rust en ruimte ;) Bedankt voor de reacties! |
Cool project! Weer eens een andere doelstelling dan het maximale aan vermogen uit een TDI halen, ik kan dit wel waarderen.
Misschien is het een optie om een set lichte LM-wielen te scoren, ik weet niet wat er standaard onder een Polo 9N Bluemotion zit qua gewichtsbesparend lichtmetaal?? Zou de rechterspiegel gewoon laten zitten... als je het daar van moet hebben trek het ding dan kaal van isolatie en bitumenmatten ed. daar win je meer mee. Dat beetje luchtweerstand wat die rechterspiegel pakt... |
kzou een lupo 3l kopen...;) (straks ook nog wegenbelastingsvrij)
|
Quote:
De velgen en banden kunnen inderdaad nog beter, maar de basis is niet verkeerd: 16 inch lichtmetaal en de Michelin banden die speciaal gemaakt zijn om zuinig te rijden. Vorig jaar had ik ze er al onder zitten; ik vind het nu nog geen tijd om andere wielen te kopen. Eerst het resultaat van de andere aanpassingen bekijken. Over de spiegel: alle kleine beetjes helpen. Als je een aantal kleine beetjes doet zal dat zeker resultaat opleveren :) Quote:
Een kant en klare auto kopen is niet leuk. Van een luxe Golf naar een Lupootje zal zwaar vallen. :redface: |
Nette site heb je Suc6!
|
Quote:
ehm wel eens in een lupo gereden? heb beide gehad, maar de keuze ook met hoofdruimte gaat echt naar de lupo. maar succes met je project |
Leuk project! Zelf heb ik ook een 81kW diesel, dus ik ga dit eens in de gaten houden. Nu rij ik gemiddeld 1:15 / 1:16 met een 1340kg wegende Passat. Hoe is dat bij jou nu?
Scheeld het afdoppen van de EGR veel in het gebruik? Ik ben dit zowiezo van plan, maar ik dacht dat het alleen je vermogen ten goede kwam :) |
Quote:
Ik reed gemiddeld 1 op 18,3 met 1180kg, hij was al gechipt en de EGR afgedopt toen ik hem kocht. Ik weet dat het zuiniger is, maar niet hoeveel ten opzichte van normaal. |
Met deze tank heb ik nu al 1037 km gereden en de wijzer tikt het rode gebied aan. Ik ga dus zeker de 1100 km halen. Overmorgen zal ik moeten tanken en dan weet ik hoe zuinig ik kan rijden met aangepaste rijstijl.
|
Ik zie dat je altijd met BP Ultimate rijdt, heb je ook al geexperimenteerd met andere 'premium' brandstoffen?
|
Een project wat past bij de huidige crisis :D succes ben benieuwd wat er nog gata komen waar heel dit forum nog niet aan heeft gedacht.
|
wat een stoer project zeg. ik begrijp dat je niet zo ver wil gaan om de hele binnenkant te strippen? Ik zie namelijk ook een zwaar leren interieur zitten ;)
Ik kan weinig bedenken waar je iets mee op zou schieten. Alleen kleine dingetjes waar je zelf waarschijnlijk ook wel aan hebt gedacht. Airco (er) uit, Vochtvanger in de auto (minder kachelaanjager/achterruitverwarming gebruik), overdag verlichting uitschakelen, etc. Interessant project, ik blijf dit volgen... (Maar als dit echt je streven is, zou ik aan de binnenzijde eens gaan strippen...) edit: trouwens een dikke pluim voor je website. helemaal vw/blue motion team, erg mooi! Zit je in de grafische business of is dit puur hobby? |
@Arne: Nee, heb niet met andere brandstoffen geëxperimenteerd. Bij BP heb ik een goed gevoel, de uitstraling van het merk e.d. Bij Shell totaal niet. Kan het niet goed uitleggen, maar ik blijf bij BP :)
@Zweiter: de binnenkant komt zeker aan de beurt. Ik heb er zelf ook al aan gedacht om radicaal te gaan strippen. De stoelen wegen echt heel zwaar, maar ik weet niet hoe radicaal ik te werk wil gaan. Maar de auto moet zeker op dieet. Ik zit idd zelf in de 'webwereld'. Sites bouwen is mijn dagelijkse werk ;) Thanks voor het compliment! |
Update:
Vanochtend ging bij de 1040 km het brandstoflampje branden en heb daarom vanmiddag getankt. Toen had ik 1103 km afgelegd. Check het verbruiksresultaat op de site! (link naar http://www.mijnbluemotion.nl) |
Aanstaande zaterdag ga ik de auto van wat gewicht ontdoen en probeer ik een aantal (kleine) aanpassingen te doen om de luchtweerstand te verminderen.
Zaterdag 7 november gaat de auto naar Vagtechniek voor een kleine onderhoudsbeurt. Daarna maak ik een afspraak voor het aanpassen van de software. |
al een mooi resultaat. van 18,3 naar 22,8. Hoe probeer je nou al rijdende het verbruik zo laag mogelijk te houden?
|
Cool project!
