Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Zelf stralen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=38709)

vwcrewcab 20-01-2008 13:16

Zelf stralen
 
Ik ben toch van lpan om mijn kever carrosserie te stralen, waarschijnlijk alleen de onderste 20cm, verder is hij helemaal gaaf.
Maar voor de prijzen die verschillende bedrijven rekenen kan je ook zelf een mobiele straler aanschaffen.
Nu ben ik altijd leergierig en zou ik dit dus best zelf willen proberen, ik zat te denken aan zo'n apparaat:




MOBIELE STRALER PP-T 0009
- inhoud 45 liter
- inclusief masker, trechter, slang, straler en nozzles
prijs: 119,- euro incl. btw (100,- excl.)
MOBIELE STRALER PP-T 0010
- inhoud 80 liter
- inclusief masker, trechter, slang, straler en nozzles
prijs: 159,- euro incl. btw (133,61 excl.)

Is er toevallig al iemand die hier ervaring mee heeft?
Wat vergt zo'n ding van je compressor?
Geeft waarschijliijk wel echt een teringzooi?
Kan je hier ook gewoon behorlijke oppervlakten mee stralen of alleen kleine puntjes?

Lijken me op zich genoeg vragen om mee te beginnen :lol:

Ruud 20-01-2008 13:28

Ik zou eerst het lucht verbruik navragen.
Verder heb ik er geen idee van of het echt werkt.

Ik betaal zelf 25 euro voor te laten glasparellen en 25 euro voor het te laten spuiten in de epoxi.
Dus 50 euri per complete deur of klep BV

gr ruud

JettaPowerrr 20-01-2008 14:39

Ik heb zo iets aan boord staan, voor het onderhoud aan mijn schip.
Ik heb een 10 bar compressor, met een 180 liter tank eraan.
Het werkt heel aardig, maar het vergt wel wat oefening! Ik werk natuurlijk met dik staal (8 mm en meer) dus ik kan me wel een foutje permiteren. Met een auto is dat natuurlijk wel anders. Belangrijkste is, de afstelling van het lucht/grit-mengsel te bepalen.
Je hebt wel voldoende capaciteit nodig qua compressor. Niet zozeer de druk (gewoon standaard 8 bar volstaat), alswel de liters per minuut/uur.

Zoals Ruud al zei, vraag eerst eens naar het "verbruik" van het apparaat, dit zal bepalend zijn voor je keuze voor een compressor (met tank, natuurlijk).

Je kunt er grote oppervlaktes mee stralen (ik doe er mijn schip immers mee :p) en het geeft een gigantische tering-bende! Ik weet niet met voor voor materiaal je wil stralen, ik werk met straal-grit, dat is aardig grof. Dit kan ik zo'n 3 Ã* 4 keer her-gebruiken. Dus als het vat leeg is, alles opvegen, door een zeef, en weer gebruiken. Dit levert een aardige besparing op.

"Bezint eer ge begint!" is mijn advies. Bij verkeerd gebruik kun je meer schade aanrichten dan je al hebt. Als je dit werkelijk zelf wilt gaan doen, zorg dan, dat je een proeftukje hebt, bv een oud stuk plaatwerk wat niet meer te redden is, en dus stuk mag gaan. Oefen hier op, blaas je door goed staal, kan het geen kwaad. En je kunt zo goed de meng-verhouding van grit en lucht bepalen.

Succes ermee!

vwcrewcab 20-01-2008 14:43

Tis idd net als bij lassen, eerst ff proefstukje doen en dan je afstelling vinden.
Kzal eens navragen wat zón ding aan lucht verbruikt, ik heb niet zo'n hele grote ompressor maar wel met een hoger pompvolume als de meeste huis tuin en keuken compressoren.

