passat 1980 dsl
hey,
Gister ben ik naar een passat gaan kijken en ben vanaf volgende week de trots eigenaar van de toekomstige "pearl of the south" , een passat uit 1980. Het is een schuur vondst aangezien hij al 15 jaar op dezelfde plek staat. Nu de volgende vraagjes. * wat zijn de zwakke plekken van deze wagen qwa roest? * waarmee is het onderstel te vergelijken? (of is dit de eerste?) * Hoe kan ik hem verlagen? * wie heeft er nog onderdelen liggen of weet er nog wat te liggen? De auto blijft qwa looks redelijk orgineel maar ik (we) gaan een poging doen om een ander motor blok erin te lepelen. en uiteraard verlagen. hier alvast wat impressie foto's Als je onderdelen hebt of tips dan hoor ik het graag. Gr |
echt een super gaaf ding man !!
gr. Martijn |
Quote:
het duurt me nu al veels te lang voordat het weekend is zodat ik hem kan gaan ophalen. Verhaal achter deze wagen: De auto is van een spuiter geweest. 15 jaar geleden is hij met de wagen begonnen. hij heeft eerst de onderkant onder handen genomen en die opnieuw in de zwarte prut gespoten. daar na is hij begonnen met schuren. (dat zijn die roest plekken van op de motorkap en het zijscherm , is dus gewoon lichte vlieg roest) . daarna heeft hij er niks meer aan gedaan. vorige maand is hij overleden en nu moest hij dus weg. gr |
Dikke kar man..
Post ook even de foto`s van de Caddy, in het andere topic. Gr Ronnie |
Stoere bak! Ik rijd zelf in een GLD Variant van hetzelfde type, en heb ook nog een benzine Variant-donor staan.
Tip: haal de voorschermen er vanaf en kijk hoe het er daaronder bij staat: met name de driehoek-onderspatborden en vooral de A-stijlen en (voorkant van) de dorpels. Let ook op de langsdragers vóór én achter. Tip: laat vooral een Mike Sanders-vetbehandeling uitvoeren als de auto in goede staat verkeert, want het is echt crisis-staal dat gebruikt is. Als-ie nog in een redelijke of goede staat is dan is dat omdat-ie op tijd binnen is gezet. Maar aangezien je tóch opnieuw moet spuiten, zou ik een goede anti-corrosie-behandeling laten uitvoeren, want het roest op een gegeven moment weg terwijl je er naar kijkt?! De auto rijdt verder heerlijk comfortabel én zuinig (waarom zou je een blok-wissel doen?). Voor wat betreft het verlagen: het onderstel is waarschijnlijk gelijk aan dat van de Audi 80 (t/m type 89). Alleen weet ik dat niet zeker van de achteras, omdat ik dus 2 Varianten heb is dat bij mij anders. Bij mij is het niet uitwisselbaar (gescheiden schokkers/veren) met de Audi 80, bij jou volgens mij wel, of anders kun je achterveerpoten van een Golf gebruiken volgens mij. Veel plezier ermee! |
bedankt voor je reactie. die van mij heeft ook gescheiden veer en schokbreker. De auto is in zeer goede staat en blijkbaar inderdaad optijd binnen gezet.
Zo'n anti-corrosie behandeling is te doen bij een spuiter? maar hoezo kan ik dan de achterveerpoten gebruiken van een golf ? gr |
Mmm, als je ook gescheiden veer en schokbreker hebt kan dat niet (dacht dat alleen bij de Variant de achteras zo geveerd was). Dan is er voor de achteras eigenlijk geen oplossing, behalve op maat laten maken.
Zelf rijd ik overigens met achterveren van een Opel Ascona B, was een tip van een Duitser die al 22 jaar met de Passat B1 bezig is (en vooral met de Variant). Anti-corrosie kan op heel veel manieren (zoek maar eens rond) en kost ook nog wel eens wat geld. Uiteindelijk laten de tests blijken dat eigenlijk alleen de Mike Sanders-methode iets doet tegen corrosie. De rest werkt hooguit (licht) vertragend. Ik weet dat er veel zelf geëxperimenteerd wordt met het vet, maar dat er ook diverse plekken zijn waar je het kunt laten aanbrengen... Ik denk dat je voorlopig vooral maar eens moet gaan lezen, o.a. ook op http://www.passat-kartei.de en http://www.passatclassic.de . Gezien het feit dat je in Stein woont ga ik er voor het gemak even van uit dat Duits niet al teveel problemen voor je op mag leveren?! En bekijk ook de topics van Marco en mijzelf eens even. Eveneens 2 Passat's die op het oog in behoorlijke staat verkeerden... :D |
kijk hier heb je tenminste iets aan. Gr Ronnie
|
Hele dikke ride!
