Polow 6N TDI (Project)
Toch maar een keer mijn Polo hier op het forum zetten.
Het is een 1997 (modeljaar 1998) Polo 6N 1900D (AEF) 64pk en geen koppel ;) Toen ik hem gekocht had stond hij op een 240dkm. Dit is inmiddels bijna twee jaar geleden en nu hangt hij tegen de 3 ton aan. Toen ik hem kocht van de vorige eigenaar was er het een en ander aan gesloopt. Er zaten cup spiegels op een sticker van “Atta”-turk op de tankklep, goudkleurig gespoten logo’s, remklauwen en remtrommels. Een mega grote armsteun. De achterste 3 ruiten gecoat. 6N2 achterlichten (dat vind ik wel leuk) Sierstrippen te lomp verwijderd, wielkasten slordig omgeslagen, alle sloten kapot. En ga zo maar door. Hier had ik net de Weitec schroefset gemonteerd en alle ophangingsbussen, kogels, lagers, rem slijtdelen vervangen. In de winter op winterbanden: Seral 13”met nieuwe Toyo Snowprox. Het uiterlijk van mijn auto’s heeft mij nooit echt veel geëinteresseerd, zo lang de techniek maar goed is. Toen de vraag van een kameraad kwam of hij een carbon dakhuid mocht gaan maken op de Polo heb ik het hem maar laten doen. Hij wou ze gaan verkopen en had een proef auto nodig. Hij heeft ongeveer een maand in de schuur gestaan en na een aantal proef sessies was de mal klaar en kon het dak gelamineerd worden. De polyester mal om het model van het dak te kopiëren. Close-up, het zag er wel gaaf uit het ruwe polyester op die donkere ondergrond. Toen ik besloten had dat ik de benzine motor uit mijn type 43 1977 Audi 100 zou halen wist ik nog niet dat de motor van de Polo ook vrijwel gelijktijdig kapot zou lopen…. Toen stond hij in de rij om gerepareerd te worden. Toch maar blij dat er nog een Passat 35i B4 en een Volvo V70 D5 bij huis stonden om mee naar het werk te gaan. ;) Ik heb trouwens een setje 16” 7J Borbet velgen aangepast en zijdeglans laten poedercoaten. Paar nieuwe naafdopjes erop en daarom heen heeft Ben een paar 175/50-R16 Yokohama banden getrokken. Ik weet wel dat ik geen Yokohama’s weer wil. Bij droog weer is het leuk, maar niet super en als het regent kan je overal glijden. (misschien moet ik eens wat rustiger rijden) Gelukkig nog een setje van exact dezelfde banden gevonden als reserve of voor winterbanden. |
Goed toen had ik dus een dilemma. Of ik zou er weer een 1900D in mikken en niet teveel aan de motor gaan doen. Of er een 1.9 M-TDI inbouwen op z’n BRT’s. Jullie hadden al kunnen lezen aan de titel van mijn topic waar ik voor gekozen heb. ;)
Het probleem is dat bij de Polo het motorblok (14.6 graden) voorover gekanteld ligt en bij de overige (golf3 enz.) dwars geplaatste TDI motoren ligt hij achterover gekanteld erin. Ik wou in eerste instantie de revisie versnellingsbak blijven behouden (tot hij stuk loopt) Ik heb het blok helemaal aangepast zodat alle steunen en overige aanbouwdelen van de oude Polo motor op het TDI (AFN) blok pasten. Ow ja, ook de oliepomp, carterpan enz moesten aanpast worden. Ik heb bij Clutchnet een geveerde sinterplaat koppeling en zware drukgroep laten maken. Eindelijk kon hij er weer in, maar toen wou de motorkap niet meer dicht. De tijdelijke oplossing is geworden dat de elleboog nu aan de achterzijde van het spruitstuk zit. Als afdichting van de oude opening had ik een alu plaatje gemaakt en daarin direct de inlaat lucht temperatuur sensor gemaakt. Zodat ik het wel veilig kan houden zolang er nog geen IC gemonteerd is. Het was blijkbaar 18 graden in mijn schuur… Jaaaa, de motorkap wou weer dicht. Toen bleek mijn dynamo in de tussentijd nog overleden te zijn, dus weer de neus demonteren en de dynamo vervangen. Nog een fotootje van het dak. Het blokkie. Mijn nieuwe eigenbouw 12mm pomp. En een mooie looprol door de distributie kap… ahum |
Helaas is de lol maar van korte duur geweest. Aangezien de internals van het blok allemaal nieuw (en aangepast) zijn heb ik hem eerst met een hele kleine turbo en lage brandstof hoeveelheid ingereden.
