VW Transporter T3
Mijn wagenpark is nu compleet :cool:
Ik had voor mijn zaakje een bus nodig dus na een lange zoektocht eindelijk een T3 gekocht :) Dichte enkelcabine bus (3 zitplaatsen dus) Bj '91 1700D Deels afgetimmerd aan de binnenkant met een bank en tafel waarbij de leuning van de tafel gebruikt kan worden om de laadvloer bijna vlak te maken voor een matras :) Het enige grote minpuntje is dat de motor een nu erg kapotte koppakking heeft, ik wist dat de koppakking lek was maar ben op goed geluk met 2 potjes koel-waterantilekgoedje erin en een extra gefabriceerde overlooptank vanuit amsterdam naar tilburg gereden. De rit werd net voor Utrecht onderbroken omdat de koppakking ipv van cylinder naar koelwater nu ook koelwater naar buiten lekte.. nahja, meer spoot... heel de bus vol met stoom dus ik ben zsm aan de kant gegaan en de achterklep open gezet. Een oplettende KLPD volvo zag het op een afstand en parkeerde erachter om te kijken of de auto niet in de fik stond :mad: neuh zeg ik tegen de agent, koppakkingkje... onder politiebegleiding werd ik naar de volgende afslag geleid. De rest van de rit heb ik dus aan een touwtje achter mijn eigen Audi voltooid, morgen blok kaal maken en onderdelen verzamelen voor de ombouw naar 1.9TD AAZ (blok uit mijn ex-caddy mk1) :eek: Morgen 1.7 eruit en starten met de ombouw :woowoo: |
heb je die gekocht bij die oude botenbouwers? dat vrijpark voor krakers en kunstenaars?
|
Quote:
In amsterdam west idd bij de kraakboel op de oude haagseweg :) |
cool, dacht dat buitenstaanders niet meer door de poort mochten tegenwoordig. zelfs de politie komt er niet in zonder afspraak
|
Waar ik de bus van heb gekocht was 1 van de langste bewoners vertelde hij mij... reed zo door de poort met mijn A3 ;)
|
Hola, weer een T3'tje erbij op het forum. Goed bezig!!
Ik zit er aan te denken ook een 1.9D erin te gooien, maar dan zonder turbo. Die mét turbo draaien minder toeren dan de gewone diesel, dus moet er een andere of aangepaste bak onder. Wat ga jij daar aan doen? Ben wel benieuwd. |
Quote:
Dat zeg je niet helemaal correct ;) Met turbo kan je op hetzelfde toerental meer koppel/vermogen ontwikkelen. Als je en 1.9TD ipv een 1.9D kan kopen zou ik dat zeker doen, niet alleen omdat je een bus van 1450+ kg voort moet slepen. Maar ook omdat het ook zuiniger en lekkerder rijd, Als de motor rustiger kan draaien: minder toeren = minder warmte en ook minder slijtage. Ik heb er een TD 4-bak bijgekregen dus die ga ik eerst proberen, maar waarschijnlijk zal ik snel overgaan tot een 5-bak met evt aangepaste versnellingen/ eind-overbrenging en grotere wielomtrek. |
Als het niet zo is dat de TD minder toeren draait, dan ga ik ook voor de TD. Enige verschil tussen de 1.6d en de 1.6td basis is de tunnelbak. Maar gaat dit problemen geven wanneer je een 1.6d omwisseld voor een 1.9td.
Een 5-bak is natuurlijk stukken beter. Mijn vader had een 1.6d met 5-bak. Deze was stiller, en vooral een stuk sneller. Waren die krengen maar niet zo duur! |
De overbrengingsverhouding in de hoogste versnelling bij zowel de 4 als de 5 bak zijn hetzelfde, je hoeft dus niet op zoek naar een 5 bak om minder toeren te draaien op de snelweg.
|
Waarom draaide die bus dan 15 tot 20km sneller? ;) Er zijn bergen verschillende 5-bakken voor de T3.
|
Je hebt gelijk, heeft iemand me ooit verteld (en het strookte met mijn eigen ervaring).
Heb nog wat leuks gevonden :) http://home.planet.nl/~koni1691/BAK.xls |
Het ligt er natuurlijk wel aan welke 4 en 5 bak je vergelijkt, maar over het algemeen is de 5-bak net iets langer in de hoogste versnelling dan de 4 bak.
