Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Stotteren en afslaan van motor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=53725)

KJ-Golf 08-04-2009 15:16

Stotteren en afslaan van motor
 
Sinds vorige week houdt m'n motor soms in tijdens het rijden. Dat hij een beetje stottert.

Ook slaat de motor soms zonder reden af tijdens het wegrijden met koude motor. Het ligt niet aan mij, dat ik een foutje tussen koppeling en gas maak ofzo, want vanochtend stond ik even stil bij een stoplicht en opeens viel de motor uit, terwijl ik dus gewoon stil stond en niets geks deed. En gisterenochtend viel de motor ook uit toen ik van huis wilde wegrijden.

Wat kan hier aan de hand zijn? :confused: Ik heb deze rare problemen sinds vorige week en daarvoor nooit problemen gehad met de Golf.

Het gaat hier om een Golf 2 uit 1991.

wob/fireandice 08-04-2009 15:29

Mischien benzine toevoer?

Benzine filtertje dat die vuil is.

1982kameiX1 08-04-2009 15:30

wat voor motor heb je? inhoud? injectie?

Fast Eef 08-04-2009 15:36

ja,

klinkt als brandstof probleem

jetta91 08-04-2009 15:45

precies zelfde probleem gehad, controleer of je opvoerpomp in de tank nog goed werkt,
vaak hoor je dit wel aan het geluid dat deze produceert, als ie op contact staat bromt ie even 2 tellen en daarna niet meer, blijf je het geluid horen, of is het geluid erg afwijkend van wat je gewend bent dan is het waarschijnlijk je pomp, kijk hier eerst maar eens naar.

KJ-Golf 08-04-2009 16:45

Hmm.. Ik ga vanavond naar een kameraad van me toe die mijn lekke achterschokbrekers gaat vervangen, en dan vraag ik gelijk wel even of hij het benzine filtertje kan nakijken voor me. Of kun je daar niet zo snel bij kijken? Of is dat juist heel makkelijk en kan ik dat misschien zelf ook wel even snel doen?

Quote:
Originally Posted by 1982kameiX1
wat voor motor heb je? inhoud? injectie?

Het is een 1.6

Quote:
Originally Posted by jetta91
precies zelfde probleem gehad, controleer of je opvoerpomp in de tank nog goed werkt

Ook hier zal ik vanavond even naar vragen, want zelf heb ik hier niet echt verstand van..

KJ-Golf 09-04-2009 08:30

Quote:
Originally Posted by KJ-Golf
en dan vraag ik gelijk wel even of hij het benzine filtertje kan nakijken voor me.

Hij wees mij het filtertje aan en zei dat hij er niet echt wat aan kon zien dat het vestopt zou zijn ofzo. Hij raadde mij aan om de auto gewoon een grote beurt te geven.

Quote:
Originally Posted by jetta91
als ie op contact staat bromt ie even 2 tellen en daarna niet meer, blijf je het geluid horen, of is het geluid erg afwijkend van wat je gewend bent dan is het waarschijnlijk je pomp

Er viel mij eigenlijk geen geluid op toen ik de auto net even op contact zette.

--

Net stapte ik voor het eerst vandaag in de auto (dus met koude motor) en toen viel de motor een paar keer uit toen ik wilde wegrijden. Hij sloeg niet echt af, maar valt gewoon uit. Ik trap het gaspendaal iets in, maar in plaats van gas te geven, blijft de toerenteller gewoon op 1000 toeren staan en wilt hij geen gas geven en valt hij vervolgens uit.

Ik startte de auto opnieuw. Hij viel deze keer niet uit, maar reageerde nog steeds niet direct op gas. Na een paar keer het gaspendaal intrappen reageerde hij opeens wel, maar dan ook gelijk heel overdreven, dat hij 4000 toeren maakte.

Iets verder in de straat stopte ik even, zette hem in de 1 en wilde weer optrekken. Eerst wilde hij weer niet reageren op gas, maar 3 seconden later pakte hij hem wel, maar dan opnieuw heel overdreven met ongeveer 3500 toeren.

