Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   16v ombouw met hindernissen in zicht (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5600)

oergolf 25-10-2004 19:42

16v ombouw met hindernissen in zicht
 
Beste luitjes,

Ben vandaag begonnen aan een motorombouw. Mijn 1.5 JB motortje wil ik vervangen voor een golf 2 16v kr blok. Na een dagje werken ligt nu mijn oude blok er uit naast het 16v blok.




Morgen de motorsteunen overzetten en hopelijk de motor er in leggen.

Alleen nu zijn er een aantal vraagjes die in mij opkomen, waar mensen die een soortgelijke ombouw hebben gedaan vast wel een antwoord op hebben

1 Tot hoever moet ik de 16v uitlaat afslijpen om hem daarna te kunnen aanpassen?

2 De motorsteun op het plaatje, geeft deze geen problemen mbt de geringe ruimte tot het schutbord?




3 Welke aandrijfassen kan ik gebruiken op de golf 2 bak? Welke zijn er allemaal mogelijk? En hoe?

Als iemand nog meer dingen weet waar ik op moet letten hoor ik het graag :wink:

Christiaan 25-10-2004 19:54

1. Er zijn spruitstukken te koop voor 16v inbouw in golf 1..........
2. Hoe ziet de steun eruit op je originele blok??? Denk dat je die moet overzetten....

Marco 25-10-2004 19:57

Anders een spruitstuk van 16v scirocco gebruiken, die past ook.

oergolf 25-10-2004 23:10

@Christiaan: Op het golf 1 blok zit de steun ergens anders (lijkt me geen probleem om over te zetten). Alleen de steun de je hier ziet lijkt wel een deel wat op de versnellingsbak moet blijven zitten.

Zal het spruitstuk van de golf 2 niet passen dan? Ik bedoel is het spruitstuk op geen enkele mannier toe te passen? Ander spruitstuk lijkt me kostbaar.

AD racing 26-10-2004 10:36

die steun kan je van de versnellingsbak vijzen en je kan de originele van golf 1 erop zetten. Dit moet je doen of je moet je gehele schakelmechanisme veranderen en aanpassen. Ook past de uitlaat niet van een golf 2 in een golf 1, de bocht ligt volledig anders. Je kan hem wel verlassen maar daar kruipt heel wat tijd in om die een beetje passend te krijgen.

Groeten en nog veel succes

arnus71 26-10-2004 12:30

Een supersprint spagetti voor 16v in type 1:
http://www.marktplaats.nl/index.php...wagen&ID=150129

arnus71 26-10-2004 12:32

en eentje van een scirocco 16v voor 75 euro:
http://www.marktplaats.nl/index.php...wagen&ID=150174

MipMip 26-10-2004 13:00

Hoe zit het eigenlijk als je een 16V ABF in een golf 1 wil? Dit onderblok is toch hoger? Kom je dan wel uit met zo'n spaghetti, of is dat verschil zo klein dat het niks uitmaakt?

(sorry voor het vervuilen van je topic trouwens)

oergolf 26-10-2004 21:47

@ AD racing. Kan ik het ook overzetten als mijn oude motor een vierbak heeft? Is dat niet anders?

pirelli 26-10-2004 22:34

ik weet nog een volledige RVS uitlaat van EPS te koop,

met big bore einddemper voor type 1 16V

interesse?

Marcski 26-10-2004 22:39

Nee, je moet de Golf 1/ scirocco steun hebben van een 5bak.. Daar is al een ander topic over trouwens

oergolf 26-10-2004 22:49

Quote:
Originally Posted by Marcski
Nee, je moet de Golf 1/ scirocco steun hebben van een 5bak.. Daar is al een ander topic over trouwens


Ja dat weet ik. Was volgens mij een topic geopend door mij. Op de foto kan je trouwens de nieuwe steun zien glimmen :biggrin:

Het gaat me echter om de steun van de golf2 die ik omcirkeld heb met rood. Of deze er af moet? en de vraag was, kan het? Zo ja wat moet er vervangen of verplaatst worden?

