Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   AFR tuning (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5381)

Allart-Ghetta 13-10-2004 23:08

AFR tuning
 
Ik heb een WideBand lambda meter gekocht.






Marcski 14-10-2004 07:49

sweeeeeeeet
kostda?

Melvin 14-10-2004 08:33

totally n00b: wat doet ie?

Marco 14-10-2004 18:40

Meten of je verbranding optimaal is, dat is wat een lambdasonde doet. En zoals je ziet is 14.7 optimaal, en hij geeft 14.1, HEEEEEEEEEEEEEEEEEL erg netjes dus.

Lamba meet het resterende zuurstofgehalte in de uitlaatgassen, als er teveel zuurstof in je uitlaatgassen zit betekend dat dat de verbranding niet goed verloopt. Lambda sondes worden dus gebruikt om dat te meten en eventueel de hoeveelheid brandstof te corrigeren

Allart-Ghetta 16-10-2004 12:12

HAHA precies wat ik dacht, als ik had gepost dat ik iets had gekocht waardoor ie harder gaat (turbo of NOS) hadden er al 200 replies gestaan.

Marc, ik heb er net aan 290 euro voor betaald inclusief bezorging. Lep op dit is wel de NTK (sneller/duurder) sensor en niet de BOSCH.

Marcski 16-10-2004 20:56

hmm, nette prijs, gezien die wideband sensor al verschrikkelijk duur schijnt te zijn..
Ja, dat van die NTK/NGK en BOSCH wist ik, maar fabrikanten gebruiken toch vaker die bosch, omdat die goedkoper is en vaak wel voldoet.. Laasts nog een artikel over gelezen in Auto en Motor Techniek

Allart-Ghetta 17-10-2004 13:49

De sensoren worden ook steeds goedkoper omdat ze meer verkocht worden.

Tjaap 17-10-2004 14:09

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
HAHA precies wat ik dacht, als ik had gepost dat ik iets had gekocht waardoor ie harder gaat (turbo of NOS) hadden er al 200 replies gestaan.

denk dat het meer te maken heeft met dat niet iedereen precies weet wat het is. Ik persoonlijk had bijvoorbeeld maar een vaag idee, dus bemoeide me er maar niet mee (leek ik net ietsje minder dom :p )

René 17-10-2004 15:05

dus je kan nou ook je motor beter optimaal afstellen met die tester??

Marcski 17-10-2004 15:09

inderdaad

VeeDubber 19-10-2004 08:07

14.1 is nice voor deellast, onder vollast zou ie wel richting 12.5 mogen...
Al gemeten wat ie dan doet Allart?

Allart-Ghetta 20-10-2004 16:33

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
14.1 is nice voor deellast, onder vollast zou ie wel richting 12.5 mogen...
Al gemeten wat ie dan doet Allart?


Ik heb hem in mijn 16V gehangen met G60 chip.
Nu blijkt hij in closed loop (deellast dus) zeer goed afgesteld te zijn met de gewone lambdasonde aangesloten al die tijd. Loopt ongeveer 14.6 a 14.7 de meeste tijd als je constante snelheid rijdt.
Stationair loopt ie duidelijk te rijk, zo tussen de 12 en de 13, daarom heeft ie ook zoveel moeite met staionair lopen, verzuipt dus eigenlijk.
Tijdens acclereren een waarde van tussen de 12.hoog en 15!!!!
Hoe hoger het toerental hoe armer hij gaat lopen, met WOT (vol gas) en en lagere toeren loopt hij wel lekker dus. Dit merk je ook duidelijk aan het gevoel wat de auto je geeft, als je denkt nu trekt ie niet meer zo hard, zie je meteen een AFR van boven de 14.

Vanavond een licht getunede KR meten en afstellen
En binnenkort mijn GTI 8V. Kijken of er een mooie compromis te vinden is met enkel een mengselschroef voor het hele gebied.

