![]() |
passat 1980
hey,
Gister ben ik naar een passat gaan kijken en ben vanaf volgende week de trots eigenaar van de toekomstige "pearl of the south" , een passat uit 1980. Het is een schuur vondst aangezien hij al 15 jaar op dezelfde plek staat. Nu de volgende vraagjes. * wat zijn de zwakke plekken van deze wagen qwa roest? * waarmee is het onderstel te vergelijken? (of is dit de eerste?) * Hoe kan ik hem verlagen? * wie heeft er nog onderdelen liggen of weet er nog wat te liggen? De auto blijft qwa looks redelijk orgineel maar ik (we) gaan een poging doen om een ander motor blok erin te lepelen. en uiteraard verlagen. Foto's komen bij de project topic. Thanx Gr |
die foto's moeten hier natuurlijk ook te zien zijn :thumbup: !!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() gr. Martijn |
och ja waarom niet
thanx gr |
Zie ook mijn reactie in je andere topic...
|
zwakke plekken.. hmm laat me ff denken
Het makkelijkste is om mijn topic ff te bekijken en je weet ze alle 200 te vinden :) http://www.volksforum.com/forum/sho...68&page=1&pp=20 Heel veel suc6 Ps, neem 1 ding van mij aan... ze zijn allemaal slecht, je vindt geen enkele waar toch wel hetr "een en ander" aan gelast moet worden |
:iamwithst
En natuurlijk hoop ik voor je dat jij nou net die uitzondering te pakken hebt, maar je houdt jezelf voor de gek als je niet even de voorspatborden demonteert voor een goede inspectie bij de A-stijlen... |
Quote:
Dat ga ik ook zeker doen!! daarom heb ik die vraag ook gesteld om geen verassingen tegen te komen! thanx voor het advies! Gr |
hehe , het is bijna zaterdag.
De "nieuwe" motor ligt klaar en zaterdag is het dus eerst poetsen en da beginnen met de ouwe motor eruit lepelen. we zullen zien. Gr |
Als de oude motor naar het stort gaat houd ik me aanbevolen voor onderdelen. Zeg heel eerlijk dat ik er geen geld voor over heb, want ruim verkrijgbaar op de sloop en tot nog toe hondsbetrouwbaar, maar kan nooit kwaad?!
Wat komt er nu in te liggen? |
Quote:
Eerst maar eens kijken of hij uberhaupt wil draaien. er komt een 1.9 TDI blok in met 130 pk van een golf 4. hoeveel weegt een passat eigenlijk? (ik heb de papieren nog niet gezien) gr |
Wat voor bak komt erachter? Van een Audi 80 typ89 TDI? De standaard bak ga je slopen namelijk met het koppel van een TDI.
|
Quote:
:goodpost: klopt als een bus. en zowiezo is de orginele een 4-bak. Gr |
Ding van jou zal een 920 kg wegen, vermoed ik?
|
Quote:
Ben benieuwd naar foto's van de ombouw, ik heb ook nog steeds een TDI ombouw in mn hoofd voor mijn Passat. |
Z'ker een fotoreportage maken! Ben ook erg benieuwd?!
Je weet dat je voor een 5-bak extra ruimte moet maken door een stuk uit je tunnel te zagen? |
Quote:
dat wist ik nog niet. maar daar waren we natuurlijk wel achter gekomen. is dat omdat de 5 bak groter is? veel werk (in de zin van , om de binnenkant wel orgineel te houden? Gr |
5-bak is idd groter. Kijk eens goed rond op de Duitse sites die ik gelinkt heb in een vorige post...
