![]() |
AFR tuning
Ik heb een WideBand lambda meter gekocht.
![]() ![]() ![]() |
sweeeeeeeet
kostda? |
totally n00b: wat doet ie?
|
Meten of je verbranding optimaal is, dat is wat een lambdasonde doet. En zoals je ziet is 14.7 optimaal, en hij geeft 14.1, HEEEEEEEEEEEEEEEEEL erg netjes dus.
Lamba meet het resterende zuurstofgehalte in de uitlaatgassen, als er teveel zuurstof in je uitlaatgassen zit betekend dat dat de verbranding niet goed verloopt. Lambda sondes worden dus gebruikt om dat te meten en eventueel de hoeveelheid brandstof te corrigeren |
HAHA precies wat ik dacht, als ik had gepost dat ik iets had gekocht waardoor ie harder gaat (turbo of NOS) hadden er al 200 replies gestaan.
Marc, ik heb er net aan 290 euro voor betaald inclusief bezorging. Lep op dit is wel de NTK (sneller/duurder) sensor en niet de BOSCH. |
hmm, nette prijs, gezien die wideband sensor al verschrikkelijk duur schijnt te zijn..
Ja, dat van die NTK/NGK en BOSCH wist ik, maar fabrikanten gebruiken toch vaker die bosch, omdat die goedkoper is en vaak wel voldoet.. Laasts nog een artikel over gelezen in Auto en Motor Techniek |
De sensoren worden ook steeds goedkoper omdat ze meer verkocht worden.
|
Quote:
denk dat het meer te maken heeft met dat niet iedereen precies weet wat het is. Ik persoonlijk had bijvoorbeeld maar een vaag idee, dus bemoeide me er maar niet mee (leek ik net ietsje minder dom :p ) |
dus je kan nou ook je motor beter optimaal afstellen met die tester??
|
inderdaad
|
14.1 is nice voor deellast, onder vollast zou ie wel richting 12.5 mogen...
Al gemeten wat ie dan doet Allart? |
Quote:
Ik heb hem in mijn 16V gehangen met G60 chip. Nu blijkt hij in closed loop (deellast dus) zeer goed afgesteld te zijn met de gewone lambdasonde aangesloten al die tijd. Loopt ongeveer 14.6 a 14.7 de meeste tijd als je constante snelheid rijdt. Stationair loopt ie duidelijk te rijk, zo tussen de 12 en de 13, daarom heeft ie ook zoveel moeite met staionair lopen, verzuipt dus eigenlijk. Tijdens acclereren een waarde van tussen de 12.hoog en 15!!!! Hoe hoger het toerental hoe armer hij gaat lopen, met WOT (vol gas) en en lagere toeren loopt hij wel lekker dus. Dit merk je ook duidelijk aan het gevoel wat de auto je geeft, als je denkt nu trekt ie niet meer zo hard, zie je meteen een AFR van boven de 14. Vanavond een licht getunede KR meten en afstellen En binnenkort mijn GTI 8V. Kijken of er een mooie compromis te vinden is met enkel een mengselschroef voor het hele gebied. Als mijn auto straks op programmeerbare injectie loopt dan wordt het echt een feest met de laptop en de meter in de auto, ik kan haast niet wachten. |
Je kan dataloggen met deze uitvoering idd, er is ook een andere versie die dat niet kan. Ik heb een RS232 naar USB device gekocht en het is me nog niet gelukt.
|
Quote:
BTW, je moet altijd het kastje in de auto hebben, een WB lambda heeft een stuurprint nodig. Het is geen simpele voltmeter zoals een gewone lambda. |
Kan ik hem van de week eens van je lenen Allart? Wil rijden met mijn Rallye maar mijn wideband is nog niet binnen.
|
Nice, zoiets moet ik ook hebben. www.lambdaboy.com??
|
misschien stoim vraagje maar prop je die sensor in?
|
Het is gewoon een lambda sonde, net zoals die in een auto met labdasonde zit :) Alleen hang je er nu een ander kassie aan ipv je computer. Thats it. Dus zit gewoon ergens in je uitlaat lijn.
|
Quote:
Ja dat kan maar het stekkertje is een beetje gesmolten (kan dus niet zonder juiste afscherming in de buurt van de spaghetti hangen :frown: Heb je al een downpipe? Ik heb wel een moer voor je met afdopplug. |
Quote:
Zit ook een simulated small band uitgang op, die kan je weer aansluiten op je ECU zodat die ook signaal krijgt en evt. geen foutmeldingen geeft. WWW.LAMBDABOY.COM idd. Stijn als je gaat bestellen stuur ff een berichtje, ik wil misschien wel een nieuwe/extra sensor bestellen. |
hoe zit het nu met de gegevens die je normale lambda naar de motor toe stuurt? die heeft die info toch ook nodig om de verbranding optimaal te houden?
|
Quote:
Rond stationair lopen die oudere motoren altijd te rijk. Bij programmeerbare injectie krijg je dat er nog wel enigzins uit, maar bij een standaard motor een vrijwel onmogelijke opgave lijkt me. Onder vollast zou ik richten op een lambda van 0.85, 12.5 op de AFR-meter. Zoals je wel zult weten wordt bij deze waarde maximaal vermogen ontwikkeld. Ik heb me er nooit in verdiept, maar is het niet zo dat je met een DIGI-1 een vollast signaal heeft wat een accelleratiesproeier inschakelt? Anders is het een goed idee om dit signaal te manipuleren zodat er meer ingespoten wordt op het moment dat je de toeren (WOT) in gaat. Het is natuurlijk wel logisch dat hij steeds armer gaat lopen, op het moment dat jij naar WOT gaat, spuit de computer een bepaalde hoeveelheid brandstof in. Op het moment dat dan ook de toeren oplopen, stroomt er meer lucht en wordt het mengsel automatisch armer. Maar goed, als je toch al programmeerbaar gaat, kun je misschien net zo goed wachten met aanpassen..... |
Check!
