16v in polo 82-91?
na de tip op vwforum.nl zal ik ook hier even mijn vraag stellen.
ik kan een leuke polo stijlheck kopen het is een 1 liter 4 bak dus niet vooruit te branden hij ziet er goed uit en technisch is hij ook goed alleen de motor had wat probleempjes. nu is mijn idee om er een 16v in te leggen van een golf 2 mijn vragen kan ik het gehele aandrijflijn zo overzetten? welke aandrijfassen moeten eronder heeft iemand dit al eens gedaan, hoevel scheelt die dikke inlaatbuizen? past het motorblok op dezelfde motorsteunen van een polo? welke uitvoering van de 16v kan ik het beste kopen? nog een paar andere vragen passen de bumpers van een polo 91-95 ook zo op een eerdere type polo? kan ik beter op zoek gaan naar een remmenset van een g40 of past dat van een golf 2 ook? alle tips zijn natuurlijk welkom het is de bedoeling dat het een superlicht sprint kannon wordt. dus alle overbodige zaken eraf en eruit en dan moet ikzelf nog op dieet |
begin dan maar met op dieet te gaan, en het geld wat je dan overhoud door niet te vreten, kun je in je auto stoppen :D
|
Niet aan beginnen blok is te zwaar.......
|
hee christiaan dat zijn nog eens goede tips zeg, daar kan ik wat mee.
10 kilo zal toch zeker 1/20 seconde schelen denk ik. zal ik dan ook meteen de wissers en de spiegels eraf halen? zal wel een 2/20e schelen. maar om even over het blok te zwaar idee te komen. het verschil in gewicht tussen een golf 2 1.3 en een golf 2 16v is evenveel als het verschil tussen een polo 1.0c en een polo 1.3 gt namelijk 90 kilo. is dat echt een groot bezwaar? maar wat zijn de mogelijkheden met een 1.3/1.4? |
kijk nou gaan we praten,. ff wachten tot o.a. sjampie, serge en michiel erbij komen. die kunnen je dat haarfijn uitleggen.... doe ook ff een search naar dat onderwerp.. is al veel meer over geschreven
|
Ok dan houdt Gert zijn mond er wel over .
Die heeft tenslotte maar 1 nacht aan zo'n project helpen sleutelen . Das meer dan die drie bij elkaar :) Maar kijk eens op Steilheck.nl in het forum . Zoek daar en je vindt alle antwoorden . Of stel de vraag daar nog een keer : krijg je in de kortste tijd de URL waar het antwoord staat als je het zelf niet kan vinden . Wat Polo g 40 al zei : te zwaar . Nog meer onderstuur dus rechtuit de bocht door :( |
Quote:
Rechtuit de bocht UIT zul je bedoelen... Niet aan zoiets beginnen!! |
dan zou ik graag alternativen willen horen
en ik dacht aan een pk,tje tussen de 150 en 200 |
Ligt aan je budget :)
|
eeh budget
die 16v leek me een goede goedkope oplossing. doe eens suggesties die niet de wereld kosten zou ik zeggen misschien een 1.4 met een 16 klepper kop en een mercedes compressor? |
Even wachten tot de heer pot of meneer schwarzkopf zijn mening geeft :)
|
FF wachte nog... :rolleyes:
|
Ben wel geen Serge of Sjampoo, maar kan er ook wel wat over vertellen
:wink: Tis te doen, zijn speciale subframes voor met de juiste motorsteunen: Salzmann Echt goedkoop is dit niet, en de gewichtsverdeling zal er idd niet beter op worden. Alhoewel het met 15" en een goed afgestemd onderstel vast niet slecht rijden is. Andere opties: - ombouwen naar G40 techniek, standaard 113 pk, relatief gemakkelijk richting de 150 pk (en hoger) te krijgen. - 1.6 16V uit Polo 6N, 125 pk standaard, wil je echt veel meer, moet je waarschijnlijk flink investeren. Blok zelf ook duur en moeilijk te vinden. - 1.6 uit 6N/Golf 3, met bewerkte kop, webers enz enz, zal goed afgesteld rond de 140 pk moeten kunnen leveren. - 1.6 Turbo, met flinke bewerkingen en aanpassingen moet je richting de 200 pk kunnen komen. Vult u maar aan, er zijn vast meer mogelijkheden.. |
Niet aan beginnen! Kost je klauwen met geld en het is echt veeeeel werk! En zoals Gert en Blikopener al zeiden: rechtuit is leuk maar probeer er niet mee te sturen.