http://www.t3-infos.de/images/T3-Getriebe.pdf Dit is helemaal handig: http://home.planet.nl/~mn_groen/Getriebe.zip per versnelling ingeven (of een T3 bak uit de lijst kiezen), de bandenmaat erbijen dan zie je in een grafiek hoe hard je dan gaat bij welk toerental :cool: (kan je dus ook gebruiken voor niet T3 bakken). Als het past zou een eindoverbrenging van een 5-bak in een 4-bak wel wat meer zoden aan de dijk zetten. Dan zit je in de toerenbegrenzing ~4800rpm op 175km/u :D |
Mijn T3 liep van de teller af (180+) :D
|
Quote:
Wat voor vliegtuigmotor had je er daarvoor ingelegd? :eek: |
Wat dat die doka Stijn? Deze toch? :rock:
|
Yes, 1.9 16V turbo :)
|
Quote:
Nice :cool: Spucknapf komt er bij mij ook in :woowoo: Heb je ergens een project topic? Gisteren heb ik een 1.6TD uitlaatspruitstuk en een kapotte dieselpomp opgehaald. Van de dieselpomp heb ik de bovenste deksel omdat de LDA paddestoel van de AAZ misschien te hoog is. Motorsteunen, carter ed ga ik van het KY blok gebruiken, even kijken of ik dan wegkom met de olieretour die nu de zijkant van het blok ingaat ipv het carter. |
Ik heb recent nog de 1.7D van mijn pa naar 1.7TD omgebouwd.
Als je inderdaad het uitlaatspruitstuk al hebt ben je een eind op weg, maar ook het buizenwerk aan de turbo is vrij vreemd (motorsteun zit gruwelijk in de weg daar). Je zou dus ook nog een origineel TD carter moeten hebben met retour (wel zo makkelijk), en vergeet niet de oliepomp om te bouwen (vanwege de rare vorm van het carter heeft een buspomp een andere aanzuigbuis). Je moet inderdaad een bus TD pomp deksel hebben met een drukpotje naast de pom als LDA, de paddestoel als op andere pompen komt niet uit met het deksel. |
Oliepomp+ buis stond inderdaad al op verlanglijstje (enige deel wat ik niet heb vervangen in dat blok tijdens de revisie)
Denk je dat ik de 1.9TD olieretour niet aan kan sluiten op de banjo in de zijkant van het blok met die steun daar? (anders kan ik dus het 1.7D carter gebruiken) Ik weet een TD carter te liggen maar die vent wil er €150,- voor hebben :eek: 1 van de problemen zal inderdaad de intercooler + buizen gaan worden.. misschien een watergekoelde ergens voor/naast de motor met een extra radiateur ergens onder de bus. |
De smerige KY is eruit... en op dit moment al ontdaan van alle delen die ik nodig heb voor op mijn 1.9. Die delen zal ik eerst gaan reinigen/poedercoaten en dan de boel weer terug inbouwen. |
De motorsteun maar eens even gepast om te checken of de olieretour banjo in de weg zou zitten, dat past dus dat scheelt een TD carter (gebruikt ~150 euro) + olieretourbuis :) Even wat spullen bij elkaar gesprokkeld en schoongemaakt. Carter en oliepomp gedemonteerd, een nieuwe oliepomp is al binnen (enige wat ik bij revisie niet mee had genomen) alleen moet ik het raakvlak van de aanzuigbuis even laten vlakken ivm loopsporen. vd week nog even wat onderdeeltjes en o-ringen halen dan kan het weer terug in elkaar :) |
Ik vond nog en leuke bagde in mijn rommelbak:
:D Na enige vertraging ben ik weer bezig aan het blok: Nieuw gebalanceerd vliegwiel Drukgroep erop en nog een hoop andere kleine dingen... Alleen liep ik tegen iets vreemds aan bij het nieuwe vliegwiel: 2 centerpunten ipv markeringen voor BDP :???: |
probleem al opgelost:
De V inkeping in de drukgroep is BDP... |
Bus omhoog Blok +bak vanaf onder erin motorsteun monteren Blokje erin :cool: het echte werk kan nu eigenlijk pas beginnen, op maat maten van uitlaat met KKK K24 turbo en het inlaattraject met (water) intercooler.. |
Ik ga het 1.6TD bus spruitstuk niet gebruiken ivm de turbo dan met de inlaat op ~5cm van de motorsteun zit:
De flow lijkt me ook niet ideaal met de turbo ter hoogte van cyl 4... Met het originele AAZ spruitstuk heb ik ruimte genoeg tussen turbo en zijkant motorruimte (>5cm) en ruimte aan de onderkant voor de olieretour terug naar de zijkant van het blok. Mockup intercooler (de bestelde IC is nog niet binnen): Past precies, elleboogje vanaf de compressor de IC in, IC uit kan dan via een iets langer elleboogje zo de inlaat in. Water af en aanvoer zijn maar 1" slangen dus die zijn er altijd wel in te passen. Inlaat van de turbo komt waarschijnlijk onder het achterlicht door, langs de IC omhoog naar het rooster, of als dat niet past zijn er nog andere opties. Uitlaat kan met een grote 180 graden pijp richting de achterzijde. (mogelijk pas ik mijn 3" downpipe uit mijn ex- caddy mk1 aan) De motor is bijna afgebouwd en voorzien van hier en daar wat nieuwe slangen, klemmen en andere prul. |
Gisteren kreeg ik het blok niet aan de gang met starten, vannacht dus even 2 accus opgeladen en net even geprobeerd... Ik had het vermoeden dat er nog lucht in de dieselleidingen zat omdat bij cyl 1 geen diesel uit de leiding kwam (even los gemaakt en gestart)... ik dus even een juup (vol met diesel ;)) eraan gehangen om te testen, de pomp zoog de juup sneller leeg dan ik, maar nog steeds geen diesel uit de leiding van cyl 1... Ik checken of er wel spanning op de dieselafsluiter stond (rood/zwart), daar zat dus het probleem, dus even een draadje vanaf de accu op de afsluiter, gloeien en de motor sloeg meteen aan :cool:
Morgen word het dus een motorsteun fixen zodat ik uit de weg kan met de turbo. |
nice.. mooi project..
