![]() |
Alweer wat!
Ik heb het weer gesloopt.
De symptomen vandaag zijn: - Motor loopt, zo ver is het nog in orde. - In z'n vrij geen rare geluiden, op zich prima. - Als ik hem in versnelling zet en wil wegrijden blijft de auto op de plek, ratelt, geeft WEL snelheid aan, maar doet verder niks. - Het oliepijl staat wat laag, al weet ik niet 100% zeker of dit iets van vandaag is. Twee weken geleden stond het pijl in ieder geval nog prima. - Onder de bak zit nogal wat olie. - De achterkant van de auto is helemaal bedekt met oliedruppels. - Ik heb slechte zin. Update: - De flens die uit de bak komt en naar de aandrijfas gaat draait. De as zelf wiebelt alleen een beetje en lijkt los in deze flens te liggen. Als iemand me kan vertellen wat er aan de hand is, hoe ik het maak, en wat het kost hoor ik het graag. Ik heb geen zin meer om onder de auto te gaan liggen in de vrieskou en dagenlang te zoeken en schelden zonder dat ik er echt iets mee opschiet. Mijn dankbaarheid is giganormous! |
-Het feit dat de auto wel snelheid aangeeft duidt erop dat de uitgaande as van de bak wel draait.
-Het feit dat de auto stil blijft staan duidt erop dat de aandrijfassen niet draaien. Dus ik denk dat je het richting differentieel/aandrijfasflenzen moet zoeken. |
denk ook dat je differentieel de pijp aan maarten gegeven heeft.....
|
Het differentieel kapot en een gat in de bak
Andere bak eronder en rijden maar weer |
Thanks, nieuwe bak regelen dus. :(
Welke bakken passen er allemaal aan een NZ motor? 1.3 monopoint met 40kwW / 54pk. Er zit nu een 5-bak aan, en dat hou ik het liefst ook zo. Als iemand nog een goede bak heeft liggen laat ie het ook maar even weten aub. |
Een 085 bak dus
Check eerst eens onder de auto of er niet gewoon een aandrijfas los ligt... |
Quote:
Had ik al nagekeken, maar dat was het niet. Dalijk eerst maar even de auto gaan ophalen zodat ik het bij daglicht nog eens beter kan bekijken, maar denk dat dat wel in orde is. Nu weet ik in ieder geval wel welke bak ik moet hebben, danku Sjamp. |
Kan dit trouwens ook de reden zijn dat de hele auto rammelt als een malle als ik een bocht naar rechts neem met een beetje tempo? De wegligging is dan ook wat minder dan optimaal...
Ik merk al een tijdje dat de auto wat trilt. Als je het stuur goed stevig vast grijpt is dit weer redelijk weg, maar ik krijg me d'r effe een partij gespierde armen van! :eek: Bij bochten naar links schijnt daarentegen weer alles in orde te zijn. Het trillen is weg en de auto heeft prima grip. Edit: Ik heb het forum nog even doorzocht, en blijkt dat de bak vooral geleverd is op de Polo 2/2f/6N en de Golf 3. Iemand die dit kan bevestigen? Verder stond er in dit zelfde topic dat een 8N bak ook zou moeten voldoen. Moet ik hier verder nog wat voor aanpassen? En verandert er zo wat in de schakelverhoudingen? Of past dit gewoon niet? |
vrouwtje van mij heeft een jetta 1.3 nz met 5-bak... ik kan effe de bakcode voor je kijken morgen bij daglicht......
|
ik zou eerst de auto opkrikken
allebij de voorwielen van de grond af en een slinger geven aan de wielen en kijken of de assen allebij draaien en dan ook vooral op de flenzen van je bak letten lijkt mij namelijk eerder een kapotte homokineet |
Quote:
Idd klinkt als een verotte gaykineet. Lijkt mij 1 van de binnenste. |
auto gaat niet meer vooruit staat er hier boven..... dus niet echt die homokyneet..... dan zou de auto nog rijden....