Check: Link als je toch meer wil weten. Als je het nou toch wilt doen: ik heb nog een 1.8 GTI blok liggen :) |
misschien is een leuke 1400 dan beter
is de 8v hetzelfde als de 16v behalve de kop of is er meer aangepast aan die 1400 16v misschien past daar dan een mercedes compressor op. kop laten aanpassen en een aangepaste vliegwiel met nokkenassen en op maat geschreven injectie, hoeveel zou dit ongeveer opleveren? |
waarom zou een 1800 16v zoveel zwaarder zijn als een 1600????
|
Zou niet : dat is zo
Hij heeft het over een 1600 die op het oude 1300 blok lijkt he .. Een voorover gekanteld blok om het ff makkelijk uit te leggen |
Quote:
Tuurlijk gertje.. Tuurlijk :-) Een Golf GTI blok in een Polo hangen,. daar beginnen wij dus niet aan.. die gaat alleen maar rechtdoor.. |
Quote:
Oh god.. Nicht wieder.. Een compressor, turbo of G-lader plak e niet zomaar op een 'standaard' blok hoor. Ga eerst ff een half jaar 1.0 4 bak ragge. zul je zien dat door die mega korte bak je nog best mee komt bij het stoplicht. Je zult alleen heel erg nerveuze voorwieltjes houden: wegligging is 3 keer bagger zolang de ophanging nog standaard is. Eerst plat op z'n zuignap,.. kwak er dan bij wijze van 'training' een 1300 blokje in, met korte 5 bak (AHD, maar die vind je bijna niet) en ga lekker sprinten. Klap er webertjes op, en OH wat een plezier.. En DAN, na 2 / 3 jaar, dan heb je eindelijk genoeg gehad van <100 pk, en ga je echt klussen. Zoals Dennis al zei: 1.4 of 1.6 16v uit 6n/Lupo blok of 1.6 ABU / AEE blok uit Polo/Golf/Vento (voorover-hang-blok) of 1.4 ABD / AEX blok uit Ibiza / Golf / Polo (vooroverhangblok) of gewoon 1300 HH, GK, MH, NZ, 3F etc etc. Van boven naar beneden: steeds goedkoper qua eerste aanschaf. En niet: van beneden naar boven meer mogelijkheden qua vermogen. Heb van alle type motoren al versies gezien die zo enorm veel vermogen hadden,... dat houd geen enkele standaard vw bij. |
Ochja: voor de duidelijkheid;
VW heeft grofweg 3 type motoren: - Boxers (kefah enzo) - 4 in lijn: 1500 tot 2000 cc - 4 in lijn: 800 tot 1600 cc en dan nog wat rare 6 8 10 etc cylinders. Die boxers passen zowieso (bijna) niet. (ja, ik ken een Polo met een boxer motor erin, maar dat gaat niemand van volksforum hier in z'n eentje voor elkaar krijgen, dus dat telt niet) de 1500 tot 2000 cc motoren: Bekend uit de Golf, maar ook in Passat, Vento, Ibiza, Sharan, Octavia etc etc. Deze blokken kenmerken zich door de 'achterover' ligging: Sta je voor de auto, dan ligt het blok 'iets achterover' in de auto. Met meestal tegenstroomskop: Uitlaat zit onder de inlaat. Verdeler zit meestal 'voorop' op het blok. de 800cc - 1600 cc motoren: Deze hangen VOOROVER, en hebben ALTIJD een door-stroom-kop: Inlaat aan de achterkant, uitlaat aan de voorkant. D'r hangt in 95% van de gevallen een 084 of 085 bak aan. De onsteking zit aan de versnellingbakkant op de nokkenas. Die laatste type motoren kan je allemaal in je eentje in je Polo hangen. De rest: ombouwen, lassen, frames, assen, bakken,... niet aan beginnen, want je wint er nix mee. Het kleinste 'achteroverliggende blok' (1500cc) is altijd nog een stuk zwaarder dan de grootste (1600cc). En: met de juiste middelen is er uit een 2000cc natuurlijk meer vermogen te trekken dan uit een 1600. Dat begrijpt ieder kind, MAAR: sta jij alleen op de sprintbaan? Nee, je rijd op de openbare weg... en daar wint de Polo het dan weer (in de bocht).. Hoe ging VW naar de top (Pikes Peak)? precies.. Met een Golf! Maar wel met 2 1300cc polo blokjes erin: 1 voor, 1 achter, 500 pk samen.. (250 pk per stuk dus!) Zoek eens op bergrennen, en tel het aantal Polo'tjes,. zet het af tegen het aantal Golfjes.. Tadaa! |
[offtopic]tips waar ik ergens de video kan halen van vw bij pikes peak? heb wel die van ari vatanen (mega cool) met renault 16v turbo.[ontopic]
|
Ari Vatanen in een Renault?
