Problemen met 16v (PL)
heb ondertussen de motor in me auto zitten maar echt goed lopen wil nog niet echt lukken.
In eerste instantie dacht ik dat het aan de lucht aanzuig rubbers zou liggen. mijn oude rubbers waren gescheurd en zogen de brandstof klep niet goed open. Nadat ik deze rubbers vervangen had. Wil de motor nog niet aanslaan. De koudstart klep gaat ook gewoon open dus hij geeft een paar klappen en dan valt de motor gelijk weer stil. als ik de aanzuigbuis eraf haal en zet een schroevendraaier tussen de brandstofklep dan loopt de motor wel mooi. Ik ben er ook achter gekomen dat zodra de auto op contact staat (brandstof druk) de klep best wel wat kracht nodig heeft om omhoog gezogen te worden (lijkt mij dat dit te zwaar gaat) Weet iemand van jullie of dit inderdaad zo zwaar hoort te gaan of moet deze gewoon soepel omhoog te halen zijn? ik wordt een beetje gek nu.. wil weer rijden :shake: |
Dit probleem hebben wij ook. We hebben meteen het hele blok vervangen voor een gereviseerde maar het probleem zal er nog wel zijn. Daar rekenen we op. Ik heb me laten vertellen dat je druk accumulator kapot is. Zit onder bij je benzine pomp. Er staat waarsch zo veel druk op je luchtweger dat hij niet dmv lucht omhoog gaat.
Laat even weten of hij loopt! M.v.g Ingmar |
Bij een Pl is het dat ding[bij een KR de warmdraairegelaar] dat naast de luchtweger zit,die de druk warm en koud regelt
Zit ook een grijs kastje onder waar wat stekkers op zitten[electronica] De stuwklep hoort soepel te gaan wel iets weerstand maar zeker niet zwaar |
ja,
maar regelen die wel de druk? geven die niet posities door aan het stuurapparaat? hebben we het over deze: of over deze: maar die klep heeft teveel weerstand volgens mij, maar hoe kan ik m weer soepel krijgen, als de auto niet op contact staat gaat ie veel soepeler.. echt raar.. |
Als je de auto op contact zet gaat de brandstofpomp draaien [en dus druk opbouwen
PL =5.2-5.6 bar] De warmdraairegelaar die brengt het terug tot ongeveer 3.5 bij warme motor Dat deel wat zwaar gaat is de plunjer in de brandstofverdeler Die moet bij koude motor lichter gaan als bij een warme Bij koude motor staat er minder druk op de plunjer 1.0-1.4bar Controleer eens de plunjer in de brandstofverdeler of deze wel licht genoeg gaat |
heb nog een goede branstofverdeler liggen (spinnekop) van een pl
mocht je hem nodig hebben voor 50 euro is ie van jou. gr menne |
ja, zover was ik ook al. die plunjer gaat veel zwaarder. daar staat veel meer druk op.
|
regelt dat grijze kastje naast de brandstofverdeler de druk op de plunjer?
als de auto koud is staat er geen spanning op de stekkers van dat kastje.. maar hoort dat wel? |
Dat ronde ding daar voor ,met die leidingen er aan
Is bij de KR de warmdraairegelaar |
Nou weet ik niet zo heel van van de Ke-Jetronic af.....maar de warmdraairegelaar die bij dit soort injectie systemen zit regelt een klein drukverschil boven en onder de regelplunjer in de spinnekop....hij laat bij koude motor de druk aan een kant van de plunjer iets zakken, waardoor de regelplunjer de brandstof sleuven iets verder opent en er iets meer brandstof word toegevoerd aan de motor...bij warme motor stuurt ie dicht en verdwijnt het druk verschil ....
De brandtsof druk word geregeld middels een veerbelaste klep voor op de spinnekop, en is af te stellen De lucht weger hoort vrij soepel te gaan, want door de hefboom werking word de kracht die uiteindelijk de regelplujer bediend versterkt.... Als je de luchtweger zwaar gaat, gaat de regelplunjer veel te zwaar, of hij gaat te zwaar op het scharnierpunt ...te zwaar om door de lucht stroom bediend te worden |
Dan zal ik die vanmiddag even gaan vervangen.