JettaPowerrr 20-01-2008 15:27

Het pomp-volume is ook wel belangrijk, uiteraard. Als de comporessor het hele systeem op druk kan houden, is er niks aan de hand. Alleen als hij continu aan het pompen is, zou ik wel regelmatige pauzes in lassen. Je zal de eerste niet zijn, die z'n compressor in puin draait. Ik heb zelf 2 naar de knoppen zien gaan, en dat waren echt profesionele dingen, tot 30 bar... Mijn pa dacht dat ze dat wel aan zouden kunnen...mooi niet dus.
De eerste weet ik het merk niet meer, de 2e was een Atlas-Copco, das toch geen rommel. :D

vwcrewcab 20-01-2008 15:33

Quote:
Originally Posted by JettaPowerrr
Het pomp-volume is ook wel belangrijk, uiteraard. Als de comporessor het hele systeem op druk kan houden, is er niks aan de hand. Alleen als hij continu aan het pompen is, zou ik wel regelmatige pauzes in lassen. Je zal de eerste niet zijn, die z'n compressor in puin draait. Ik heb zelf 2 naar de knoppen zien gaan, en dat waren echt profesionele dingen, tot 30 bar... Mijn pa dacht dat ze dat wel aan zouden kunnen...mooi niet dus.
De eerste weet ik het merk niet meer, de 2e was een Atlas-Copco, das toch geen rommel. :D


Ik heb niet echt een idee hoe snel stralen gaat, maar de stukken die ik nu zou moeten doen zijn misschien 30cm bij 30cm.
Spuiten gaat in ieder geval prima met de compressor die ik heb, maar dan staat ie idd wel regelmatig bij te pompen.
Goed onderhoud en genoeg olie zal de compressor ook wle goed denk ik.

Heb inmiddels ook al een mailtej gestuurd met de vraag wat het luchtverbruik is, zal dus morgen wel meer weten.

classic line 20-01-2008 15:35

ik heb een straal ketel gehuurt bij boels en de compressor van het werk gebruikt
ik weet het vermogen er niet van maar leverde 10 bar continu (zoon groote aanhanger)
maar die verhuurt boels ook
vergeet alleen niet dat je dit echt niet in je garage wilt doen want het geeft echt zoon grote pest zoei je komt het jaren later nog tegen

ik zo heel mijn t1 gestraalt en ging echt super goed was in 1 dag klaar met heel de body

gr mike

JettaPowerrr 20-01-2008 15:35

Zulke kleine stukjes zullen geen probleem zijn. Bij ons waren de compressoren goed onderhouden (en nog steeds :D), maar ze konden er gewoon niet tegen om uren achter elkaar te draaien. En als spuiten goed gaat, dan zal stralen ook wel willen, neem ik aan.

Succes ermee!

vwcrewcab 20-01-2008 15:39

Quote:
Originally Posted by JettaPowerrr
Zulke kleine stukjes zullen geen probleem zijn. Bij ons waren de compressoren goed onderhouden (en nog steeds :D), maar ze konden er gewoon niet tegen om uren achter elkaar te draaien. En als spuiten goed gaat, dan zal stralen ook wel willen, neem ik aan.

Succes ermee!


Kijk dat bedoel ik :D

menno 21-01-2008 20:46

hou ook rekening met wat voor materiaal je straalt,smeltslak roest dus als dat in de holle ruimtes verdwijnt dan heb je een probleem.

vwcrewcab 23-01-2008 17:59

Kreeg een mail van de leverancier dat hij 160l/pm verbruikt bij 6bar werkdruk.
Lijkt heel erg mee te vallen, denk dat mijn compressor een grotere pomp capaciteit heeft!

vwcrewcab 23-01-2008 18:49

Wat zou het beste straal medium zijn voor plaatwerk, even afgezien van de kosten?
GLASPAREL PP-TP 0950
- voor meermalig gebruik
- baal Ã* 25 kg
prijs: 45,- euro incl. btw (37,82 excl.)
ALUMINIUM OXIDE (CORUND) PP-TP 0951
- voor meermalig gebruik
- baal Ã* 25 kg
prijs: 45,- euro incl. btw (37,82 excl.)

STRAALGRIT PP-T 0961
- voor eenmalig gebruik
- baal Ã* 25 kg
prijs: 12,50 euro incl. btw (10,50 excl.)

stufenheckfahrer 23-01-2008 21:37

Ik denk dat straalgrit een beetje te grof is voor autoplaat, dan heb je de kans dat je teveel warmte genereert tijdens het stralen. Deze warmte, in combinatie met de constante kracht die je tijdens het stralen uitoefent zorgt er in no-time voor dat je "lengte" in je plaat maakt. Je strekt het materiaal als het ware.