En ik zie: "1990 Jetta Coupe 16V soon to be squirted..." Kan niet missen: MegaSquirt ! Dat wil ik ook gaan gebruiken op een 1600 blok met einzeldrosselklappen-injectie (wat is hier een fatsoenlijk NL woord voor?). Oftewel: zelfbouw programmeerbare injectie, waarbij je in principe de hoofdsoftware eenmalig programmeert en dan via bijv. een laptop de parameters voor het afstellen kunt wijzigen. Bovendien is alles open-source, dus elektrische schema's, printplaat-ontwerpen , sourcecode: alles is vrij beschikbaar. :) Wil binnenkort alvast wat dingen gaan bestellen hiervoor. Trouwens: lambda-sondes zijn voor een prikkie te koop op ebay.de, heb al een nieuwe wide-band (BOSCH) liggen voor 12 euri incl verzendkosten :rolleyes: Kwestie van geduld en goed zoeken. Controller voor een wide-band sonde is ook zelf te maken: DIY-WB |
BTW: die "RS232" aansluiting die je op de foto ziet, is gewoon de verbindingskabel tussen de lambdasonde en de wideband controller. Geen seriële data-verbinding dus.
|
(sp6a -> Service Pack 6A :) )
|
Downpipe zit er op, stukje hitte werende band heb ik ook nog wel voor je. Wil de a/f voor elkaar hebben zodat hij kan rollen en dan naar 2 bar! :)
|
Quote:
Bedankt voor het leesbaar houden voor minder ingewijden, misschien moet ik mijn mening toch wel iets bijstellen, er wordt aardig gereplied nu! :redface: |
ok je hebt wideband nodig voor je Lambda-boy Toevallig kun je deze doorlussen dmv small band uitgang naar je ECU. Stel je hebt een zelf gefabriekte controller én je wil je ECU niet op hol hebben is het dan ook een optie om een 2e lambda te plaatsen?
Dus wide- en smallband onafhankelijk van elkaar. |
Ja tuurlijk is dat mogelijk, gewoon een moertje erbij lassen voor de wideband. M18*1.5.
|
Zeer handig apparaatje, ging erg goed gisteren dacht ik zo Allart!
|
Quote:
Ja! Als we daar ons werk van konden maken, dikke wagens bouwen testen en afstellen. :rolleyes: |
Quote:
Eg wel... :cool: Maarre: vertel eens wat meer... je gaat MegaSquirt gebruiken? |
Eh ja, dat is wel de bedoeling. Maar het project duurt nu al maanden, door verschillende oorzaken. De bedoeling is eerst Megasquirt brandstofregeling. Daarna MegasquirtNspark, dus met ontstelkingsregeling, dit alles met de originele ontstekingsunit en de transistor. Daarna wil ik rotorloze ontsteking erop hebben, ik denk van een Ford (EDIS dus). Daarna turbo blok met alle programmeerbare shit erop met electronische boost controller grotere injectoren etc.
|
klinkt goed. Wil zelf ook eerst beginnen met de injectie. Daarna misschien de ontsteking idd...
Ga je het zelf bouwen of bestel je een kant en klaar exemplaar? Misschien dat ik een aantal printplaten laat maken of printplaat en CPU in amerika bestel. In ieder geval zelf bouwen. |
Ik ben me er ook al een tijdje over aan het inlezen, maar ben er zelf nog niet mee begonnen.. Een aantal amerikaanse DCI leden hebben het al succesvol toegepast, en op vortex weten ze er ook al aardig wat over.
|
Quote:
Ik heb al een print die half af is, maatje van me heeft hem gemaakt op school, maar de kwaliteit is slecht (niet vertind ook). Nu doen de voeding en communicatie het maar waarschijnlijk klopt er iets niet in het klokcircuit van de processor, want het programma kan geen contact maken met de informatie op de processor. Nu volgende week maar weer met een scope aan de gang ergens. Daarna is het een kwestie van in en uitgangssircuits solderen en kabelboom bouwen. Als deze print ooit gaat werken wil ik meteen een knappe print maken die wel netjes is. |
Ik werk bij een bedrijf waaronder ook een "printplaat/frontplaat enz"-bedrijf valt.
Mocht er voldoende belangstelling zijn dan kan ik waarschijnlijk voor aantrekkelijke prijzen een partij printen laten maken in professionele kwaliteit. En dan meteen met Megaview en de stimulator enz erbij. |
Ja dat is het probleem, kleine series kosten serieus geld. Maar gelukkig kan je ook bij de bedenkers van MS printen bestellen (alleen hoge verzendkosten en cash betalen, dus niet ideaal).
|
Update:
We bestellen nu 2 (ja doe maar meteen bling) volledig geteste en in een mooie behuizing zittende Megasquirts. |
All times are GMT +1. The time now is 13:37. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.