|
Quote:
Oh ja? hieronder een kapotte homokineet, en de auto kwam geen millimeter vooruit :D ![]() ![]() |
Quote:
En alles zit onder de olie Heb het ook mogen mee maken Is een vieze stink bende Chris succes met de reperatie :thumbup: Even [doppel wobber] er bij pakken en de verhoudingen van de bakken vergelijken |
Quote:
Als een homokineet echt helemaal kapot is, komt de auto geen milimeter meer voorruit. Dat is logisch omdat er een differtieel zit gemonteerd in de versnellingsbak. :screwy: Eers de juiste diagnose stellen, kan de bak zijn. Maar ook en kapotte homokineet, of zelfs de koppeling kan kapot zijn! Vaak genoeg meegemaakt dat hij gewoon schakelde maar niet voorruit wou komen, doordat de koppeling helemaal versleten was. Dus omhog krikken die golf! :eek: |
Quote:
Morgenvroeg, dalijk, zondag ochtend... whatever, ga ik hem ophalen. Zou de koppeling van het een op het andere moment de geest kunnen geven? Die is namelijk al een flinke tijd verrot aan 't doen, en 't schakelen gaat alles behalve makkelijk... Ik zal in ieder geval alle tips die hier zijn gegeven even doorlopen voor zover ik er dit weekend nog aan toe kom, te beginnen met de minst drastische. Om nog even duidelijk te maken wat precies is gebeurd: - de auto rammelde meer dan anders, en dan vooral in bochten naar rechts. - hierom ben ik er bij een benzinepomp even af gereden om onder de auto te kijken. - Toen ik niks kon vinden en weer weg wilde rijden begon de auto na een meter of tien hevig te rammelen en hield ontzettend in. - Dus weer langs de kant gezet, en toen ik meteen hierna weer wilde wegrijden weigerde ie dienst... de auto. Als ik er morgen niet meer aan toekom, en het blijkt inderdaad de bak te zijn, zal ik komende week als ik weer in Arnhem ben wat info over de verschillende bakken verzamelen. Hopelijk is het niet nodig, maar als het wel zo is weet ik tenminste precies in welke auto welke bak geleverd is en welke ik kan gebruiken voor de Golf. In ieder geval al allemaal bedankt voor de tips. :hug: |
lijkt er inderdaad op dat je de homokineet aan de binnenkant kapot hebt,met dat verlagen word het alleen maar erger omdat de stand ervan veranderd,ma ja dat weet je mischien wel,en anders kun je aleen maar de bak vervangen,zet er dezelfde op is toch goed,ik heb ook een 13i tje nz en ik vind de verhoudingen goed.
en zellissen dan voor een bakje? heb je trouwens niet meer zoun 16v spoilertje liggen wat je voor eronder hebt zitten? |
Net even de auto op gaan halen, en ze staat gelukkig weer in de straat. Grote dank aan aanhangwagen verhuur RouteN276 voor het verhuren van een aanhanger op zondag, zonder reservering. Hele fijn dingetje, en hij ging ook nog lekker laag. Heb de auto niet eens omhoog hoeven schroeven, alleen de lip heeft flink wat geschraapt... doet ie anders noooit. :D
Ook dank aan mijn pa, die gelukkig wèl een BE rijbewijs heeft en voor me wilde chaufferen. Wat ik net trouwens merkte toen ik de auto al duwend file-parkeerde, is dat er ook iets rammelt links voor. Nu hoop ik eigenlijk dat dit de homokineet is die ermee is opgehouden. Als ik er dalijk nog zin en tijd voor heb kruip ik er nog wel even onder. Quote:
Haha, Zelissen... hele goeie kerel, die Toontje, maar de prijzen die hij zich de laatste tijd vraagt zijn een beetje absurd. Ik ga geen 100 euro betalen voor een bak van een 1.3 Golf 2. Die blokken kom je hier met bak en boom nog niet voor 50 euro kwijt. Denk trouwens inderdaad dat mijn eerste vrees, een kapotte bak, niet klopt. Hopelijk is gewoon de homokineet im Arsch. We gaan nog op onderzoek uit. Spoilertje heb ik nog wel liggen, maar niet zo een als bij mij d'r op zit. Bij die andere die ik over heb zijn de gaten dicht. Had ik ook geloof ik al ergens in je gevraagd topic gepost, maar kan me vergipsen. |
tja ik kan die topic niet meer vinden,volgens mij is ie er afgehaald,ma als je der een hebt liggen dan kom ik em wel halen,moet dat interrieur ook nog ophalen,bijna vergeten.
