Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Voortgang Spijlbus 1960 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=53962)

markoess 14-04-2009 22:15

Voortgang Spijlbus 1960
 
Dag beste mensen,

ik ben druk bezig met de opbouw van mijn spijlbus. Na 3 jaar hard werken begint het nu echt mooi te worden.
Zal een dezer dagen wat foto's plaatsen van hoe hij was en hoe hij nu is!




Vandaag even bij Kieft en Klok geweest voor een paar ontbrekende onderdelen. Thanks mannen!

Net de remleidingen eronder gezet en de kabelboom, na een paar aanpassingen in hebben gemaakt en een paar extra draden erin getrokken ook eronder gezet.

Maar we zijn druk bezig met de handremkabels. Daar moet een evenaar bij komen onder de handremhendel zelf zie foto:



Weet iemand waar ik deze kan aanschaffen, ben al stad en land aan het afbellen. maar helaas.

Wie o wie kan mij aan dit onderdeel helpen?

Zal deze week paar foto's plaatsen en wat meer info plaatsen wat er allemaal gedaan is en wat er aan gaat gebeuren en wat de plannen zijn!

Alvast bedankt!

Markoess

markoess 14-04-2009 22:15

Dag,

hier zijn dan de lang verwachte foto's:

Zo was hij:







Onderkant in de lak gezet




Eindelijk de vooras eronder




Eindelijk de achteras eronder gezet en hij kon rollend de garage uit!




Klaar om naar de spuiter te gaan




Al het smerige werk is nu gedaan, de spuiter gaat hem voorzien van de kleuren Cummuluswhite met seableu




Pa was hem al aan het poetsen! haha




Buitenzijde al voorzien van de moie cummuluswhite laag!




Eindelijk heeft hij dan 2 kleuren!




Eindelijk is hij dan thuis en kan er gebouwd worden!




Hij staat nu heerlijk al 1 jaar uit te harden! Langzaam alle onderdelen verzameld en opnieuw laten verchromen waar nodig!

De nieuwe kabelboom zit er nu in en is aangesloten! De pijlpinkers zitten er nu ook en werken perfect. Gewoon 6 volt!

Wat zijn de plannen: Hij blijft origineel, dus niet verlagen, sorry!

Zal morgen wat meer foto's posten van de bedrading en lichten! te mooi gewoon!

markoess

markoess 14-04-2009 22:16

Zo, de pasen weer achter de rug en veel vooruitgang geboekt!

De kabelboom zit erin en is volledig aangesoten, de kabels netjes weggewerkt en alles op kleur aangesloten:




We hebben er een extra knipperrelais in gezet, zelf ontwikkeld, om zo de achterlichten te laten knipperen op de pijlpinkers! Amerikaanse uitvoering! Werkt echt super mooi!










Heb geijk de stuurkolom en stuurhuis erin gehangen en afgemonteerd! Wat een heelrijk gevoel om dat stuur in handen te hebben!




Vandaag zijn we bezig geweest de pendalen te monteren, allemaal goed gelukt, had alle onderdelen aanwezig en goede 3d tekeningen!

Foto's hiervan volgen nog.

Ben nog steeds op zoek naar de evenaar die de handremkabels aantrekt:




Morgen volgen er meer foto's van de onderzijde en de pendalen!

chris 14-04-2009 22:49

Word erg netjes zo te zien...

Welk onderdeel bedoel je precies?Die beugel waar je beide kabels doorheen lopen?Ik zou hem zelf maken mocht je hem echt niet kunnen vinden...

Succes verder!

Tjaap 14-04-2009 23:37

mooi dat die hele kabelboom nieuw is. blijft toch altijd rommelen met de oude troep

martijnvanderh 14-04-2009 23:53

gaaf!

Marcski 15-04-2009 08:40

Quote:
Originally Posted by markoess
Ben nog steeds op zoek naar de evenaar die de handremkabels aantrekt:


zijn ze van latere bussen niet gelijk? Die hebben ze ook namelijk..

evilnyntje 15-04-2009 08:45

Mooi project, en dat hij origineel blijft is juist goed!

spijlbus_dot_tk 15-04-2009 15:27

ja idd is n keer wat anders dan da verlagen :thumbup:

echt n hele mooie bus ga zo door :thumbup:

markoess 15-04-2009 21:01

Thanks mensen,

ik mis echt de orginaliteit tegenwoordig, vind het verlagen enzo best wel leuk maar niet voor mij!

Zoals hij vroeger van de band kwam vind ik het mooist!

Ben nu bezig bij Evan Classic om zo'n evenaar te krijgen, als dat niet lukt gaan we hem inderdaad zelf maken. Helaas zijn de latere types uitgevoerd met een soort van rol waar de kabels overheen lopen.

De bus wordt zo origineel mogelijk.

