waar op letten bij 1976 GTI
Aangezien hier de echte kenners zitten zet ik dit vraagstuk hier maar neer.
Ik ben bezig met een golf 1 1976 GTI, nu heb ik foto's ontvangen. Ik ben deze aan het controleren op originaliteit, veel kan ik vinden echter de achterkant kom ik niet uit. Hier de achterkant van de foto: Deze foto vond ik op een duitse site, met een duidelijke swallowtail: Klik Ik wil graag een originele GTI van dat bouwjaar als resto project, misschien kunnen jullie aangeven waar ik op moet letten zodat het origineel is. Het zit vaak in de kleine details die ik (nog) niet zie. Alvast bedankt voor de hulp. |
Ligt eraan welke productiemaand hij is IVM de swallowtail.
Als het voor een nette prijs is gewoon kopen. |
De Gti van op de folder is een pré-productiemodel.
De Gti's die daadwerkelijk verkocht zijn geweest hebben nooit het achterpaneel als een swallowtail gehad. Op de foto afgaand lijkt ie me origineel. |
mooie kleur ook! :D
|
de slotjes in de deuren en het front in de gaten houden.
|
@ Iedereen thanx!
@Roy-16VT: heb je een foto hoe het origineel eruit ziet dan, en wat zijn de specifieke kenmerken waar ik op moet letten? |
Quote:
Korrekt! Met zwaluwstaart hadden alleen maar de prototypes van de GTI die o.a. op de IAA te Frankfurt am Main in september 1975 werden gepresenteerd. De productiemodellen van de GTI, geproduceerd vanaf juni 1976, hadden al `n later achterpaneel zonder de zwaluwstaart uitsparing. Maar een vraag van mij, de auto op die foto, heb je die gekocht cq ga je die misschien kopen? Dan heb je die hier tussen gevonden? En dus deze adv.: 6.1.2009 Golf 1 GTI, Baujahr 12.1976, Marsrot,120.000km, Motorschaden,Karosserie Zustand 3, Kein Tüv, Stillgelegt im Dezember 2002,steht seitdem in der Garage.Fahrzeug ist im Originalzustand. Auto wurde vorgestellt in der Motor Klassik 10/1999.Gegen Höchstgebot zu verkaufen ? Origineler kun je niet vinden, de verkoper is iemand van de "Original Golf 1-IG", en er stond idd. een reportage over die auto in de "Motor Klassik" van okt. `99, ik heb dat blad, en ik heb deze auto ook i.r.l. gezien op het allereerste "Original Golf 1 Treffen" te Wolfsburg in juli 1999. Let wel op, omdat die auto van december 1976 is, is `t al geen "echte" 76er meer, want modeljaar `77 ging al in met ingang van augustus 1976. Er zouden toch nogal wat verschillen in detail zijn met "echte" 76ers (gemaakt tot juli 1976), er stond ooit `n reportage in de VW-Scene hierover in juni 1996, ter gelegenheid van 20 jaar GTI, toendertijd dus, die reportage ging over iemand wat `n echte `76er had weten te bemachtigen en naderhand had gerestaureerd, naast deze 76er had diegene zich nog `n exemplaar uit het modeljaar 1977 gekocht voor de onderdelen, zodoende kwam dat allemaal aan `t licht. Maar btw boeie dat de auto op die foto geen "echte" 76er maar al van de `77er jaargang is, `t belangrijkste is dus dat `t `n vroege échte GTI is! GTI´s van de modeljaargang 1977 zijn inmiddels al `n rariteit, wil zwijgen over `n GTI van modeljaargang 1976 die in feite maar 1 maand geproduceerd zijn! |
Foto's van het interieur misschien?
René (Tiefleger) |
doppelwobber.de
|
Jammer dat het btw geen grijze is, verder echt de natte droom van vele forum members hier including me;)!
|
front in de gaten houden met betrekking op roest, na 76 werden ze beter beschermd tegen roest
|
Quote:
Marsrood, betere kleur kun je niet wensen :thumbup: :thumbup: :D |
kopen dat ding..