Je zou echt niet de eerste zijn die zijn plaatwerk op die manier voorgoed om zeep helpt.

Plus, straalgrit roest. Het is een restprodukt van o.a. hoogovens, en bevat roestende delen. Zoals Menno al zei, in je holle delen geeft dit een probleem.

Ik heb begrepen dat Alu-oxide het beste werkt maar zéér ******verwekkend op je longen is. Het stof zou ook overal door dringen, dus een simpel maskertje is dan niet voldoende.(Dit weet ik maar van horen zeggen, weet dit dus niet zeker)

Dan lijkt er dus maar één optie over te blijven.

Grz. Ron

6n2boy 23-01-2008 21:54

Straalgrit is niet altijd van staal, kan ook van kunststof of korund (vaak) gemaakt zijn

classic line 23-01-2008 22:10

ik heb gewoon staal grit gebruikt was een soort van las slak
en dat heb je ook in verschilde grof heden

gr mike

vwcrewcab 23-01-2008 22:24

Quote:
Originally Posted by classic line
ik heb gewoon staal grit gebruikt was een soort van las slak
en dat heb je ook in verschilde grof heden

gr mike



Dat las slak verhaal heb ik ook gelezen.
Misschien maar eens een zakje glasparels mee laten komen dan!

stufenheckfahrer 23-01-2008 22:25

Quote:
Originally Posted by classic line
ik heb gewoon staal grit gebruikt was een soort van las slak
en dat heb je ook in verschilde grof heden

gr mike


Is idd. een soort slak, dit bevat meestal roestende delen.

vwcrewcab 23-01-2008 22:29

Zou je met een baal van 25kg een beetje vooruit kunnen, of is dat er zo doorheen gestraald?!

vwcrewcab 24-01-2008 11:40

Ik las net iets over het stralen met voegzand, schijn ook aardig te werken en kost geen drol (€3.00 tov €45.00 voor 25kg)!
Zijn er hier ook mensen die daar ervaring mee hebben?

JettaPowerrr 24-01-2008 17:37

Wat betreft materiaal kan ik je geen tips geven, maar voor de stukjes die jij zegt te gaan doen, lijkt me 25 kg meer dan genoeg. Ik heb meerdere vierkante meters gedaan (wel 2 x hergebruikt) met 1 zak van 25 kg.

classic line 24-01-2008 17:45

Quote:
Originally Posted by stufenheckfahrer
Is idd. een soort slak, dit bevat meestal roestende delen.


gewoon zorgen dat je alles goed schoon en leeg spuit met lucht

Richard 24-01-2008 17:52

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Wat zou het beste straal medium zijn voor plaatwerk, even afgezien van de kosten?
GLASPAREL PP-TP 0950
- voor meermalig gebruik
- baal Ã* 25 kg
prijs: 45,- euro incl. btw (37,82 excl.)
ALUMINIUM OXIDE (CORUND) PP-TP 0951
- voor meermalig gebruik
- baal Ã* 25 kg
prijs: 45,- euro incl. btw (37,82 excl.)

STRAALGRIT PP-T 0961
- voor eenmalig gebruik
- baal Ã* 25 kg
prijs: 12,50 euro incl. btw (10,50 excl.)


ik betaal voor glasparel 3 tientjes inclusief

berendd 24-01-2008 18:16

voegzand is bijna altijd nat..

maar als het droog is werkt het wel..

probeer alleen maar eens aan een droog zakje te komen.

vwcrewcab 24-01-2008 18:31

Quote:
Originally Posted by Richard
ik betaal voor glasparel 3 tientjes inclusief


Koop je vast niet in de buurt van Middelburg :D

vwcrewcab 24-01-2008 18:32

Quote:
Originally Posted by berendd
voegzand is bijna altijd nat..

maar als het droog is werkt het wel..

probeer alleen maar eens aan een droog zakje te komen.


Klopt, las dat veel mensen het eerst drogen in de oven :screwy:

Granneman 24-01-2008 23:37

Wat kost het om het te laten doen? En hoe zit het met die epoxy of coating laag die ze bij "Professionele" bedrijven er op spuiten.

Ik ben dit ook van plan namelijk, en zit een overweging te maken zelf doen of laten doen.

