Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Warm lopen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=54443)

JurjenV 27-04-2009 22:39

Warm lopen
 
Mensen, heb nu al een probleem met de nieuwe aankoop, namelijk na een tijdje wordt ie heel erg warm (stoom eraf, kokend zegmaar) en dat lijkt me niet goed.

Heb de waterpomp en thermostaat dus vervangen, is al uitgesloten.
Kachel wordt netjes warm en voor de rest weinig bijzonders.

Wat kan hem dit zijn?

Dennis@polo86c.nl 27-04-2009 22:40

Beide slangen van radiateur worden goed warm?

JurjenV 28-04-2009 06:32

Alle slangen worden netjes heet ja

Dennis@polo86c.nl 28-04-2009 08:59

Tijdens het rijden wordt de temperatuur ook te hoog?
Of alleen bij stilstand?

1982kameiX1 28-04-2009 09:26

Uhm, uitgesloten dat je peil dus te laag is.

heb je de juiste temperatuur sensor voor het aanslaan van de Fan?
Is de radiateur groot genoeg?
is je olie op peil?

JurjenV 28-04-2009 11:23

Die temperatuursensor kan het probleem wel zijn ja, heb er een andere van een andere rad opgezet. Welke moet ik hebben dan?

Radiateur is gewoon de originele, kan niet missen denk ik.

1982kameiX1 28-04-2009 11:27

ik kan vanavond wel even voor je kijken. misschien kan ik wat vinden.

(het gaat over de jetta 1.5 gok ik?)

JurjenV 28-04-2009 21:38

Jazeker, de 1.5 Jetta ja

Rooney GTI 83 28-04-2009 22:12

Moet je regelmatig bijvullen?...En hoe is de druk in het systeem als de motor warm is,als je de dop van het expansietankje iets losdraaid(voorzichtig zijn) ,en de koelvloeistof spuit er uit dan ben ik bang dat de koppakking de boosdoener is.

1982kameiX1 29-04-2009 11:05

Ik ben het dus glad vergeten gisteravond. :(

JurjenV 29-04-2009 12:08

Nee, er zit geen druk op het systeem, helemaal niks.
Ik dacht eerst dat de KVS te vol zat, want kan niet zien hoeveel of dat er in moet, maar heb het idee dat er dus iets anders loos is...

En die koppakking kan ik me weinig bij voorstellen, wel mooi klote.

golf mkII 16v 29-04-2009 16:34

Dunne slangetje van de radiateur nar expansievat verstopt

JurjenV 29-04-2009 18:30

Die heb ik niet he, heb een vuldop op de radiateur zitten, 81-er

golf mkII 16v 30-04-2009 06:41

En je koelvan werkt[als je hem doorverbind?]

JurjenV 30-04-2009 09:25

Nou dat is wel een probleempje, die werkt niet lekker zegmaar.
Maar ik ben van mening dat die niet alleen voor al die hitte zorgt.

Zoveel scheelt dat toch niet?

Sjeesbeest 30-04-2009 10:24

een Fan zorgt voor snellere afvoer van warme lucht en al helemaal bij stilstaande wagen zorgt de Fan voor de "rijwind"koeling.........

gewoon een nieuwe sensor plaatsen voordat je koppakking eruit gaat

Voor nood kun je altijd een schakelaar plaatsen over de sensor heen, als ie dan te warm wordt kun je m zelf inschakelen.

JurjenV 04-05-2009 11:02

Nieuwe sensor en dop besteld, morgen eens zien of dat het is, hoop het wel...

Hoever hoort het pijltje op de teller ongeveer te komen?

Gijs 04-05-2009 17:38

Tot het midden ongeveer.. Mag er iets over, tussen de 90 en 100 graden celcius.

matt8 04-05-2009 18:22

ja. bij mij staat het pijltje altijd net een paar millimeter na het lampje. dus iets over de helft. bij stilstand of lang in de file staan loopt de temperatuur nog wel iets verder op. en dan wil ik wel is weten of jij er al achter bent wat het koelvloeistof pijl moet zijn?? :thumbup: ik heb ook een 1.5 met zo'n radiateur met ingebouwd reservoir. en ik zou niet weten hoeveel kvs erop zou moeten?? want ik zie nergens een min of max teken staan. heb hem nu gewoon tot dat sleufje gevult wat je ziet zitten als je de dop eraf draait. maar of dit te veel is?? :rolleyes: als hij te vol zit gooit hij het er normaal wel uit maar dat heb ik niet.. :rolleyes:
succes ermee.. hoop voor je dat het gewoon de sensor is. die koel fan doet echt wel veel hoor als hij het te warm krijgt.. :thumbup:

JurjenV 04-05-2009 20:40

Morgenmiddag weten we meer...

JurjenV 05-05-2009 09:22

Nou dop en sensor vervangen en het lijkt nu goed te zijn.

Denk dat het aan de dop ofzo heeft gelegen want het complete binnenwerkje mistte waardoor ie denk ik niet lekker kon rondpompen door drukgebrek.

Ik hoop dat het nu is opgelost, metertje komt nu net iets voorbij het lampje.

JurjenV 18-06-2009 23:08

Lijkt niet goed te zijn, zojuist een koelslang spontaan geknapt dus hij bouwt kennelijk druk op...

Zal de kop wel zijn?

In elk geval is de slang welke vanaf de zijkant blok uit dat gietijzeren tuitje komt richting schutbord geknapt. Volgens mij is dat de 16/25mm, is tenminste een verlopende slang en op hbase is dat de enige verlopende koelsysteem slang...