Wat me wel opvalt, is dat ik deze problemen eigenlijk alleen heb met een koude motor. Toch blijft het echt heel vreemd en heel vervelend.. :(

jetta91 09-04-2009 08:37

ja lijkt mij toch iets met de opvoerpomp zoals je het beschrijft,
dan levert de opvoerpomp niet genoeg benzine,

de brandstofpomp onder je auto heeft een klein kamertje waar benzine in moet zitten, dit krijgt hij van de opvoerpomp, op het moment dat jou opvoerpomp niet optimaal werkt, kan hij dat kamertje/ kleine tankje/ brandstofpomp niet vol krijgen, waardoor hij slecht loopt en snel afslaat, nar een tijdje gas geven of stationair laten draaien voor zover datt dan nog wil, vult hij langzaam je brandstof pomp of het tankje c.q. kamertje dat daarbij hoort, waardoor ie tijdelijk wel weer genoeg benzine krijgt,

maar dat is echt een kwestie van uitproberen, op de sloop haal je zo 1 voor 25 of 50 euro, maar als je op de sloop alleen het motortje er even tussenuit haalt heb je ze vaak voor 5 euro of zo in je jaszak :) hoeft niet duur te zijn dus.

je komt trouwens via je kofferbak bij je opvoerpomp, kleedje even weghalen en dan zie je rechtsboven je reserve wiel een zwart klepje zitten, zit met 3 schroefen vast, even losdraaien en dan zie je m zitten, als je deze los haalt, wil die grote zwarte ring wel eens tegenwerken, schroevendraaier erop en flink slaan met een hamer, ondertussen wel de stofuizger erbij want als er zand in je tank komt ben je verder van huis.

KJ-Golf 09-04-2009 10:48

Quote:
Originally Posted by jetta91
je komt trouwens via je kofferbak bij je opvoerpomp, kleedje even weghalen en dan zie je rechtsboven je reserve wiel een zwart klepje zitten, zit met 3 schroefen vast, even losdraaien en dan zie je m zitten

Je kunt aan de pomp zelf zeker niet zien of hij wel of niet werkt? Je raad me dus gewoon aan zo'n motortje van zo'n pompje op de sloop te halen? Want ik heb in principe alleen een ander motortje nodig?

jetta91 09-04-2009 10:54

je kan dan inderdaad niet zien of die goed werkt of niet, je kan het wel horen,
als je hem ff op een bankschroef zet en je sluit er een accu op aan dan hoor je vaak wel of deze nog goed werkt, zo'n motortje halen kan je het beste doen ja hoeft in principe niets te kosten,
en kan je een hoop schelen, ik had namelijk hetzelfde probleem maar kwam er heel laat achter, ik had toen het volgende al vervangen

bobine
rotor
verdeler
complete ontsteking
computer
gewone brandstofpomp onder de auto
bougies
bougiekabels
LM

en dat is bij elkaar erg prijzig, uiteindelijk bleek het dat motortje te zijn
ik zal er zo even een foto maken die staat er dan over een paar min op dan weet je waar je naar moet zoeken :)

foto1 hoe die in elkaar zit en je m uit elkaar kan halen




foto2 bovenaanzicht, dit zie je als je dat dekseltje weghaalt, alleen zitten er dan nog 2 brandstof slangen aan, zorg wel dat je de goeie aansluit op de juiste manier, 1 is toevoer andere is retour, staat ook op de pomp doormiddel van pijltjes,




foto 3 is het motortje zelf, het beste is wel om de zelfde motor weer terug te plaatsen die bij jou motor hoort 1.3 of 1.6 of wat je dan ook hebt,
ik heb dat niet gedaan, heb er een gti pomp inzitten terwijl ik een 1300 heb, en merk geen verschil, maar het beste is altijd dezelfde soort motor erin



KJ-Golf 09-04-2009 11:22

Oké, bedankt voor de uitleg. :) Ik zal vanmiddag wel kijken wat ik kan doen.