maar let ook ff onder bij de raam rubbers. dak gootje bij de tankdop ophang punten van de achterklep en kijk ook ff bij de achterlicht @emiel ik geloof dat ze pas in1978 zijn begonnen met een het coaten. |
Quote:
Emiel heeft gelijk, of eigenlijk: na modeljaar 1976, met ingang van modeljaar 1977 werden ze beter beschermd tegen roest, tot en met modeljaar 1976 werden o.a. de kokers helemaal niet getectyleerd door VW :eek: daarom zijn ook zoveel exemplaren van de Golf 1 uit de eerste 2 modeljaren 'n vroege "roestdood gestorven", maar aangezien de auto waar het hier om gaat van december 1976 is, is 't dus een van 't '77er modeljaar...gesnopen? Maar of die roestbescherming van toen nu, dik 30 jaar later nog veel van nut is...en zeker tot en met mj. 78 was de roestbescherming nog behoorlijk waardeloos... Vanaf een dag ergens in maart 1979 (precieze datum weet ik niet) werden ze nog beter beschermd tegen roestvorming, en gaf VW ook 6 jaar garantie in 't geval van roesten van binnenuit. |
oke ik was me er ook niet 100% zeker van
ieder geval bedankt voor de correctie. @type 17 bedankt.. |
@Egon, graag gedaan!
|
Quote:
zo geen foto`s maar als het goed is zit bij deze oudere modellen het sleepoog aan de bumper en de sloten zijn anders dan bij de nieuwere modellen. |
Quote:
:thumbup: Hier een bladzijde uit die reportage uit Motor Klassik van 10/99 over Golf 1 GTI, met dus de auto waar deze thread over gaat als "fotomodel" (foto met bladzijde heb ik nu expres niet verkleind) Ik heb overigens op verzoek van de Threadstarter die hele reportage uit die Motor Klassik 10/99 gescand en via PB inmiddels naar hem verzonden. |
Typ17,
kun je mij die rapportage ook naar mijn gmail sturen aub? groetjes Dennis @Harrypolow: ben je al naar de GTI gaan kijken? |
Quote:
Is OK, dan zal ik die hele reportage (6 a4'tjes) in de loop van de week ook even naar jou sturen, maar dan niet naar je gmail, maar via PB, reden: complicaties met mijn PC, zit spyware in dat kreng :mad: , krijg het er niet uit vanwege illegale XP, ga me binnenkort een andere aanschaffen, want mijn PC is toch al oud. Valt me net in, ik moet ook nog effe uit die oude A.M.&S. van september 1975 over dat korte stukje (1 a4tje als ik me niet vergis) over die GTI prototypes inscannen en naar je toesturen. Dat vroeg je me op de voorlaatste Golf 1 Stammtisch (begin december was dat), heb daar tot nu toe niet meer aan gedacht, maar dan zal ik dat dan ook maar meteen doen. Edit.: *oogje's uitwrijven doet* wat zien ik, je bent "Volksforum aandeelhouder"? Congrats, enne je moet maar durven, aandelen kopen in deze financieël moeilijke tijden :D |
Quote:
ff offtopic: Haha dankje! Was al weer helemaal vergeten dat ik daar toen al iets over gevraagd had op de stammtisch. Ik wist trouwens niet dat via de PB ook artikels konden worden verstuurd! En wat je PC betreft: koop een Apple! Volgens een collega van me is dat een ware openbaring in vergelijking met microsoft:D Jaaaa aandeelhouder zijn in deze tijden vraagt om een kritische blik he, daarom heb ik voor volksforum gekozen:) |
Iedereen bedankt voor de reaties,ik ben een stuk wijzer nu :thumbup:
Quote:
Nog niet geweest, vanmiddag eerst maar eens bellen om meer informatie in te winnen. |
Deze is verkocht, word zaterdag opgehaald... :D
Ben eens benieuwd.. |
Quote:
Heb jij m gekocht? Het is in ieder geval de GTI die in Motor/klassik heeft gestaan. In het artikel op blz 3 of 4 is de achterkant te zien. Daarop zijn de stickers precies hetzelfde als de te koop staande auto: de "D" naast de kentekenplaat en de plattegrond van een circuit. groet, Dennis |
Klopt is dezelfde als die in het blad staat, deze is verkocht aan een bekende van Berseker. Zal op den duur wel verschijnen op de Nederlandse wegen denk ik.
|
Hij is zaterdag opgehaald, ik ga vanavond denkelijk even kijken, hij schijnt echt in superstaat te verkeren, met een kleine roestplek op de a-stijl..
|
is de beste man al lid hier?
|
Uuh geen id eigenlijk, geloof het niet..
