Motortuning MKII 16V
Hallo, Ik heb een Golf 2 GTI 16V (KR) uit '88 die nog volledig origineel is, zo heb ik het graag maar qua motor wil ik hem toch nog wat krachtiger (richting 200 pk :) )
Nu heb ik wel al wat threads gevonden over wat je zoal kan doen om een 16v op te drijven maar ik had graag wat meer info en details erbij gehad (merken, eventueel richtprijs, waar je wat vind, hoe bepaalde onderdelen werken en zorgen voor meer pk's, of het zelf te plaatsen is,...) Dus kom maar op met die info want via de search en het www ben ik niet zoveel te weten gekomen. Thanks ! Dus graag wat meer info over tuningmogelijkheden van onder andere: -nokkenassen -uitlaat -turbo / compressor -kop -koude lucht systemen -ontsteking en injectie systeem -.....? (en natuurlijk houdt iedereen van mooie foto's :) ) |
Iemand wat info te bieden? Alles is welkom, links naar shops(eender welk land), info over merken, foto's van getunde 16v's om ideën op te doen, vertel warmee jij je 16v hebt veranderd of wat de mogelijkheden zijn en hoe het werkt,....
|
Kijk maar een bij Watergekoelde projecten, hier staat een topic van mij over mijn 16V. In mijn album staan ook veel foto's.
|
Ik ben hier zelf ook een beetje naar op zoek,
in ieders geval naar een leuke nokkenas, een spaghetti spruitstuk heb ik al. En wil evt me vliegwiel nog wat afdraaien. En aan aanzuigsystemen heb ik zelf nog niet veel gevonden omdat je bij deze motor ook met die spinnenkop en alles zit, heb 1 keer een openfilter ervoor gevonden maar die koste al meteen rond de 250euro. En wat ik over turbo's compressors of g-laders heb gehoord om je blok daarnaar om te bouwen is ook een zeer duur geintje. |
Ja ik zit ook wat te twijfelen over openfiltersysteem, lijkt mij niet eenvoudig met die spinnekop (is de brandstofverdeler nee?). Waar moet da ding naartoe als je geen normale luchtfilterbak meer hebt?
Als ik me niet vergist berekent een K-Jettronic systeem automatisch aan de hand van de hoeveelheid lucht die binnekomt de benodigde hoeveelheid ingespoten brandstof, dus als je plots door het plaatsen van een openluchtfilter een hoop meer lucht binnenkrijgt zort dat niet voor problemen toch? Qua turbo's/compressor's leek een turbo mij het meest rendabel daar je geen vermogen wegneemt van de motor zoals bij een compressor die door de krukas word aangedreven. Maar waar vind je nu de juiste stukken om de uitlaatgassen eerst die turbo in te sturen voor ze verder gaan e.d. Verder weet ik niet goed hoe je een andere krukas kiest (qua graden), en zijn deze gewoon op tijd te zetten zoals de standaard krukas of heb je daar weer een hoop kennis voor nodig. Doe liever alles zelf vandaar dat ik zoveel info nodig heb. Moet een spaghetti spruitstuk niet het best i.c.m. met andere uitlaatlijn worden geplaats voor een daadwerkelijke vermogenswinst? Qua merk ken ik alleen supersprint hierin, welke merken zijn ook goed? @VWleusden: thanks, zal nu ff je topic en foto's bekijken |
Als ik jou was zou ik eerst het hele blok eens laten nakijken en de dingen waarbij dat nodig is laten vervangen of reviseren. De 139pk die hij op papier in '88 haalde zitten er nu waarschijnlijk niet meer in. D'r zitten nogal wat bewegende delen aan je blok die door de jaren heen nogal verslijten willen. Als je nou je blok flink gaat tunen met een versleten basis heb je kans dat het binnen niet al te lange tijd helemaal in de soep loopt of dat je vermogenswinst niet optimaal is.
Begin met een goede basis! Ik ben wel benieuwd wat het voor je vermogen doet als je je cilinderinhoud laat opboren naar bijvoorbeeld 1900cc en de wanden laat hohnen ed. Dit zorgt er voor dat alles weer wat netter gaat lopen doordat de cilinders weer rond zijn in plaats van ovaal, en de grotere inhoud zal ook wel wat meer pk's leveren (waarschijnlijk wel alleen met andere nokkenassen voor betere vulling). |
Dat probleem met de filterbak kun je eventueel oplossen met het plaatsen van een Scirocco spruitstuk. Kost waarschijnlijk wel wat.
|
|
Quote:
Mjam mjam. Hij had het alleen wel over low budget. Hiermee kom je al snel boven de 5-6k uit. ;) |
Wilde net zeggen als je een filter waar je geen reet beter van word al te duur vind. Zou ik maar nooit meer aan die 200pk denken.
Ook moet in de eerste nog vinden die 200pk's uit een 16v heeft gehaald met de orginele injectie meuk. |
Ik ga nooit mijn 20 jaar oude KR opdrijven voor hij helemaal uit elkaar is geweest, Ik was in ieder geval van plan het torretje volledig uit elkaar te halen en te vervangen wat moet vervangen worden om die goede basis waar je het over had te krijgen.