kijk maar wat uitkomt,liefst op een zaterdag als dat uitkomt voor je. mail me maar als ik het kan komen ophalen... ron_schelberg@hotmail.com |
Quote:
Klik ;) Zaterdag is mij prima. |
Quote:
Hoe verklaar je de druppels olie op de achterkant van de auto dan? In een kineet zit vet. |
Quote:
Dat kan goed aan je differentieel liggen ja. Beetje voorzichtig mee zijn. Als het erger worden kan de auto heel erg raar gaan reageren. |
Quote:
Heb net effe gechecked. Nog niet opgekrikt, maar alleen even bij daglicht in versnelling gezet. De flens op de bak die naar de as gaat draait wel. De as zelf wiebelt alleen een beetje heen en weer, maar draait niks. Ik kan de as gewoon een centimeter ofzo heen en weer bewegen, en het lijkt of deze maar los in de flens ligt. Mijn eerste gok zou dus een kapotte binnenste homokineet zijn... uw gok? |
ehm, heb je mijn fotos gezien ;)
|
Quote:
Ja, sorry, was helemaal vergeten hier nog even op terug te komen. Dit is ook wat ik komend weekend ga nakijken. Hoop dat het hier en beetje bij blijft en ik niet de bak er onder vandaan moet trekken. Dat zou ook de speling in de as verklaren. Als die kogels maar een beetje door die flens aan 't knikkeren zijn blijft die as ook niet meer echt op z'n plekkie. |
;) :thumbup:
symptomen lijken echt heel veel op wat er toen met de mijne gebeurde, alleen met de mijne was onder het rijden, zei gewoon KRAAAAAAK, dan rak-tak-tak-tak-tak, wat ook sneller werd hoe meer gas ik gaf, maar alle aandrijving was weg :( gebeurde bij de oude 16v van mij wel vaker, als ik de ding aan het raggen was....dus gelijk de vr6 fusees en velgen eronder uit en weer op vier gaats rijden, kein problem wieder :D |
Quote:
Als de flens wel draait en de as niet zit het in de verbinding tussen as en flens. Dus de homokineet. Begrijp ik alleen de olie op de achterklep niet. Of de keerring van je flens is lek geggaan ofzoiets? |
Quote:
zou missch. twee verschillende oorzaken zijn...... Hij zei dat de olie peil laag was, maar motor olie en bak olie zijn twee verschillende dingen toch? |
Quote:
Kan ook zijn dat de hoes van de homokineet gewoon kapoet is en dat het vet alle kanten op is geslingerd. Als dat met een beetje vaart gebeurd ziet dat er op de achterklep net zo uit als olie denk ik... |
Quote:
Bij mij begaf ie het definitief onder het optrekken. Dan komt er ook de grootste kracht op te staan. Maar ik denk dat als ik er mee door was blijven rijden de boel op een gegeven moment ook wel uit elkaar was gevlogen. |
Quote:
:redface: thanx,hahaha,mail me maar ff waar ik heen moet zaterdag en de tijd wat je uitkomt :thumbup: |
ook ooit gehad met een golf 2. wat tikkend geluid in de bochten en toen stuurde ik een redelijk scherpe bocht in en hoorde een harde tik. kon gewoon schakelen en gas geven. motor liep gewoon, kwam alleen niet meer vooruit. homokineet kaduk.
|
Heb er vandaag geen tijd meer voor gehad de boel uit elkaar te slopen, vooral omdat de auto hier een week moet blijven staan en dan ook alles weer terug in elkaar moet voor ik terug naar Arnhem vertrek, dus ik zal het moeten uitstellen tot volgend weekend.
