polijsten en onderhouden van velgen.
Ik weet dat het ergens op dit forum moet staan maar ik kan het nergens vinden.
Een handleiding hoe ik moet polijsten. Welk schuurpapier ik nodig heb en wat de bedoeling is. Wie weet waar ie staat? Alvast bedankt. Kawouter |
[Hier alvast fase 1:
De velgen hoe ze aangekocht zijn: dan beginnen we met het losdraaien van de boutjes en moeren. 1 sleutel 10 en een dop 10 met 12 kant op de ratel en losdraaien maar. boutjes en moertjes netjes in een bakje bewaren dan nemen met een rubber hamer en geeft kloksslaggewijs een paar tikken op de rand. Voila eraf. dan pakken we een kwast en een blikje afbijt. Merk maakt niet uit, goedkoopste is vaak de beste. Bv gamma superafbijt.Geen alabastine( dit werkt niet door alle milieu eisen) de rand smeer je lekker dik in met de afbijt en laat hem ff staan voor betere werking van afbijt tussendoor nat sproeien met water ( in bv een waterspuit) nu gaat de blanke lak werken en er komt lucht onder, soms knispert het en de blanke lak gaat werken nu met een zachte spons onder de kraan de afbijt en lakresten verwijderen, paar minuutjes en ze zijn schoon. zit er nu nog steeds lak op dan opnieuw inzetten met afbijt, wat vaak ook helpt is de rand wegzetten in een plastic zak( tegen vervlieging van de afbijt) nu ff droogmaken en de rand is ontlakt. Nu moet ik zeggen dat deze randen er heerlijk uitzien, krijg ze vaak genoeg met dikke randschade of ingevreten remstof. Deze mooi niet. Dan kom het schuur en afdraaiwerk ( das fase 2) Voorbeeldje van hoe het er nu uitziet. hierop volgt : fase 2: schuur klaar maken/ randschade verwijderen fase 3: voorpolijsten met sisal fase 4: polijsten fase 5: hoogglans oppoetsen fase 6: monteren van de randen uitklokken etc. als ik tijd heb om foto’s te maken vul ik het aan met de werkzaamheden ================================================== ======== weer een aanvulling, was iets te koud om een heel randje te doen dus voor de how to ff een randje afgedraaid, stoeprandschade verwijderd, rand ff kort voor voorgepolijst en de stappen van polijsten... fase 2: schuur klaar maken/ randschade verwijderen heb hier als voorbeeld een aantal bbs rm randjes gepakt die nog in een hoek lagen. deze hebben redelijke ingevreten remstof ( alu******) en stoeprandschade. eerst ontlakt zoals bovenstaand. de stoeprandschade ( beetje oververlicht maar je snapt het) toen opgespannen om de stoeprandschade af te draaien en de randen schuurklaar te maken. [img]http://www.volksforum.com/albums/files/5/4/1/opgespannen.JPG[/img draaien en schuren maar..... principe.. rand draait op de motor, je draait de randschade eraf. dit doe ik met een lamellenschijf die ik gewoon in de hand houd. hierna schuur je de rand tot 400/600en dan met scotch bright na... ( voordeel van zo schuren ten opzichte met een schuurapparaatje of hand de ingevreten spikkels eruit schuren is, dat hij nu mooi vlak en egaal wordt verwijderd. Ik krijg redelijk vaak randen waarbij mensen al bezig zijn geweest en heel lang op een ingevreten stukje aan het schuren zijn geweest. lijkt op het oog mooi, maar als je de velg draait zitten er allemaal schuurdeukjes in de rand..hij lijkt wel krom als je hem aan je auto heb, maw ziet er niet mooi uit) hier is de rand al weer schade vrij en netjes geschuurd, klaar om voor te polijsten. randschades helemaal eruit fase 3: voorpolijsten met sisal nu begint het voorpolijsten. de meeste jongens gebruiken een boormachine die a te weinig kracht heeft ( deze motor heeft 3kw) en heeft een boorkop die vaak uitschiet en beschadigingen maakt.. nu heb je met twee handen de rand vast, je kan kracht zetten en rand wordt echt goed warm.. (kan er een eitje op bakken) dus de pasta smeert goed in de schuurkrasjes hier een foto van de 6 stappen links de sisal harde schijf om voor te polijsten deze schijven kosten iets meer dan een gamma setje en zijn voor professioneel gebruik de pasta's hier de pasta's ik