Ik heb een offerte laten maken voor mijn golf cabrio (binnen en buiten) was 1250 euro incl. coating

Richard 24-01-2008 23:38

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Koop je vast niet in de buurt van Middelburg :D


nee maar hij verstuurd wel :D

vwcrewcab 25-01-2008 08:15

Quote:
Originally Posted by Granneman
Wat kost het om het te laten doen? En hoe zit het met die epoxy of coating laag die ze bij "Professionele" bedrijven er op spuiten.

Ik ben dit ook van plan namelijk, en zit een overweging te maken zelf doen of laten doen.

Ik heb een offerte laten maken voor mijn golf cabrio (binnen en buiten) was 1250 euro incl. coating


Ik had in Belgie een prijsaanvraag gedaan en die konden waarschijnlijk voor €250 de carrosserie van mijn kever stralen en voor nog eens €250 de carrosserie in de lasprimer zetten, alles binnen en buiten.

Is volgens mij niet zo veel, maar het lijkt me leuk om zelf te doen, en ik kan hem wel vaker gebruiken, na de kever staat er nog een T2b Crewcab te wachten en een Renault 4CV van vaders :woowoo: :screwy:

Granneman 25-01-2008 22:12

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Ik had in Belgie een prijsaanvraag gedaan en die konden waarschijnlijk voor €250 de carrosserie van mijn kever stralen en voor nog eens €250 de carrosserie in de lasprimer zetten, alles binnen en buiten.

Is volgens mij niet zo veel, maar het lijkt me leuk om zelf te doen, en ik kan hem wel vaker gebruiken, na de kever staat er nog een T2b Crewcab te wachten en een Renault 4CV van vaders :woowoo: :screwy:


Je heb een aardige voorraad "klaar staan". Ik zou eerst de eerste afmaken voor ik aan de volgende begon:) Maar ik Pm je even voor dat adres, blijkbaar is de offerte die ik heb gekregen wel erg duur aangezien een cabrio veel minder werk is, en die van mij eigenlijk bijna niet gerot. Zal ik ze is vragen wat mijn auto kost.

jgdekker 16-05-2014 12:17

Quote:
Originally Posted by Ruud
Ik zou eerst het lucht verbruik navragen.
Verder heb ik er geen idee van of het echt werkt.

Ik betaal zelf 25 euro voor te laten glasparellen en 25 euro voor het te laten spuiten in de epoxi.
Dus 50 euri per complete deur of klep BV

gr ruud

Zou je me dat adres kunnen geven ? Heb hier een 4 wiels hondenkar die gedaan moet worden

Kevert 28-11-2014 14:03

Ik heb sinds een kleine 2 maanden zelf nu ook een straalcabine staan , ben er nog beetje mee aan het experimenteren.
Een van me vrienden zei dat er ook met zilverzand wel gestraald werdt , ik had dit even geprobeerd en vond dit niks.
Daarna ben ik ook op onderzoek gegaan op internet en kwam er achter dat je dit totaal niet moet gaan doen , het zand slaat namelijk stuk tot het zo klein wordt dat het door de filters heen komt en je kunt daar stoflongen van krijgen!
Het is ook verboden om hiermee te stralen.
Zelf heb ik wel ervaring met glasparel stralen aangezien mij dit werdt geadviseerd voor aluminium velgen.
Het werkt ook prima om je aluminium weer vrij glad te maken voor je iets wilt polijsten en je kunt er prima alu onderdelen zoals beugels etc mee stralen.
De afwerking is mooi egaal.
Maar nu het volgende , de velgen die ik wil stralen hebben 2k lak erop zitten en daar is glasparel totaal niet geschikt voor want dit haalt weinig tot niets uit.
Zelf zit ik nu te denken aan Korund straalgrid omdat dit wat grover spul is , zolang je dan de werkdruk maar verlaagd kun je denk ik prima ook op alu stralen.
Gewoon met een lage druk beginnen en het opvoeren dat tot er iets gebeurt en dan niet hoger gaan.
Een recensie van iemand over dit straalgrid klinkt lovend :

Ik moet zeggen dat zeer zeer lang meegaat(heel lange standtijd), weinig stof geeft, en goed abrasif is , zelf op weinig lucht druk.(dus perfect voor dunne plaatstaal, voor vervorming voortekomen).
Is wel een beetje prijziger dan gewone straalgrit maar zeker de moeite waard en zeer snel teruggewonnen.
Zeker een aanrader, en ik zal deze zeker nog herbestellen.