Weer eens wat anders... Succes ermee, ik blijf dit volgen, wel leuk:D Groet, Gerrit |
Quote:
dat lukt mij al door mijn rijstijl te veranderen :) |
Mijn ouders hebben een Golfje 4 TDI met 90 pk en mijn moeder rijdt daarmee ook 1:21 :tongue:
Is hij al gechipt? Enne...van Golf 4 terug naar Lupo tegenvallen? No way :) |
Quote:
Dat doet aardig veel, heb met mijn Polo wel eens 1:19 gereden en vandaag getankt 1:24 :) |
Quote:
Rijstijl is denk ik wel de meest bepalende factor die het verbruik bepaalt... Bij rustig rijden is het mogelijk om 1:20 met mijn Golf te rijden, maar van `t zomer naar Duitsland heb ik het voor elkaar gekregen om 1:11 te rijden :screwy: :D |
Quote:
Cruise control is mijn beste vriend :thumbup: |
Zo. De Golf is 54 kilo ballast kwijt.
Want vergeet niet: een auto die 10% meer weegt, verbruikt 6% meer brandstof (op vlak terrein) (bron http://www.bluemotion.be/nl/blog/ov...#/nl/showroom/1) Reservewiel is al 15 kilo. Doos in de kofferbak met sleeptouw, startkabels, litertje koelvloeistof enz 5 kilo Hoedenplank 2 kilo Neem nooit mensen mee op de achterbank, dus weg ermee: 26 kilo! Spoorverbreders achter: 1 kilo Middenarmsteun 2 kilo Trekhaak, alleen de afneembare knobbel 3 kilo Deze gewichtsbesparing is ook met het oog op het traject dat na het behalen van de 1:25 gaat komen. Met dat plan ben ik nog bezig. Wordt vervolgd! |
Vandaag was het verbruik niet zo gunstig. Normaal als ik bij mijn werk aankom staat de verbruiksteller op 3.8/3.9 Soms 3.7.
Vandaag op 4.0. Heb ik gewicht eruit gegooid gaat ie meer verbruiken :rolleyes: Mijn eerste vermoeden werd al snel bevestigd: linkervoorband loopt weer leeg. Staat nu op 2 bar ipv 3. Morgen dus weer langs de bandenzaak om 't definitief te laten maken. |
het 'echte' verbruik meet je toch wel door de auto volledig af te tanken en de gereden km's te noteren ?
De verbruiksmeter in je MFA is niet zo heel erg nauwkeurig namelijk. |
Quote:
Uiteraard! |
Tussentijdse (kleine) updates zijn trouwens te volgen via Twitter! http://twitter.com/mijnbluemotion
|
als je al last hebt van een leeglopende voorband, zou ik mijn reservewiel er vooral bijhouden..:D
|
laat je de auto dan ook opnieuw wegen bij de rdw? mocht dit mogelijk zijn
scheelt je misschien een tarief in de wegenbelasting ;) |
Vandaag wat tegenvallers gehad (band en homokineet): http://www.mijnbluemotion.nl/tegenvallers-4
|
De auto opnieuw wegen is een optie, maar moet ik even uitzoeken wat de regels daarvoor zijn. Anders kan iedereen even z'n interieur strippen en na de meting gelijk weer terugbouwen.
Morgen wordt de homokineet vervangen en wordt ook de trekhaak en de aircopomp verwijderd. Voor de aircopomp snijdt het mes aan twee kanten: minder gewicht en die pomp hoeft niet meer aangedreven te worden :thumbup: |
De homokineet bleek toch niet aan vervanging toe te zijn. De achterremmen liepen wel aan, en dat is natuulijk ook niet gunstig voor het verbruik. De trekhaakconstructie en de aircopomp zijn verwijderd.
Ook heb ik van de week nog een Sparco stoel op de kop getikt (showroommodel): Ik moet eerst nog stoelframes regelen voordat deze erin gaat. |
Veel mensen hebben het idee dat mijn auto kaalgestript is, maar het enige wat mijn auto nu mist is een achterbank, middenarmsteun en reservewiel.
Ik overweeg om de achterbank weer terug te zetten zodat ik met een 'normale' auto de 1 op 25 kan halen. De kuipstoel gaat er nog niet in, die is pas voor de ultimate challenge die volgend jaar gaat komen: tijdens een rit naar Oostenrijk het verbruik van een Lupo 3L evenaren. Vandaag naar Vagtechniek geweest voor een kleine beurt en voor het uitlezen van de software. 18 november wordt de auto opnieuw gechipt. Ook moest ik vandaag weer tanken en heb ik een verbruik van ruim 1 op 23 gehaald: lees het hele verhaal van vandaag op http://www.mijnbluemotion.nl/bezoek-vagtechniek-5 |
Vandaag vloog onder het rijden de spanrol kapot waardoor ook de stuurbekrachtiging uitviel. Gelukkig was ik maar een paar honderd meter van de garage verwijderd.
Wordt vervolgd. |
goed bezig iig!
mvg Mike |
Het was de dynamo die stuk liep. Die is vandaag vervangen dus de auto rijdt weer. Met stuurbekrachtiging ;)
|
Morgen naar Vagtechniek voor de nieuwe software. Ben erg benieuwd wat het resultaat is!
|
All times are GMT +1. The time now is 22:46. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.