Toen ik na het inrijden dacht van kom de turbodruk mag wel iets omhoog toen was de koppeling al heel snel aan het slippen. Ik denk dat ze een fout hebben gemaakt bij Clutchnet, wat hij zou op de 175mm koppeling goed 300pk en tegen de 500Nm moeten kunnen hebben…. Goed ong. 1000 euro armer en een hele hoop werk extra. Ik heb hem vervolgens maar weer zover terug geschroefd dat de koppeling het vermogen aan kan. Vorige week op de vermogens bank bij een kameraad geweest en hij piekt nu op 0,8bar bij 121pk en een goed 350Nm koppel. Ik ben nu druk bezig met het zoeken naar een Touran 6-versnellingsbak en naar een adres om speciale aandrijfassen te laten maken. Dan kan het motorblok weer achterover ingebouwd worden. Downpipe compleet opnieuw maken en dan ook direct de intercooler aansluiten. Ik rij er nu rustig mee, maar het is wel balen. Eindelijk was mijn eigen dynamo weer klaar en kon hij terug gebouwd worden. Direct maar gecombineerd met het aanpassen van de toerenbegrenzing van de pomp. Ook direct maar even gekeken toen de bumper eraf was of ik de volledig alu intercooler kwijt zou kunnen…. En ja het gaat passen. Een paar kleine wijzigingen aan de bumper en het is pas. Alleen de mislampen gaan de container in. Die passen straks niet meer. Ik had al een paar digitale meters ingebouwd. De bovenste is een gecombineerde meter. Inlaat lucht temperatuur en de EGT temperatuur. De onderste is turbo druk gecombineerd met de oliedruk. Nu alleen nog een extra maken, omdat ik ook graag de AFR uit wil lezen. Daarnaast ben ik bezig met een datalogger om nog meer gegevens uit te kunnen lezen voor als ik straks richting de 200+ pk ga. |
Stoer met zo'n dikke intercooler achter de voorbumper :thumbup:
Je laat er geen gras over groeien :) |
WTF.....!! Super vet dit project...
Suc6 Lars |
Bedankt.
Ik gebruik dit type Transporter T5 intercooler heel veel voor klanten. Ze hebben een mooie flow en goede aansluitingen. Gelukkig kan ik er ook iets mee in de Polo. Straks komt er alleen wel een nieuwe in inplaats van dit ding. Straks met de grote variabele turbo wil ik de inlaat lucht temperatuur laag houden en om nu voor dagelijks een alcohol injectie erop te gaan bouwen dat lijkt me niet echt wat. |
hey bert,
eindelijk is tekst en uitleg bij je "dieseltje" ;) ! gr. Martijn |
Inderdaad, eindelijk wat tijd vrij gemaakt. Nu nog een topic voor mijn 100 maken.
|
Mooi om te lezen Bert!