Als mijn auto straks op programmeerbare injectie loopt dan wordt het echt een feest met de laptop en de meter in de auto, ik kan haast niet wachten.

Allart-Ghetta 20-10-2004 16:55

Je kan dataloggen met deze uitvoering idd, er is ook een andere versie die dat niet kan. Ik heb een RS232 naar USB device gekocht en het is me nog niet gelukt.

Allart-Ghetta 20-10-2004 16:57

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Ik zie een RS232 aansluiting....

Kan je m direct op de seriel poort aansluiten van je laptop? of heb je die doos van lambdaboy daar pre-ce voor nodig? *niet dat uitlezing op dat lcd schermpje niet prettig is, maar gewoon: kan je die lambda-meter direct op je flap-top aansluiten?


BTW, je moet altijd het kastje in de auto hebben, een WB lambda heeft een stuurprint nodig. Het is geen simpele voltmeter zoals een gewone lambda.

MelG60 20-10-2004 18:33

Kan ik hem van de week eens van je lenen Allart? Wil rijden met mijn Rallye maar mijn wideband is nog niet binnen.

Stijn 20-10-2004 18:53

Nice, zoiets moet ik ook hebben. www.lambdaboy.com??

Pedaalemmer 20-10-2004 19:05

misschien stoim vraagje maar prop je die sensor in?

Marco 20-10-2004 21:49

Het is gewoon een lambda sonde, net zoals die in een auto met labdasonde zit :) Alleen hang je er nu een ander kassie aan ipv je computer. Thats it. Dus zit gewoon ergens in je uitlaat lijn.

Allart-Ghetta 20-10-2004 23:18

Quote:
Originally Posted by MelG60
Kan ik hem van de week eens van je lenen Allart? Wil rijden met mijn Rallye maar mijn wideband is nog niet binnen.


Ja dat kan maar het stekkertje is een beetje gesmolten (kan dus niet zonder juiste afscherming in de buurt van de spaghetti hangen :frown:

Heb je al een downpipe? Ik heb wel een moer voor je met afdopplug.

Allart-Ghetta 20-10-2004 23:20

Quote:
Originally Posted by Marco
Het is gewoon een lambda sonde, net zoals die in een auto met labdasonde zit :) Alleen hang je er nu een ander kassie aan ipv je computer. Thats it. Dus zit gewoon ergens in je uitlaat lijn.


Zit ook een simulated small band uitgang op, die kan je weer aansluiten op je ECU zodat die ook signaal krijgt en evt. geen foutmeldingen geeft.

WWW.LAMBDABOY.COM idd.

Stijn als je gaat bestellen stuur ff een berichtje, ik wil misschien wel een nieuwe/extra sensor bestellen.

René 20-10-2004 23:59

hoe zit het nu met de gegevens die je normale lambda naar de motor toe stuurt? die heeft die info toch ook nodig om de verbranding optimaal te houden?

VeeDubber 21-10-2004 07:44

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Ik heb hem in mijn 16V gehangen met G60 chip.
Nu blijkt hij in closed loop (deellast dus) zeer goed afgesteld te zijn met de gewone lambdasonde aangesloten al die tijd. Loopt ongeveer 14.6 a 14.7 de meeste tijd als je constante snelheid rijdt.
Stationair loopt ie duidelijk te rijk, zo tussen de 12 en de 13, daarom heeft ie ook zoveel moeite met staionair lopen, verzuipt dus eigenlijk.
Tijdens acclereren een waarde van tussen de 12.hoog en 15!!!!
Hoe hoger het toerental hoe armer hij gaat lopen, met WOT (vol gas) en en lagere toeren loopt hij wel lekker dus. Dit merk je ook duidelijk aan het gevoel wat de auto je geeft, als je denkt nu trekt ie niet meer zo hard, zie je meteen een AFR van boven de 14.

Vanavond een licht getunede KR meten en afstellen
En binnenkort mijn GTI 8V. Kijken of er een mooie compromis te vinden is met enkel een mengselschroef voor het hele gebied.

