olie als mayonaise
vanmiddag trok ik de peilstok even uit de auto en zag dat er allemaal witte troep aan zat leek op mayonaise. vervolgens de dop van het kleppendeksel eraf getrokken en hier zat ook van die witte smurrie aan. wat is dit en hoe komt het?
MVG Alex |
lekke koppakking
|
Quote:
Hoeft niet persee, Als er erg weinig en korte stukken mee gereden wordt kan dit ook. Heb het gehad met mijn auto, voorganger reed veel korte stukjes, en bij mij was ook alle mayo, ook in de carterpan. Alles schoongemaakt en nieuwe olie, ondertussen 15.000 verder en alles is in orde |
okay dan heb ik niks gezegd :D
|
de auto rijd verder wel gewoon goed. blijft ook stationair goed draaien dus lijkt me dan toch niet dat dit de kop is?
|
sludge. kan komen door korte ritten waarbij er condens optreed en deze in de olie komt.
lekke kop is ook een mogelijkheid , maar dan moet je in je bufferbakje( resorvoir ook olievorming hebben |
Als je tijdens het rijden blauwe pluimen schiet is je koppakking kapot, als dit niet het geval is denk ik dat Black Devil gelijk heeft! ;)
|
witte pluimen duidden op water , en blauw op olie dat is al 1 ding
het is idd white sludge wat door condensatie komt , door korte stukken rijden niks aan de hand dus |
Quote:
Als je er geen verstand van hebt, kan je ook beter niet reageren.. Als ik met een auto rij waarvan de klephoedjes van versleten zijn rookt deze ook als de stoomboot van sinterklaas, dus de koppakking hoeft dan niet lek te zijn.. Als de koppakking lek is en je het zou kunnen zien aan de uitlaatgassen, dan zijn deze meestal wit van kleur.... Als je het niet gelooft, kom maar even langs, dan mag je even naar mijn uitlaatgassen kijken op dit moment ;) |
René heeft een stoomboot edition one :)
|
Klopt! En ik geef alleen stoute meisjes cadeautjes....
|
Quote:
Ik hoop niet dat je zo fout bent als dat je klinkt. :D |
Quote:
:rolleyes: |
ik heb wel es een kapootte warmte wisselaar gehad ,,,en 2 keer een koppakking voor de katse viool gezet..
|
Quote:
das balen ja,vroeger ook ens gehad bij een gti blokje,en maar zoeken... tja idd als er witte rook uit de uitlaat blijft komen en hij rookt als een boot en je uitlaatgas ruik je de koelvl.doorheen dan is je koppakking lek,of je hebt drab in je koelvl.reservoir,ma ik zou een blikje motorspoeling(eerst bij oude olie gooien en ff warmlaten draaien voordat je de olie eruitlaat)adviseren en dan verse olie met oliefilter erin,meestal opgelost |
ken er ook gewoon water bij gekomen zijn
|
Quote:
dat kan natuurlijk ook, maar is onwaarschijnlijk, tenzij je een tijd zonder oliedop hebt gereden natuurlijk, maar dan heb je waarschijnlijk ook een tekort. (de motor wil dan een beetje fonteintje gaan spelen) db |
Quote:
yep, en vaak is dan ook te zien dat het wat borrelt in je reservoir bij gas geven (hoeft niet altijd maar veelal wel). Zal zo te horen wel gewoon sludge zijn, gewoon even verversen, nieuw filtertje en loopt ie meteen weer lekkerder :) |
Nog nooit van gehoord dat sludge... Maar wat word er precies bedoeld met korte stukken? Dat de auto al afgezet word voordat de moter warm is?
|
ja in feite wel. Omdat hij dan bijna nooit echt op temperatuur komt verdampt de condens niet goed en krijg je zo'n soort boter smeer zooi. In die gebruik situatie kan het ook niet echt kwaad maar echt fijne optimale smering is het natuurlijk niet.
Bij regelmatig even een aardig stuk rijden komt het niet voor. Als je sludge in je blok hebt zie je het 9 van de 10 keer op de vuldop en soms ook (zoals OP) ook aan de meetstok maar eerder aan de vuldop. Joop. |
Klinkt inderdaad als white sludge wat ontstaat doordat de motorolie niet op zodanige temperatuur komt dat de condens die er in zit door het verbranden van de benzine (komt langs zuiger veren in carter) niet helemaal verdampt.
Maak de dop en peilstok maar es schoon en rij maar eens een lang stuk op de snelweg en dan zul je zien dat het niet meer voorkomt... Ik had het bijv. ook bij mn 944 toen ik van baan verwisselde en minder dan 20km reed afgelopen winter. Naast een fors hoger brandstofverbruik ook white sludge. En mijn 944 heeft toch echt geen lekke koppakking ;-) |
Olie eruit, filter eraf.
Goedkope olie erin, nieuw filter erop. Daarna even een 25 a 30 km goed op toeren rijden (ik had de MFA op 106 graden). Olie eruit, filter eraf Je zal zien dat de olie die je er net een paar km in hebt, nu al vervuild is! Nieuwe olie erin en nieuw filter erop Omslachtig, ja weet het, maar hierdoor spoel je het blok wel goed en neem je voor een heel groot gedeelte de witte sludge er wel uit. Die je bij een enkele verversing niet meeneemt. Heb het zelf 2 weken terug ook gedaan, nu totaal geen witte rotzooi meer. Maar zal bij korte stukjes zonder meer terugkomen! |
En daarom ook ieder half jaar [als je de kilometers niet rijd]de olie verversen :thumbup:
|
All times are GMT +1. The time now is 10:46. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.