Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   APK vragen wie kan me helpen ? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=54351)

classic-edition 26-04-2009 09:11

APK vragen wie kan me helpen ?
 
De cabby moet volgende maand voor de apk.

Nu vraag ik mij het volgende af.

Vraag 1

De mistlampen/verstralers in de us bumper moeten die kunnen branden als ze gemonteerd zitten voor de apk ?
IK heb nl geen aansluiting hiervoor en de europeese afdekplaatjes passen niet op een us bumper vandaar dat deze gemonteerd zijn.

zie foto:




Vraag 2

De us side markers moeten die kunnen branden voor de apk of mag dit juist niet ????

Vraag 3

Achteraf ingebouwde xenon goedgekeurd voor de apk ?
Ik heb geen koplampsproeiers en de auto is van 97.

vraag 4

Smoke inpro koplampen ook goedgekeurd voor apk ?

alvast bedankt

groet,

Marco

neoninside 26-04-2009 09:27

Ik weet dat de Xenon mag mits het lichtbeeld goed is
Die automatische hoogte verstelling en sproeiers in pas van toepassing bij auto's van na 31-12-2006
Hiervoor is dus een vrijstelling

En verstralers moeten werken
In het ergste geval haal je ze eruit
En er mogen geen verstraler aansluitingen te zien zijn met de APK

gti-pirelli 26-04-2009 09:28

vraag 1 Alles wat op de auto zit moet kunnen werken. Dus ook de verstralers.

vraag 2 De sidemarkers mogen niet branden bij de apk omdat op je auto geen type goedkeuring zit hiervoor.

vraag 3 Je xenon verlichting moet je eruit halen want mag niet meer voor de keuring. Ook is het lichtbeeld niet goed meer dus als ze hem voor de spiegel zetten dan wordt hij daar op afgekeurd.

vraag 4 ik ken de inpro lampen niet maar volgens mij moet je kunnen zien of er een e keur op zit. Maar ik denk dat als het gewoon lampen zijn met een goed lichtbeeld dat dat geen probleem is.

Grts Ronald

neoninside 26-04-2009 09:40

Sorry ik wist niet dat de regels veranderd waren met betrekking tot xenon verlichting

Maar side markers mag toch wel?... valt toch onder contour verlichting

Vains 26-04-2009 09:47

Laatst toen ik op keuring was heb ik dat gevraagd mbt de runninglights en hij zei dat hij niet wist waarom dat niet zou mogen... (ik had ze dus niet hoeven uit te trekken.

De verstralers hoeven niet te werken, als je gewoon de stekkers lostrekt zodat ze het beiden niet doen dan is dat geen probleem.
Een paar jaar terug heeft de keurmeester dat bij mijn corrado G60 ook gedaan, omdat het lichtbeeld van een verstraler niet goed was.

Als het lichtbeeld van de xenon goed is dan mag het wel nog zie volgende tekst:

Er wordt gespeculeerd dat er op alle auto's met xenon (officieel gasontladingslampen), dus ook auto's met aftermarket xenon, koplampsproeiers en een hoogteregeling aanwezig moeten zijn. Hierop hebben wij de concept-regeling APK, die via www.rdw.nl te bereiken is, nageslagen en hierin staat vermeld dat de aanvullende eisen slechts gelden voor auto's met een eerste toelating na 31-12-2006. Echter gaat het hier nog om een concept. De definitieve versie wordt pas op 1 mei a.s. gepubliceerd.

Met de inpro koplampen heb je normaalgesproken geen probleem op de keuring, zit immers duitse TUV goedkeuring op :thumbup:

hajee 26-04-2009 12:01

Quote:
Originally Posted by Vains
Laatst toen ik op keuring was heb ik dat gevraagd mbt de runninglights en hij zei dat hij niet wist waarom dat niet zou mogen... (ik had ze dus niet hoeven uit te trekken.

De verstralers hoeven niet te werken, als je gewoon de stekkers lostrekt zodat ze het beiden niet doen dan is dat geen probleem.
Een paar jaar terug heeft de keurmeester dat bij mijn corrado G60 ook gedaan, omdat het lichtbeeld van een verstraler niet goed was.