|
Quote:
dan wordt het daar wel tijd voor:D foto's foto's foto's :D |
echte gti van 76/77 herken je uiterlijk aan voor en achterfront zonder trekoog,zwarte stalen bumpers met stempel vw langs onderzijde, de bodemplaat is anders van vorm dan bv 1983, benzinedop met schroefdraad, speciale bredere oliekoeler met extern huis met thermostaat, chassisnr begint met 176... of 177....., geen verstevegingen in het midden van de onderzijde van de planche, remleiding en benzineleiding lopen binnen op de planche, andere scharnieren aan de deuren, open handschoenenkastje wonder deksel,de schakelaar van de achterruitwisser is ingewerkt in daschbord juist onder asbak, klokje en olietempmeter in konsole, bovenkant van de voorste zetels ook met similie bekleed, tot 77 enkel leverbaar in marsrood of zilvermetalic, 4 versnellingen, moternummer tot ongeveer 15000
op de rechterveerpoot bevindt zich een rechthoekige stekker, de steun van de benzinefilter is vastgelast op het chassis en niet bevestigd aan de injectie zoals bij de latere gti's dit is het zowat mvg |
Quote:
Deze was alleen bij de échte 76er GTI's, was dacht ik nog 'n overblijfsel van de Kever, 77er modeljaar GTI's (met ingang van augustus 1976) hadden al de oliekoeler wat tot en met het eind van de Golf 1 in 1983 werd gebruikt. Btw: Hier 'n échte 76er GTI Is dezelfde auto als ik het goed heb waar 13 jaar geleden 'n hele reportage over stond in de VW-Scene ter gelegenheid van (toendertijd) 20 jaar Golf GTI. Dezelfde auto werd ook eind van datzelfde jaar (1996) gebruikt als "fotomodel" bij 'n reportage over de Golf 1 GTI in 'n uitgave van de Oldtimer Markt. Edit. dit: de 3 defrost hendeltje's, was overigens ook al niet meer bij de 77er modeljaargang (vanaf 8-'76), voor 't onderste hendeltje kwam dus toen dat draaiwieltje. |
Quote:
Deze 76'er gti heeft indd die originele oliekoeler met extern huis voor de thermostaat, ook een andere waterpomp, en t schijnt ook dat de spinnekop? van de 76er kuren had, als deze warm werd, sloeg de motor af en daarom werd dit vaak vervangen door een nieuwer type. Deze golf heeft ze allebei erbij.. |
kenmerken
Een kennis heeft een marsrode 76'er gerestaureerd en aan een GTI Clublid verkocht.
(De auto heeft in het kader van 20 jaar GTI destijds in de showroom gestaan van VW dealer van Udenhout bij Zaltbommel) Hij kon mij vertellen dat zelfs de deurgrepen aan de binnenkant en de handremhendel in een vroege 76'er direkt uit de kever komen.Dit waarschijnlijk om wat voorraad te slijten. Na de zomerstop, werden die items ook anders... Quote:
|
De 76'er van een kennis van me destijds had zelfs van die vanghaken aan de motorkap omdat dat chassis waarschijnlijk voor de VS bestemd was , maar toch in Europa werd gebruikt.
Ook was er een aparte diagnosestekker geplaatst .....de stekker die inderdaad genoemd.... Quote:
|
Quote:
Je bedoelt die rode waar deze thread dus aanvankelijk over ging? Dat is eigenlijk al een '77er...van december '76, chassisnummer beginnend met 177 enz. Dacht dat die toch al de nieuwere oliekoeler hadden, tenminste daar heb ik altijd over gelezen cq zo heb ik het altijd gehoord. Van 'n andere waterpomp weet ik niet, van de brandstofverdeler/spinnekop weet ik vanuit die reportage in Motor Klassik dat de vorige eigenaar die idd heeft verwisseld voor een nieuwer type, dat gaat allemaal, zelfs met een exemplaar van 'n 1800 DX. Quote:
Dat had die auto uit de VW-Scene ook Quote:
Dat hadden ze ook nog bij het 77er modeljaar, zie foto een bladzijde terug. |
Quote:
Ik denk dat dat niet opeens in 1 maand is overgeslagen maar gewoon oude spullen opgebruiken, zoals vw altijd gedaan heeft... |
Quote:
Dat zou kunnen, eerst gewoon door de voorraad heen. |
Btw: Hier 'n échte 76er GTI
Echte 76-er misschien, wel overgespoten in wit (vind ik persoonlijk overigens mooier dan zilver) Zijn er trouwens al foto's bekend van de rode gti waar dit topic over gaat? Ik ben echt benieuwd! |
Heb jij nog een zwart-wit monitor Sjoes?:D
Ik zie toch echt op 5 pagina's een zilveren Golf 1 hoor... |
Quote:
nee wel n nieuwe monitor die af en toe wat rare kleurstellingen laat zien... hij is dus toch zilver:D zozo, echt pas zo weinig kilometers gelopen? Ongelofelijk zeg, dat ding is dus van onschatbare waarde!! |
All times are GMT +1. The time now is 06:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.