Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Luchtgekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Bug 1302 `72 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=41369)

-Frank- 06-04-2008 11:46

Bug 1302 `71
 
Hallo allemaal,

Na mijn verbouwing thuis afgerond te hebben, kan ik eindelijk weer verder met de kever. Om even terug in het verhaal te komen: In juli 2007 zag ik op internet een mooie 1302 met wat werk. Ik dacht hem snel apk klaar te maken maar dat pakte toch anders uit. Na een hoop prutswerk moest ik hem toch op bergen om er later een echte renovatie van te maken. Ik zat toen midden in een aanbouw en die ging voor. Maar een aantal maanden verder ben ik weer begonnen met sleutelen.....

Patrick86 06-04-2008 12:02

Ik ben benieuwd naar de foto'sm en denk velen met mij ;)

-Frank- 06-04-2008 12:08

Zo was ie toen ik hem kocht.




Afgelopen week bezig geweest met het kaal maken van de wagen. Vooral de kabelboom is een zooitje.
Met de hulp van mijn vader en mijn maatje Nas hebben we zaterdag de body gelift en naar een berging gebracht.





























Nu verder met het demonteren van het chassis zodat die naar de straler kan. Vervolgens kan ik me gaan verdiepen in het verlagen van de achter as.... :(

Patrick86 06-04-2008 12:18

Een 1302.. waarom heb je voor dit model gekozen?
Volgens mij onderdelen van een 1302 alleen uit te wisselen met een 1302 en 1303.

Die veren vooraan heb ik niet en heb ik ook nog niet vaak gezien. Gaan je achterwielen schuin naar binnen staan met het verlagen van de achteras? Het rijcomfort komt dit niet ten goede.. alsmede de slijtage van de banden ;)

Nas 06-04-2008 12:19

En het was een leuk dagje gisteren!!

Veel schik gehad en weer veel geleerd over die oude gebakjes :)

-Frank- 06-04-2008 12:37

Quote:
Originally Posted by Patrick86
Een 1302.. waarom heb je voor dit model gekozen?
Volgens mij onderdelen van een 1302 alleen uit te wisselen met een 1302 en 1303.

Die veren vooraan heb ik niet en heb ik ook nog niet vaak gezien. Gaan je achterwielen schuin naar binnen staan met het verlagen van de achteras? Het rijcomfort komt dit niet ten goede.. alsmede de slijtage van de banden ;)



Had eigenlijk niet echt voor een model gekozen. Wilde geen 1303 omdat er teveel van zijn en ook te modern vind. Bijv. kunststof dashboard. Ik ging kijken en was verliefd...

Het verlagen van de vooras is makkelijk. Gewoon verlagings set veren van 40mm in mijn geval. Achter is een ander verhaal, en de wielen gaan idd scheef staan. Het wordt een mooi weer auto dus een beetje slijtage neem ik op de koop toe. :)

levis 06-04-2008 17:11

mooie auto's die 1302 en 1303. ik zou meteen voor een schroefset gaan inplaats van veren!

Zeend 06-04-2008 19:56

Een 02/03 gaat NIET scheef staan als je hem van achter verlaagt, ivm de IRS-achterwielophanging (homokineten, schräglenker).
Leuk dat je een 02 opknapt, zijn toch wel aparte kevers!

Jens

-Frank- 06-04-2008 20:15

Quote:
Originally Posted by Zeend
Een 02/03 gaat NIET scheef staan als je hem van achter verlaagt, ivm de IRS-achterwielophanging (homokineten, schräglenker).
Leuk dat je een 02 opknapt, zijn toch wel aparte kevers!

Jens



Hey dat is nuttige info. :thumbup: Dus ik moet alleen de draagarm anders in de torsi-vertanding te zetten?

Nas 08-04-2008 15:06

En ik heb vernomen, dat het blok er ook al uit is.
De vaart zit er lekker in :)

-Frank- 13-04-2008 10:58

Weer een week verder dus tijd voor een update.

Het blok en de bak zijn er uit, de stuur inrichting en de draagarmen voor. Gister ben ik een beetje vast gelopen met de aandrijf assen. Ik krijg ze niet los van de as aan de draagarmen achter. :confused: En ik ben er ook nog niet helemaal uit hoe de achtervering werkt en hoe ik deze moet verlagen.


Hier een aantal foto`s :)

















Ik heb geprobeerd met een draadeind de assen naar elkaar toe te draaien in de hoop dat ze los zouden komen.