Je moet je vloerbedekking aan de voorkant weghalen (sowieso wel slim om de bodem even goed te inspecteren). Vervolgens moet je aan de voorkant van de tunnel een plaat weghalen ter grootte van (schatting) 20 x 30 cm, die je naderhand wat verhoogd weer teruglast. Zo bereik je net voldoende ruimte voor je nieuwe bak, en volgens mij kan je oude vloerbedekking vervolgens weer keurig terug eroverheen. Alternatief is er alleen maar om de versnellingsbak hellend aan te brengen, maar daarmee laat je ook je blok onnatuurlijk hellen en bereik je krachten die er van oorsprong niet zijn. Lijkt me niet lekker voor je ophangpunten e.d. Bedenk je ook dat je je nieuwe 5-bak inclusief schakelmechanisme én schakeltoren (deel van de pook in het interieur) over moet zetten, want die zijn van een 4-bak niet aan te passen/te gebruiken... Succes! En maak foto's!!! ;) |
"Der Rückwärtsgang beim Typ81/32b ist wie schon vermutet bei allen 5-Gang-Getrieben hinten rechts.
Wenn Du ein solches 5-Gang-Getriebe in einem PKW einbauen willst, in dem vorher ein 4-Gang gesessen hat, mußt Du auch die Schaltung vom 5-Gang nehmen. Das liegt an der Sperre, die das versehentliche Einlegen des Rückwärtsgang verhindert. Der Umbau der Schaltung ist aber vergleichsweise einfach. Die richtige Position des 5-Gangs dagegen umso schwerer, da der Getriebetunnel zu klein für das 5-Gang ist. Da gibt es mehrere Möglichkeiten. Ich zähl mal nur die zwei gängigsten auf 1.) Den Motor leicht nach hinten-unten kippen, damit das Getriebe paßt. Nachteil: Der Motor ist halt immer gekippt und die Auspuffanlage sitzt stark auf Spannung. 2.) Du trennst den Getriebetunnel oben auf. Baust das Getriebe ein und positionierst es richtig. Und dann schweißt du den Getriebetunnel mit Hilfe anderer Blech so wieder zu, das das Getriebe überall genügend Freiraum hat." |
Geldt dit alleen voor 32 of ook voor 32b?
|
Quote:
Weet niet 100% zeker, maar volgens mij is de tunnel van een 32B standaard groot genoeg voor de 5-bak... |
Mmmh vandaag lekker gesleuteld aan de parel van het zuiden.. (echt een juweeltje.)
Gr Ronnie |
D-Day
zo vandaag was het zover.
En heren , ik kan jullie melden dat ik een passat heb gevonden die hard is op de bekende plekken!! hij heeft een paar gaatjes maar dat stelt niks voor! De Limburger en eddyvw bedankt voor de hulp. hier een aantal foto's : ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() We hebben de auto net op de brug gezet en van de onderkant is hij keihard , geen rot plekje kunnen vinden. Conclusie : een top wagen. We hebben lang geprobeerd om de motor aan de gang te krijgen maar het is niet gelukt. Waarschijnlijk zijn de gloei bougies kapot , en ik had geen zin om die te vervangen aangezien de motor er toch uit gaat. Net de brandstoftank eronderuit gehaald en gelukkig zat hij bijna vol met diesel dus van roest is geen sprake. toch even helemaal uitspoelen en opnieuw tectiel erop spuiten. maandag gaan de stoelen naar de stoffeerster om het schuim opnieuw te laten zeten en de mat moet gerepareerd worden. foto's van de onderkant van de wagen komen. Zouden de remmerij van een golf 2 passen op de passat. Gr |
Remmerij past vast wel...