Ik waag het er dan toch maar op om al nieuwe homokineten te bestellen voor volgend weekend zodat ik dan gelijk aan de slag kan en niet weer een week moet wachten. Kwaad kan het toch niet om ze te vervangen. Zijn er verder nog bepaalde dingen waar ik op moet letten? Bepaalde volgorde, gereedschap (12-kant 8mm heb ik), olie die vervangen moet, keerringen, wat moet ik juist NIET doen? En welke onderdelen moet ik verder nog vervangen als ik nu toch de boel los heb en niet over een maand weer alles uit elkaar moet willen halen? |
zet je gewoon eens een as van de sloop drop,heb ik vaak genoeg gedaan wel ff nieuw vet in de homokineten duwen en evt de hoezen en de schroefjes vervangen waar de as mee op de flens zit,maak eerst die schroefjes goed schoon dat die inbus of torx er goed ingaat want als ie doordraait kan je de schroef loskappen,die as heb je zo eraf.
naafmoer los met wiel op de grond losdraaien,2 schroeven van de schokbreker los dan trek je dat huis naar achter en trek je zo de buitenste homokineet eruit met een beetje vringen en dan die aan de bakkant losdraaien,valt mee hoor. |
|
Stel dat het inderdaad je homokineet is (daar zet ik mijn geld zeker op). Dan ligt alles aan in ieder geval 1 zijde los. In je bakflensen zitten van die leuke dopjes die lek gaan. Dus het kan ook best wezen dat je bak ook flink wat olie verloren is. En dat er dus een mengeling van olie en vet op je witte kont zit.
Maar de olie kan inderdaad ook ergens anders vandaan komen. En de volgorde, beetje klote met de assen eronder dus als het even kan die demonteren. Dus: 1. Handrem en ik weet het haast wel zeker, de voetrem erop. 2. De centrale moeren losdraaien. 3. Met de 12 tand de bouten aan de bakzijde losdraaien. 4. De assen optillen, richting motorkap duwen en dan richting het schutbord draaien, zo kun je ze achter de bak langs eruit schuiven. Hoe dat met de korte wil weet ik niet. Maar verwacht dat het geen problemen op moet leveren. 5. As in de bakschroef en de homo(of restant ervan) eraf tikken en het nieuwe spul monteren. 6. Dopjes in de bakflensen checken, als deze goed zijn mis je geen olie via die weg. Kijken of je wat anders kunt ontdekken als je er toch onder ligt. En in ieder geval olie erop gooien als dat nodig is. 7. Boel weer op omgekeerde manier monteren. 8. Bidden en proefrijden ;) Ik ga er dan vanuit dat je bak nog goed is. Om maar gelijk verder te gaan. Even naar de plaatselijke Gamma/Formido/Karwei gaan en daar een stripje staal halen, 1m bij 10mmx1,5mm. Daar kun je mooi een uitlaatklemhouderdinges van buigen ;) Chris, succes! |
een eurootje of 100 is geen verkeerde prijs voor een (goede!) 5-bak van het type 085..
Zijn meestal gare bakken die je tegenkomt, met dezelfde symptomen als jij aangeeft; slecht schakelen/lawaai in de bak.. Daar komt nog eens bij dat dat de enige 5-bak is die in een polo geleverd is, en de meeste oude polootjes met ene 4-bak geleverd zijn!! Is vrij veel vraag naar, waardoor de prijzen ook hoger zijn. Ben benieuwd of het je homokineet is, maar luisterende naar de symptomen lijkt dat 99% zeker zo te zijn. Succes met sleutelen. |
Net dus effe onder de auto gaan liggen, en de as los gehaald aan de bakkant, en het leek wel of dat ding er nog maar een halve centimeter in stak. Morgen voor de zekerheid nog maar even de hele as er uit halen als het lukt. De centrale moer wil namelijk niet zo echt meewerkten. :(
Weet iemand zo uit het hoofd welke maat het is? Mijn doppenset maakt een sprong van 27 naar 30, en mijn vermoeden is dat het een 28mm dop moet zijn. De 30-er pakt ook wel redelijk, maar schiet op een gegeven moment toch af. Ik heb even gevoeld in de homokineet, en de lagers lijken verder trouwens op hun plek te zitten. Is het mogelijk dat door het verlagen van de auto de as uit de bak getrokken is en nu maar een beetje los rond draait? En tering wat is de straat koud! |
Je moet in ieder geval wel een goed passende dop hebben, wringijzer en een stalen pijp want die moer zit goed vast! Hier moet je tevens een nieuwe terug plaatsen of met locktite vast zetten.
|
Quote:
Gewoon een nieuwe plaatsen en die oude rommel weg tiefen, Suc6 |
All times are GMT +1. The time now is 10:23. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.