Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Vervangen waterpomp, distributie en koppakking (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=36657)

kvcuijck 20-11-2007 01:33

Vervangen waterpomp, distributie en koppakking
 
Beste forumleden,

In navolging van mijn eerdere topic over het vervangen van de koppelingsplaat en bijbehorende delen dan nu het vervolg...

Aangezien de eerste uitdaging is gelukt en ik inmiddels een 2000km op de teller verder ben, heb ik voldoende moed verzameld om aan de volgende klus te beginnen.. namelijk het vervangen van:

- waterpomp
- distributieriem (+spanrol)
- koppakking (+kleppendekselpakking)

Ik heb inmiddels ook alle VW-tools die ik denk nodig te hebben bij elkaar gevonden incl. meetklok en tool voor afstellen brandstofpomp.

Uiteraard heb ik me ook verdiept in verschillende handleidingen hoe e.e.a. aan te pakken. Heb al een paar vraagjes:

1. Bij het vervangen van de distributieriem moeten een aantal tandwielen worden verwijderd. Is dit omdat je anders de riem er niet om krijgt of heeft dit een andere reden? (Vervangen keerringen?)
2. Nergens wordt iets gezegd over het blokkeren van vliegwiel/krukas. Toch wordt aangeraden de centrale bout van het krukastandwiel te vervangen. Hoe kun je die bout los/vast (met juiste moment) krijgen zonder de krukas te verdraaien en zonder deze te blokkeren?
3. Waarom zouden de gloeispiralen verwijderd moeten worden uit de cilinderkop bij vervangen van koppakking?

Verder zijn alle tips en adviezen voor deze operatie welkom! (Vergeet niet dat ik dit nooit eerder heb gedaan....)

Ben benieuwd wat voor behulpzame reacties er gaan komen!!

Groet,

Koen

P.s. Ben van plan brug te reserveren voor 5 dagen over een periode van 10 dagen. (3 dagen demonteren, 5 dagen voor bestellen onderdelen, 2 dagen voor montage.) Zou toch moeten kunnen nietwaar?

Marcski 20-11-2007 11:29

brug reserveren bij een doe-het-zelf garage voor 10 dagen? Dat zal aardig prijzig worden

Langedaik 20-11-2007 11:34

Je weet toch wat je vantevoren moet bestellen ?

Als je hele dagen heb moet het volgens mij wel lukken. En kan je gewoon 5 dagen achter elkaar doen.

kvcuijck 20-11-2007 11:48

Brug reserveren is geen probleem hoor. Ben lid van ASK Hilversum en daar kun je voor € 185,- per jaar zoveel sleutelen als je wilt! (Probeer de auto rollend te houden dus die kan ik dan gewoon van de brug rollen.)

Kan geen 5 dagen achtereen reserveren want heb ook nog een baas waar ik wat voor moet doen zo nu en dan ;) Daarbij is het wel handig dat er een paar dagen rust tussen zit voor onderdelen. (Heb de ervaring dat de plaatselijke VW dealer bijna niets voorradig heeft van een type 2.) Zaken als koppakking kun je pas regelen op het moment dat je de oude vast hebt... toch?

Groet,

Koen

P.s. Als er nou wat meer liefhebbers lid worden dan hoef ik niet zoveel te typen en kan ik het daar gewoon vragen ;)

Erik 20-11-2007 11:51

Als je de onderdeelnummers hebt kun je ze van te voren bestellen en ben je sneller klaar. Hoef je die dagen niet te wachten. ;)
Zijn genoeg mensen hier die ETKA bezitten. Even lijstje plaatsen van alle onderdelen die je precies nodig hebt en de nummers komen vanzelf.

Langedaik 20-11-2007 11:56

En langs de VW dealer met alleen het kenteken is al genoeg hun zien aan het kenteken welke onderdelen je moet hebben.

kvcuijck 20-11-2007 12:02

Heb zelf ETKA dus de met de onderdelennummers komt het wel goed. De VW dealer in Hilversum is niet zo behulpzaam. De vorige keer kreeg ik bijna verkeerde onderdelen mee ondanks het goed doorgeven van het kenteken. Ben dus maar overgestapt op ETKA nummers en de VW dealer in De Meern. Daar krijg je ongevraagd nog goed advies en vinden ze het zelfs leuk dat je met zo'n Golf 2 bezig bent!