Leuk leuk leuk om te zien allemaal! Maar ik zie wel degelijk het begin van de bekende punten, zeker ook bijvoorbeeld bij de voorkant van je linkerdorpel. Maar zo te zien ben je er wel op tijd bij en is de auto nog in het stadium dat erger te voorkomen is. Ik zou wat dat betreft echt niet bezuinigen op preventie en op zeker een Mike Sander's-behandeling laten uitvoeren! Enneh... de Parel van het Zuiden is Breda (NAC)?! :D |
Quote:
Hahahahaha nee sorry de parel van het zuiden staat toch echt hier!! ;) De lasser gaat hem tevens behandelen tegen de roest. kost wat maar dan heb je ook wat. En ik geloof je als je zegt dat we er op tijd bij zijn met de roest. Ben allang blij dat hij niet rot is bij de stijlen. Gr |
Quote:
Zonder een betweter te willen zijn: wat is die behandeling dan? Vraag echt ff na waar je voor betaald, want er is niet zoveel dat werkt. Bovendien is het de vraag of de lasser niet alleen uitwendig behandeld, waar het bij de Passat juist om de (soms tussen 3 plaatlagen) verborgen ruimtes gaat... Ik zou zelf echt specifiek om Mike Sanders vragen! |
Dat beginnende roest plekje wat je ziet bij de linker dorpel, stelt echt niets voor,is helemaal hard, is echt maar wat oppervlakkige roest, ik dacht ook dat het erger was maar dat is echt maar een kleinigheidje.
Gr Ronnie |
Nou ja, ik zou ook bijna je enthousiasme ondermijnen. Wil gewoon dat je er zolang mogelijk plezier van hebt?! Maar bovenal natuurlijk: gefeliciteerd!!!
(Goede) voorschermen/spatborden heb je er ook bij? EDIT: Ja, natuurlijk, sukkel, die zijn er alleen even af voor de inspectie/foto's... :screwy: |
ik denk ook niet dat je een I.W.A.B. (Ik Weet Alles Beter) bent , maar dat je gewoon het beste voor hebt.
Het is gewoon realistisch zijn om het nu goed aan te pakken want anders ben ik over 1 of 2 jaar de sjaak. thanx voor de tips en info! Gr |
:goodpost: Helemaal mee eens. :thumbup:
Gr Ronnie |
net even snel de motor eruit gewipt.(oud ijzer)
Nu snel een agressief sappie doen! (morgen kater) Morgen volgen foto's. Gr |
Quote:
Als je het blok echt naar het oud-ijzer wil doen houd ik me toch aanbevolen?! :redface: |
:postpics:
|
Quote:
:thumbup: |
Het project is nu stil gevallen. Ik heb op dit moment geen passende versnellings bak en we kunnen dus niet verder.
Ik heb hier een audi bak liggen en die past niet. Het is een bak met code AKM en ja ik weet dat is een 1.8 benzine maar de pas vorm van die bakken is het zelfde. Dus nu is het de vraag welke dus wel past. Gr |
Quote:
een audi bak |
Ondanks de ruzie met de versnellings bak (zie watergekoeld topic) hier toch een paar foto's.
![]() Hardnekkig spul , die zwarte troep! links al een beetje schoon gemaakt. ![]() De krokante plekjes elimineren!!!! ![]() Het motortje wat er hopenlijk toch ooit eens inkomt!! ![]() De stoelen heb ik opnieuw laten opvullen aangezien de bestruurders wang helemaal rot was (de bekleding was gelukkig nog heel) Het ziet er nog een beetje bobbelig uit maar als ik met mijn "kontje" (vet is kracht) er een aantal keren op ben gaan zitten is het weer als nieuw! ![]() Gr |
Vet = Kracht :chair:
De volgende keer wel even dat 'kontje' van je wassen, want ik zie nu al vlekken :D Op de foto's ziet het al goed uit, ben alleen eens benieuwd met het thema versnellingsbak :thumbup: |
Quote:
Rukker! die vlekjes zaten er al. Het weekend alles schoonmaken en als de wagen klaar is dan nieuwe vlekken maken! :D Gr |
Pretvlekken zeker he..??
Ja ja ja ..hahahaha veel succes ermee.. Gr Ronnie |
waarom worden sommige ' projecten' in 2 topics bijgehouden? Niet zo overzichtelijk :rolleyes:
|
All times are GMT +1. The time now is 12:41. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.