KJ-Golf 09-04-2009 16:20

Quote:
Originally Posted by jetta91
je komt trouwens via je kofferbak bij je opvoerpomp, kleedje even weghalen en dan zie je rechtsboven je reserve wiel een zwart klepje zitten, zit met 3 schroefen vast, even losdraaien en dan zie je m zitten

Toen ik dat dekseltje weghaalde, lag er een hoop zand, stof en troep onder. Meeste heb met stofzuiger even opgezogen en vervolgens het pompje eruit gehaald en bekeken. Ik had het pompje los gemaakt van de slangen en stekker, maar verder niet uit elkaar gehaald. Vervolgens alles op de plaats teruggestopt.

Wat me wel opvalt, is dat als ik mijn auto op contact zet, ik dat pompje absoluut niet hoor. Niet alleen nadat het pompje weer was aangesloten, maar ook voordat ik was begonnen met dat pompje eruit te halen. Helemaal niks geen geluid.

Kan ik er in dit geval dan sowieso niet vanuit gaan dat er iets met dat pompje aan de hand is?

RamonR 09-04-2009 16:21

Ja die gaan vaak stuk, daarom stond mijn gti'tje 14 jr stil maar bij mij waren alle 2 de brandstofpompen kapot, ik neem aan dat jij er maar 1 hebt

Gr, Ramon

KJ-Golf 09-04-2009 17:32

Voor zover ik weet heb ik gewoon 1 pompje, of zit er ergens anders nog één? Heb er zelf niet zoveel verstand van.. Ik heb trouwens een 1600 motor erin liggen.

Maar 14 jaar stil gestaan die van jou? :wow: Of 14 jaar geleden dat hij stil bleef staan door hetzelfde probleem?

Maar je moet bij een Golf 2 dus ook echt een geluid van dat pompje horen als je hem op contact zet? Bij mij maakt hij dat niet, maar het benzinemetertje in het dashboard doet het wel als ik hem op contact zet.

KJ-Golf 10-04-2009 15:54

Up

volksfahrer 10-04-2009 20:40

volgens mij staat benzinemeter er los van.als ik mijn mkll op contact zet dan hoor ik het motortje duidelijk.ik weet er verder ook nog niet zoveel van dus ik kan niet zeggen of de jouwe dan kapot is of niet.ik heb ook een 1600 uit 89

VeeDubber 10-04-2009 20:45

Als de pomp niet loopt als ie op contact gaat zit daar zeker het het probleem. Eigenlijk zou je eerst even moeten controleren of er spanning op de stekker staat. Als er spanning op staat maar je hoort het pompje niet, dan is de pomp overleden. Staat er geen spanning op de stekker dan heb je een aantal mogelijkheden:
- Zekering stuk
- Relais stuk
- Kabelbreuk

jetta91 10-04-2009 21:51

dan is deze waarschijnlijk toch overleden, als hij op contact staat moet ie het namelijk altijd even 2 tellen doen, om ervoor te zorgen dat er genoeg brandstof in je hoofdpomp komt, het makkelijkste is inderdaadn even het doormeten , om te kijken of er uberhaupt stroom opstaat, maar dat motortje van de sloop afhalen is ook geen probleem en stelt ook niet zoveel voor, dat zou ik eerst even doen, doormeten, en als je daar stroom op hebt staan, even een nieuw pompje van de sloop halen, moet je wel alleen het motortje halen want dan zien ze niet wat het is als je m afrekent ( tenzij je m zo in je zak stopt natuurlijk ;) ) als je het hele systeem meeneemt met vlotter en al dan moet je meer betalen denk ik :)

vaak kan je ze ook laten graferen bij de sloop, als het onderdeel dan niet goed is, kan je deze nog terugbrengen.

hoop dat jer er wat aan hebt :) succes

KJ-Golf 10-04-2009 22:56

Maar als het pompje kapot is, betekent dit dan niet dat de motor helemaal geen benzine meer krijgt?

Ik was vandaag trouwens op de sloop langsgeweest. Voor zo'n compleet opvoerpompje wilden ze 30 euro hebben, maar misschien kan ik eerst inderdaad beter controleren of de oorzaak bij de stekker of bij het pompje ligt.