Heb een nieuwe spinnekop van een vriend gekregen. Deze ga ik monteren en dan laat ik het wel weten! |
na het vervangen van de spinnenkop blijft het probleem hetzelfde.
ik hoorde van een vriend van me dat ik de drukaccumulator ook`even na moest kijken. Heb bij het ombouwen wel de brandstof pomp in de tank over gezet maar niet de onder de auto zit. Waar dient deze voor? en is dit soms die drukaccumulator? wordt er een beetje gek van nu! |
Quote:
De brandstof pomp onder de auto is de belangrijkste pomp van het hele spul.....daar zit ook je filter en....jawel de drukaccumulator....zijn dus 3 onderdelen die tesamen de BELANGRIJKSTE pomp van het brandstofsysteem vormen...die in de tank is alleen een opvoerpomp die de benzine naar de andere toepompt.. Heb je naast het vervangen van de spinnekop ook naar de andere zaken gekeken??? |
kon de donor auto voor een prikkie kopen omdat de motor het niet meer deed.
Heb de motor over gehangen en toen ben ik gewoon gaan zoeken. Eerst vonkte hij ook niet. Dat heb ik verholpen. toen ben ik gewoon gaan zoeken. Ik dacht allereerst die aanzuig rubbers maar te vervangen. toen thermotijd schakelaar vervangen. toen dacht ik dat de druk op die plunjer veels te hoog was. Dus spinnenkop vervangen om te kijken of het verschil gaf. hij gaat wel een stuk lichter maar loopt nog steeds niet. ik heb niet echt veel verstand van ke-jetronic.. wat kan ik nog meer na kijken? |
Quote:
Wat voor type motor zat er eerst in je auto dan ?? Een zelfde type ?? Ik zou de brandstof pomp maar eens gaan verdenken als ik het zo lees. Die pomp is bij een systeem als de Ke-Jetrnic essentieel vanwege de druk en de hoeveelheid die hij moet leveren.. |
1.3 mh <swap> 1.8 pl
heb dus niet die pomp onder de auto vervangen. Maar wat ik me dus afvraag, er zijn toch ook systemen geweest dat je de druk op de plunjer kon afstellen met een drukregel schroefje op de verdeler. maar dat weet ik niet zeker. Ik ga eerst even de pomp vervangen zoals je zegt. bedank voor de informatie! |
1.3, dan zal er onder de auto niet eens een pomp zitten... :)
Die heeft een mechanische benzinepomp op de cylinderkop. |
Quote:
Ja elke K- Jetronic achtige verdeler kan afgesteld worden middels een stelschroef op de verdeler, maar dat komt zelden voor dat die versteld moet worden. |
Quote:
Daar begint het steeds meer op te lijken...de pomp van een Ke-Jtronic achtige levert veel meer druk een heeft vele malen meer opbrengst dan dit soort pompjes. |
Quote:
motorcode NZ was het trouwens. Die heeft wel pompje onder de auto, deze heb ik niet vervangen. Dacht dat de systeemdrukken wel gelijk zouden zijn. maar als ik daar nu aan terug denk is dat wel erg dom edit: heb m er net even onderuit geschoeft. dit is m toch? |
Quote:
Als dit de pomp van de donorauto is. is het de goede ja :thumbup: ...De NZ heeft inderdaad ook een pomp onder de auto, maar de NZ heeft een Digijet inspuitsysteem met een singlepoint injectie, terwijl de Ke Jetronic van de PL een CIS systeem heeft met zowiezo vier injectors, dat in combinatie met het continu inspuitsyteem van de Ke heeft die laatste een veel hoger debiet en denk ik ook een veel hogere systeem druk Ik denk dat je met monteren van de pomp al een stuk op weg bent, nu alleen even afwachten of de pompschakeling hetzelfde is als bij de NZ...dan heb je kans dat je electrisch gezien misschien nog een en ander moet aanpassen. Bij de Ke word het systeem na het aanzetten van het contact even op druk gebracht en stopt de pomp weer tot de motor daadwerkelijk draait. Ik weet dus niet zo of dat bij de NZ ook zo geschakeld zit |
ik had op die 1.3 wel multipoint injectie. maar ja.
die pomp op de foto is nog van de 1.3 en hopelijk krijg ik vanavond de andere pomp. Ik ben benieuwd! hoop dat ie loopt! |
NZ heeft inderdaad multipoint-injectie.