Als mijn auto straks op programmeerbare injectie loopt dan wordt het echt een feest met de laptop en de meter in de auto, ik kan haast niet wachten.


Rond stationair lopen die oudere motoren altijd te rijk. Bij programmeerbare injectie krijg je dat er nog wel enigzins uit, maar bij een standaard motor een vrijwel onmogelijke opgave lijkt me. Onder vollast zou ik richten op een lambda van 0.85, 12.5 op de AFR-meter. Zoals je wel zult weten wordt bij deze waarde maximaal vermogen ontwikkeld. Ik heb me er nooit in verdiept, maar is het niet zo dat je met een DIGI-1 een vollast signaal heeft wat een accelleratiesproeier inschakelt? Anders is het een goed idee om dit signaal te manipuleren zodat er meer ingespoten wordt op het moment dat je de toeren (WOT) in gaat. Het is natuurlijk wel logisch dat hij steeds armer gaat lopen, op het moment dat jij naar WOT gaat, spuit de computer een bepaalde hoeveelheid brandstof in. Op het moment dat dan ook de toeren oplopen, stroomt er meer lucht en wordt het mengsel automatisch armer.

Maar goed, als je toch al programmeerbaar gaat, kun je misschien net zo goed wachten met aanpassen.....

Dennis@polo86c.nl 21-10-2004 09:10

Check!

En ik zie: "1990 Jetta Coupe 16V soon to be squirted..."

Kan niet missen: MegaSquirt !
Dat wil ik ook gaan gebruiken op een 1600 blok met einzeldrosselklappen-injectie (wat is hier een fatsoenlijk NL woord voor?).

Oftewel: zelfbouw programmeerbare injectie, waarbij je in principe de hoofdsoftware eenmalig programmeert en dan via bijv. een laptop de parameters voor het afstellen kunt wijzigen.
Bovendien is alles open-source, dus elektrische schema's, printplaat-ontwerpen , sourcecode: alles is vrij beschikbaar. :)
Wil binnenkort alvast wat dingen gaan bestellen hiervoor.

Trouwens: lambda-sondes zijn voor een prikkie te koop op ebay.de, heb al een nieuwe wide-band (BOSCH) liggen voor 12 euri incl verzendkosten :rolleyes:
Kwestie van geduld en goed zoeken.

Controller voor een wide-band sonde is ook zelf te maken: DIY-WB

Dennis@polo86c.nl 21-10-2004 09:50

BTW: die "RS232" aansluiting die je op de foto ziet, is gewoon de verbindingskabel tussen de lambdasonde en de wideband controller. Geen seriële data-verbinding dus.

Dennis@polo86c.nl 21-10-2004 10:16

(sp6a -> Service Pack 6A :) )

MelG60 21-10-2004 17:57

Downpipe zit er op, stukje hitte werende band heb ik ook nog wel voor je. Wil de a/f voor elkaar hebben zodat hij kan rollen en dan naar 2 bar! :)

Allart-Ghetta 22-10-2004 18:51

Quote:
Originally Posted by sjampoo
(WOT --=> Wide Open Throttle -> Vol Gas)
(AFR --=> Air Fuel Ratio -> Mengsel)
(ECU --=> Electronic Control Unit -> Computer)
(NTK/NGK | Bosch --=> Merk namen)
(KR --=> Motorcode voor 'een type' 16v motor)


Bedankt voor het leesbaar houden voor minder ingewijden, misschien moet ik mijn mening toch wel iets bijstellen, er wordt aardig gereplied nu! :redface:

polopower 22-10-2004 19:14

ok je hebt wideband nodig voor je Lambda-boy Toevallig kun je deze doorlussen dmv small band uitgang naar je ECU. Stel je hebt een zelf gefabriekte controller én je wil je ECU niet op hol hebben is het dan ook een optie om een 2e lambda te plaatsen?

Dus wide- en smallband onafhankelijk van elkaar.