Maargoed.. de logistiek daar kom ik denk ik wel uit haha! Iemand nog goede tips m.b.t. de werkzaamheden zelf?

Groet,

Koen

Erik 20-11-2007 12:04

Quote:
Originally Posted by Langedaik
En langs de VW dealer met alleen het kenteken is al genoeg hun zien aan het kenteken welke onderdelen je moet hebben.
Dat wil in de meeste gevallen nog wel eens een flinke opgave zijn voor de magazijn mannen :screwy:

Gewoon even zeggen welke delen je nodig hebt. In ETKA vind je de onderdeelnummers die precies bij jou type auto horen. Zo moeilijk is het niet. En het scheelt je veel tijd en moeite.

Heb het zelf meegemaakt dat de beste magazijnman een onderdeel bestelde omdat ik gevraagd had om het op te zoeken en later bleek het dan verkeerd te zijn. Geef nu altijd meteen het onderdeelnummer en is nog geen enkele keer verkeerd gegaan. Moet je natuurlijk wel het goede nummer hebben :tongue:

golf mkII 16v 20-11-2007 23:21

Als je de kop eraf hebt liggen kun je het beste langs een revisiebedrijf gaan en de kop laten vlakken en afpersen[zeker diesel]
Ook gelijk de klepsteelrubbers vervangen

kvcuijck 21-11-2007 01:07

Mmmm. Was niet van plan om mijn goed lopende blokkie nog meer te vertroetelen dan met een nieuwe koppakking. Over vlakken wordt in de boeken gezegd dat het niet wenselijk is. (Wellicht vanwege te hoge compressieverhoudingen?) Iemand hier ervaringen mee met diesel motoren / cilinderkop?

Vraag me trouwens weleens af wat het kost om bijv. de kop te laten vlakken?

Groet,

Koen

RubenD 21-11-2007 01:15

Je hebt het wel over een koppakking, maar waar zijn de kopbouten? Die kun je maar een keer gebruiken. Je trekt ze namelijk over de rekgrens heen. En na demonteren zijn ze niks meer waard.

Met monteren, op zoveel moment en dan rijden en dan natrekken. Zal wel ergens in de boeken staan. Weet verder niet precies hoe en wat maar wel dat er nagetrokken moet worden bij een diesel.

kvcuijck 21-11-2007 03:05

Kopbouten ga ik ook vervangen. Volgens de boeken hoeft de 1V motor niet nagetrokken te worden na 1000km..

Groet,

Koen

golf mkII 16v 21-11-2007 19:00

Ik was 405euro kwijt
Vlakken,pakkingset,kopbouten,lassen,afpersen en kleprubbers erin zetten
Als je de kop laat vlakken is tie meteen goed schoon:D


kvcuijck 22-11-2007 15:41

Mmm, ziet er goed uit! Dubbele bovenliggende nokkenas zo lijkt het? Is toch nog best aan de prijs. Ben niet van plan het motortje een "grote" beurt te geven. Er staan ook pas 280.000km op de teller ;) Kan altijd nog haha.

Afvlakken bij een diesel is, wat ik lees in de boeken, niet aan te raden ivm de (te) hoge compressie verhoudingen? Ben benieuwd of ik met een pakkingen krabber al een eind verder kom... Maargoed, eerst alles zover los krijgen dat ik daar ook bij kan!

Groet,

Koen

Carel Ha 22-11-2007 18:06

wij hebben welliswaar een 1.6d en geen td maar nieuw koppakking opgegaan zonder de kop te vlakken, hij draait prima heeft daarna nog een 2 ton gedraait staat nu op 533666 km dus t hoeft niet.
suc6 en groeten

kvcuijck 22-11-2007 21:04

@ Carel Ha: Dat klinkt hoopvol. Ik neem aan dat je de kop en onderblok wel zo goed als mogelijk gereinigd hebt? Wat is handig behalve een pakking krabber? Is er nog een bepaalde schoonmaak vloeistof die het verwijderen van pakkingresten nog helpt (uiteraard) zonder het blok/kop aan te tasten?

Groet,

Koen

Carel Ha 22-11-2007 21:53

idd pakking krabber, en heeel fijn schuurpapier even eroverheen gaan, en dan de rest schoon maken met alcohol, zo min mogelijk water erin zodat het niet kan gaan ocideren, en daarna natuurlijk met schone lap droog maken
succes er iniedergeval mee

kvcuijck 27-11-2007 23:30

Zo, kleine update.. De kop is er inmiddels af. Het ziet er allemaal wel goed uit eigenlijk maar laat toch even de kop netjes afvlakken. (Kost iets van 50 euro ofzo.)

