Santana CX Turbodiesel
maandag ga ik beginnen met de ombouw van mijn santana naar turbodiesel, alle spulletjes zijn geregeld. ruimte waar 2 wagens in kunnen, etc.
nu toch nog een paar vraagjes voor ik begin. Ik las dat ie prima op de benzinedraadboom loopt, alleen even een los voorgloeisysteempje aanleggen. leuk natuurlijk, maar ik heb t liever orgi. als ik de motorbekabeling wissel, de zekeringkast, en de klokjes. werkt alles dan? niet dat je ook je hele dashboardbedrading moet wisselen?? Eerder bij golfjes hebben we ivm teveel werk altijd de benzinetank gehouden. ook turbodiesel gewoon met een tank van een 1,3. nu heb ik ook de goede dieseltank, maar is het kutwerk om dit te wisselen? nooit gedaan eigenlijk... nou dat waren mijn overpeinzingen wel weer :D andere tips zijn natuurlijk nog welkom! ook peins ik nog over wat makkelijker is, motor+bak overtakelen, of de bak laten hangen (zelfde bakjes) |
Over 't algemeen is zijn de verschillende 'bedradingen' gewoon modules die per stuk ingeplugd worden in de zekeringkast. Je zou dus kunnen volstaan met het vervangen van de motorkabelboom, de zekeringkast van de diesel erin zetten (met voorgloeirelais) en dan alles daar weer in pluggen.
Het zal ongetwijfeld werken met de huidige dashboard bedrading, maar ik heb geen idee of de draad van het voorgloei lampje standaard in de bedrading zit, anders -zou- het kunnen dat je die mist...maar ik zou zeggen dat is de gok waard. |
kabel van de teller moet je denk ik ook wel overzetten, de rest lijkt me hetzelfde.
Ik heb nog gewoon de tank van de benz eronder zitten, heb alleen het klepje bovenin de vulhals eruit gehaalt. Om d bak van de motor te halen is wel een klusje waar je ff mee bezig bent maar ik denk wel dat je net zo lang bezig bent om alles tegelijk eruit te halen. |
Ik zou gewoon de benzine tank laten hangen en de slangen vernieuwen (anders gaan ze zeker lekken) Met een beetje pech moet je bij de Passat ook de achteras verwijderen als je de tank wilt demonteren.
En dan moet de auto uitgelijnt worden (verstelmogelijkheden in de achteras ophanging) |
De as hoeft er niet onderuit zover ik het bij de sloper heb bekeken :)
En als ik jou was zou ik alles eruit trekken; motor + bak. Volgens mij kun je er namelijk niet super goed bij, en de bak zit met nogal wat bouten vast (dacht 5 + startmotor 3 als ik me niet vergis..) |
paar vraagjes over de benzine...
in de buurt van mn ruitenwissermotor zit een ding met een grote stekker, niet bij de diesel. wat is dit? rechterkant naast het vacuumtankje zit een relais... waarvoor dient die dan? kan het dat de passat remlichtschakelaar bij t pedaal heeft, en santana op de cilinder? waarom heeft de passat een stekker bovenop het remvloeistofreservoir? de santana had ook een stekker op t koelwaterreservoir, afgeknipt weliswaar, toch functioneerde alles prima? why? last question, welke temp mag een TD hebben? de wijzer komt net niet op driekwart, dus ik kan altijd nog net dat puntje zien staan. komt natuurlijk nieuwe sensortjes en thermostaat in nu, als je toch bezig bent :) maar hij mag wel lekker warm worden? |
Quote:
Zover ik me kan bedenken de computer. Vervalt nu dus ivm diesel. :) |
and again!