Overigens hoorde ik wéér van iemand anders, dat het ook aan de carburateur kan liggen? Dat die stuk is en de auto daarom slecht loopt en hapert? Hij zei dat het pompje niet zomaar van dag 1 op dag 2 kapot kan gaan, en als dat wel zo is, dat de motor dan helemaal niet meer wilt lopen.

Maar ja, ik heb er dus geen verstand van en weet dus ook niet meer wie ik moet geloven.. :P

golf mkII 16v 11-04-2009 06:55

Is het is een 1.6 met pierburg elende!!!
Deze heb een mechanice pomp op het blok en niet in de tank!!

jetta91 11-04-2009 09:51

als het pompje kapot is krijgt hij inderdaad helemaal geen benzine meer, kan ook zijn dat ie het af en toe even doet en dus wel af en toe het kleinere tankje vol krijgt. je moet ook niet het volledige systeem meenemen, alleen het kleine motortje :) scheelt je een hoop geld, werkt het niet dan zou het idd je carburateur kunnen zijn, maar die dingen zijn wel erg prijzig, dan kan je beter ombouwen naar injectie, hoe dat precies werkt weet ik niet, dan zou je even in een ander topic moeten kijken, bij motoren injectie en turbos NOS etc, misschien dat je daar dan meer info over vindt.

waar woon je eigenlijk ergens, is misschien wel makkelijk als je er echt niet uitkomt namelijk, dus is er misschien wel ergens iemand in de buurt bij jou op het forum die je misschien zou kunnen helpen :) is ook een stuk makkelijker dan via het forum

volksfahrer 11-04-2009 10:07

daarom zou ik proberen om eerst de stekker door te meten, dat kost je niks en dan weet je al wat meer.of haal ook even het luchtfilter los en kijk daar naar.ik zou ook even de bougies en bougiekabels nakijken.

KJ-Golf 11-04-2009 13:02

Vandaag de stekker doorgemeten. Daar stond wel stroom op, dus daar zal het niet aan liggen. Toch hoor ik nog altijd geen geluid van het pompje wanneer ik de auto op contact zet.

Quote:
Originally Posted by jetta91
als het pompje kapot is krijgt hij inderdaad helemaal geen benzine meer, kan ook zijn dat ie het af en toe even doet en dus wel af en toe het kleinere tankje vol krijgt.

Het valt me op dat hij het met koude motor erg slecht doet (vanochtend om 6:45 uur sloeg hij 3 keer af en stotterde hij heel erg bij het wegrijden), maar met warme motor merk je er niks van. Dan slaat hij niet af en stottert hij ook niet.

Quote:
waar woon je eigenlijk ergens

Ik woon in Deventer.

jetta91 11-04-2009 13:05

en houdt met een warme motor ook helemaal niet meer in?
als je het pompje helemaal niet hoort is ook niet goed, moet t altijd even 2 tellen doen als ie op contact staat, dus dat lijkt me ook niet goed, maar als hij met een warme motor helemaal nergens last van heeft, ook niet een klein beetje inhouden dan zou ik het ook niet weten..

maar blijf tot nu toe het pompje verdenken van de brandstofpomp in de tank

KJ-Golf 11-04-2009 13:10

Met warme motor houdt hij soms wel heeeel ietsjes in, maar niet zo erg als bij een koude motor.

jetta91 11-04-2009 13:21

ik zou terug gaan naar de sloop pomp uitelkaar halen zodat je alleen het motortje hebt wat ik hierboven ook ergens heb afgebeeld, steek m in je zak en probeer dat eens, werkt het niet dan is dat iniedergeval uitgesloten, werkt het wel ben je van dat probleem af

RamonR 11-04-2009 13:37

Quote:
Originally Posted by KJ-Golf
Voor zover ik weet heb ik gewoon 1 pompje, of zit er ergens anders nog één? Heb er zelf niet zoveel verstand van.. Ik heb trouwens een 1600 motor erin liggen.