Ben benieuwd wat je ervan gaat maken. |
Quote:
Zaterdag staat hij in het zuiden. kom je maar eens kijken. Gr |
D-Day
zo vandaag was het zover.
En heren , ik kan jullie melden dat ik een passat heb gevonden die hard is op de bekende plekken!! hij heeft een paar gaatjes maar dat stelt niks voor! De Limburger en eddyvw bedankt voor de hulp. hier een aantal foto's : We hebben de auto net op de brug gezet en van de onderkant is hij keihard , geen rot plekje kunnen vinden. Conclusie : een top wagen. We hebben lang geprobeerd om de motor aan de gang te krijgen maar het is niet gelukt. Waarschijnlijk zijn de gloei bougies kapot , en ik had geen zin om die te vervangen aangezien de motor er toch uit gaat. Net de brandstoftank eronderuit gehaald en gelukkig zat hij bijna vol met diesel dus van roest is geen sprake. toch even helemaal uitspoelen en opnieuw tectiel erop spuiten. maandag gaan de stoelen naar de stoffeerster om het schuim opnieuw te laten zeten en de mat moet gerepareerd worden. foto's van de onderkant van de wagen komen. Zouden de remmerij van een golf 2 passen op de passat. Gr |
He mooie aankoop. Word een leuk projectje !
Maareh, hebben ze lopen crossen ofzo, wat een bagger achter het spatscherm :eek: |
Quote:
SUPERRRRR BOERRRREEEE!! maar is gelukkig alleen maar zand en geen roest en andere rottigheid! Gr |
Leuke auto ;)
Zie alweer bekende plekken verschijnen.. maar 1 ding.. roep niet te hard.. je kunt van deze auto pas zeggen dat het een goede auto is als hij echt HELEMAAL kaal gemaakt is... Wat oudelut al zegt, bekijk onze topics voor de verassingen ;) Wat betreft remmerij, dat kan.. je zou zowieso al remmen van passat automaat kunnen nemen, deze zijn al beter als van je diesel. GLI zou ook nog kunnen, die heeft geventileerde schijven. Dit allemaal met behoud van 13" Als je grotere remmen wilt zul je naar 14 of 15" inch wielen moeten. Onderdelen zijn schaars, erg schaars. Kwa techniek is alles nog te krijgen, maar het meeste plaatwerk zul je zelf moeten maken. |
Quote:
Een vriend van mij is lasser en ik heb al het vertrouwen in hem dat hij dat helemaal in orde maakt. Qwa remmerij zal het het golf 2 gti worden. Ik heb ook nog vr6 remmerij liggen maar dan heb ik op zo'n oude auto 5x100 en dat wil ik niet. Gr |
kijk hier zit tenminste vooruitgang in, beter als dat team van ons;-)
|
Quote:
dat kun je wel zeggen ja!!! |
Als iemand een versnellingsbak van een audi 80 diesel met 5 versnellingen en schakel mechanisme weet te liggen hoor ik het graag!!!
gr |
Mooi he! Zo'n garage-vondst, gewoon rustig aan doen :thumbup: . Zo origineel mogelijk houden, en op z'n tijd laag en BBS-sen!! :D
|
Quote:
?? Rustig aan doen? het is dat ik nu geen versnellings bak heb anders waren de motor steunen al in de maak. :D Orgineel blijft hij maar geen bbs-en. |
Goedzo, die eeuwige bbs'en ook altijd ...... :screwy:
|
239mm GTI schijven passen volgens mij, zitten ook onder mijn 32b.
|
Quote:
Top!! :thumbup: |
Ah nette bak vond het afgelopen zaterdag al een rommeltje bij je op de oprit
laters mark |
Quote:
Quote:
:D :D en wat betreft de BBS-sen doe idd maar niet rij iedereen al mee!! :rolleyes: |
Het project is nu stil gevallen. Ik heb op dit moment geen passende versnellings bak en we kunnen dus niet verder.