Als het lichtbeeld van de xenon goed is dan mag het wel nog zie volgende tekst:

Er wordt gespeculeerd dat er op alle auto's met xenon (officieel gasontladingslampen), dus ook auto's met aftermarket xenon, koplampsproeiers en een hoogteregeling aanwezig moeten zijn. Hierop hebben wij de concept-regeling APK, die via www.rdw.nl te bereiken is, nageslagen en hierin staat vermeld dat de aanvullende eisen slechts gelden voor auto's met een eerste toelating na 31-12-2006. Echter gaat het hier nog om een concept. De definitieve versie wordt pas op 1 mei a.s. gepubliceerd.

Met de inpro koplampen heb je normaalgesproken geen probleem op de keuring, zit immers duitse TUV goedkeuring op :thumbup:

klopt allemaal,
*runninglights, of in het nederlands zijmarkeringslichten mogen aan de zijkant zitten en branden,
*als bij een lamp de draden niet aangesloten zijn, en het lampje is eruit, is het voor de rdw geen lamp meer, en hoeft ie het dus niet te doen, geldt natuurlijk alleen voor facultatieve verlichting(toegestane verlichting)
lichtbeeld wordt niet meer op gecontroleerd bij mistlampen(kan immers ook een grootlicht zijn)
*inpro(of welke andere lampen dan ook) lampen mogen, als het lichtbeeld maar goed is (en zeer waarschijnlijk zit hier zelfs ook nog wel E-keur in, dus getest en goedgekeurd voor de openbare weg)
*en bij xenon wordt inderdaad :
datum eerste toelating vanaf 31-12 2006: koplampreinigingsinstallatie verplicht

classic-edition 26-04-2009 12:10

Quote:
Originally Posted by hajee
klopt allemaal,
*runninglights, of in het nederlands zijmarkeringslichten mogen aan de zijkant zitten en branden,
*als bij een lamp de draden niet aangesloten zijn, en het lampje is eruit, is het voor de rdw geen lamp meer, en hoeft ie het dus niet te doen, geldt natuurlijk alleen voor facultatieve verlichting(toegestane verlichting)
lichtbeeld wordt niet meer op gecontroleerd bij mistlampen(kan immers ook een grootlicht zijn)
*inpro(of welke andere lampen dan ook) lampen mogen, als het lichtbeeld maar goed is (en zeer waarschijnlijk zit hier zelfs ook nog wel E-keur in, dus getest en goedgekeurd voor de openbare weg)
*en bij xenon wordt inderdaad :
datum eerste toelating vanaf 31-12 2006: koplampreinigingsinstallatie verplicht


Maw de xenon moet eruit omdat de auto van 97 is en ik geen koplampsproeiers heb.
Voor de rest niks veranderen voor de APK-keuring

bighead 26-04-2009 15:52

Xenon kan ook gewoon blijven zitten mits er een goed lichtbeeld inzit.

zie: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/o...d/index.aspx#v1

Maar ik zou der gewoon ff 2 andere lampjes in doen, weet je zeker dat ie goedgekeurd wordt en tis ook maar twee tellen werk om te doen

gti-pirelli 26-04-2009 16:52

Dat van de sidemarkers wist ik niet. Ik heb in mijn tijdperk voor vw een mitsubishi eclipse gehad en heb ik de sidemarkers gemaakt zoals dat in amerika ook zit bij de eclipse maar hij werdt er wel op afgekeurd.

hajee 26-04-2009 16:54

Quote:
Originally Posted by gti-pirelli
Dat van de sidemarkers wist ik niet. Ik heb in mijn tijdperk voor vw een mitsubishi eclipse gehad en heb ik de sidemarkers gemaakt zoals dat in amerika ook zit bij de eclipse maar hij werdt er wel op afgekeurd.

kan zijn hoor, is volgens mij niet altijd zo geweest dat dat mocht..

hajee 26-04-2009 16:55

Quote:
Originally Posted by classic-edition
Maw de xenon moet eruit omdat de auto van 97 is en ik geen koplampsproeiers heb.
Voor de rest niks veranderen voor de APK-keuring

nee, alleen als ie jonger is dan 31-12 2006, en je hebt geen koplampsproeiers, dan mag dat per 1 mei niet meer.
bij jou is alleen "goed lichtbeeld" van toepassing.

classic-edition 26-04-2009 20:13

Quote:
Originally Posted by hajee
nee, alleen als ie jonger is dan 31-12 2006, en je hebt geen koplampsproeiers, dan mag dat per 1 mei niet meer.
bij jou is alleen "goed lichtbeeld" van toepassing.