gebruik voor de voorpolijst profesionele pasta die diep reinigt de krassen verwijderd. pasta tegen de schijf, smelt in de schijf en dan rand ertegen aan nu is hij voorgepolijst en glimt al meer dan de meeste met een boormachine ooit voorelkaar krijgen fase 4: polijsten volgende fases zijn katoen (op de foto in het midden de twee borstels) en na polijsten met flanel (de laatste twee borstel) katoen flanel (hier zie je ook mijn afzuiging voor het polijst stof) hier ook weer pasta toevoegen ( pasta voor polijsten/ katoen) en pasta voor hoogglans polijsten ( hoogglanspasta/flanel) net zoals sisal. nu zijn de randen klaar om met de hand uit te poetsen fase 5: hoogglans oppoetsen uitpoetsen gebeurt met de hand. pak een schone zachte doek en maak deze vochig. dan pak je unipol en poetst de rand nog voor de finisching touch na.... voila klaar met polijsten hier nog een voorbeeld van voor en na ( alleen ff met sisal de buitenrand opgepoetst) napolijsten moet ie zo glimmen mijn test is altijd dat de vinger niet vervormt eruit mag zien.... nieuwe boutjes erin..en gaan.. ================================================== ======= |
hop, sticky
|
1 keer per week even poetsen... Dan hou je ze mooi bij.. Heb je dat er niet voor over moet je het ook niet doen.
|
Ik heb mijn cosmics paar jaar geleden gepolijst, en ok ik rij niet zoveel met het ding en hij staat ook altijd binnen, maar ik heb spuit m soms alleen af, en toch glimmen die wiel nog perfect, eigenlijk totaal geen onderhoud aan..
Let wel, dit is een 2de auto die altijd binnenstaat, dus voor alledaags gebruik geldt dit niet.. |
hangt ook van de kwaliteit van de velg af, een gesmede velg hoef je veel minder vaak bij te houden dan een gegoten velg
|
ik heb brock velgen en die zijn?
maar ik waag het er toch maar op dan. |
Gewoon doen je hebt voor motors speciale watten om chroom bij te houden als je die haalt en 1 keer per week die er over heen haalt dan blijven ze super.. Voorste velgen is meer onderhoud aan remstof en dergelijke.
|
waar haal je die polijstborstels voor op de boormachine, vind deze nergens, ben daar al lang naar op zoek?
|
Ik heb het volgende setje te koop, mocht je interesse hebben:
http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/nl/products/product_groups/2892_product.html Het is wel een beginnerssetje, je hebt niet al te grote borstels, maar wil je het gaan proberen, dan kun je goed oefenen hiermee. Ik heb trouwens meerdere setjes hiervan op voorraad, mochten meer mensen interesse hebben.... Prijs zal ik even nakijken... |
Die setjes heeft de Hornbach ook liggen trouwens, best leuk beginnerssetje idd voor kleine onderdeeltjes te polijsten
|
Zeer duidelijke topic TOP! :thumbup:
|
Ik vraag me toch af wat ik fout doe bij het polijsten.
Zodra ik, na het schuren, met de polijstschijven begin komen er zwarte vlekken op het oppervlak. Dit is erna vrij lastig vanaf te poetsen met een zachte doek. Hoe meer pasta ik op de schijf aanbreng hoe groter en dikker de zwarte vlekken worden. De pasta lijkt echt te verbranden op de velg terwijl de boormachine toch echt niet veel toeren maakt en ik ook niet zo heel veel kracht gebruik op de schijf. Het gebeurt overigens met de touwtjes schijf (met de vettige pasta) alsmede met de lappenschijf (met de harde pasta). Het is best frustrerend als de eindafwerking je een stap terug brengt ipv een stap voorruit! |
Dan is de lappenschijf te verzadigdt.
De vlekken kan je weghalen met wasbenzine! |
Het idee is juist dat de zwarte aanslag/pasta de oppervlakte nog gladder maakt (fijne polijsten). De viltschijf moet de plakkerige pasta weer opnemen. De viltschijf raakt vrij snel vol met deze plakkerige troep, die kan je met wasbenzine of een stalen borstel weer schoon maken.
|
De zwarte vlekker (pasta die op de velg hecht) kun je ook tegengaan door de het te polijsten object te verwarmen met een kacheltje of hittekanon.
|
Onderhoud gepolijste en verdichte velgen.