Ik probeer gewoon nu al zoveel mogelijk ideën en info bij elkaar te krijgen zodat het plan klaar ligt als de basis er is. En ik heb nooit iets gezegt van low-budget, wie niet veel geld wilt uitgeven zal nooit in de buurt van 200pk komen met een KR. Verder heb ik nog wat vraagjes na het lezen van vwleusden zijn topic: -wat zijn ITB's en hoe werkt het? -wat is een DTA E48? -is een 4-1 uitlaatspruitstuk hetzelfde als een 4-2-1 uitlaatspruitstuk? -mag men zomaar grotere injectoren plaatsen of welke aanpassingen/afstellingen zijn daarvoor nodig? -Wat is het nut je uitlaatnokkenas aan de inlaten te plaatsen? |
Als je het wil laten doen. Ga dan gewoon bij een tuning specialist langs. zeg wat je van plan bent. weet je ook meteen wat het zoon beetje gaat kosten. En er zal toch heel wat moeten gaan bebeuren om bij de 200pk te komen.
|
Quote:
Je zou de eerste niet zijn. ;) Quote:
Je vond het luchtfilter al "een duur geintje". Excuses voor mijn aanname dan. Quote:
Indepentend throttle boddies. Onafhankelijke gasklephuizen dus. Niet te verwarren met carbs. Hiermee kun je de mengverhouding per cilinder optimaal afstellen. Uiteindelijk zal je motor veel beter gaan lopen en beter presteren. Je verbruik (met gelijke rijstijl) zakt, en je koppel bij lage toeren zal stijgen. Verder hangt ie veel beter aan het gas en reageert ie directer. Quote:
Motormanagement. Quote:
Njet. Quote:
Hier weet ik het fijne niet van, maar kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld met zaken als je uitlaat rekening moet gaan houden wanneer je grotere injectoren plaatst. Quote:
De nokken van de in- en uitlaat zijn verschillend. De uitlaatnokken zijn iets "scherper" en zorgen voor een betere vulling bij een hoger toerental, iets waar de 16v om bekend staat. Probeer toch echt eens de search te gebruiken voor je hier allerlei dingen gaat vragen. Kijk bijvoorbeeld eens rond wat de eigenschappen van de spruitstukken zijn en wat de nokkenassen doen. Hierover staat al ontzettend veel nuttigs op het forum geschreven. :thumbup: |
Quote:
Precies. Jeroen van Bolku tuning hier op het forum kan en wil je hier waarschijnlijk al een heel eind mee helpen. |
Als je trouwens de boel een beetje makkelijk en betaalbaar wil houden kun je trouwens de ITB's beter direct uit je hoofd zetten.
Ik heb hier zelf ook al heel veel opties bekeken, en heb een tijdje terug via een vriend in het buitenland een manier gevonden om de kosten ontzettend te drukken, maar zelfs dan kom je nog op een paar duizend euro uit voor je de spullen op je auto hebt en de zooi een beetje aan het lopen krijgt. Voor een optimale afstelling ben je dan nog "een paar euro" kwijt. |
Bedankt voor de info, je hebt al een stuk verklaard.
Ik begrijp nu ook dat met nokkenassen met andere graden een andere scherpte bedoelt word van de nokken zelf. Ik dacht dat hiermee de hoek bedoeld was dat de afzonderlijke nokken uit elkaar staan wat dus de timing zou veranderen. Betere nokkenassen gaan dus simpel gezegd zorgen dat de kleppen verder (en sneller?) open en dicht gaan , of ben ik weer verkeerd? En 200pk zal inderdaad moeilijk worden, maar ik ben al blij als hij richting 170 gaat en alle slijtageonderdelen vernieuwd zijn. Dus wat ik zeker van plan ben: - andere nokkenassen (merk?, (online)shops hiervoor? , welke graden?) - 4-1 spaghettispruitst. (supersprint? RVS nemen? op maat?) - tijdens revisie cilinders laten honen/uitboren en dus grotere zuigers erin - eventueel open lucht filter - kop laten bewerken |
|
Hallo, ik ben zelf nog niet zo lang te vinden op dit forum, maar heb zelf wel een 16v. gehad met 230 pk en 260 nm koppel. Deze motor rijdt nou nog steeds vrolijk rond in de buurt van Tiel, en heeft nu zelfs 270 nm of iets dergelijks. Om zo'n motor te bouwen, ben je minstens 10000 euro kwijt. Gesmede 83,5 mm. zuigers van bv wiseco. Krukas van een diesel, onderblok van een 2 liter of een 1,9 TD. Drijfwerk verlichten en uitbalanceren, kop maximaal bewerken en bv. 304 graden nokken van kent met verstelbare tandwielen en kettingtandwielen, idd throttlebodies/gasklephuizen minstens 45mm. , inlaatspruitstuk, filters , brandstofdrukregelaar en noem nog maar een 20 dingen op.