Fahrvergnugen 13-04-2008 12:36

Quote:
Originally Posted by -Frank-
Weer een week verder dus tijd voor een update.


Ik heb geprobeerd met een draadeind de assen naar elkaar toe te draaien in de hoop dat ze los zouden komen.





Aan deandere kant zitten deze assen op de zelfde manier vast als aan de versn.bak kant. met een draadeind naar elkaar toe trekken is geen goed iedee, zo bestaat de kans dat je de lagerkooi (homokneet koppeling) kappot trekt.

-Frank- 13-04-2008 12:40

Weer wat geleerd :)

Racelook 13-04-2008 22:19

Voorzichtig rondom met een doorslag en hamer tegen de rand van de aandrijfas tikken. Op deze manier moet hij normaalgesproken na heeel wat tikken los komen.

Wiebrand

-Frank- 14-04-2008 20:30

Hij is idd na heeel wat tikken los gekomen. :) We hebben alle wiellagers eruit gehaald en ook de draagarmen los kunnen krijgen. Gelukkig zat het niet al te vast geroest.





-Frank- 19-04-2008 18:54

Vandaag hebben we de chassis klaar gemaakt voor de straler. Als hij daar van terug is kunnen we eindelijk beginnen met uitstukken en opbouwen :)


Nog een paar plaatjes van de bodem.









Nas 26-04-2008 16:20

Hey Frank,

Vorderingen zien er goed uit..
Al meer nieuws voor ons?

-Frank- 30-04-2008 20:13

Vandaag hebben we de bodem gestraald. Nu kunnen we goed ziet wat we moeten uitstukken. De chassis kop is behoorlijk slecht en ook de rechter bodemplaat is behoorlijk dun. Foto`s volgen.

-Frank- 03-05-2008 08:32

Hier de foto`s van na het stralen. Het achterste stuk van de rechter bodemplaat is slecht. De chassis steun voor (napoleon) en de complete chassis kop is slecht. Bij elkaar goed voor een kleine €500 euri aan plaat.

Nu heb ik een half jaar geleden contact met iemand gehad die een opgelapte 1303 bodem heeft liggen voor een zacht prijsje. Ik wist toen nog niet dat een 1302 body daar ook op past. Dus ik ga even opnieuw informeren.









Nas 06-05-2008 16:41

en en en en????

Info info info..
Misschien zijn er meer mensen die een bodem weten te staan...
;)

-Frank- 08-05-2008 19:34

Vandaag een opgelapte chassis opgehaald. Een project van iemand dat nooit is afgekomen. De bodem is gestraald, gespoten, nieuwe remleidingen, remcylinders en hoofdremcylinder en nieuwe schokdempers achter. En dat voor minder dan nieuw plaatwerk voor mijn eigen chassis.

Dus nu met de voorkant aan de slag. Remmen in orde maken en de stuurinrichting. De bak monteren en het blok al die terug is van de revisie.

Frank









Nas 08-05-2008 21:57

En schoonmaken of niet!

ziet er goed uit Frank,
kom van de week wel even kijken!

Jazzblue 09-05-2008 07:51

Ziet er netjes uit, beetje schoonmaken en chassis ziet er goed uit!

Nas 08-07-2008 22:18

Okay!

Deze kan ook weer verder, na een paar weken heeft hij weer wat gestraalde
onderdelen terug.. (sorry voor het lange wachten :p )

Dus weer druk ermee aan de slag frank!

-Frank- 26-07-2008 16:09

Hallo,

Ben idd weer aan de slag gegaan met de kever. De afgelopen weken waren erg druk zodat de kever even op de lange baan kwam te staan. :(

Maar ben nu de afgelopen dagen ijverig aan het sleutelen geslagen, en heb de chassis afgemaakt. En vandaag naar een tijdelijke stalling gebracht, zodat ik plaats heb om aan de body te werken.