Ik rijd nog steeds in mijn 16v rond, helaas niet zonder problemen... |
damn...
|
@Ruben: Ze hebben ook 2.0 16v dieselblokken hoor... ;)
Ik heb al een compleet draaiend gedeelte staan. Nu nog eens de tijd vinden om het blok om te bouwen naar VE injectie met een mechanische pomp. :cool: |
wow bert, erg gaaf project! ik hou deze in de gaten. Ik ben na 2x 1.9D overgestapt naar 2.4jtd als daily. Kerel hier in de buurt heeft een 1.9 tdi 150pk met 6 bak in zn 6n gebouwd, maar zover ik weet rijd die nog niet.
|
Probeer anders eens contact gegevens te vinden van die man met die 6N. Ik moet binnenkort ook alles ombouwen naar 6-bak en misschien heeft hij nog wat tips, scheelt mij weer het wiel opnieuw uitvinden.
Die 150pk ga ik ook gemakkelijk redden als de bak en koppeling eindelijk goed zijn. ;) |
Quote:
wilde er niet over beginnen maar idd :D ! gr. Martijn |
The master at work :)
|
ik vind trouwens die Serals er verbazend leuk onder staan..
eindelijk een VW waar ze wel bij passen. |
Leuk verhaal om te lezen! Ruige diesel-plo :cool:
|
Gaaf. Vriend van me gaat zijn jetta 1 ombouwen naar MTdi, misschien dat hij eens contact met jou op moet nemen:)
Echt gaaf zo'n snelle knikkerpolo! |
6speedgearbox |
Bedankt allemaal. Wacht maar tot hij klaar is... ;)
|
Quote:
dat blok had standaard(!) al 150pk en hij had er ook wilde plannen mee. je hebt een pm! |
Quote:
Inderdaad de 2.0 16V TDI heb je ook, maar die ga ik echt niet in mijn 16V leggen. Heb al genoeg gedonder gehad met mijn "nieuwe" KR motor dus het eerst wel even goed zo! |
@Sander: Bedankt voor de gegevens van die jongen, kan ik hem even bellen en informatie inwinnen.
@Ruben: Tsja, tegenslagen hebben we allemaal wel eens bij projecten. Maar jouw naam hier op het forum staat voor Ruben D (van Diesel) ! ;) |
Bert; kun jij mij meer vertellen over je inlaat temperatuur meter,Ik weet niet hoe koud/warm mijn inlaat temperatuur is,meten is weten.
Jan |
Ik heb nu nog een 0-375 Ohm sensor. Met M6 aansluiting.
Morgen ga ik een duurdere sensor ophalen (2 stuks) en een voor op het inlaat spruitstuk en een die voor de intercooler moet komen. Ik lees hem uit met mijn digitale meter: (Je kan dit type meters en alle sensoren via mij kopen) |
stoer dieseltje!
|
wil het wat vorderen met dit project?
heb je die jongen btw al gebeld? Ben wel nieuwsgierig of je daar nog wat mee bent opgeschoten |
Heb je vandaag nog gespot op de a28 tussen de licht mis en de wijk richting hoogeveen ;)
|
Vet, je doet je plaatsnaam iig eer aan! :thumbup:
Keep up the good work! |
Quote:
:lmao: |
:giggle: das der een voor t quote´s topic :D
|
@Zweiter: Na een aantal pogingen om hem aan de telefoon te krijgen ben ik hier mee gestopt. Het meeste is uitgedacht hoe en wat.
Inmiddels ook een goed adres waar de aandrijfassen aangepast kunnen worden gevonden. @Der Ghopmeister: Rode Steilheck... Ik had je ook gezien, maar moest even aan mijn vriendinnetje denken. ;) Zal de volgende keer zwaaien... |
Goed bezig weer Bert.