Hier nog ff wat foto's van vandaag:







Let niet op mijn laswerk :o

oergolf 26-10-2004 22:52

@Pirelli; ja tuurlijk ben ik geintereseert. Als jij nou eens je berichtenbox leeg maakte dan kunnen we misschien wat afspreken.

AD racing 27-10-2004 20:29

je moet wel het schakelcommando gebruiken van een golf 1 5versnellingen. Zal nog wel makkelijk te vinden zijn denk ik... en die steun die je over gezet van golf 1 op die versnellingsbak van 16v mag je vastzetten met enkel die 3 moertjes, die 2 bouten die je erbij hebt gestoken zijn overbodig...

Groeten

oergolf 29-10-2004 22:32

ja daar kwam ik naderhand ook achter. Het is ook de eerste keer dat ik zoiets doe. Maar door de ervaring leert men zeggen ze wel eens :biggrin:

Stijn 29-10-2004 22:45

Die Golf2 steun moet er gewoon af, is geen probleem.

oergolf 29-10-2004 22:53

Ik heb de afgelopen dagen niet stilgezeten.

Voor:



Na:



En nog een foto'tje van hoe het er nu bij staat



Nu had ik nog een vraagje:

Wat is het makkelijkst om de motor in te bouwen?
Langs onder of boven?

Stijn 29-10-2004 23:13

Hey een 79er :)

Met zo'n mooie takel is het langs boven goed te doen, makkelijkst past het van onderuit maar dan moet je het blok op een tafel zetten en een brug hebben.

oergolf 29-10-2004 23:20

Dan gaan we het maar eens langs boven proberen :rolleyes:

O.Z racing 29-10-2004 23:35

ik heb nog een nieuw 4 in 1 spruitstuk liggen.
voor een ombouw van een 16v in een type 1.
deze is overbodig geworden omdat op mijn motor geen webers komen maar een turbo.
je mag hem van mij overnemen voor 275.- (gloednieuw)

OakgreenVR6 30-10-2004 15:14

Das een goeie takel, die heeft al meerdere Golf (en Peugeot, Citroën) ombouw (upgrade) projecten gezien. Ik noem maar ff een 1.8 GTI -> 2.8 VR6 en een 1.3 -> 1.8 16V :tongue: ;)

Maaruhh goed bezig Sam, ik mag toch aannemen dat het blok er na vandaag zo'n beetje toch wel in hangt, niet? Zal Jos wel blij mee zijn dat je autootje al een week in de werkplaats staat... :rolleyes:

Je zou natuurlijk ook dat karretje kunnen gebruiken waar ze wel eens blokken op leggen.

Zestienkleppen 30-10-2004 16:04

Quote:
Originally Posted by DubstremeVR6
Maaruhh goed bezig Sam, ik mag toch aannemen dat het blok er na vandaag zo'n beetje toch wel in hangt, niet? Zal Jos wel blij mee zijn dat je autootje al een week in de werkplaats staat... :rolleyes:


...en dat je daar olie hebt lopen knoeien op z'n smetteloze vloer :D
Knap werk verder hoor, alle respect dat je het zo aandurft.

oergolf 30-10-2004 19:07

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
...en dat je daar olie hebt lopen knoeien op z'n smetteloze vloer :D
Knap werk verder hoor, alle respect dat je het zo aandurft.


Dat is geen olie hoor, maar water :)

Als ik zou knoeien zou ik het zelf weer schoon moeten maken :biggrin:
Ik werk daar namelijk als weekendhulp.