Vandaag weer wat opgeschoten, koppelingskabel zit er ook in nu en werkt perfect!

Morgen gaan we alle moeren na lopen en de schakelstang plaatsen, alleen het voorste gedeelte en de schakelpook moeten nog, zal morgen weer wat foto's maken, heb van de week het certificaat ook binnen gekregen uit Wolfsburgh, zal hem wel even inscannen!

Ik hou jullie op de hoogte!

Markoes

markoess 16-04-2009 20:17

De schakelstang is geinstalleerd en de remmerij werkt ook super!

Heb de ruitensproeier reservoir geinstalleerd en verder aangesloten!

Verder hebben we alle bouten en moeren nagelopen onder de auto!

Kwamen nog een rare steun tegen:




Weet iemand waar deze steun voor is?

Van het weekend komen er weer foto's, druk druk!

Markoess

hajee 21-04-2009 21:05

Quote:
Originally Posted by markoess
Thanks mensen,

ik mis echt de orginaliteit tegenwoordig, vind het verlagen enzo best wel leuk maar niet voor mij!

Zoals hij vroeger van de band kwam vind ik het mooist!

nou, wat ik echt niet snap, is dat als je zó op originaliteit gebrand bent, wat ook best mooi kan zijn, die doglegs niet naar bouwjaar aanpast, ik sleep de foute doglegs eruit, en laste er de goeie dikke in, even bij spuiten en klaar. De huidige doglegs vind ik persoonlijk op deze bus echt een doorn in het oog, zeker omdat ie verder goed gelukt is..
paar mooie fuchsen en een smalle vooras zou hem..oh nee, ik moet maar niet beginnen over verlagen he? ;) :D
verder niks dan lof hoor, de bus wordt erg mooi!

Arne 21-04-2009 21:08

Erg mooi project! Even voor mijn beeldvorming als luchtkoeler nitwit, wat zijn doglegs?

hajee 21-04-2009 21:25

de instap/spatbordrand boven het voorwiel,
die is van een later bouwjaar dan de bus, die rand hoort dikker te zijn.

Arne 21-04-2009 21:26

Okee, zie nu ook waarom die randen zo heten :D

J-9A-N 21-04-2009 21:31

De doglegs zijn de voorste spatbordranden aan de voorzijde van het wiel toch?

Voor de handremkabel-evenaar zou ik even contact opnemen met de firma remkaflex.
Deze maken kabels op maat en hebben de evenaar waarschijnlijk wel liggen.

Groeten Jan

hajee 21-04-2009 21:39

Quote:
Originally Posted by Arne
Okee, zie nu ook waarom die randen zo heten :D

dit zijn de correcte doglegs voor dat bouwjaar:


en deze zitten er nu in:


markoess 24-04-2009 07:05

Dag Mensen,

klopt helemaal van die doglegs. Ik laat hem voorlopig eerst zo, het stoort mij niet zo heel erg!
Wil hem eerst helemaal klaar hebben en dan kan er altijd nog een stukje in worden gelast, hoef namelijk alleen het middelste en een kein deel van de hoek eruit te slijpen!

Heb hem gisteren helemaal klaar gekregen met het technische gedeelte, de motor kan nu opgestart worden een erin worden gehangen!

Eindelijk van het weekend komen de ramen erin, de issolatie wordt aangebracht en dan kunnen de deurpanelen en de hemel er ook in!

Van het weekend komen er meer foto's!

markoess

markoess 07-05-2009 18:57

Úpdate
 
Hier weer even een update!

16 Mei gaat hij naar Hotrod waar de motor wordt opgestart, dan kan er eindelijk gereden worden!

Hebben eerst wat issolatie aangebrachte, dak en de zijpanelen!

De nieuwe panelen hebben we een beejte aangepast en de hemel erin gehangen!

Zie foto's
















De remmen hebben we ook nog even goed nagekenen en de trommels kunnen erop! Remolie erop en remt als een trein!













De hemel zit er al bijna in, resultaat mag er zijn!










Nog een steje NOS Wieldoppen op de kop getikt!







Zoals jullie zien zit er veel stof onder de auto, Zaterdag wordt hij van onder aangepakt verder, moet beetje geschilderd worden en dan kan de beschermingskaperonder. Vloerbedekking erin en de hemel afmaken, dan kunnen de motor en deuren erin!

Hou jullie op de hoogte!

Markoess

sixpack 07-05-2009 18:59

Ziet er goed uit ! :thumbup:

chris 07-05-2009 19:01

Quote:
Originally Posted by markoess
De schakelstang is geinstalleerd en de remmerij werkt ook super!

Heb de ruitensproeier reservoir geinstalleerd en verder aangesloten!

Verder hebben we alle bouten en moeren nagelopen onder de auto!