Blijf nou maar mooi 1 op 10 rijden met op zijn best een paar 276 graden nokken van schrick en een bewerkte kop, dan haal je ongeveer 160-170pk en dat rijdt nog best leuk, ook binnen de bebouwde kom. 200+ met throttlebodies is gewoon 1 op 5 rijden, neem dat aub maar van mij aan.... Ik hoop dat je er iets aan hebt, groeten Tom |
En maak hem 100kg lichter! Daar heb je meer aan, dan 2000 euro uitgeven voor 20 pktjs..En dat kost je haast niets!
|
wil je 200+/- pk uit je 16 klepper halen? Gooi dat blok gelijk ergens achter in de schuur en bouw een 1.8t in, als je een beetje handig ben scheelt het gelijk een paar eurie en je hebt en redelijk nieuwe motor in plaats van een 20 jaar oud beestje.....
|
Allemaal bedankt voor de reacties, ik heb het nog eens goed overlopen. En aangezien ik iemand ben die altijd realistisch probeert te denken ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn ambities maar wat moet intomen en gewoon ga blijven geilen op motoren als die van de link een paar posts hoger, alles custom made precies...damn that's nice!
Ik ga het haalbaar houden voor een student van 20 jaar zoals ik, namelijk rustig het blokje weer betrouwbaar maken met nieuwe parts en hier en daar een paar aanpassingen die nog iets meer rijplezier en pk's moeten opleveren, maar min. 160pk word het doel voor de toekomst. De auto verlichten is natuurlijk een prachtig idee, maar waar haal ik dat gewicht weg als de auto er mooi origineel moet uitzien, niet dus. |
Als student denk ik dat dat een hele goede conclusie is. In de toekomst kun je hier altijd nog aan uitbreiden ;)
|
Heb ook zitten spelen met het ITB idee, maar ik laat het lekker varen, veel te duur imo.
Ga volgend jaar ws voor een 278 graden nokkenasje, lichter vliegwiel, Sachs koppeling, shortshifter, spaghetti, EPS of SuperSprint uitlaatlijn en misschien nog een BMC airbox met CAI... |
Quote:
Op welk bedrag kwam je uit? En voor wat voor setup heb je gekozen? |
Quote:
Atmosferisch tunen is gewoon een sport, een 1.8T erin hangen is kiezen voor de makkelijke weg en de 1.8T maakt lang niet zo'n mooi geluid als een lekkere ongeblazen motor met ITB's en haalt het ook niet met de "looks" |
Heb alleen maar met een half oog naar de sites van Freddy Cane en KMS zitten kijken, dat was al voldoende om de gedachte er aan te laten varen. :D
|
Quote:
Daar ben ik het met je eens, (alhoewel, dump valve afblazen is ook mooi)...... Maar ik bedoeld alleen dat dat de meest kost effectieve manier was om 200pk uit je type2 te halen.... Throttle bodies zijn echt super maar wel duur voor je +/-30pk winst (volgens Jenvey, ja ik heb ook met de idee gespeeld :D ) |
Quote:
Precies. Dat probleem had ik in het begin ook, tot een vriend van me mij een kostenvoorstel deed dat nog niet eens half zo veel was als dat het normaal zou kosten. :D Dan wordt het opeens een stukje aantrekkelijker. |
Quote:
Ik denk dat het juist een beetje een sport is, vooral bij Golfjes, om weer eens wat anders te doen dan alle anderen. Met een 1.8T er in lepelen en klaar is Kees zul je dat niet halen. En met itb's gaat je blok ook gelijk een stuk anders lopen. Je hebt geen turbo-gat en je auto reageert veel directer op het gas. Niet voor niets dat ze dit in de racerij zo veel gebruikt hebben. En bovendien maakt het een ontzettend lekkere herrie! Klik maar eens. :D |
Quote:
Jenvey maakt een kompleet kit vor de vw 1.8 en 2.0 motoren, komt uit op rond de 1000 euro als ik me goed kan herinneren......is ook wel handig als je iemand uit engeland kent die je flink korting kan krijgen ;) :D |
ITB's van een motorfiets pakken als je het goedkoop wilt doen, megasquirt eraan, ford edis ontsteking.
Spruitstukje zelf bouwen van de onderste buizen en alu pijpen. Voor 1000 euro of minder zelfs heb je iets leuks |
Quote:
De badger5 is zo'n complete set, maar je kunt ook nog wat andere samenstellingen kiezen. Zolang je maar betaalt. :D Over het onderblok ben ik me nog niet zeker. 2 liter of 1.8... En je komt inderdaad op ongeveer dat bedrag uit voor de onderdelen als je ze direct bij hun bestelt. Als je goedkopere wegen kent kun je hier makkelijk nog een flink bedrag af krijgen. :D |
Quote:
DIS ontsteking van Peugeot erop ;) Passen VW Bougiekabels PnP op. |
All times are GMT +1. The time now is 03:40. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.