Sjeesbeest 19-06-2009 05:33

moet je ff compressie test doen, dan weet je of er compressie van de cylinder richting koelwater gaat.

Kan ook zijn dat je nieuwe thermostaat van een verkeerde graad is dat ie veel te laat open gaat, hetzelfde geld voor je koelwatersensor.

Tevens omdat je wagen al een paar keer goed heet is geweest kan het zijn dat die slang al een opdonder heeft gehad (die slangen hebben het eeuwige leven ook niet)

Hoe "heet" gaf je watermeter aan dat ie was voordat de slang knapte?

Had je alle luchtbellen eruit tijdens het vervangen van je waterpomp?

Interne reservoir moet je naar mijn weten vullen tot aan zo'n klein streepie kort onder je kvs-dop(staan ook merkstrepen aan de buitenzijde bij sommige types), stationeer laten draaien met de verwarming op de hoogste stand en de dop er niet helemaal op draaien en dan af en toe knijpen in de onderste slang die naar de radiator gaat zodat alle lucht eruit is.

Staat je ontstekingstijdstip wel goed? Als die verkeert staat dan wordt ie namelijk ook
veel te heet.

JurjenV 19-06-2009 06:43

Het is niet dat de auto heel heet wordt normaal. Is vrij gewoon, en tsja als ik stilsta wordt ie iets warmer, maar das natuurlijk. Vin slaat netjes aan dus dat lijkt me allemaal in orde (thermostaat en koelwatersensor)

De meter gaf gewoon gewoon aan toen hij zo warm werd, had alleen veel rook doordat die slang was geknapt.

Luchtbellen zijn er zeker uit, en dat kunstje met knijpen is idd hetgeen wat ik ook heb gedaan.

Dus compressietest doen (wat heb je daar voor nodig?)
en onsteking evt. checken.

martiepartie 19-06-2009 06:55

een compressiemeter en een stroboscoop om de timing te controleren.

Zoek een aardige garageman die het wel op heeft met oude auto's, dan kost het niet zoveel. Stelt namelijk ook niet zoveel voor;
bougies er uit, meter in bougiegat draaien en de startmotor 3-4 keer rond laten gaan. Dit doe je voor alle cilinders.
Als de motor weer netjes loopt met de strobo het ontstekingstijdstip controleren, moet op zo'n 6 graden voor BDP staan.

Reuvers 19-06-2009 07:08

vraagje, hoe weet je welke radiateur sensor je moet hebben, mocht deze vervangen moeten worden? Mijne maakt geen goed contact meer; 1.5 uit 83.

Roy 1.6 19-06-2009 10:31

Waar zit de sensor want in het programma staan meerdere plekken sensoren bij die jetta.

JurjenV 19-06-2009 19:57

Hij staat in elk geval weer thuis nu, Abe Lenstra heeft er een nachtje op gepast ;)

Morgen maar eens een en ander loshalen.

Wat kost een koprevisie ongeveer? Vlakken pakking en kleine dingen?

JurjenV 21-06-2009 11:23

Slang is vervangen, doet het nu weer "gewoon"

Sjeesbeest 21-06-2009 12:15

ff afwachten dus........ als je de wagen stationeer laat draaien dan word de motor veel sneller warm en krijgt dus geen rijwindkoeling ..... moet je ff in de gaten houden wanneer de fan aanspringt en hoe de druk in de slangen is.

JurjenV 24-06-2009 21:55

Goed, wederom een klein probleempje erbij.

Heb alle vacuumslangetjes vervangen en de carb netjes schoongemaakt. Echter nu loopt ie niet lekker stationair. Zeg maar gerust kut. Terwijl de slangen zeker goed zijn.
Zelf nog een loos slangetje eruit gehaald.

Maar ik denk dat het aan de inlaatpakking ligt. Anders zou ik het niet weten.

En binnenkort gaat ie voor een compressietest naar de dealert. Zien of er wat uit komt en anders een koprevisie.

Sjeesbeest 25-06-2009 05:54

ff testen met remreiniger rond de carb spuiten, dan kun je merken of er een vacuumlek of een pakking lek is. Kan ook de voetpakking van de carb zijn, of de vacuum vervroeging op de ontsteking, of het terugslagkleppie naar je rembekrachtiger.

martiepartie 25-06-2009 07:17

Heb je de carb er helemaal af gehad? Hoe heb je deze schoongemaakt?

Zeker weten dat alle vacuumleidingen breuk/scheurvrij zijn?

JurjenV 25-06-2009 08:23

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
ff testen met remreiniger rond de carb spuiten, dan kun je merken of er een vacuumlek of een pakking lek is. Kan ook de voetpakking van de carb zijn, of de vacuum vervroeging op de ontsteking, of het terugslagkleppie naar je rembekrachtiger.


Remreiniger inderdaad gedaan, kwam bij de carb weg, vloeibare pakking gesmeerd maar nog steeds het probleem.

Iemand foto's van hoe de terugslagklepping horen? Heb deze 1 op 1 vervangen dus kan eigenlijk niks mis zijn...

JurjenV 25-06-2009 08:24

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Heb je de carb er helemaal af gehad? Hoe heb je deze schoongemaakt?

Zeker weten dat alle vacuumleidingen breuk/scheurvrij zijn?


100% zeker

Carb met tandenborstel en remreiniger schoongemaakt.


All times are GMT +1. The time now is 05:34.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.