Maar 14 jaar stil gestaan die van jou? :wow: Of 14 jaar geleden dat hij stil bleef staan door hetzelfde probleem?

Maar je moet bij een Golf 2 dus ook echt een geluid van dat pompje horen als je hem op contact zet? Bij mij maakt hij dat niet, maar het benzinemetertje in het dashboard doet het wel als ik hem op contact zet.


Nee hij heeft er 14 jaar door stilgestaan ;)
Ik rij er nu al weer voor het 6e jaar in rond :thumbup:

Uhm als je start of je contact aan zet dan moet je even een korte zoem horen, beetje zoals een hommel zeg maar !
Maar dit probleem klinkt als een brandstof filter wat verstopt zit
Als je het zeker wil weten moet je even je hele brandstof leiding contoleren, als het goed is kom je wel ergens een filter tegen, eerst maar eens een filtertje vervangen en dan de pomp maar eens doen ;)

Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen
Groetjes en succes met paas eieren zoekken, Ramon

RamonR 11-04-2009 13:41

Quote:
Originally Posted by jetta91
en houdt met een warme motor ook helemaal niet meer in?
als je het pompje helemaal niet hoort is ook niet goed, moet t altijd even 2 tellen doen als ie op contact staat, dus dat lijkt me ook niet goed, maar als hij met een warme motor helemaal nergens last van heeft, ook niet een klein beetje inhouden dan zou ik het ook niet weten..

maar blijf tot nu toe het pompje verdenken van de brandstofpomp in de tank



Heej dat pompje hoef je helemaal niet te horen, als ik mijn golf 2 gti uit 1985 op contact zet hoor ik ook niks, maar hij loopt gewoon prima
op wat schommelingen in toeren na dan als hij koud is maar dat is een k-jetronic probleem ;)

Groetjes, Ramon

KJ-Golf 11-04-2009 15:36

Quote:
Originally Posted by RamonR
Uhm als je start of je contact aan zet dan moet je even een korte zoem horen, beetje zoals een hommel zeg maar

Quote:
Originally Posted by RamonR
Heej dat pompje hoef je helemaal niet te horen, als ik mijn golf 2 gti uit 1985 op contact zet hoor ik ook niks, maar hij loopt gewoon prima

Uhm.. Eerst zeg je dat je wel wat moet horen en daarna dat je niet per se iets hoeft te horen. Wat is nou waar? :P

In mijn geval hoor ik echt helemaal niks. Geen brom, geen zoem. Niets. Helaas kan ik me niet herinneren of hij ooit wel een geluid heeft gemaakt toen ik dit probleem nog niet had. Daar heb ik nooit zo op gelet.

En als mijn filter verstopt zou zitten, dan heb je daar met koude motor het meest last van? Dat is in mijn geval namelijk zo, dat ik er met koude motor veel last van heb en met warme motor een heel stuk minder.

KJ-Golf 11-04-2009 18:05

Ben net bij iemand langsgeweest die meerdere Golfjes bij zijn huis had staan en deze in onderdelen verkocht. Volgens hem maakt niet het opvoerpompje het geluid wanneer je de auto op contact zet, maar de brandstofpomp.

Even met zijn Golf getest en gekeken waar het geluid vandaan kwam. Het bleek inderdaad het brandstofmotortje te zijn, en niet het opvoerpompje. Na even onder mijn eigen auto gekeken te hebben, bleek dat ik helemaal geen brandstofpomp heb en ik dat geluid daarom dus niet heb. Volgens die kerel waar ik was zuigt mijn motor de benzine zelf aan.

Lijkt dus niet aan het pompje te liggen. Zelf vermoedde hij dat ik gewoon ergens een kleine verstopping heb zitten en hij vond ook dat ik wel overdreven veel filtertjes rond de motor had zitten, waardoor het een stuk langer duurde voordat de benzine in de motor aankomt.

Probleem is dus nog niet opgelost, maar ik weet wel dat het dus toch niet aan dat opvoerpompje ligt. Ik heb geen brandstofpomp, dus vandaar dat ik geen geluid hoor wanneer ik 'm op contact zet.

golf mkII 16v 11-04-2009 19:20

Pomp zit voor opt blok!!!!

