diesel pomp opschroeven ?
even een vraagje voor de diesel kenners,
zoals sommige wel weten verplaats ik me tegenwoordig met een audi 100 uit '81. nu was ik pas ff bij de dealert en daar heeft een monteur wat aan mijn diesel pomp lopen schroeven ! met als resultaat dat de audi een stukje vlotter is geworden ! maar nu mijn vraag : kan je ook te ver gaan met die diesel pomp opschroeven ? hij rookt nu iets meer als voorheen maar nog zeker geen zwarte walm. dus eigenlijk ben ik benieuwt wat de mogelijk heden zijn zonder dat de zooi kapot gaat ! b.v.d. gr. Martijn |
iemand van de dieselaars :D die hier antwoord op heeft ?
gr. Martijn |
Nee, te ver kun je zomaar niet gaan (zeker niet met een diesel die astmatisch turboloos door het leven moet).
Hoe veel jij je de boze blikken van voetgangers aantrekt die dankzij jouw roetwolk ook astmatisch en turboloos het leven door moeten is de grens van hoe ver je kunt gaan. Oftewel: je kunt de hele straat zwart trekken en dan nog is het destructief voor je motor. Een diesel die goed loopt moet roken :) |
@ stijn : dank voor je reactie, ga van de week maar is een stukje schroeven denk ik ;) !
gr. Martijn |
je moet alleen zorgen dat je tegen de roetgrens aankomt en niet erdoorheen gaat teveel zwarte rook is immers onverbrande brandstof...
gr. |
Ah, juist. Meld je dat ook even bij de tractorpull jongens, dat ze allemaal veel te rijk lopen?
|
Quote:
:rock: |
Quote:
:thumbup: Wie niet wil roken moet geen diesel rijden :D |
wel eens goed naar zon ding gekeken? voordat de turbo opspoelt rookt ie as un gek, as de turbo opspoelt word ut roken minder.... zoenzo lekker belangrijk om un zuinigheidsrecord te breken met zo'n trekker...... leuke vergelijking trouwens, ik weet nog wel iets wat rookt de oven in de shoarmatent
gr. |
Quote:
Da's klare onverbrande schapenvlees... ook zonde zeg! |
Quote:
un? :confused: |
de diesel rookt intussen vrolijk verder :D
gr. Martijn |
mijn dieseltje rookt ook een beetje zwart :D
maar dat laat ik allemaal maar achter mij :D :D |
Heerlijk tegen bumperklevers.....gas los, gas bij....mzzl.....
|
Quote:
Ik ben het hier niet mee eens. Een diesel die rookt is niet goed afgesteld, verbruikt olie of heeft een EGR systeem. Als een diesel rookt loopt hij te rijk en zal dit schade aan jouw motor betekenen, daarnaast kan er minder lucht bij waardoor het vermogen achteruit gaat. |
tractorpulling is daarnaast ook nog 70% show,.
Waarom denk je dat een Prius geen trekhaak heeft? Precies: is niet spectaculair voor boeren: rookt niet :) :) Maar goed: Als ie continu rookt = niet goed. Ben het (voor zover ik uberhaupt diesel ervaring heb) De Pul eens: daar waar je de roetgrens bereikt, daar zit je goed: Wil je niet te asociaal rijden: net tegen de roetgrens,.. anders: net erover. Nou zijn de ouderwetse pompjes niet echt regelbaar ( turboloos zonder LDA ) dus kan je niet over het gehele bereik netjes onder de roetgrens blijven, maar zonder verdere aanpassingen lijkt het mij dat (veel) meer rook niet (veel) meer vermogen betekend. Dan liever de pomp goed op tijd (laten) zetten en de verstuivers reinigen/vernieuwen.. maar tja: dat kost centjes. |
de audi rookt wel maar da's vooral bij het optrekken, als je constante snelheid rijd valt het alles mee !
gr. Martijn |
te veel rook is ook niet goed, hoemeer diesel je namelijk in je cilinderspuit hoe minder lucht erbij kan ( wat da_brt ook al zegt ).
en al die rook ( roet) is alleen maar zonde brandstof die half verbrand de pijp uitvliegen.. over het tractor pulling verhaal, die zwarte rook is niet van te veel diesel. maar dat komt door de combinatie van 50% diesel en 50% methanol, die combinatie maakt de rook, de echte kenners die wel eens gaan kijken in het echt, zullen dit ook wel bevestigen want 9 van 10 trekkers die zo roken,ruiken al niet eens meer naar diesel. |
Quote:
zoiets http://www.youtube.com/watch?v=ixERCJfGyeY blijft een leuk filmpje :rolleyes: |
Quote:
vette film.. , bewijst ook maar weer hoeveel power een diesel heeft. ik ben nu ook in samenwerking met da_brt een diesel motor aan het bouwen.. een 1,9 td met gt1749vb turbo, waterinjectie etc.. :thumbup: |
da's idd een gaaf filmpje !!
gr. Martijn |
diesel heeft altijd lucht overschot, dus een beetje schroeven kan geen kwaad
|
Quote:
Maarja, wat is een beetje?! Ikzelf heb een golf 3 1900 TD, als ik de dieselpomp één volledige toer schroef dan gaat hij stationair niet meer onder de 1000 toeren... de stationair schroef is dan namelijk tot op zen einde ingedraaid... Dus ik neem aan dat een volledige toer niet echt de bedoeling is...roken doet hij anders nog niet nadat ik hem één toer heb gegeven, altans niet meer als ervoor... Salu. |
Ten eerste een diesel heeft niet altijd een lucht overschot. Dat ligt volledig aan de setup.
