Retrofit roetfilters
Op mijn Passat zit een RetroFit roetfilter, maar ik heb het idee dat deze "vol/dicht" zit.
De auto is op zich snel (heb eigenlijk niks om te vergelijken), maar nu is ie vandaag voor de 2e keer in een noodloop gekomen. Na het uitschakelen en opnieuw starten is het opgelost. Beide keren was dit net na een koude start en de snelweg invoegen/oprijden (dus doortrekken naar 2800rpm in z'n 3). Aangezien een diesel moet roken denk ik dat die filter dicht zit (echt roken, blaken doet ie namelijk niet.. :mad: ) :tongue: Wanneer ik het filter vervang, moet ik denk ik weer een nieuwe tussenpijp terug monteren..? Ik heb de auto nog niet uit laten lezen, dus wellicht dat er iets anders aan de hand is. Autogegevens; Motorcode AVG 110PK 81kW TDI Iemand een idee en/of tip? :) |
je was toch bij stijn vorige week? had je hem even aan de vagcom moeten hangen.
|
Tijdje geleden alweer, maar inderdaad dat had gekunt :redface: Heb er toen niet aan gedacht..
|
Let wel ff op oftie ook vermeld is op je kenteken. Als je em verwijderd ben je dan de sjaak bij de APK!
|
Ja, hij staat op kenteken... Goed dat je dat zegt. Als ik 'm verwijder moet ik zeker weer naar de RDW?
|
ik weet dat bij sommige auto's met af-fabriek een roetfilter, hij als hij vol is, alles uit gaat stoten bij bepaalde omstandigheden. De roet is dan niet fijn meer en minder schadelijk.
Geen idee of er bij een retro-fit ook zo'n loop is |
Bij mijn auto gaat de motor voor het stoplicht meer toeren draaien om het filter schoon te branden volgens de dealer.
Michael |
Even uitlezen, ik denk dat er een foutcode uitkomt in de trant van 'doorstroming te hoog/ te laag', wat dan weer een legio oorzaken kan hebben zoals defecte N75-klep of lekke of verstopte vacuumslangen.
|
Quote:
En dat gebeurd dan niet tijdens het rijden..... Is het niet een optie om een rondje te gaan trappen? Ofwel warmrijden en een tijdje volgas knallen! :D |
toevallig een bosal roetfilter
|
Quote:
Dat is niet altijd wat er gebeurt. vaak gebeurt het regenereren op de snelweg. wanneer de roetfilter boven de 700 graden uitkomt. dan merkt je er zelfs helemaal niks van aftermarket roetfilters worden niet geregenereerd. de sensoren die het meten zitten er niet in het systeem. voor apk is het absoluut geen probleem. je mag hem zo verwijderen aangezien er niks van op het kenteken staat en ook zonder door de roettest komt ;) . Het is nergens terug te vinden dat er een retrofit roetfilter onder een auto zit. dan hadden ze het kenteken aan moeten passen |
Quote:
LET OP: Bovenstaande klopt niet helemaal. Retrofit roetfilters krijgen een 'eigen' code ingegraveerd. Alle ingebouwde filters worden afgemeld bij het RDW dus het staat wel degelijk aangegeven. Kijk maar eens op de website van het RDW, daar staat het aangegeven onder 'Verbruik & Milieu' . Je kunt een retrofit filter niet zomaar verwijderen! |
staat niet op het kentekenbewijs of in het afmeld scherm aangegeven dat er een roetfilter onder zit.
zoiezo zijn er geen aangepaste eisen aan auto's met een roetfilter. dus geen apk probleem. en zou verder niet weten wie er op zou moeten controleren |
als je de filter echt schoon wilt hebben van binnen dan moet je hem bij diesel buchli in harderwijk schoon laten branden in de oven van hun.
|
Toevallig ook een 110 pk met een variabele turbo? Als het variabele deel van de turbo vast gaat zitten ,wat bij deze motoren wel wil gebeuren ,dan word de turbodruk te hoog bij lage toeren en gaat hij ook in de noodloop!
Dus ook dat kan een oorzaak zijn ! |
En anders het filter er onder vandaan halen , leeg slaan , en weer monteren .