Ik heb hier een audi bak liggen en die past niet. Het is een bak met code AKM en ja ik weet dat is een 1.8 benzine maar de pas vorm van die bakken is het zelfde. Dus nu is het de vraag welke dus wel past. Gr |
nette passat succes met je projeckt.
|
Cloontje,
kan je niet de binnenwerken overzetten? |
Quote:
kun je iets duidelijker zijn? En nog iets anders : Een motor van een golf 4 1.9 TDI , daar moet je toch gewoon een versnellingsbak van een passat van uit 1999 TDI kunnen schroeven. Die onderblokken zijn toch allemaal het zelfde???? Gr |
volgens mij wel ja,blokken zijn exact hetzelfde.
kan IMO niks mee misgaan........ |
Quote:
Ik ben dus net nog een keer naar de sloop geweest en heb een mal meegenomen en het past dus niet. de vorm van de bak is het zelfde als die van een audi. ter zekerheid hebben we de bak ook nog eens op een golf 4 tdi motor gezet maar het past echt niet. Terwijl in de boeken staat dat het allemaal OHC motoren zijn en de onderblokken moeten het zelfde zijn. Ik had bij Inter auto in Ospel een versnellings bak gehaald van een audi 80 maar die bleek ook niet te passen (die rukker had me zowiezo al de verkeerde meegegeven). Morgen heeft hij (als het goed is) een bak die wel op een golf 4 tdi motor past en die ook nog eens in de lengte ligt. Even afwachten dus. Gr |
Ik lees met spanning mee, ben benieuwd.
|
Quote:
Ik bedoel de tandwielen en alles in het huis van je oude bak zetten. Of past het binnenwerk van de bak niet op je blok? Golf 4 tdi zijn dacht ik 3 assige bakken. Golf 5 tdi bak is 2 assig en die past wel in een huis van een golf 2/3 bak dacht ik. |
Quote:
Dat is allemaal kennis wat ik dus helaas niet beheer! Ik hoop dat die vent uit Ospel me morgen gewoon een bak kan leveren die er zo op past. Waanzin dat het allemaal zo moelijk gaat. De Volkswagen/Audi dealer kan me ook al niet helpen want die hebben blijkbaar geen flauw idee welke bakcode bij welke motorcode hoort of kan zitten!?!?! Gr |
Voorruitgang
Ondanks de ruzie met de versnellings bak hier toch een paar foto's.
Hardnekkig spul , die zwarte troep! links al een beetje schoon gemaakt. De krokante plekjes elimineren!!!! Het motortje wat er hopenlijk toch ooit eens inkomt!! De stoelen heb ik opnieuw laten opvullen aangezien de bestruurders wang helemaal rot was (de bekleding was gelukkig nog heel) Het ziet er nog een beetje bobbelig uit maar als ik met mijn "kontje" (vet is kracht) er een aantal keren op ben gaan zitten is het weer als nieuw! Gr |
Als je op Passat-Kartei aangeeft welk blok je hebt kunnen zij je volgens mij echt wel vertellen welke bakken je daarbij kunt gebruiken?! Komt je donor-blok wel uit een Passat?
|
Quote:
Nee het donor blok is van een golf 4. Gr |
Ja, OK, maar wel een 'langsligger' dus... Ligt de versnellingsbak bij een Golf IV ook in lengterichting erachter, trouwens?
|
!!!!
Quote:
nee. alle golfjes hebben hem er dwars in liggen. het grappige is dat je bijvoorbeeld en golf 2 bak gewoon op een golf 4 motor kunt zetten. het past gewoon. daarom in het raar dat die passat bak niet past! Gr |
Want? Het blok ligt in de Golf ook overdwars en in de Passat in de lengterichting (excuseer, ben niet zo bekend met de Golf)?
Anders zou het probleem van het niet-passen wel hier ergens in gezocht kunnen worden, lijkt me? Maar uit het verleden kan ik me herinneren dat blokken wel uit te wisselen waren, maar dat je bv een ander carter moest monteren. Bak-problemen heb ik echter nooit van gehoord... |
All times are GMT +1. The time now is 20:08. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.