En bij jou Salu ligt het aan de afstelling van de pomp/gashendel. Kan het voor je oplossen, maar ik weet niet hoever je van beuningen (bij Nijmegen woont) |
Quote:
Héhé, beuningen (Nijmegen)? Ik ben van België, tegen de kanten van Maastricht zeg maar...niet echt dichtbij dus. Wat zou je er anders aan verranderen? Bert kan wel echt alles met die brandstof pompen hè, effe off-topic, is dit jou dagdagelijkse job of... |
Aha, er zitten anders aardig wat klanten van mij in België ;)
Nee, het is al bijna 10jaar hobby. Voor het dagelijkse werk stuur ik een ontwikkelings afdeling aan. |
Inmiddels is iedereen het er over eens dat ik er naast zit met mijn 'een diesel die niet rookt loopt niet goed (genoeg)' theorie, dus maar even een stukje tekst waarin duidelijk wordt uitgelegd dat zwarte rook echt geen nutteloze te rijke, weggegooide brandstof is.
Diesel engines produce very little carbon monoxide as they burn the fuel in excess air even at full load, at which point the quantity of fuel injected per cycle is still about 50% lean of stoichiometric. However, they can produce black soot (or more specifically diesel particulate matter) from their exhaust, which consists of unburned carbon compounds. This is caused by local low temperatures where the fuel is not fully atomized. These local low temperatures occur at the cylinder walls and at the outside of large droplets of fuel. At these areas where it is relatively cold, the mixture is rich (contrary to the overall mixture which is lean). The rich mixture has less air to burn and some of the fuel turns into a carbon deposit. Modern car engines use a diesel particulate filter (DPF) to capture carbon particles and then intermittently burn them using extra fuel injected into the engine. The full load limit of a diesel engine in normal service is defined by the "black smoke limit". Beyond which point the fuel cannot be completely combusted, as the "black smoke limit" is still considerably lean of stoichiometric. It is possible to obtain more power by exceeding it, but the resultant inefficient combustion means that the extra power comes at the price of reduced combustion efficiency, high fuel consumption and dense clouds of smoke. This is only done in specialized applications (such as tractor pulling competitions) where these disadvantages are of little concern |
te ver gaan kan je niet, persoonljk zou ik hem net tegen het roken aan afstellen. zoals de rest al schreef is rook inderdaad onverbrande diesel en dat kost onnodig geld.
|
Gisteren setje verstuivers met PP 764 nozzles in de TDI gemonteerd, rookt als een malle. En 3/4 gas loopt ie harder dan vol gas. Nu kan ik de turbodruk verder opschroeven, maar heb nog even geen zin om de koppakking er weer tussenuit te blazen, dus moet ik de pomp maar wat terug schroeven, ondanks de theorie: hoe meer rook, hoe meer vermogen ;)
Of niet? Intercooler monteren hoeft volgens mij nogsteeds niet, uitlaatgastemp komt nog niet boven de 700 graden celcius. |
ik weet niet weet niet waar je deze wijsheden hebt gevonden, maar volgens mij ben je nu jouw motor aan het slopen.
Misschien moet je gaan twijfelen aan de nauwkeurigheid van jouw EGT meter. Roken en een vrij lage temp. Kan er bij mij niet in. My 2cents |
Even voor de duidelijkheid: Zo rookt je diesel iets teveel. :D
http://www.xs4all.nl/~idubois/bestanden/a6_25TDI.wmv |
Hij rookt vooral als er nog niet voldoende turbodruk is (lage toeren en gaspedaal diep intrappen).
Ook is een Golf 1 niet echt een zware auto, dus hoge uitlaatgastemperatuur komt niet zo snel voor behalve bij lang vol gas rijden in 5e versnelling, dan moet de motor pas hard(er) werken. Ik heb vandaag mijn pomp iets terug geschroefd, maar nu lekt(e), tijdelijk verholpen, er diesel uit de stelschroef, weet iemand de maat of bestelnummer van de o-ring? Alvast bedankt! |
hoe schroeven jullie de dieselpomp op? Heb een golf 2 gtd. Die wil ik wat sneller maken,
|
Als je naar een Bosch service punt gaat kan je gewoon een pakkingsset met het pompnummer van de huidige pomp ophalen. Kosten zijn niet hoog.
|
OK bedankt!
|
wat moet je precies openschroeven opschroeven aan de dieselpomp ?
|
Ik denk dat als niet weet wat je doet dat je het niet moet doen, straks beschadig je de motor.
Maar als je het toch wilt doen dan: - Achterop de deksel van de pomp zit een M8 draadeinde met een borgmoer. Je kan met een 6mm ringsleutel of met een platte schroevendraaier deze brandstof hoeveelheids schroef verdraaien. Net zover tot hij minimaal rookt. Let wel dit zijn kleine stukjes verdraaien, geen hele slagen. - Als hij goed loopt moet je het stationair toerental weer afstellen. Nu ligt het aan het pomp type hoe je dit moet doen. Als er een toeren verhoging bij de choke op zit moet je aan de achterzijde van de pompdeksel de rechter verticale M6 borgmoer los maken en het draadeinde zover naar boven draaien tot hij weer mooi stationair loopt. Als je er geen toerental verhoging bij de choke op hebt kan je aan de achterzijde van de pompdeksel de verticale M6 draadeinde verder uit draaien. (aanslag op de gashendel) Suc6 |
en hoe schroef je een TDi op met org 81 kW :)
|
Even langs iemand gaan die hem voor je kan chippen! Of voor de slechte / goedkope oplossing gaan een powerbox monteren.
|
Ja dat dacht ik al
Zeer goed te chippen ook als ik het goed heb |
All times are GMT +1. The time now is 11:52. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.