Het valt alleen niet mee het inlaat en uitlaatspruitstuk los te krijgen want alles zit vreselijk onhandig en vaak ook nog vastgeroest... Veel WD40, veel geduld en veel verschillende gereedschappen nodig.

Wat ik trouwens ook erg lastig vond was het uitbouwen van de waterpomp (gehele huis) met de brandstofpomp op zijn plek. Pffff, die ruimte is klein.

Maargoed, morgen kop verder demonteren, wegbrengen en ondertussen het onderblok weer goed schoon maken! Kan ik volgende week weer de boel gaan monteren.

Groet,

Koen

golf mkII 16v 28-11-2007 18:38

Kijk dat gaat wel goed komen
Spruitstukken kan je er ook afhalen als je de kop op de werkbank hebt liggen
Heb eventueel wel de aanhaalmomenten[als je die niet hebt]van de kopbouten
Denk wel dat die bij jou nieuwe pakkingset zitten [bij die van mij wel]
Je had de inspuitpomp er toch ook af kunen halen
Als je er een andere distributie op licht moet je hem toch afstellen

kvcuijck 28-11-2007 19:37

Zo! Kop is inmiddels gevlakt en ziet er weer netjes uit. De turbo was met geen mogelijkheid los te krijgen maar via via konden we toch het uitlaatspruitstuk loskrijgen. (Met de standaard tools lukt dat dus niet want dan kom je er niet tussen.)

Aanhaalmomenten / volgorde e.d. heb ik allemaal.

Inspuitpomp eraf was wel veel makkelijker geweest maargoed, nu zit alles er weer op en kan de pomp blijven zitten. Achteraf denk ik weleens dat het nog makkelijker was geweest de hele motor er uit te takelen. Dan kun je pas overal goed bij ;)

Nu even mijn lijstje compleet maken met onderdelen die ik bij de dealer moet bestellen.. (Voornamelijk moertjes...)

Heb alles gedocumenteerd en van verschillende dingen foto's gemaakt en ben van plan maandag een begin te maken met de boel weer aan elkaar schroeven! Nu maar hopen dat ik al die pakkingen van de set thuis kan brengen.... Wordt een interessante puzzel.

Nu moet ik nog gaan schoonmaken thuis want dat is de afgelopen 3 dagen natuurlijk blijven liggen :(:(

Groet,

Koen

Stijn 28-11-2007 19:48

Kop gevlakt ja? Hmm eigenlijk is dat inderdaad niet de bedoeling bij deze dieselkoppen.

Kun je de waterpomp wel uitgebouwd krijgen dan met de dieselpomp op z'n plaats? Ik dacht dat dynamobeugel dan in de weg zat (welke vastgebout zit achter de dieselpomp). Maar het is je dus gelukt, bravo :)

Diesel op tijd zetten, weet je daar al alles van? Staat anders een handige tutorial op de site hier.
Aanhaalmomente ook duidelijk? Alles op de juiste Nm's en daarna 180 graden erbij :). Warm lopen, nog 90 graden erbij :) Heel leuk allemaal.

kvcuijck 29-11-2007 00:26

Inderdaad toch gevlakt ja. Ik was er ook op tegen maar mijn (zeer ervaren) "hulpmonteur" en een medewerker van de revisie afdeling (30 jaar ervaring met revisie!) zeiden dat het toch wel verstandig was. Er schijnt ook maar 0,05mm vanaf te zijn gevlakt.

Wie ben ik dan met mijn boekjes om te zeggen dat het niet kan ;)

Ik heb de waterpomp uitgebouwd in ingebouwd met de dieselpomp op z'n plek. Vraag me niet hoe, maar met twee verschillende sleutels kon ik door ze om en om te gebruiken die ene lastige bout los en weer vast krijgen. De linker bout ging makkelijk met een tool waar ik de naam niet van weet haha.. (Lange dunne staaf met kniegewricht en dopje 12 of 13 weet ik niet meer precies.)

Heb die tutorial gezien, very useful. Het op tijd zetten komt wel goed denk ik (ervaring loopt in de buurt). En de momenten heb ik ook in de boeken staan incl. juiste volgorde.