Binnenkort meer. :)









-Frank- 29-07-2008 16:28

Vandaag begonnen met het kaal maken van de body. Ben begonnen met het stralen van alle plaatsen waar gelast moet worden. Ik had hier voor zo`n straalpistool met zuigslang gekocht. Om de 3 minuten zat de aanzuigslang dicht dus dit is geen succes. :(
Koste ook maar 7 euro moet ik er bij zeggen. Heb nu een pistool gekocht met emmer om het grid in te doen. Hopelijk werkt dat beter, dat ga ik morgen ondervinden. :)

-Frank- 30-07-2008 16:25

Het nieuwe straal pistool werkt beter. Maar het is nog niet zoals het moet zijn. Waarschijnlijk hebben we teweinig luchtdruk. We zitten nu op 10bar maar ik denk dat 15 bar beter was geweest. Er is nog een hoop schoon te maken voordat we kunnen gaan lassen, maar het schiet al op. :)

Frank


Mijn tijdelijke straalcabine,





Onderkant kattenbak





Gat kokerbalk



-Frank- 31-07-2008 18:47

De achterkant en de voorkant zijn nu schoon. Morgen nog een dagje aan de kokerbalken en de binnenkant. Als het goed is, is het opschonen dan klaar. :)

Frank


Hij kijkt al wat minder roestig.... ;)





Onderkant voorzijde, reservewielbak.





Hoek met draagpunt terhoogte van de napoleon



-Frank- 01-08-2008 17:15

Vandaag het opschonen afgerond. Morgen ga ik kijken welk plaat materiaal ik moet bestellen voor het herstelwerk. :)

Frank

Nas 01-08-2008 22:13

Er is maar weinig animo van het forum om je te steunen in het project :p

Maar hartstikke mooi dat het opschiet, kan niet wachten om hem op je bruiloft wel even voor je te parkeren :P

-Frank- 17-08-2008 12:39

Samen met mijn vader weer een kever dagje gehad. De wielbak is dicht gelast, daar zaten een hoop gaten in. In de linker wielkast wat kleine stukjes plaat ingelast zodat dadelijk het voorpaneel weer goed past. In de achterwielkasten zijn we begonnen met uitstukken.

Frank










maniacmark 17-08-2008 13:03

Dit ziet er echt goed uit. Doe het zelf proffesioneel.
Ga zo door en keep us posted.
Good luck!!!

Frd 17-08-2008 14:36

[QUOTE=-Frank-]
Onderkant voorzijde, reservewielbak.





Nice pic! Weet ik wat ik tezien krijg bij mijn 71er 02!

Succes met project!

Fred

-Frank- 18-08-2008 15:53

Quote:
Originally Posted by maniacmark
Dit ziet er echt goed uit. Doe het zelf proffesioneel.
Ga zo door en keep us posted.
Good luck!!!


We zijn pas net begonnen met herstellen. Een hoop werk maar erg leuk om te doen. :)

-Frank- 18-08-2008 15:57

Quote:
Originally Posted by Frd
[QUOTE=-Frank-]
Onderkant voorzijde, reservewielbak.


Nice pic! Weet ik wat ik tezien krijg bij mijn 71er 02!

Succes met project!

Fred


Dank je! Het is wel lastig om er bij te komen rond de wielbak. Maar als het voorscherm/kop er af is gaat dit een stuk beter.

Nas 20-08-2008 21:29

Hey!

Goed bezig.. ik let even niet op en hij is weer druk bezig :P

Kom binnenkort wel weer in Real-life bekijken :)

Groeten!

Zusje 23-08-2008 12:58

Hey Q,
Was vandeweek even kijken.Wat een puist werk nog, gelukkig, het gat in het dak hoeft niet dicht, en verder kan je overal lekker bij!
Greetz, Q

-Frank- 13-09-2008 16:59

Heb weer een dagje kever achter de rug. Ik ben bezig geweest met uitstukken en stukjes nieuw plaatmateriaal op maat knippen en pasmaken.
Vandaag ben ik ook begonnen met het dichten van de lastige plekjes met tin en een brandertje. Heb nog nooit op deze manier gaten dicht gemaakt, maar het resultaat valt me niet tegen.








snader 13-09-2008 18:25

ziet er goed uit! volgens mij gaat het helemaal goedkomen met deze kever.
hoelang heb je eigenlijk over het stralen gedaan?

-Frank- 13-09-2008 18:45

Quote:
Originally Posted by snader
ziet er goed uit! volgens mij gaat het helemaal goedkomen met deze kever.
hoelang heb je eigenlijk over het stralen gedaan?


Over het stralen/opschonen heb ik 3 dagen gedaan. Onze compressor had eigenlijk net te weinig lucht om lekker door te kunnen werken. We dachten dat het aan de druk lag, maar het ligt aan de hoeveelheid lucht die hij geeft.


All times are GMT +1. The time now is 16:48.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.