Kwamen nog een rare steun tegen:




Weet iemand waar deze steun voor is?

Van het weekend komen er weer foto's, druk druk!

Markoess



Dat is een.........steun van een Kreidler Florett..zit op het balhoofd,en houd de koplamp vast...(serieus)

markoess 07-05-2009 20:23

Thanks,

dat kan heel goed kloppen!

Puzzel valt wel in elkaar zo!

MArkoess

VeeDubber 07-05-2009 20:40

Top projectje!
De graad van afwerking ligt er hoog en dat mag ik altijd graag zien. Keep it up, ik blijf je topic volgen :thumbup:

sixpack 07-05-2009 20:55

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Top projectje!
De graad van afwerking ligt er hoog en dat mag ik altijd graag zien. Keep it up, ik blijf je topic volgen :thumbup:


Dan kun je a.s. zaterdag je hart ophalen hans ;)

Marcski 08-05-2009 08:37

Quote:
Originally Posted by chris
Dat is een.........steun van een Kreidler Florett..zit op het balhoofd,en houd de koplamp vast...(serieus)

:lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

markoess 10-05-2009 08:58

Voortgang
 
Thanks mensen.

Gisteren weer een stuk opgeschoten! Heb de matten in de cabine erin gelegt en deze worden bekleed met vloerbedekking!

De onderzijde is bijgewerkt met chassislak en kan je vertellen dat dit een super mooi gezicht is als je eronder ligt!
Zal in de loop van de week wel een paar foto's posten van de onerzijde.

Vanavond ga ik de vloerbedekking verder afmaken, eerst even een dagje cruisen met de kever!

Brak me gisteren een nippel af om de wieldoppen vast te zetten, die gaan we dus vanavond ook nog even maken!

Deze week moet de motor erin en de benzineslang monteren!

Dan de klapdeurtjes erin en de ramen erin trekken. De voordeuren doe ik als hij weer komt van Hotrod, kan ik ze in die tussentijd mooi rustig afbouwen hier in huis!

Ben nog op zoek naar het glas van de tochtruiten. Heb alle glas nieuw behalve deze. Een ruitje is mooi, maar de andere is een stukje uit. Zeer jammer, iemand SUGGUSTIES??

Hou jullie op de hoogte!

Markoes

markoess 11-05-2009 20:02

Update
 
Weer vorderingen gedaan van het weekend!

De hemel zit er nu aan de achterzijde ook super in! Wat een mooi gezicht, voorin doen we morgen!










Het achterpaneel zit er nu ook in, wat een werk om dit mooi te krijgen, stukje achter de rugleuning erbij gemaakt!




De vaste zijruiten hebben we er ook ingetrokken!







Morgen gaan we de zijpanelen boven in de hoek aan de achterzijde erin maken! Dan hoop ik de achterklep er nog in te hangen en het raam erin te trekken!

Woensdag kan de motor erin en donderdag de klapdeurtjes erin!

Wordt vervolgd!

Markoess

markoess 20-05-2009 20:56

update
 
Zaterdag zijn we bij Hotrod geweest om de motor op te starten. Motor erin gehangen, alles afgesteld en mooi gemaakt, willen we gaan starten, pakt de startmotor de starterkrans niet. Blijkt de vertanding niet goed te zijn.

Was dus even een tegenvaller, maar als dat het enigste is, valt het allemaal reuze mee. Vandaag telefoontje van Jeroen (monteur) bij Hotrod, dat ze de goede startmotor hebben gekregen van Hella en dat vandaag alles is gemonteerd.

Zaterdag halen we hem weer op, kunnen we hem mooi verder afbouwen!

Even een paar foto's:




























Zaterdag kunnen we beginnen met het echte afbouwen, deurrubbers erin en de rest afbouwen!

Beetje vloerbedekking erin en dan naar de rdw! Kenteken aanvragen.

Iemand hier ervaring mee, wil graag een oud slapend kenteken op de bus. Weet iemand hier nog een weg te bewandelen of heeft connecties?
Hou me aanbevolen!

Hou jullie op de hoogte!

Markoess

Marcski 20-05-2009 21:04

pfff mooi hoor!

op de site van de rdw is veel info te vinden, kijk daar maar even rond, dan komt het wel goed

markoess 24-05-2009 08:38

update
 
Gisteren de bus weer opgehaald.

Motor draaide mooi! Het probleem was dus de startmotor, in de 6 volt uitvoering heb je 2 soorten vertandingen bij een 9 tands, een grove en een fijne vertanding.
Ik moest dus de fijne vertanding hebben voor het 130 tands vliegwiel.