Het lastigste van dit soort klussen tot nu toe is: Hoe krijg ik die verdomde bout los!

Hoop dat het straks allemaal weer goed gaat lopen als het in elkaar zit...

Keep you informed.

Groet,

Koen

Stijn 29-11-2007 00:54

Roger!

Over het algemeen gaat de turbo wel van het spruitstuk, maar om te beginnen heb je daar multipunts dop 12 voor nodig, vrij apart. Met de turbo eraf is het (de)monteren van in- en uitlaatspruitstukken toch wel een heel stuk makkelijker.

Succes! Als je nog probs hebt hoor ik het graag. Mijn diesel vreet koppen, ben er aardig los op! :)

kvcuijck 29-11-2007 09:46

Stijn,

Mmmm, mijn kop was na 280.000km nog onaangeroerd. Dan mag ik aannemen dat je ook andermans "hoofden" reviseert? ;)

Nou, die turbo ging echt niet van het spruitstuk. Ben speciaal voor die veeltand maatje 12 met één bout (die wel los ging) naar zo'n technische handelsmaatschappij gegaan voor zo'n exacte dop 12 (stahlwille volgens mij) maar zelfs dan draaiden we de boel in de soep.... Het probleem is eigenlijk dat de kop van die bout niet hoog genoeg is. Maargoed, we hebben een werkaround bedacht en zijn afgeweken van de QRH..

Zo, nu moet ik weer eens aan het werk!

Groet,

Koen

Erik 29-11-2007 11:07

Quote:
Originally Posted by kvcuijck
Nou, die turbo ging echt niet van het spruitstuk. Ben speciaal voor die veeltand maatje 12 met één bout (die wel los ging) naar zo'n technische handelsmaatschappij gegaan voor zo'n exacte dop 12 (stahlwille volgens mij) maar zelfs dan draaiden we de boel in de soep....
Belangrijk als je met die 'veeltand'dop gaat werken is dat de bouten echt heel goed schoon zijn. Zit de dop ook maar een beetje onfatsoenlijk in de bout draai je hem zo door en ben je verder van huis.
Dat hij niet erin gaat zal aan de roest/rotzooi liggen die in de kop van de bout zit?

Zou de boel eerst goed schoonmaken (staalborstel), daarna eens proberen te smeren waar nodig (wd40, kruipolie) en eventueel de boel laten schrikken door met een hamer erop te tikken.

Zou toch proberen om het nu allemaal fatsoenlijk in en uitelkaar te draaien. Als je straks het boeltje gemonteerd hebt en je moet dan toevallig de turbo demonteren zit je met nog veel meer werk opgescheept waar je dan ook nog eens niet goed bij komt.

kvcuijck 29-11-2007 11:33

De kop van de bout was brandschoon. Probleem is alleen dat die bout zelf redelijk laag is en maar ongeveer de helft van de diepte van de dop gebruikt. Dat scheelt heel wat kracht..
Verder zijn de bouten helemaal "roestig" ivm de extreme hitte in de buurt van de turbo. Uiteraard hebben we er een halve fles WD40 aan gespendeerd en ook wat tikken van de hamer... Ging niet los. (Eén bout kregen we redelijk gemakkelijk los.)

Het enige dat we niet hebben geprobeerd is het verhitten van de turbo/bout.

Er is verder ook geen reden meer de boel daar los te maken. De turbo doet het prima voor zover ik weet...

Groet,

Koen

Erik 29-11-2007 12:14

Quote:
Originally Posted by kvcuijck
De turbo doet het prima voor zover ik weet...
;)

Het kan soms heel snel gaan. Is maar een advies. :)
Nu heb je alles los liggen en kom je er nog makkelijk aan. Straks moet je wat gaan klooien als je onverhoeds de turbo moet gaan wisselen.

Kan me het spruitstuk niet zo 1,2,3 voor ogen halen, maar heb wel eens aan grotere dieselmotoren gewerkt maar daar zat schroefdraad in het spruitstuk getapt waar de bouten ingedraait zijn.
Uitboren zou een optie kunnen zijn waarna je een setje niet roestige bouten erin kunt draaien.

Succes ermee.