@dubstreme: Die takel heeft toch zo'n mooi leven. Alleen maar van die mooie motortjes in autotjes takelen :biggrin:
Overigens vandaag de dag ligt hij er nog niet in. Jos komt morgen, dus dan zal hij er morgen wel ingefriemeld zijn :rolleyes:

ik hou jullie op de hoogte

oergolf 31-10-2004 19:12

Nou, vandaag de motor erin gehangen samen met mijn broertje. Het viel allemaal wel mee. Als je het blok goed in ballans op takeld is het goed te doen.
Foto's komen nog.

-Ik heb eens gehoord als je van een vierbak naar een 5-bak gaat dat je dan een schakelstang moest verlengen of verkorten? Welk stangetje?

-Wie weet op welke manier ik mijn gaten in mijn schutbord voor de kabelbomen kan vergroten? Boren?

ruben 31-10-2004 20:07

stangetje
 
Check

http://www.vwcaddyforum.nl/forum/in...ay;threadid=811

oergolf 31-10-2004 20:29

Quote:
Originally Posted by ruben


Thanks Ruben, hier heb ik wat aan. :)

Stijn 01-11-2004 14:51




Ik verleng juist altijd de selector lever een mm of 20 a 25...dan krijg je meer slag zodat R tm 5 bereikbaar wordt.

oergolf 01-11-2004 18:45

En de knik in de rear selecter rod van de 4-bak? Haal je die eruit? of laat je hem zitten.

richardcabriogti 06-11-2004 17:01

oke motorbouwer
hier komt het verhaal voor de handige doe het zelver
al je motorsteunen zoals die op je 1.5 motor zitten deze versies moet je hebben in 1.8 gti versies anders kom niet ver
de aluminium steun aan de achterzijde van de 16v motor aan de distrubutie zijde er af halen en weg gooien
distrubutie kap er afhalen met de riem en de ijzeren plaat
op deze plek zie vier gaten hierop monteer monteer je de motorsteun daarna alles terugbouwen
aan de voorkant zit de goeie motorsteun al
aan de bak zijde hiervan sloop alleen de steun eraf de schakelarm laat je zitten
op de plaats waar de steun heeft gezeten monteer je nu een steun van een golf1 5 bak
het uitlaatspruituk kun je gewoon laten zitten
het schakelmechaniek wat in je golf zit hiervan vervang je het armpje waar door midden van een stangetje naar je schakelarm gaat
dit armpje vervang je door die van een golf 2
aan de uitlaat van de 16v zit de voorbocht
net na het flexdeel 5 cm slijp de bocht eraf die normaal naar de onderkant van de auto gaat
je motor kun je er nu in monteren
DOE DIT VIA DE ONDERKANT hiermee voorkom je beschadigingen aan het lakwerk en een kromme accuplaat
als nu de motor er in zit zul je merken dat het armpje van het schakelgedeelte nu net onder het flex deel doorloopt van de uitlaat een golf 1 arm knalt er nl tegenaan
zaag nu van de oude uitlaat de plaat er af met de 6 gaten
en maak deze uitlaat op lengte zodat hij tegen het flex deel aanpast van de 16v
en las hem vast
van het luchtfilterhuis als deze aan de passagieskant zit
zaag je de helft van de onderkant af en monteer je de rest met schroeven vast aan het chassis nu past nl je spinnekop ook onder de motorkap
dit zijn de moelijkheden die kunt tegen komen bij de inbouw van een 16v in een golf 2

oergolf 07-11-2004 18:59

Bedankt voor de info richardcabriogti :wink: , alleen twee weekjes eerder had ik niet erg gevonden :biggrin: . Laten we maar zeggen voor degene die het nog willen doen, zo'n ombouw is dit een goede handleiding.

Nog ff een paar foto's hoe het er nu bij staat. Mijn auto staat nu bij mij in de garage zodat ik op mijn gemakje de elektra kan uitzoeken. Ik wil immers het originele dashbord gebruiken met de tieten tacho.