|
De intercooler is vandaag bezorgt:
kniestuk + verloop+ slangaansluiting van de bouwmarkt De IC op zijn plaats... de IC viel toch en enkele CM groter uit dan in de beschijving op ebay stond dus dat word even een klein stukje van de wielbinnenkuip aanpassen zodat de IC vlak kan liggen. Ik zit alleen nog te zoeken naar een geschikte radiateur, het liefst met niet al te grote aansluitingen, misschien 1 of 2 kachelradiateuren ipv 1 grote. (kan ik ook wat makkelijker kwijt bij de versnellingsbak) |
Naar model van een steun voor een TDI:
Luchttraject en uitlaat traject afbouw kan eindelijk beginnen :) |
huisgemaakt?
|
Deels.. samen met De Boxer in Tilburg :) Ik kan wel een leuk stukje lassen met mijn CO2 apparaat maar voor een motorsteun heb ik het toch liever aan iemand over gelaten die dagelijk dit soort dingen tegen komt.
Zo nog even 10.8 boutjes ophalen en de boel laten poederen... uitlaatflens moet ook onderhand klaar zijn dus dan kan ik morgen eindelijk de uitlaat gaan fabriceren. |
Ook bij mij zit het weleens tegen, bij het uitdraaien van imbusboutjes uit de pomp (om de gaskabelsteun over te zetten ) draaide er 1 door... na het verwijderen van de dieselleidingen kon ik die gelukken rond kappen met een beitel. Uitlaatje fixen. Past als een bus... die gaat vd week langs de verzinker :cool: |
Vandaag de uitlaat verder af gemaakt:
Trush glasspack dempertje :D Alleen nu nog even zoeken naar een geschikt 57mm eindpijpje wat 90 graden draait (liefst dubbelloops) iemand een idee? |
|
Leuk projekt, heb je al gereden? :)
grt Bonne |
nog niet echt, 1 meter voor en achteruit...
Ik ga vandaag een 90 graden slang van de turbo naar de inlaat halen bij biesheuvel (tijdelijk, IC komt er later in) |
Kleine update:
Klaptouchscherm met radio en VGA aansluiting en Audio-system 13cm coaxs speakertjes ingebouwd... :cool: het scherm ga ik uiteindelijk mijn carputer aan hangen voor navigatie/internet/entertainment. Ik heb al een aantal proefritten op zitten, rijd opzich best ok. Nog een paar puntjes op de i zetten: - Olielekje aan oliefilter (steun, filter of afdichtruibbers van de warmtewisselaar) - Dieselpomp opnieuw afstellen. - nagelt op 1 cylinder, waarschijnlijk 1 van de 1.6GTD verstuivers toch niet goed na ultra-soon reinigen. - Gashevel verdraaien op de as, kan geen volgas geven nu - Uitlaat eindbochtje laten maken, ik vergas fietsers op het moment |
"rijd opzich best ok"
Nog nie helemaal tevree? hijs tuurlijk wel wat zwaarder dan een caddy! Grt! Ruben |
Dat rijd opzich best ok was eigenlijk meer dat de motor wel goed liep en de bus goed vooruit kwam, toen deweg een beetje nat kon ik met een teentje gas de achterwielen al laten spinnen :woowoo:
De motor heeft nog wel last van een vervelend nageltje, de pomp heb ik al op diverse standen geprobeerd (0.90-1.05, krukas/nokkenas/pomp staan 100% ok), verstuivers ook al terug gewisseld naar de originele maar het blijft vreselijk nagelen onder belasting. Mocht iemand een 1.9TD aaz dieselpomp hebben liggen voor de verkoop (of evt even te leen om te testen)? |
Problemen met de nieuwe cylinderkop :( Bus staat nu bij het revisiebedrijf waar de kop vandaan komt voor nadere inspectie van de verstuiverzitting 3e cyl.
Verstuiverzitting is aangevreten en lekt... waarschijnlijk door scheef ingefreesde zitting waardoor het brandplaatje/verstuiver niet 100% afdichtte. Kop moet er hoe dan ook weer vanaf want opnieuw inslijpen van de zitting kan niet in de auto vermoed ik, dat schiet weer lekker op :mad: |
All times are GMT +1. The time now is 02:16. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.