Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Transporter (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=24)
-   -   tuning 1.9 wbx LPG project (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=37454)

maestro 16-12-2007 10:51

tuning 1.9 wbx LPG project
 
Ik ben al geruime tijd bezig om alle onderdelen samen te sparen om een nieuwe wbx 1.9 op te bouwen dewelke een zeer hoog koppel heeft en zo zuinig mogelijk is.

Voor deze opzet te bekomen heb ik al een hele waslijst.
Deze is de laatste weken volledig samen aan het komen.

Als basis voor dit project gebruik ik een 1.9 wbx met injectie GW blok.
De injectie wordt er af gehaald en vervangen door twee dubble delorto 40mm dewelke volledig gereviseerd zijn en turbo aangepast.




Dit gewoon om alle opties in de toekomst opten te houden.
Op die delortos worden speciaal gemaakte venturies geplaats veer men LPG.
Hierop worden K&N filters op geplaatst.

Om deze volledig opbouw onder de kap te krijgen maak ik zelf nieuwe inlaatspruitstukken die geleidelijk van 40mm naar 35 mm gaan "van carbu naar cilinderkop".

Van de cilinderkop is een +- 3 mm afgehaald om op een compressieverhouding van 1 op 11 te komen.


Verder zijn er grotere inlaat en uitlaatkleppen in gekomen.
De volledige inlaat en uitlaat van de kop is geflowd om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben.









Om te voorkomen dat ik veilig zit kwa pingelen "zeker op benzine" gebruik ik een savegard om men ontsteking te regelen.
http://www.jandssafeguard.com/

Om de motor zuiniger te krijgen ben ik gaan kijken hoe nieuwe wagens dat voor elkaar krijgen.
1 van de zaken is dat je op de motor remt er geen verbruik meer is.
Dit is een toestel dat ik nu zelf gemaakt heb en binnenkort ook ga toepassen.
Het is gebaseerd op een shiftlight.

Om te voorkomen dat het gas onderbroken wordt onder 1500T/min "in verband met stilvallen" ga ik de beveiliging zo maken.
Hier een Het schema, ook eventueel om zelf een universele shift light te maken.

Ik ga men solid state relay sturen met J2.
J1 is is de signaal ingang.
Met R3 stel je het toerental in.





Verder is dit toestel wel een stuk uitgerijder dan wat op deze tekening staat.
Maar als je wat van electronica kent is dit een goede basis om van te vertrekken.

Verder heb ik een toerenteller gekocht en zelf een behuising voor gemaakt.







Momenteel ben ik de cilinders aan het verweideren en de nieuwe aan het installeren.
Verdere info volgt nog.

Tjaap 16-12-2007 14:13

das een verdomd bijzonder project... ben benieuwd

maestro 19-12-2007 15:01

Project gaat even stil liggen.
Ze hebben gisteren achter op men bus gereden.
Eerst schade herstellen voor ik verder ga met dit project.

Stijn 19-12-2007 16:44

Heh balen, ik had er ook net zin in om dit te volgen, klinkt namelijk echt goed! En weer eens wat anders.

Veel sterkte met de reparatie! En daarna snel weer verder met die dikke WBX bouwen :)

evilnyntje 19-12-2007 17:34

Jammer zit het net te lezen, sterkte met de reparatie man!

maestro 19-12-2007 18:09

Het is men partner in crime dat er met zen auto op gerden is.
Wij deze samen een garage om aan de wagens te werken.
Hij heeft dus een project bij gekregen.

Ga ondertussen wel zelf door proberen doen.
We zullen wel zien waar we uitkomen kwa timing.

evilnyntje 19-12-2007 18:41

Houd ons iig op de hoogte, en uiteraard foto's :)

maestro 20-12-2007 23:56

Ik heb vandaag geprobeerd de cilinders te verweideren.
Niet gelukt dus.
Cilinders zitten pot vast op het carter.
Heeft iemand ervaring of goede ideeen om deze te verweideren?