PS: Nu wil ik kabelboom van de golf 2 behouden en de stekkers van bv de verlichting, alarmlichten enz van de golf 1 aan de kabelboom van de golf 2 solderen. Nu heb ik eens gekeken naar de draden en deze komen kwa kleur overeen. Alleen op de golf 2 schakelaars zit een bruine aarde draad en bij de golf 1 niet. Wie weet wat ik met die bruine draden moet doen die op de schakelaars van de golf 2 zitten. Zijn deze overbodig?

René 07-11-2004 19:40

zijn dat geen massadraden?? die zijn wel vaak bruin..

oergolf 07-11-2004 20:00

Weet ik wel, het is ook aarde. Maar een schakelaar onderbreekt een stroomkring en zou dus in principe geen aarde voor nodig zijn. Het lijkt me net zoiets als randaarde bij het elektriciteitsnet. Is niet persé nodig. Net als die bruine draden bij de kabelboom.

Wie kan dit bevestigen?

René 07-11-2004 20:05

kan je ze niet aansluiten op die ronde massa stekkertjes in de buurt van je stuurkolom zitten??

oergolf 08-11-2004 08:42

Quote:
Originally Posted by René
kan je ze niet aansluiten op die ronde massa stekkertjes in de buurt van je stuurkolom zitten??


Daar is hij ook uiteindelijk op aangesloten. In de vraagbaak van de golf 2 staat de bruine draad weergeven met een stippellijn en een aarde "uiteinde". De stippellijn betekend een alternative route. Mij lijkt het dus een beveiliging mocht je schakelaar kortsluiten oid.

VeeDubber 08-11-2004 10:59

Quote:
Originally Posted by oergolf
Daar is hij ook uiteindelijk op aangesloten. In de vraagbaak van de golf 2 staat de bruine draad weergeven met een stippellijn en een aarde "uiteinde". De stippellijn betekend een alternative route. Mij lijkt het dus een beveiliging mocht je schakelaar kortsluiten oid.


EDIT: Ik dacht in de gauwigheid deurschakelaars te hebben gelezen, maar der staat wat anders. Vergeet dus maar wat hier staat

oergolf 09-11-2004 09:02

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Je hebt nu een continue brandende binnenverlichting gefabriceerd (mits dit via je kabelboom is aangesloten). Controleer eens of er nu geen stroom loopt....anders kun je nog vaak gaan duwen.....


Ik heb nog niets gefabriceerd ;) Ben het allemaal nog aan het uitpluizen. De bruine draad is dus zoals ik heb vernomen de aarde voor de verlichting in de golf 2 lichtschakelaar. Aangezien de golf 1 die niet heeft (verlichting in de schakelaar) Zou ik hem dus kunnen weglaten.



Ik wil graag mijn tietentellers laten zitten maar ik wil wel de MFA behouden die in de golf2 tacho zit. Dus als het mogelijk is het schermpje van de MFA ergens anders in mijn dashbord inbouwen. Heeft er iemand tips voor mij?

v-dub 12-11-2004 10:18

heb ook een probleem!!!

heb aan men boite nog een stuk zitten( beugel ) die tegen mijn kas komt als ik erin heb zitten...


mijne maat heeft ook een 16v en die heeft die beugel niet!!

steven16v 12-11-2004 10:43

Wat ik op kan maken aan je verhaal is dat jij ook een 16v motor in je golf 1 wil bouwen. En daarom heb je deze motorsteun in de weg zitten. Je moet deze motorsteun er af halen. En er eentje plaatsen van een golf1 1.8 cabrio of gti. Dan past de steun wel. Het ophangpunt van de steun zit onder de accubak.

v-dub 12-11-2004 10:49

ja maar daar hangt hem erin he!!
deze zit ook op die plaats vast... snap nie welke functie deze heeft..???

sorry als ik het moeilijk uitleg ma dit is niet echt mijn afdeling!!!

steven16v 12-11-2004 12:55

Je moet gewoon deze steun er af halen. En daar een andere voor in de plaats plaatsen. Zoals hierboven al staat.


All times are GMT +1. The time now is 12:12.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.