Konden er ook voor kiezen om het originele vliegwiel erop te monteren, maar dan krijg je ipv een krukaskeering een soort van pakking ertussen, dus des t emeer kans op lekkage. Daarom hebben we er voor gekozen om de versnellingsbak iets uit te frezen en het grotere vliegwiel erin te plaatsen.
Zie foto':




Hij staat nu weer heerlijk thuis in de schuur. Morgen gaan we verder met bekleden en dan kunenn de deuren er eindelijk in!

In de loop van de week komen er neiuwe foto's bij!

Markoes

markoess 15-06-2009 14:11

Update
 
Dag mensen,

zijn een heleboel vorderingen geweest. Vloerbedekking is klaar in de laadruimte, de achterklep en motorklep zitten erin,inclusief rubbers en sloten. Voor het weekend ook de klapdeurjes erin gehangen en het glas erin getrokken. Alle deurpanelen erin geschroefd.

De banken verder afgemaakt en staan nu ook vast op de vloerdelen.

Vanavond hangen we de voordeuren erin met de sloten en morgenavond mag de voorbumper erop!

Dan kunnen we ons rustig gaan richten op het bovengedeelte van de voordeuren, het glaswerk en tochtruiten!

Nu eerst weer even een paar foto´s:










rest van de foto's komt vanavond! Staan op de andere camera!

SpiderClass 16-08-2009 08:30

Hele mooie bus, ook super mooie kleur, is deze orgineel? had de bus de kleur hier voor ook? Ben benieuwd naar het gehele plaatje als ie klaar is..
Weet je trouwens al wat meer over dat slapend kenteken?

breadfan83 16-08-2009 08:52

Wat mooi!

Succes met de laatste "beetjes" van 't opbouwen!

Domi 16-08-2009 09:08

Super project :thumbup: :thumbup:



Quote:
Originally Posted by markoess

De onderzijde is bijgewerkt met chassislak en kan je vertellen dat dit een super mooi gezicht is als je eronder ligt!


Hopelijk gebeurt dat niet tijdens het rijden :D :D , Maar dan lig je wel met een BIG SMILE onder de bus :D .

Volkswouter 10-09-2009 11:15

Zonde dat niemand tegen je zegt dat je as hoezen verkeerd gemonteerd zitten.

Nu zitten de boutjes verticaal en deze horen horizontaal te staan. Nu kunnen de boutjes bij inveren tegen elkaar aankomen waardoor het rubber kan scheuren.

markoess 11-09-2009 20:45

Hey,

klopt, deze hadden we er even snel opgezet, maar is inmiddels veranderd!

Even een update:

Hij is inmiddels geheel klaar!
Hij is bij de RDW geweest, die vonden het machtig mooi, geen enkel probleem was het, is netjes ingevoerd en ze hebben gelijk de apk geregeld!
Kenteken: AM-86-20
Wat was dat een heerlijk gevoel, had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd.
Heb het imperial snel in elkaar gezet en maar eens even goed gemonteerd, wat een vet gezicht!

Morgen moet ik nog even bezig met de schakelstang, deze moet heel iets gecorrigeerd worden en dan gaan we een mooie photosuit maken van de bus!

Morgenavond zal ik even wat foto's uploaden!

Zondag gaan we naar het kever evenement in Biddinghuisen van KCN

Zal morgen even wat foto's posten, allemaal nog even wachten dus!

Groeten markoes

markoess 13-09-2009 21:40

Update
 
Dag Mensen,

vandaag naar Biddinghuizen geweest, weer bleek goed te gaan alleen begon het tohch te plensen onderweg.

Was de vuurdoop voor de bus, zo'n grote afstand heeft hij nog niet gehad.

Heen ging het echt helemaal geweldig, wat lekker cruisen! Op het evenement aangekomen was het echt donders slecht weer. Even snel rondgekeken en weer aan de terugreis begonnen, verliep allemaal super.

Ruim 250 kilometer gereden zonder een centje pijn!

Heb hem gelijk even goed op de gevoelige plaat gelegd. Morgen komen de duidelijke foto's:















































Met een perfect snelheidje van 100 km per uur!



Der Ghopmeister 14-09-2009 06:29

super gave bus dit :thumbup:

Volkswouter 21-09-2009 19:50

Schitterende bus geworden zeg!

Zou je mij wat foto's willen mailen? Dan zet ik de bus erbij in mijn register.

Theod 26-09-2009 15:56

Het is een pracht bus geworden alleen jammer genoeg niet geheel origineel.

De motorklep hoort niet bij deze bus, de uitsparing voor de kentekenplaat is te groot en het remlicht zit er niet in.

Verders een zeer mooie bus.

Zit nog te twijfelen over de beugel die aan de Kriedler wordt toegeschreven, ik meen me te herinneren dat voor onder de bus een dergelijke steun zat voor de schakelstang maar het is al meer dan twintig jaar geleden dat ik een busje heb gerestaureerd.


All times are GMT +1. The time now is 06:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.