Stijn 21-12-2007 00:28

Poeh, bij mij kwamen ze wel makkelijk los. Kun je niet een flinke schroevendraaier 'hefbomen' achter de watermantel?

Zie ook http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28807 voor info

Pedaalemmer 21-12-2007 08:59

Klinkt als een mooi project, succes!

Marcski 21-12-2007 09:47

plan klinkt goed, in wat voor bus komt deze motor?

maestro 21-12-2007 11:23

Quote:
Originally Posted by Stijn
Poeh, bij mij kwamen ze wel makkelijk los. Kun je niet een flinke schroevendraaier 'hefbomen' achter de watermantel?

Zie ook http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28807 voor info


Ik ben aan het denken om de cilinders gewoon te laten zitten onder het moto.
If it issent broke don’t fix it.

maestro 21-12-2007 11:43

Quote:
Originally Posted by Marcski
plan klinkt goed, in wat voor bus komt deze motor?


De nieuwe blok komt in men huidige T3 zitten.



Marcski 21-12-2007 12:07

oh ja, die had ik al es voorbij zien komen hier :thumbup:

Stijn 21-12-2007 12:55

Je zult zowiezo de Oringen aan de bovenrand wel moeten vervangen. Aan de onderzijde waar de cylinders in het blok geschoven zijn zitten ook Oringen, als de cylinders echt totaal niet van hun plaats zijn geweest kun je het riskeren alles te laten zoals het nu is, als ze bewogen zijn zou ik absoluut nieuwe plaatsen.
Zou je nu je toch zover bent, niet even de moeite nemen om verder te demonteren en een setje frisse zuigerveren te steken?

maestro 21-12-2007 18:17

Quote:
Originally Posted by Stijn
Je zult zowiezo de Oringen aan de bovenrand wel moeten vervangen. Aan de onderzijde waar de cylinders in het blok geschoven zijn zitten ook Oringen, als de cylinders echt totaal niet van hun plaats zijn geweest kun je het riskeren alles te laten zoals het nu is, als ze bewogen zijn zou ik absoluut nieuwe plaatsen.
Zou je nu je toch zover bent, niet even de moeite nemen om verder te demonteren en een setje frisse zuigerveren te steken?


Eigenlijk heeft de kerstman zelfs beter dan zuigerveren gebracht



Was nog een nieuw setje dat ik ergens onder het stof heb gevonden :)

Ik kan mischien idd beter vervangen.
Ga nu proberen om de boel is op te warmen en dan te zien of iets wilt geven.

maestro 26-12-2007 18:06

een dagje kruipolie laten intrekken en dan nog is een poging gedaan.
Deze keer met meer succes alle cilinders zijn er af.
Nu ben ik beginnen prullen met de circlipsen die de zuiger vast houden.
Met een goedkope circlipstang is er geen beginnen aan.
In het weekend nog is gaan winkelen om goede tangen te gaan halen.

golf3freak 26-12-2007 19:49

Goed bezig ga dit zekker wel volgen

Stijn 26-12-2007 20:52

Had je die link al gelezen die ik poste, Maestro?

ArjenE 26-12-2007 23:03

Quote:
Originally Posted by maestro
Ik ben aan het denken om de cilinders gewoon te laten zitten onder het moto.
If it issent broke don’t fix it.


if it aint broke, don't fix it ;)

maestro 27-12-2007 09:53

Quote:
Originally Posted by Stijn
Had je die link al gelezen die ik poste, Maestro?


Ja, mooie link trouwens met duidlijke foto's

maestro 29-12-2007 20:48

Hier even grafisch voorgesteld hoe de safegard werkt.
Een piezo element registreert alle trillingen.
Aan de hand hier van gaat de safegard je ontsteking vervroegen of verlaten.
Met de juiste data logging kan je zelfs kapotte lagers detecteren.



maestro 04-01-2008 00:06

Vandaag een avondje in de vrieskoude aan het sleutelen geweest.
Na veel geduld is het eindelijk gelukt om de zuigers van de drijfstangen te krijgen.
Heb hier wel zelf een gereedschap voor moeten maken.
Was niet gemakkelijk om het boeltje uit elkaar te krijgen zonder allles te slopen.
Morgen volgen de foto's en verdere info.

maestro 05-01-2008 10:30

Om de zuigers van de drijfstang te halen heb je niet zo veel v
nodig "voornamelijk geduld".
Voor de rest lukt het met twee stukjes draadstang M8 wat moeren rondellen en een stukje buis.