De auto is toch van 97 en dus jonger dan 31-12-2006 of ben ik nou gek. :confused:

Of bedoel je dat ik hem zo voor 1 mei nog kan laten keuren en dat als ik hem na 1 mei laat keuren de xenon er wel af moet :confused:

hajee 26-04-2009 20:28

Quote:
Originally Posted by classic-edition
De auto is toch van 97 en dus jonger dan 31-12-2006 of ben ik nou gek. :confused:

Of bedoel je dat ik hem zo voor 1 mei nog kan laten keuren en dat als ik hem na 1 mei laat keuren de xenon er wel af moet :confused:

volgens mij ben je niet gek, je kunt alleen niet rekenen!! ;) :D
laat ik het anders formuleren, is je auto ouder dan 31-12 2006, (en 'ja' hij is 9 jaar ouder, want jouw auto is van '97 en niet van 2007 of jonger)
dus jij kunt, met een goed lichtbeeld gewoon je xenon laten zitten als je na 1 mei gaat keuren.

classic-edition 26-04-2009 20:34

Quote:
Originally Posted by hajee
volgens mij ben je niet gek, je kunt alleen niet rekenen!! ;) :D
laat ik het anders formuleren, is je auto ouder dan 31-12 2006, (en 'ja' hij is 9 jaar ouder, want jouw auto is van '97 en niet van 2007 of jonger)
dus jij kunt, met een goed lichtbeeld gewoon je xenon laten zitten als je na 1 mei gaat keuren.


Rekenen kan ik erg goed, alleen GOED lezen niet.
Ik heb er te snel overeen gelezen blijkbaar want nu ik het nog eens lees begrijp ik hem :redface:

Bedankt voor je reactie :thumbup:

hajee 26-04-2009 21:02

Quote:
Originally Posted by classic-edition
Rekenen kan ik erg goed, alleen GOED lezen niet.
Ik heb er te snel overeen gelezen blijkbaar want nu ik het nog eens lees begrijp ik hem :redface:

Bedankt voor je reactie :thumbup:

helemaal goed, (en dat rekenen was maar effe zeuren hoor... :) ;) )
groeten, hj

classic-edition 26-04-2009 21:26

Quote:
Originally Posted by hajee
en dat rekenen was maar effe zeuren hoor... :) ;) )
groeten, hj


:hug:

Darkprojectx 27-04-2009 10:30

het is toch eenvoudig?
xenon in een normale koplamp geeft TE veel strooilicht -> geen goed lichtbeeld -> afkeur.
xenon in combi met lenskoplamp -> goed strak lichtbeeld -> apk goedkeur

PvdP 27-04-2009 10:48

Als de topicstarter het goed vind, wil ik in dit topic ook wat APK vragen erbij in zetten.

1 van de polo's moet volgende maand ook voor APK, en heb wat vragen waarvan ik ook niet weet of ze apk afkeur zijn..... :)

classic-edition 27-04-2009 17:42

Quote:
Originally Posted by PvdP
Als de topicstarter het goed vind, wil ik in dit topic ook wat APK vragen erbij in zetten.

1 van de polo's moet volgende maand ook voor APK, en heb wat vragen waarvan ik ook niet weet of ze apk afkeur zijn..... :)



Begin effe lekker je eigen topic eikel en ga de mijne niet met jouw gezeik zitten vervuilen :mad:















Geintje man :D :D :D
Natuurlijk mag je hier je eigen vragen mbt apk posten een forum is er toch om elkaar te helpen ga gerust je gang hoor.

Groet,

Marco

RubenD 27-04-2009 19:42

Wat Xenon aangaat, als je de originele koplampen hebt (matglas) en aftermarket Xenon, in het geval van VW dus meestal geen lenzen/projectoren in de koplampen.

Dan bepaald de hoeveelheid strooilicht en de k waarde van de lamp of je er wel of niet door heen komt. Als het glas van je koplampen erg veel kleine putjes heeft dan heb je nog meer strooilicht als met lampen die net nieuw uit de verpakking komen. Als de Xenon lampen een k-waarde hebben van meer als 6000k dan heb je te weinig lichtdeeltjes (je kunt nog steeds prima veel verder zien in het donker, maar daar gaat het bij de APK niet om...). Daar kan je xenon dus ook op afgekeurd worden.