*waarom leidingen vervangen? de yg57fs rijdt alweer 3 jaar rond met turbodiesel blok, en met de oude leidingen, no problemo! waarom zou t misgaan? *bij mn turbodiesel was een blauw-wit draadje van een sensor op t blok (olietemp) heeeel gaar, gaf ie daarom wat aan de warme kant aan?? *bij de santana zit blauw&bruin stekkertje (koelwater toch) aan de verlichtingkabelboom, bij de TD aan de motorkabelboom... gewoon inklikken allemaal, en gaan met de banaan? of wordt het dus ook die andere spaghettiverzameling verwisselen (geen zin in!) de zekeringkast van de TD gaat mee, maar dus liever niet de dash kabeltjes enzo... dat was het weer :) |
Quote:
= Ik heb de benz leiding ook gewoon laten zitten, diesel filter heb ik boven het stuurhuis gemaakt, ik zag pas later dat dit ook de orginele plek is. Quote:
= hoe weet je wat de olie temp is ? ik heb geen metertje ervoor zitten in me gtd Quote:
= gewoon alles overzetten, voor de tijd alles labelen of op de foto zetten. Quote:
= onstekings comp ? Quote:
= kan je de draden ook volgen ? of heb je een foto ? ik had er namelijk geen relais zitten Quote:
= bij mijn passat zit die op de cillinder, maar dan kan je de draden zo omleggen. Quote:
= als er te weinig inzit gaat je handrem lampje branden Quote:
= dit is voor het controle lampje koelvloeistofpeil Quote:
= bij me caddy komt die net onder het midden, flink doortrappen op de snelweg (147 op de gps :P ) komt die er net overheen astu :D |
thanks!
de benzinemotor ligt nu op de grond, vanmiddag de TD ontdoen van holle pijp, en draaiende buisjes :D vanavond komen mn maatjes, gaat t blok over. kan gelijk de bloktakel weer mee, want morgen krijgt een maatje zijn saab900 een turbo blok, we zijn goed bezig :) |
kleine update, blok ligt er nog niet in, takel moest ff wat eerder weg, helaas!
wel ligt alle bedrading al op zn plek, CV weer netjes aangesloten (wat een boel draadjes), handremlampje overgezet, en al die hippe dingen! nog vraagje, het radioeinde van je draadboom, daar had ik in de santana alleen rood en bruin gebruikt. waarvoor dienen grijs en geel/wit? er waren volgens mij nog een paar draadjes zonder duidelijke bestemming, ik zal morgen een fototje maken, misschien dat iemand hier t duidelijk weet :) |
lijkt me boxen en antenne ofzo,
Heb je geen schema van de santana ? En heb je nu alle kabels over gezet van de santana ? |
Quote:
boxen en antenne zitten al op de goede plek, die kunnen het niet zijn dus.. misschien iets voor de automatische schuifantenne (doe ik nu met een knopje) ik heb wel schemas van alle types passat/santana... maaaaaar die zijn onbegrijpelijk :D ik heb inderdaad alle kabels, dus motor/verlichting/dashboard overgezet! heeft wat uurtjes gekost vandaag. en de frustratie dat achteraf de grote stekkers in je zekeringkast deelbaar zijn, maar dat je daar pas achter komt als je de kabels er al achterstevoren doorheen hebt gewurmd :screwy: morgenmiddag mn dash maar helemaal in elkaar zetten, en al die schermpjes weer op hun plek enzo, ook lekker puzzelen! |
lastig klussen onder een verlaagde wagen trouwens :D blokje kwam bijna probleemloos inclusief bak uit t gat, ff draaien en t gaat zo! is ie niet lief |
rijdt dat hok al weer een keer :D :D
|
hok? hok?? :D
nee hij rijdt niet, weinig tijd vorige week, want moest ook de takel nog uit haarlem hierheen halen, en nog meer smoesjes. maar de TD ligt nu in de Santana! moet wel nog even alles aansluiten, maar het blokje liet zich probleemloos erin vallen, top! alleen ff kloten met de aandrijfas, want ik heb de voorpijp laten zitten, net zo makkelijk, je komt er echt slecht bij door die turbo.. lekker buiten ook natuurlijk met dit weer :) heeft iemand enig idee waar een geelwitte draad in de buurt van je zekeringkast is? twee draden, samen in 1 stekker. die draad heb ik nog niet kunnen plaatsen.. |
Het schiet al lekker op.