Zal je projectjes volgen... |
Quote:
Jammer dat je er niks mee ben opgeschoten. Misschien dat hij een ander nummer heeft genomen, ik heb het ook nog een paar x voor je geprobeerd maar krijg ook niks te pakken. goed, gelukkig staat het je niet in de weg en ga je volgas (voldiesel :D ) door met je project! |
Kleine update dan ook maar even:
Ik heb de Digitale meters aangepast: De boost meter werkt nu ook als boost controller. Op het moment dat de laaddruk boven de vooraf ingestelde waarde komt schakelt een relais een klep om waardoor de wastegate open gaat. Tot nu werkt het met een kleine vertraging goed. Als ik 1.1bar instel is de piek nu 1.17bar. Wel iets hoger, maar een stuk goedkoper dan een andere digitale boostcontroller. De EGT meter is nu ook mijn Turbo timer. Als de uitlaat gas temperatuur boven de 160 graden is blijft de motor lopen tot hij onder de 160 graden komt. Dan schakelt hij de motor uit en wordt het alarm volledig geactiveerd. Ik heb het volledige remmensetje van een Corrado G60 aangepast voor de 6N: Voor heb ik de fusees van de corrado aan laten passen zodat de stuur armen weer de goede stuurhoeken hebben. Nu kan ik ook zonder problemen de 100mm aandrijfassen gebruiken in de naaf. Voor de volgende setup: Schijven: Brembo HP versies met gaatjes. Blokken: Ferodo Racing DS2500. Achter de volgende setup: Standaard schijven met Ferodo Racing DS2500 blokken. Ik heb RVS ommantelde leidingen laten maken voor voor en achter. De hoofdremcilinder komt van een Audi 200TQ af en is 25.4mm De achteras van de Polo moet ik nog verstevigen, maar inmiddels heb ik adapters gemaakt waarmee ik de asstompen van een golf 4 kan monteren. Waarbij de klauw voor de achteras gemonteerd wordt. Tevens zijn de adapters mijn spoor verbreders (20mm per kant) In de hoop de wiellagers iets minder te belasten. Zodra de rem en ophangings componenten terug zijn van de poedercoater kan ik het op gaan bouwen. Dan is het wachten nog op de 02S 6-bak en het ombouwen hiervan. Ik moet de bakhelft (koppelingszijde) nog uitwisselen voor die van een 02A in verband met de aansluiting van de km-teller sensor. Ik geloof dat Frank Goudsblom dit klusje voor mij gaat doen als ik de bak binnen heb. Koppeling set: Afgedraaid G60 vliegwiel met een sport koppelings set met organische plaat die van Johan van Vught af gaat komen. De aandrijfassen worden op maat gemaakt bij Technotrans. Alle steunen en dergelijke ga ik zelf maken. Het blok moet bij de bak ombouw 55 graden achterover kantelen. Alle onderdelen voor de Downpipe liggen er al. Tot aan de handrem wordt het systeem 3" en daarna ga ik over naar 2.5" Geheel RVS met Simons dempers. Zodra de fatsoenlijke bak eronder ligt kan ik eindelijk de grote variabele turbo monteren en de race verstuivers plaatsen. Dan een nieuwe chip schrijven en weer op de vermogens bank... Ow nee.. dat hoeft niet bij een M-TDI :D Schatting van het vermogen +200pk / +400Nm koppel. Dit is reëel gezien de internals van de motor, turbo, injectoren en brandstofpomp. Oh ja, ik heb ook de intercooler netjes achter het bumpertje gefrommeld... ;) |
Dat doe jij Goed Bert,voor je bak kun je alle bakhelften nemen van 02A.
Van je vliegwiel zou ik alleen de schuine kant af laten draaien. Zo iets Jan |
@Jan: Het vliegwiel is al klaar. Er is ongeveer net zoveel af gehaald als op die van jouw. Letters en dergelijke zijn eruit gedraaid.
Ik heb Al een nette bakhelft liggen. Ben nu aan het kijken naar een LSD, maar of daar op het moment het budget voor is weet ik niet. |
LSD? ga je trippen?
Ik heb zelf een GQN,bevalt goed. |
Quote:
:thumbup: haha is goed ;) had al wel door dat je net als ik van doorrijden houd :D |
Haha.. Doorrijden. Net weer een bekeuring binnen dus ja... ;)
Het wordt tijd voor geavanceerd aparatuur in de auto. |
All times are GMT +1. The time now is 17:53. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.