GertJan Vento 27-04-2009 19:49

Als je veel strooilicht hebt zijn je refelctoren gewoon naar de klote en maakt het niks uit of je wel of geen xenon hebt maar is het beide afkeur.
xenon er gewoon in laten zitten als je reflectoren goed zijn geeft dit geen probleem.
voor de rest zie ik geen probleem mbt afkeur

gti-pirelli 27-04-2009 20:44

Quote:
Originally Posted by GertJan Vento
Als je veel strooilicht hebt zijn je refelctoren gewoon naar de klote en maakt het niks uit of je wel of geen xenon hebt maar is het beide afkeur.
xenon er gewoon in laten zitten als je reflectoren goed zijn geeft dit geen probleem.
voor de rest zie ik geen probleem mbt afkeur



Dit is niet waar. Ook mijn lampen waren niet goed met xenon. Zonder zijn ze prima. Volgens mij zijn de xenon lampen iets langer als de normale h7 lampen en zo krijg je dus een verkeerd lichtbeeld. Heeft niks met de spiegel te maken.

Je stopt iets in je lampunit wat er niet hoort en dan kun je problemen krijgen. Ik had een erg vlekkerig beeld met xenon en nu met de gewone h7 is het gewoon top.

Campion 27-04-2009 21:03

oftewel hangt van de keurmeester af ;)

classic-edition 27-04-2009 21:07

Jongens Jongens....... zo kan niemand er meer een touw aan vast knoppen.

Ik rij vrijdag even langs de garage en laat jullie weten af ie er mee goedgekeurd kan worden of niet. Ik laat het hier dan nog wel even weten ,want dit schiet niet echt op zo.

Edward 28-04-2009 06:17

doe eens, ik wil xenon in mn jetta van 1983 gaan bouwen.

neoninside 28-04-2009 07:02

De xenon lampen zijn wel degelijk voorzien van het goede brandpunt afstand
Dat de lamp eventueel langer is maakt niet uit
Het is niet zo dat de volledige xenon lamp licht geeft het is alleen het kleine bolletje in het midden
Wat de meeste wel last van hebben is bij een normale lamp heb je aan de voorkant een afgeschermt gedeelte (hoedje) dit heet de xenon lamp echter niet
Maar die zit ook vaak in de koplapmp zelf verwerkt dus dat euvel is ook weer minder

Met betrekking tot de K waarde dat is de licht (temperatuur) en als ik het goed heb ik mag de kleur temperatuur niet hoger zijn dan die 6000 K
Dat heeft meer te maken met de kleur dan met licht deeltjes
Hoe hoger de kleur des te blauwer hij word en nog hoger hoe paarser hij word

Ik had trouwens Xenon in mijn type 3 uit 1971 met heldere golf 1 koplampen
En het lichtbeeld was goed
Had 6000K erin zitten
Die is ondertussen veranderd in 10000K (ja ik weet het veeeeeel te blauw maar zo leuk in een al erg opvallende auto)

PvdP 28-04-2009 16:03

@ classicline , ik schrok al, maar toen zag ik een stuk leeg dus dacht, misschien dan toch een grapje :screwy:

Was leuk hoor :)

Maar goed, mijn vragen:

1.) barst in koplamp, geen los glas verder., afkeur ?
2.) op het koppelings en rempedaal zijn de rubbers vanaf gesleten, afkeur?

Komen er nog wel een paar bij, maar moet ik nog ff nakijken...

Alvast bedankt mensen.

hajee 28-04-2009 17:12

1.) nee, mits goed lichtbeeld
2.)rempedaal moet stroef zijn

classic-edition 28-04-2009 18:04

Quote:
Originally Posted by PvdP
@ classicline , ik schrok al, maar toen zag ik een stuk leeg dus dacht, misschien dan toch een grapje :screwy:

Was leuk hoor :)

Maar goed, mijn vragen:

1.) barst in koplamp, geen los glas verder., afkeur ?
2.) op het koppelings en rempedaal zijn de rubbers vanaf gesleten, afkeur?

Komen er nog wel een paar bij, maar moet ik nog ff nakijken...

Alvast bedankt mensen.


Was inderdaad een flauwe grap van me.

btw classicline is weer iemand anders dat is Twan ;)

Vento Vice 02-05-2009 06:14

Goed lezen!
 
Ik denk niet, dat er veel personen zijn, die daadwerkelijk op de LINK van 'bighead' hebben geklikt, want in het artikel, waarnaar hij in post#8 verwijst, staat namelijk o.a. het volgende:

Op 1 mei 2009 verandert er iets in de "Regeling voertuigen" voor lichtarmaturen van voertuigen. Wat verandert er?
Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.