Allart-Ghetta 23-10-2004 16:51

Ja tuurlijk is dat mogelijk, gewoon een moertje erbij lassen voor de wideband. M18*1.5.

MelG60 23-10-2004 18:13

Zeer handig apparaatje, ging erg goed gisteren dacht ik zo Allart!

Allart-Ghetta 25-10-2004 14:57

Quote:
Originally Posted by MelG60
Zeer handig apparaatje, ging erg goed gisteren dacht ik zo Allart!


Ja! Als we daar ons werk van konden maken, dikke wagens bouwen testen en afstellen. :rolleyes:

Dennis@polo86c.nl 25-10-2004 18:24

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Ja! Als we daar ons werk van konden maken, dikke wagens bouwen testen en afstellen. :rolleyes:


Eg wel... :cool:

Maarre: vertel eens wat meer... je gaat MegaSquirt gebruiken?

Allart-Ghetta 26-10-2004 21:22

Eh ja, dat is wel de bedoeling. Maar het project duurt nu al maanden, door verschillende oorzaken. De bedoeling is eerst Megasquirt brandstofregeling. Daarna MegasquirtNspark, dus met ontstelkingsregeling, dit alles met de originele ontstekingsunit en de transistor. Daarna wil ik rotorloze ontsteking erop hebben, ik denk van een Ford (EDIS dus). Daarna turbo blok met alle programmeerbare shit erop met electronische boost controller grotere injectoren etc.

Dennis@polo86c.nl 26-10-2004 21:47

klinkt goed. Wil zelf ook eerst beginnen met de injectie. Daarna misschien de ontsteking idd...
Ga je het zelf bouwen of bestel je een kant en klaar exemplaar?
Misschien dat ik een aantal printplaten laat maken of printplaat en CPU in amerika bestel. In ieder geval zelf bouwen.

Marcski 26-10-2004 22:54

Ik ben me er ook al een tijdje over aan het inlezen, maar ben er zelf nog niet mee begonnen.. Een aantal amerikaanse DCI leden hebben het al succesvol toegepast, en op vortex weten ze er ook al aardig wat over.

Allart-Ghetta 29-10-2004 08:04

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
klinkt goed. Wil zelf ook eerst beginnen met de injectie. Daarna misschien de ontsteking idd...
Ga je het zelf bouwen of bestel je een kant en klaar exemplaar?
Misschien dat ik een aantal printplaten laat maken of printplaat en CPU in amerika bestel. In ieder geval zelf bouwen.


Ik heb al een print die half af is, maatje van me heeft hem gemaakt op school, maar de kwaliteit is slecht (niet vertind ook). Nu doen de voeding en communicatie het maar waarschijnlijk klopt er iets niet in het klokcircuit van de processor, want het programma kan geen contact maken met de informatie op de processor. Nu volgende week maar weer met een scope aan de gang ergens. Daarna is het een kwestie van in en uitgangssircuits solderen en kabelboom bouwen. Als deze print ooit gaat werken wil ik meteen een knappe print maken die wel netjes is.

Dennis@polo86c.nl 29-10-2004 11:35

Ik werk bij een bedrijf waaronder ook een "printplaat/frontplaat enz"-bedrijf valt.
Mocht er voldoende belangstelling zijn dan kan ik waarschijnlijk voor aantrekkelijke prijzen een partij printen laten maken in professionele kwaliteit.
En dan meteen met Megaview en de stimulator enz erbij.

Allart-Ghetta 01-11-2004 14:09

Ja dat is het probleem, kleine series kosten serieus geld. Maar gelukkig kan je ook bij de bedenkers van MS printen bestellen (alleen hoge verzendkosten en cash betalen, dus niet ideaal).

Allart-Ghetta 15-11-2004 11:29

Update:
We bestellen nu 2 (ja doe maar meteen bling) volledig geteste en in een mooie behuizing zittende Megasquirts.


All times are GMT +1. The time now is 13:37.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.