Niet alle draden hoeven aangesloten te worden, er zitten ook kabels van benzine uitvoeringen die wij op de diesels niet nodig zijn. Ik zou hem gewoon afbouwen en op het laatst kijken wat de kabel doet. Of wat niet functioneerd. |
nou, ik heb alle dieseldraadjes erin gelegd, dus ik hoop dat ik nog een bestemming kan vinden voor deze draadjes :D
vandaag de brandstoftank leeggeblazen, en wat diesel erin gegooid, morgen maar eens de leidingen goed doorspoelen met diesel. ook de motordraadjes aangesloten enzo, gaskabel, en dat soort grappen. mijn centrale vergrendeling heeft nog een relais bij het luchtfilter, met wat draadjes. alles komt uit, behalve 1 dikke rode. die zat bij de benzinedraadboom richting zekeringkast, en dus niet direct op de accu. zou ik die gewoon met een oogje aan de accu rammen? en bruin, is dat gewoon altijd aarde? dus elke bruine draad die je los vindt, lekker aan de aarde knopen? just asking :) oja, de turbodiesel had onder de motor en de bak 2 grote platen zitten. waar zouden die nou exact voor dienen? en plaats ik die dus liever terug? of niet? ze zijn niet zooo stevig dat het bescherming zou zijn, ook het onderkantje van de onderste carter steekt er gewoon doorheen. isolatie voor geluid??? |
it's alive!
vandaag echt gereden, snelweg etc, hij is af! nieuwe thermostaat en sensor in de radiateur heeft m goed gedaan! sensor komt wel uit een DT blok, 1,6 benzine, maar is ook 2 standen (hoewel maar 1 werd gebruikt...). zou ie goed zijn? of zijn de temperaturen voor 1,6b en 1,6td heel anders?? alleen mijn toeter doet het niet meer, das jammerdebammer... die gaan we nog wel eens omleggen, geen zin om alle spaghetti na te lopen... |
Gefeliciteerd!
|
claxon is waarschijnlijk een massa probleempje, dat had ik ook met de ombouw naar een ander dashboard. Klein kabeltje gelegd naar een massapunt en ik kon weer toeteren!
Leuk gedaan. Nu nog omkeuren? |
uh, vertel even precies... kabeltje van waar naar massa?
ja binnenkort gaat ie voor omkeur, wel zo netjes, en in jan09 is ie toch uit de belasting :) |
Bij mij werd de massa vanaf de claxondop (op het stuur) door de stuurstang naar een massapunt geleid (aan een dashboardsteun dacht ik).
Dat was bij mij genoeg. Anders moet je eens met een multimeter op de aansluiting van je claxondop meten. Komt er wel stroom (+ meten en de - tegen een willekeurige massa houden), Zo ja, dan is het een gebrek aan massa. Komt er geen stroom, dan moet je weer in de spaghetti duiken :( |
jemig, ik blijk echt een genie te zijn. de wonderbaarlijke werking van een zekering op plekje 16... nu doet ie t dus gewoon :)
|
nog iets, eigenlijk viel met net pas op dat de bovenste schaal bovenop mijn voorvering wat los zit. eigenlijk iets uitsteekt. kan dit kwaad? moet ik hier een extra rubber tussen proppen anders?
|
nog maar eens een vraagje:
gister toen ik mijn auto parkeerde, de lichten al uit stonden etc, bleef mijn accu-lampje heeeeel zwak branden. loste niet op door een beetje gas te geven oid. wat kan dit zijn? |
Waarschijnlijk de koolborstels die vervangen moeten worden. De dyno levert waarschijnlijk niet voldoende.
|
Quote:
en als je je lichten weer aan doet gaat het acculampje uit ? heb ik ook wel es een keer gehad :D |
Quote:
klopt, maar ik had t gisteravond weer. dus het is geen eenmalig grapje :) wat was het bij jou? toch de koolborstels? |
Quote:
Is normaal bij een verlaagde auto. Mijn passat heeft dat ook :) Goed gelukt die ombouw :D |
Sorry Gijs, maar volgens mij zijn de veerpootlagers versleten waardoor er speling op komt. Kan inderdaad zijn dat de bovenste ring los zit maar meestal is dat slijtage. Zeker niet afhankelijk van verlaging. (of het moet anders bij een 32b zitten dan bij mijn Audi 100.)