Binnenkort dus maar eens bestellen en proberen of ik hier wel me velgen mee schoon krijg , daarna nog even kort glasparel er overheen om het oppervlak wat egaler te krijgen.
Ik moet zeggen zodra je zelf een cabine hebt staan en je bent vaak bezig met onderdelen die schoon moeten is een straalkast echt ideaal, zoiezo al om bouten en moeren weer mooi schoon te maken!
Scheelt ook een hoop stof happen vergeleken met dingen schuren, je werkplek blijft ook weer een stuk schoner hierdoor vanwege de afgesloten kast.

Van Limburg 28-11-2014 14:10

Quote:
Originally Posted by jgdekker
Zou je me dat adres kunnen geven ? Heb hier een 4 wiels hondenkar die gedaan moet worden


Na ruim 6 jaar zal t wel wat duurder zijn.. inflatie enzo

richard-polo 28-11-2014 14:26

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Klopt, las dat veel mensen het eerst drogen in de oven :screwy:



Ja bij de beamix.. Ik ben voeger van beroep maar stralen met voegzand op plaatwerk lijkt me geen goed idee, schoonstralen van h-balken geen probleem en wellicht dat het bij velgen dus ook mee zal vallen maar daar heb ik geen ervaring mee!

Hight 03-12-2014 18:16

Quote:
Originally Posted by Kevert
Ik heb sinds een kleine 2 maanden zelf nu ook een straalcabine staan , ben er nog beetje mee aan het experimenteren.
Een van me vrienden zei dat er ook met zilverzand wel gestraald werdt , ik had dit even geprobeerd en vond dit niks.
Daarna ben ik ook op onderzoek gegaan op internet en kwam er achter dat je dit totaal niet moet gaan doen , het zand slaat namelijk stuk tot het zo klein wordt dat het door de filters heen komt en je kunt daar stoflongen van krijgen!
Het is ook verboden om hiermee te stralen.
Zelf heb ik wel ervaring met glasparel stralen aangezien mij dit werdt geadviseerd voor aluminium velgen.
Het werkt ook prima om je aluminium weer vrij glad te maken voor je iets wilt polijsten en je kunt er prima alu onderdelen zoals beugels etc mee stralen.
De afwerking is mooi egaal.
Maar nu het volgende , de velgen die ik wil stralen hebben 2k lak erop zitten en daar is glasparel totaal niet geschikt voor want dit haalt weinig tot niets uit.
Zelf zit ik nu te denken aan Korund straalgrid omdat dit wat grover spul is , zolang je dan de werkdruk maar verlaagd kun je denk ik prima ook op alu stralen.
Gewoon met een lage druk beginnen en het opvoeren dat tot er iets gebeurt en dan niet hoger gaan.
Een recensie van iemand over dit straalgrid klinkt lovend :

Ik moet zeggen dat zeer zeer lang meegaat(heel lange standtijd), weinig stof geeft, en goed abrasif is , zelf op weinig lucht druk.(dus perfect voor dunne plaatstaal, voor vervorming voortekomen).
Is wel een beetje prijziger dan gewone straalgrit maar zeker de moeite waard en zeer snel teruggewonnen.
Zeker een aanrader, en ik zal deze zeker nog herbestellen.

Binnenkort dus maar eens bestellen en proberen of ik hier wel me velgen mee schoon krijg , daarna nog even kort glasparel er overheen om het oppervlak wat egaler te krijgen.
Ik moet zeggen zodra je zelf een cabine hebt staan en je bent vaak bezig met onderdelen die schoon moeten is een straalkast echt ideaal, zoiezo al om bouten en moeren weer mooi schoon te maken!
Scheelt ook een hoop stof happen vergeleken met dingen schuren, je werkplek blijft ook weer een stuk schoner hierdoor vanwege de afgesloten kast.


Die 2k lak moet je er eerst afhalen met afbijt, meerdere malen herhalen en dan glasparellen. Zo deed ik dit vroeger altijd, krijg je een zeer mooie ondergrond om te spuiten. grid is veel te grof!


All times are GMT +1. The time now is 08:17.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.