Stijn 29-11-2007 12:40

Nou, mijn diesel piekt af en toe tegen de 900 graden c EGT! Daarom gaat het wel eens hard met de onderdelen :)

Erik, bij een VW zitten de bouten door het spruitstuk heen en zit de schroefdraad juist in de flens van de turbo. Uitboren valt niet mee, het zijn stalen bouten.

kvcuijck 29-11-2007 13:41

Wow.. 900 EGT is zeker redline ;)

Ik neem aan dat mijn ECO turbo het toch wat rustiger aan doet nietwaar?

Las laatst in een theorieboek dat een turbo zonder intercooler vrij nutteloos is. Blijkbaar is dat toch niet helemaal het geval aangezien ze de 1V motor hebben ontwikkeld...

Ik laat mijn turbo lekker zitten voorlopig!

Groet,

Koen

Stijn 29-11-2007 21:27

Sterker nog, vrijwel alle 1.6TD's waren intercoolerloos, op sommige GTD-ers na! Is zeker niet nutteloos dus, veel lucht is veel lucht :)

kvcuijck 30-11-2007 00:08

Haha, lucht is lucht inderdaad. Maare, ik zou vermoeden dat zoiets in Afrika rond de evenaar toch problemen zou moeten geven. Dan staat je turbo letterlijk roodgloeiend de hele dag. Warme lucht samenpersen naar nog warmere lucht ;)

Maargoed, ik ben dan gelukkig ook geen engineer geworden haha.

Groet,

Koen

kvcuijck 04-12-2007 21:50

Mmmm. Vandaag motor gestart na vervangen koppakking. Dat was effe schrikken zo'n eerste start. De halve garage stond even in de rook maar na een minuutje ofzo begon de motor weer "normaal" te pruttelen.

Er is alleen één probleem: De riem loopt niet netjes centraal over de tandwielen van nokkenaswiel, brandstofpompwiel, oliepompwiel en krukaswiel. Kwam er achter dat de in Duitsland bestelde spanrol een mm of 2 breder was dan de oude spanrol dus die heb ik inmiddels vervangen. Daarnaast is de poelie met trillingsdemper die aan de krukas zit nogal versleten! (Helaas geen foto.)

Het is moeilijk uit te leggen, maar de kant van de poelie waar de riem langs loopt is ongeveer een halve mm ingesleten door de voorgaande distributieriemen. (Je ziet zelfs de exact vorm van de riem in de poelie.)
Bij VW vonden ze het ook bijzonder en het zou absoluut niet horen op deze manier.. Probleem is alleen dat een nieuwe > 100 euro kost :(

Iemand een soortgelijke ervaring / oplossing?

Ben benieuwd!

Groet,

Koen

kvcuijck 06-12-2007 01:08

Zo, vandaag de eerste 50km gemaakt na vervanging koppakking. (Probleem met poelie heb ik opgelost door deze te laten vlakken (1mm)). Riem loopt nu netjes over de tandwielen en motortje loopt ook als vanouds.

Had graag de brandstofpomp goed afgesteld, maar de tools en mijn meetklok passen niet lekker op elkaar :( Heb het idee dat ie wat meer rookt dan voorheen maargoed, kan ook met "nieuwigheid" te maken hebben misschien.

Deze ochtend even checken of er geen water / olie verdwenen is....

Dus onder voorbehoud van complicaties tot nu toe geslaagd haha.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips en adviezen!

Groet,

Koen

Erik 06-12-2007 08:18

Goed nieuws! Hopelijk veel veilige dieselkilometers gewenst.

Regelmatig alles even controleren kan je een hoop ellende besparen.

Stijn 06-12-2007 09:34

Mooi!

kvcuijck 06-12-2007 20:46

Thanks! Haha, ik controleer over het algemeen vaker 2x per week dan eens per twee weken :)

Vandaag even bezig geweest aan een 1.9 TDI (90pk, in een Audi 80 gebouwd) en die krukas poelie had in mindere mate hetzelfde probleem als mijn diesel. Het aluminium aan de binnenkant (waar riem langs loopt) was ook al goed aangevreten. (170.000km op de klok)

Zal eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden!

Groet,

Koen

kvcuijck 07-12-2007 16:17

Hier wat pics van demonteren en de gevlakte kop:



















Dit was de eerste keer dat de kop er bij deze motor af is geweest. Zo kan het er dus uitzien na 280.000km. (Bij mij lekte de koppakking water naar buiten aan de voorzijde van cylinder 4.)

Groet,

Koen


All times are GMT +1. The time now is 06:44.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.