Essentiëel hierin is dus vooral het soort armatuur wat je hebt! (Blijkbaar aangegeven met een code)

Ik ben bang (voor mezelf en voor veel van jullie; after-market xenon-inbouwers), dat xenon in veel gevallen verboden is geworden... :(
Ik denk zèlfs, dat deze nieuwe regeling juist bedacht is, om 'de wildgroei' van after-market xenon tegen te gaan...

'Vroeger', toen de koplampen nog niet helder waren, gaf de structuur van het koplampglas een bepaald lichtbeeld (bijv. mijn originele Vento koplampen) Ik denk dat het felle xenon-licht dÃ*n inderdaad veel te wijd wordt verstrooid!
Echter; ik heb nu 'angeleyes', waarvan het glas dus wèl helder is.
Voor mijn gevoel heb ik wel min of meer hetzelfde lichtbeeld, alleen veel feller/ witter (xenon 4300K) en dus is het fijner rijden voor mezelf.
Ik heb ook nog geen seinende tegenliggers gezien, dus zal het allemaal, qua ergenis, wel meevallen.
Een goede afstelling is, om verblinding van tegenliggers te voorkomen, bij xenon wel veel belangrijker!

Strikt theoretisch, natuurkundig gezien:
Als de brandpuntafstand van zo'n xenon-lampje idd hetzelfde is van de halogeenlamp, die hij vervangt,
(dus het lichtpunt zit daadwerkelijk op precies dezelfde plek) dan zal ook het lichtbeeld niet veranderen!
M.a.w.: Is het lichtbeeld van jouw xenonverlichting NIET goed, dan was-ie dat ook al niet, toen er nog halogeen in zat... ;)
(die brandpuntafstand is alleen zo moeilijk te bepalen...)

Voorlopig hoef ik nog niet, maar bij de volgende APK gaat er voor de zekerheid gewoon H7 halogeen in...
(maar ik ga eerst even checken of ik mss tòch nog de juiste code op mijn units vind... weinig kans, denk ik)

Maar goed: even afwachten wat 'classic' gisteren (1 mei 2009, dus!) te horen heeft gekregen!

hajee 02-05-2009 07:13

@vento vice. bovenstaande klopt,
echter tijdens de apk wordt hier niet op gelet, op het keurmerk.
dwz. bij apk is het geen probleem, echter tijdens een politiecontrole kan het inderdaad misgaan, ook vóór 31-12 2006..

classic-edition 02-05-2009 07:30

Ben gisteren langs de garage geweest mijn mijn vragen:

- Xenon mag niet en moet eruit
- Knipperlichten in het zijscherm terug monteren ipv type plaatjes
- Verstralers worden als afdekkapjes gezien omdat er geen stekkers naar toe lopen.
- sidemarkers hoeven niet te werken.

Dus voor de apk komende maand nog even wat terug bouwen.

hajee 02-05-2009 08:21

sorry,
maar dat heeft de keurmeester niet goed,
als de auto ouder is dan 1998, zijn zijknipperlichten niet verplicht.
en waarom mag volgens hem dat xenon niet? of is het lichtbeeld niet goed?
want nogmaals, als het lichtbeeld goed is, en de auto is van voor 2007,
mag het bij de apk gewoon goed worden gekeurt.
sidemarkers mogen werken, hoeft inderdaad niet
en van de verstralers klopt ook.

classic-edition 02-05-2009 17:10

Quote:
Originally Posted by hajee
sorry,
maar dat heeft de keurmeester niet goed,
als de auto ouder is dan 1998, zijn zijknipperlichten niet verplicht.
en waarom mag volgens hem dat xenon niet? of is het lichtbeeld niet goed?
want nogmaals, als het lichtbeeld goed is, en de auto is van voor 2007,
mag het bij de apk gewoon goed worden gekeurt.
sidemarkers mogen werken, hoeft inderdaad niet
en van de verstralers klopt ook.


Ik heb de auto meegenomen en heb het er alleen even met hem over gehad.
Het was te druk om ook het licht te laten checken met de xenon erin maar hij kwam met bovenstaande opmerkingen.
Het is allemaal niet zo veel werk en het zijn de kosten ook niet dus ik denk dat ik het voor de zekerheid maar even ombouw.

Bedankt voor het meedenken :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 00:14.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.