Je begint met de circlips van te demonteren.
Je moet enkel de twee circlipsen "die het meest centraal in de watermantel" liggen demonteren.

Je kan best beginnen met de cilinder die het meest aan de koelwateropening gelegen is.
Vervolgens steek je een stukje draadstang van +- 8cm door heen de bus.
Om aan de kant van de kan van de koelwateropening een rondel en een moer te monteren.
De bedoeling hiervan is dat de boer niet door de bus kan maar wel kleiner is dan de binnen diameter van de cerclips.
Aan de andere kant monteer je ook een rondel en een moer.
De rondel moet hier groot genoeg zijn om te steunen om de zuiger.




Als je nu aan de moer van aan de kant van de grot rondel draait komt de bus traag maar zonder problemen los.
Na een tijdje draaien komt de bus tot tegen je moer.
Gewoon je tweede stukje draadstang nemen en dat door middel van een moer op het tweede stuk monteren.
Over de draadstangen schuif je een stuk buis dat wederom groter is als de bus en op de zuiger steunt.
Je draait de grote rondel en moer op de achterkan van de buis en draait verder tot de volledige bus er uit is gekomen



Het zelfde gaat voor de zuiger aan de andere kant.




Nu kan ik verder beginnen met het opmeten van de speling van de lagers.
Iemand een idee wat de tolleranties hier op mogen zijn?

Stijn 05-01-2008 11:17

Poeh, wat ingewikkeld. Als je een gasbrander op de zuigers zet pak je de pennen er zo uit, zonder moeite (zuiger zet dan uit en pistonpen klemt niet meer).

maestro 05-01-2008 18:41

Heb ik ook geprobeerd.
Gaf geen krimp.
De cilinders moesten er ook zo uit komen, die deden het ook niet.

VeeDubber 05-01-2008 19:44

Of je pakt de methode die mijn pa ook hanteert bij zijn restauratie-werken aan oude traktoren:

Je koopt een elektrisch fornuisje, je weet wel, zo'n enkelpits. Zuigerbodem op het pitje, knoppie helemaal om naar rechts en opwamen die hap. Zuigerpen komt en dan meestal ook vrij makkelijk uit. + Je warmt het zaakje wat geleidelijker op dan met een gasbrander.

maestro 08-01-2008 11:19

Gisteren de axiale speling opgemeten tussen de lager van de drijfstang en de krukaswang.
Was een 0.37mm.
Nu staat in mijn boek dat die nieuw 0.12mm speling heeft en de limiet 0.15mm.
Ik zit er meer als het dubbel over, dit lijkt mij vrij veel.
Ik vermoed dat ik op een verkeerde mannier meet.

Ik heb de drijstang naar een links geduwen vervolgens er dikte plaatjes tussen de lager en de wang gestoken tot ze er niet meer tussen paste.

Is er een andere mannier om dit op te meten?

maestro 11-01-2008 20:57

gisteren met de blok langs frankys geweest.
speling is niets om zorgen over te maken.
Morgen is de drijfstang demonteren en opmeten.
Als deze goed is blijft het carter in elkaar en gaan we terug opbouwen.
Alles dat er terug op komt is nieuw uit de doos.

maestro 21-01-2008 23:52

Vandaag toch maar het carter uit elkaar gehaald.
De nokkenas was wel aan vervanging toe.
Bij het demonteren is ook de oliepomp gestorven, maar die ging ik zowiezo vervangen
Foto's volgen nog.