Hoe bijhouden gepolijste en verdichte velgen :
Velgen "koud"wassen d.w.z. niet (ver) mee gereden zodat ze niet warm heet zijn (remmen)* Benodigdheden: Emmertje warm water met druppels dreft, katoenen lap, grove spons,emmer koud water zeem, evt. luchtdruk pistool ,Unipol.Velgen wassen, met de spons en kleine hoeken met de lap, afspoelen met koud water. Na zemen, of afspuiten met luchtdruk, evt. unipol gebruiken voor ingedroogde waterdruppels,remstof e.d. OOK tussen bouten!Daarna kun je met de grove spons nog een x wassen tussen de bouten om de unipol daar weg te krijgen,uitpoetsen hoeft dan niet en afspoelen met koud water, Na zemen, of afspuiten met luchtdruk. Filmpje : wassen en poetsen |
stoeprandschade is dat er ook makkelijk uit te schuren?
|
Ligt eraan hoe groot de schade is...... en of je strak kunt scheuren
|
jammer dat je foto's niet meer werken Richard
|
bij mij wel.. zal ze vanavond eens opnieuw uploaden
|
Bij mij werken ze ook niet.
|
Ikzelf heb eendelige 15inch bbs'en...vele kleine spaakjes dus.
Is dit ook te polijsten op de beschreven manier of is het niet haalbaar door de vele kleine hoekjes en dergelijke?! Khoor het wel, gegroet. |
stel dat ik nu mijn randen ga polijsten en de velgen gaan daarna voor een 1 of 1,5 jaar de schuur in.wel droog en verwarmd natuurlijk.Moet ik dan ook nog iets van onderhoud doen om ze mooi te houden of gaat dat nooit goed?
|
zal morgen de foto's er weer eens bij zoeken
|
Goeieavond mense,
ben zelf ook begonne met mijn setje velge te schure etc.. nu heb ik 2 vrage waar ik mee zit... 1, heb ze met afbijt bewerkt en de lak erafgekregen... maar er zit nu nog een witte vloed op... maar ook ijzer kleur doorheen.. is dit nog vernis ofzo.. of is dit gewoon uitslag .... kan blijven schuren maar er blijft kleurverschil in zitten... 2, er zitten een paar hele kleine zwarte putjes in die ik er niet uitgeschuurd krijg.. zijn best wel diep... kan je hier een pasta ofzo in smeren... wil deze randen wel gaan polijsten. gr, wouter |
Gewoon met korrel 40 of 80 eruit schuren
|
Quote:
Zou je ze nog eens kunnen uploaden? Ze werken nog steeds niet, of niet meer. :thumbup: |
Quote:
indd :D |
heb je geen foto van de wielen.......
Quote:
|
vandaag mijn eerste lorrinser w140 gedaan
tip voor de mensen die aan mercedes velgen gaan beginnen. verdichten is the way to go. kwaliteit van het materiaal is echt niet degelijk en zelf op P2000 zijn ze nog redelijk mat |
Quote:
ook ik zou de foto's wel willen zien als dat zou kunnen. :thumbup: |
foto's graag aub
|
Wat is handiger als je aan een ouwe velg begint die je in z'n geheel wilt opknappen.
Eerst de randen herstellen en polijsten en daarna de harten spuiten. Of Eerst de harten spuiten en dan de randen polijsten. Volgens mij het eerste omdat (naar mijn mening) de kans op beschadigingen in de harten te voorkomen. Alleen blijft er afplak plakband plakken op de gepolijsten randen? |
Ik zou eerste de randen doen
Het gebeurt namelijk nogal eens dat je met het schuurpapier of de boor het hart raakt en dat moet je niet hebben als die al klaar is. Het is ook niet zo moeilijk om de gepolijste randen af te plakken Succes :thumbup: |
Godver wat een KUT werk :D
Ik krijg steeds poetsstrepen van de borstel erin :S De harten spiegelen als een gek zo glad maar allemaal strepen van de richting van het polijsten. |
kan dit op alle lichtmetalen velgen?
Heb binnen kort een setje steffans en wil die eigenlijk polijsten. Kan dat gewoon, of gaat dat niet met die velgen? Grzz |
foto' weer geupload
|
Richard, met welk schuurpapier heb je de randen voorbewerkt voor je ze ging polijsten? van p400 tot?
groeten harm |
tot 400 :).. goede sisal borstel vult veel
|
All times are GMT +1. The time now is 20:26. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.