Ik zou mijn koolborstels in iedergeval even controleren op slijtage. |
Quote:
ik rij er nog mee :) |
ik rijd er ook nog probleemloos mee :)
maar toch nog even weer een update, ik heb wat lang gewacht... (belastingtechnisch ;) ) Maar hij staat nu keurig op diesel kenteken, gewoon VW Santana, diesel, 51kW! en net een frisse APK erop, ik kan er weer helemaal tegenaan! |
Quote:
Ik heb dit verhaal van dat lampje op, kom je thuis(in het donker) auto op parkeerplaats. lampen uit(motor draait nog) en in 1 keer wakkert het lampje van de accu licht op, zet je dan weer een stroomverbruiker aan dan gaat het lampje weer uit. ik rijd er ook al ongeveer 30000 probleemloos mee. dus.. geen zorgen maken :thumbup: keep on driving :cool: |
Nog maar weer terugkomen op het acculampje...
*Hij start niet bij temperaturen stukkie onder nul, accu geeft weinig teken van leven *Accu binnenleggen zo'n nacht en hij doet het keurig *Accu binnen aan de lader en hij heeft veeeel meer pit met starten dus: is mn dynamo aan onderhoud toe? waarschijnlijk wel maar is mn accu ook slecht? bijgeladen is ie top, maar koud is ie rampzalig... en over verbruik, koud korte stukjes naar werk enzo deed ie 1op 15, niet hard gereden. maar weekendje ardennen even 650km gereden met het ding (en volgeladen, heuvels etc) deed ie ook 1op15. maar heb de teller nauwelijks onder de 140 gehad, ook hele stukken 160 gereden :) daar ben ik dan wel weer tevreden mee ;) zijn er nog onderhoudsdingen die je auto zuiniger maken? verstuivers/pomp/? laten nakijken? en wie kan voor mij distributie vervangen voor knappe prijs, is nu 60.000km oud (als ik de vorige eigenaar moet geloven dus..) thanks |
Toch maar eens een fris accutje op de sloop gescoord! Nu gewoon veel meer power bij starten, en slaat gelijk aan! top, dat opgelost
nu zag ik bij de sloop een setje BBS liggen, eendelig, 15", met 4 gaten en audi/vw logo. neem aan dat dit geen replicas zijn, en 4x100 met juist naafgat is? banden waren prima, 4mm ofzo, en in elk geval 2 dezelfde ;) wat is ok om voor zo'n setje uit te geven? heb dr echt geen idee van... staat wel sjiek denk ik onder de Santana, en mn avus velgjes beginnen nu echt lelijk te worden... Zou wel ok staan naar mijn idee, toch? :) edit: zo dan, die velgjes onder n santana? goed plan? |
andere velgjes gekocht, 15x7 ATSjes :D nog even opknappen, maar het zijn deze dingen ;)
Ook zit de achterspoiler erop, een foha ding uit 1983, tof ding! heb sinds vandaag ook zon zwart 3 delig geval voor onder je voorbumper, die wordt eerst weer goed mat gespoten, evenals mn bumpers.. maar daarna, hoe monteer je deze goed? en dan vooral de zijstukjes, het middendeel zitten gaatjes voor. iemand ervaring met die dingen?? ding onder de voorbumper dus ;) |
heden:
|
Spoilertje is niet mijn ding, kan er niet warm van worden... Velgjes vind ik echter zeer veelbelovend!
|
Koplampjes wegens ophangpunten gebroken, gat in glas etc.. vervangen door facelift lampjes, met knippelichtjes ingebouwd in de mistlampdummies :D mag dat eigenlijk voor de apk??
staat wel geestig vind ik :) |
All times are GMT +1. The time now is 13:46. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.