KJ-Golf 12-04-2009 16:12

En dat pompje hoort normaal gesproken ook geluid te maken?

golf mkII 16v 12-04-2009 20:53

Quote:
Originally Posted by KJ-Golf
En dat pompje hoort normaal gesproken ook geluid te maken?

Nee,als het geluid maakt is het niet goed
Wordt aangedreven door de hulpas[pomp zit links naast de ontsteking]

joostvw 13-04-2009 18:58

zit er bij een pierburg verder (buiten die op het blok) geen pomp meer onder de auto of in de tank dus? zit er nog wel een filter in de tank of ook alleen in de leiding naast je blok?

KJ-Golf 13-04-2009 19:24

Quote:
Originally Posted by joostvw
zit er bij een pierburg verder (buiten die op het blok) geen pomp meer onder de auto of in de tank dus? zit er nog wel een filter in de tank of ook alleen in de leiding naast je blok?

Dat pompje op het blok heb ik gevonden, maar andere pompjes ben ik nog niet tegengekomen. Naast die brandstoffilter naast het blok, had ik volgens zo'n kerel waar ik in eerste instantie voor zo'n brandstofpomp/opvoerpomp ging kijken, meerdere filters rond het blok zitten die volgens hem overbodig waren.

Maar goed, sinds zaterdagmiddag heb ik gek genoeg totaal geen last meer gehad van het stotter en afslaan probleem. Dit terwijl ik zaterdagochtend en begin van deze zaterdagmiddag nog het meest last ervan heb gehad (heel vaak afslaan en stotteren) in vergelijking met de dagen ervoor.. Die zaterdagavond ben ik met de Golf wezen bobben (uitgaan) en heb toen een wat langere afstand gereden en tijdens deze rit geen last gehad van stotteren en afslaan.

Gisteren en vandaag heb ik er ook geen last meer van gehad, dus ik snap er niets meer van.. :p

golf mkII 16v 13-04-2009 21:18

Kan zijn door de meerdere filters dat de doorstroom niet optimaal is
Meerdere luchtkamers met een iets versleten pomp
Pomp opt blok is ind de enigste
In de tank zit geen filter

KJ-Golf 25-01-2010 23:08

We zijn nu een aantal maanden verder en het probleem is weer terug (in de tussentijd meerdere keren teruggeweest, maar dat duurde meestal een paar dagen en nu duurt het alweer 3 weken achter elkaar).

Vooral met koude motor houdt hij vaak gruwelijk in bij op- of terugschakelen naar (vooral) de 2e en 3e versnelling. Hij reageert dan de eerste paar seconden niet of averechts op gas en dan vervolgens pakt hij het gas toch. Maar ook als ik bij een stoplicht vanuit de 1 weg wil rijden, gaat dat (vooral met koude motor) vaak met horten en stoten.

Wat ook vaak ('s ochtends met koude motor) gebeurt, is dat wanneer de auto gestart is en ik vanuit de 1 weg wil rijden (of soms bij stoplicht), slaat hij vaak af zodra ik het gaspedaal aanraak. Het lijkt dan alsof hij óf geen benzine krijgt wat hij bij gas nodig heeft, óf dat hij juist te veel krijgt en verzuipt.

Ik weet 100% zeker dat er ergens iets verstopt of vervuild is, want als er iets kapot zou zijn zou ik altijd last van dit probleem hebben, maar gek genoeg heb ik er altijd een paar dagen/weken achter elkaar last van en daarna een hele tijd niet meer en helaas keert het probleem na verloop van tijd telkens weer terug.

KJ-Golf 31-01-2010 11:44

Probleem is EINDELIJK gevonden.. De stekker van de automatische choke zat los waardoor er vocht in gekomen was. Stekker ff schoongemaakt met contactspray en weer goed stevig erop gedrukt en nu loopt de auto weer prima!

Dus als iemand een gelijkwaardig probleem heeft, controleer die stekker dan ff!


All times are GMT +1. The time now is 20:02.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.