Informatie genoeg te vinden trouwens: http://www.google.nl/search?q=ke+jetronic Neem aan dat je de rest van de auto ook aanpast op het hogere vermogen? |
Quote:
Ach een mens kan zich in de haast wel eens vergissen...dus ik ook :D :D Wat leuk al die info over die Ke-Jetronic, ik zou eigenlijk de originele Bosch documentatie die daarvan hen ook eens online moeten zetten :thumbup: Ik heb alleen niet zoveel zin om alles in te scannen. Maar laten we hopen dat die motor gaat lopen toch |
heeft iemand zo`n pomp van een PL?
ik heb hem niet en ik kan m ook nergens krijgen? weet misschien iemand waar er een golf gti PL op de sloop staat? |
ja ik heb er een liggen .
50 euro is ie van jou. |
heb ondertussen een pomp gevonden. Nadat ik deze gister gemonteerd heb is het probleem nogsteeds aanwezig.
krijg ook gewoon spanning op die stekker, dus daar ligt het niet aan... wat kan de volgende stap zijn? |
Ding wat ik bedoelde [kon niet op de naam komen] is de drukcorector
Dat grijze ding aan de zijkant van de luchtweger Moet een weerstand hebben van 17.5 ohm/21.5 ohm Systeemdruk is 5.2 bar 5.6 bar |
ja, dat grijze blokje. Daar zit een stekker op waar 2 draden uit komen.
In het electrische schema heb ik gezien dat die naar de ecu gaan. En daarom heb ik er als het goed is geen spanning op toch? of moet de ECU hem aansturen? |
Als het contact aanstaat moet er stroom op staan
|
dat staat er dus niet..
ik ga het schema erbij zoeken en ff storing zoeken deze toch? |
op de stekker van die heb ik nu een stuurspanning van 5,02 V
klopt dat? weerstand is trouwens 19,5 ohm |
Weerstand is goed
Voltage weet ik niet[heb een KR:D] Miss dat iemand het kan meten bij een goed draaiende motor |
Om even een opsomming te maken,
Opvoerpomp (pompt brandstof uit tank naar drukpomp) Drukpomp (onder de auto, doseert de brandstof en geeft druk naar de spinnenkop Drukcorrector (het grijze kastje aan de spinnenkop) werking van die is dus onbekend bij mij. Maar de drukpomp onder de auto moet toch de druk verlagen naar de spinnenkop? Volgens mij staat er bij mij gewoon nog 5 bar op ofzo? Terwijl de pomp al vervangen is. Aan de bekabeling zal het ook niet liggen want heb de kabelboom uit de GTI erin liggen. Kan de pomp die eronder gezet is misschien nog de oorzaak zijn? Die corrigeert de druk volgens mij niet. Lijkt wel alsof de druk vanaf de opvoerpomp op de plunjer van de spinnenkop komt te staan. en dan heb ik nog een vraag, wat is nou de exacte werking van dat grijze blokje? |
De drukcorector regeld de druk op de naald in het midden van de brandstofverdeler
Koude motor is minder druk[naald kan hoger komen en dus meer brandstof door laten Warme motor meer druk dus naald komt lager Koude motor heeft meer brandstof nodig |
Een naald in de brandstofverdeler ???? de brandstof word verdeeld via een 4 tal sleuven die open of dicht worden gestuurd door een plunjer gekoppeld aan de lucht weger
Die grijze regelaar dient om het drukverschil over de regelsleuven te compenseren bij belasting veranderingen, hetgeen bij oudere systemen (zoals de K-Jetronic) gebeurt middels een ingebouwd, membraan gesturd systeem |
ja, die regelt het systeemdruk volgens mij ook niet.
Maar die wordt ook niet constant aangestuurd door de ECU. Wie wil dat even nakijken voor mij? En Redbull had een Pomp te koop maar die is ondertussen al verkocht. Wie o wie heeft er nog zo'n pomp voor onder de auto? |
pomp voor onder de auto kan van een KR,PL,EV,RD en GX zijn
De pomp moet een opbrengst hebben [spanning 12V]675 cm3 in 30sec |
Quote:
Die regelaar word inderdaad aangestuurd vanuit de ECU, en dat gebeurt dan afhankelijk van een aantal gemeten waarden van de motor en omstandigheden |
dan houden we volgens mij maar een ding over? pomp onder de wagen,
|
All times are GMT +1. The time now is 04:33. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.