Probleem over . :) Door de roetmeting komt `ie toch wel :) |
Goeie tip Wytze, ik dacht hier laatst al een keer aan dat dat het misschien zou kunnen zijn. En het is inderdaad een 110pk! Is het gewoon een kwestie van demonteren en de turbo volledig schoon maken? Ik heb die namelijk nog nooit open/los gehad :redface:
Kan ik meteen het filter eronderuit halen en leeg slaan :) Wat betreft wel of niet op kenteken; als je het kenteken van mijn auto bij de RDW op de site invoerd (90-DN-SP) komt de retrofit filter ook omhoog bij milieu ;) |
Goed, om even op dit verhaal terug te komen...
Zondag en maandag is de auto in totaal 3x in noodloop gekomen. Gisterenmiddag de inlaat, uitlaat, EGR en turbo uitgebouwd. Inlaat was wat dicht gekoekt door de EGR. De doorgang van de EGR pijp was nog maar 5mm ipv een 20mm ofzo. Vandaag deze op m'n werk schoon gemaakt en pakkingen gehaald om de EGR af te doppen. Iv0 had de turbo meegenomen naar z'n werk (VW-dealert Den Bosch). Een collega van 'm had dit ook gehad en daar bleek uiteindelijk het variabele gedeelte in de turbo vast te zitten, zoals Wytze hierboven ook schrijft. Dit gaan we vanavond maar eens uit elkaar trekken en schoonmaken. :) Het in noodloop komen gebeurt altijd bij snelheid maken op de invoegstrook; 80km/h in z'n 3 a 3200/3400rpm, net voordat je naar z'n 4e versnelling gaat.. (geen lage toeren dus..) |
He Gijs , toevallig had ik hetzelfde probleem , en ik heb ook de turbo eraf gehad ,
(zie topic turbodemontage... ) Nu loopt ie weer als vanouds , mooi soepel ,en ook geen noodloop problemen meer! Hopelijk gaat het bij jouw ook zo goed :thumbup: Ik heb hier nog zo'n turbo liggen voor reserve , daar zal ik binnenkort wel een how-to topic van maken , over het reinigen en demonteren ervan . |
Ik was het Wytze nog vergeten te zeggen. Maar het montage materiaal van een turbo, alle boutjes en dichtingen kun je beter maar 1x gebruiken en daarna voor originele delen vervangen.
Heb laatst weer wat kapotte turbo's voorbij zien komen. Die zouden gereviseerd zijn, maar dus wel met niet originele onderdelen, met alle gevolgen van dien. Dus let daar goed mee op! |
Vanavond de turbo uit elkaar gehaald, maar deze is afgewerkt. Er zijn 3 Ã* 4 schoepen aan de uitlaat kant krom/beschadigd!? :confused: Erg vreemd zo ineens... morgen maar een nieuwe bestellen (ke-tjing).
Bij de dealert kwam het vaker voor bij deze km-standen (richting 3 ton). Risico van het vak zullen we maar zeggen. ;) |
Quote:
Alle montage 'moeren en boutjes' zijn toen vernieuwd ,alleen de flenspakking tussen de downpijp en turbo niet . Tussen de turbo en spruitstuk zit geen pakking . Voor de rest is het in principe alleen schoonmaakwerk , waarbij je gewoon goed schoon moet werken . Quote:
Ben ik blij dat ik nog een reserve turbo heb liggen ,al is de mijne die er nu opzit gelukkig nog wel goed ,heb m ook uitgebreid geinspecteerd . Zal wel niet een goedkoop onderdeel zijn ,zo'n turbo ben ik bang .... |
Neuh, is niet echt goedkoop inderdaad. Inclusief de nodige pakkingen, motorolie en filter zit ik aan de 1000 euro. Ik heb voor nieuw gekozen omdat de auto toch een blijvertje is en deze betrouwbaar moet zijn :)
Hier een foto van de oude turbo; Alles ligt klaar en ga vrijdagavond beginnen met alle leidingen schoon te maken en olie af te laten. Bedoeling is om zaterdag in de middag weer te kunnen rijden. :drive: |
tankje V-power diesel, en ff stukje autobahn ... wedde dat je hem schoon krijgt?
|
All times are GMT +1. The time now is 16:45. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.