Morgen alle onderdelen binnen doen om te laten opmeten en dan weten we weer wat we nieuw moeten kopen.

maestro 22-01-2008 18:24

Nu ben ik aan het twijfelen wat voor nokkenas ik ga kopen.
Het is de bedoeling om een blok te maken met veel koppel en zuinig rijden.
Ik vermoed dat een standaard nokkenas de beste optie is.
Anders moet ik ook een ombouw doen van men hydraulische kleppenstoters.
Iemand hier ervaring mee ???

Stijn 22-01-2008 18:33

Poeh, nee....
Contacteer anders eens Ron van www.deboxer.nl, die heeft daar wel ervaring mee denk ik, kan je eventueel ook het een en ander leveren.

maestro 02-02-2008 12:22

Gisteren men bus terug gekregen achterkant is terug hersteld.
Ook trekhaakonmiddelijk bij laten monteren.

Voor de rest nog goed nieuws over het onderblok.
Dat had ik binnen gedaan bij Frankys om op te meten.
carten moet niet gelijnboord worden, krukas is goed.
Nokkenas en hydrailische stoters moeten zeker vervangen worden.
Deze gaan veel kans bij CB preformence aangekocht worden.
Welk type ben ik nog altijd niet uit.

nokkenas 1 en 2

nokkenas 3


De drijstangen moeten nog opgemeten worden.

maestro 14-02-2008 18:28

Vandaag de kogel door de kerk.
Ik heb een nokkenas gekozen na veel overweging.
- Adv. Duration 298° / Dur. @ .050" 242° / Lift @ cam .324" / Lift w/1.1:1 Rocker Arms .356"
- hydolische lifters
- Gene Berg Race Pushrods
- Gene Berg klepveren

Alle lagers en olie pomp worden ook vervangen .

Hopelijk zijn alle onderdelen binnen twee weken binnen.

maniacmark 14-02-2008 20:45

klinkt erg goed
deze blijf ik volgen
succes!!!!

Mitta 14-02-2008 20:53

goed bezig:D Ook ik houd in de gaten wanneer er updates zijn voor deze thread:D

maestro 20-02-2008 20:55

Vandaag heeft men bus me de eerste keer in de steek gelaten.
Plots begon het lampje van de temperatuurmeting te knipperen.
Onmiddelijk aan de kant gegaan.
Geen koelwater meer.
Toen zag ik vooraan onder de wagen het koelwater er uit lopen.
Hoop dat er geen motor schade is opgelopen door zonder koelvloeistof te rijden.

Vervelende is dat het een 100km van huis staat, gaat dus morgen een dure depanage worden vrees ik.

Stijn 20-02-2008 21:49

Als je het meteen opmerkte en gestopt bent is er hoogstwaarschijnlijk weinig aan de hand.
Klinkt als een lekke slang of radiator?

maestro 11-03-2008 18:59

Was idd een gesprongen waterleiding.
Dus al bij al viellen de kosten en werk nog mee.
Enkel takeldienst voor 190km moeten betalen.
Duur ding zo takelen.

Normaal gezien kwamen vandaag mijn nokkenas binnen uit Amerika.
Was het niet dat de post het pakket kwijt is gespeeld.
Hopelijk komt het morgen binnen.

maestro 22-05-2008 16:41

Het is weer een hele tijd stil geweest rond dit project.
Heb het even op pauze gezet tot de race kever klaar is.
Dit nam iets meer tijd in beslag dan verwacht.
Deze gaat binnen een maand klaar zijn en dan schieten we terug in actie met onze T3 wbx motor.

Ondertussen heb ik velgen gevonden voor men t3.
Deze velgen waren op zicht in zeer slechte staat.
Ze waren nog wel recht en luchtdicht.
Ook zaten er 4 zo goed als nieuwe banden op.
Dus voor 100€ kon ik deze niet laten liggen.

Velgen weg gedaan voor te stralen, poedercoaten, vernissen.
Het resultaat mag er zijn.
Voor 200€ zien ze er weer als nieuw uit.









Volgende week ga ik er de banden terug op leggen.
Gaat mooi resultaat geven denk ik.


All times are GMT +1. The time now is 15:27.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.