Ja,. tuuuuuurlijk.. Peugeot 405 bedoel je? En dat stemt dan VVD :-) |
waarom wil je zo graag een eaton compressor erop? dat spul blijft troep...valt niet te reviseren, kan je niet extreem mee gaan.. en ze zijn gebouwd om als hulpmiddel bij de mercedes motoren mee te draaien en niet zoals een bv. g-lader continue.
verder plak je niet zomaar een compressor op een blok..komt genoeg aanpassingen bij wil je er plezier mee hebben en lang mee kunnen doorgaan.. als je de centen hebt zou ik voor een 1.6 16v lupo gti blokje gaan... zuigers, drijstangen, olie aanvoer etc aanpassen voor lagere comressie en ombouw drukgevuld...en dan een g60 erop of een turbo...managment aanpassen en je hebt een leuke motor... |
tssss renault 16v turbo......tsssss..iedere kenner weet dat hij in een 405 t16 reed
|
Quote:
Ik lijk ex staatssecretaris Nijs wel! :D :D Peugeot 405 T16 bedoelde ik idd. |
Ik neem afstand van het beeld dat door mijn uitspraken gecreerd kan worden..
|
goed simpel dom antwoord .de 1.5 tot 2liter motoren niet doen ,kost te veel aanpassings werk (geloof me heb het geprobeerd en zag toen de moeilijkheden en nadelen)ten 2e je wegligging is dan gelijk als die van een tampon in het riool.
beste optie voor jouw doeleinden is dan heel simpel de 1.6 vergeten en overstappen op de 1.4 (veel robuuster van bouw),jij wil vermogen dat kan : 1.4 abd blok nemen ,zuigers een 5mm afdraaien(of goed gesmede zuigers) ,g40 kleppen plaatsen ,276/286 asymetrisch nokkenas plaatsen .kop bewerken .g40 injectie plaatsen ,glader overboord ,turbo of lysholm compressor ,rev limiet verhogen naar een 7300 rpm ,laad druk 1,2 bar,olie sproeiers voor de onderkant zuiger plaatsen (van golf 16v kr)injectoren van een g60 plaatsen ,benzine druk op een bar vof 3,5 (verwijder de kat of haal deze leeg ,anders fikt hioj wel weg)intercooler van vito 110d. spaghetty is een pre ,gasklep van 50mm in doorlaat,3f inlaat spruitstuk ,kop bewerkt ,vliegwiel afdraaien ,krukas verlichten en ballanceren ,drijfstangen verlichten en matchen ,olie pomp druk opvoeren ,speciale drijfstang en krukas lagerschalen ,olie koeler is een pre .en natuurlijk chip op maat goed volgend probleem om dit blokje met geweld van een neushoorn de krachten over te laten brenngen naar de wielen .jawel de versnellings bak ,g40 bak kan ,maar het dyf zal enigzins moeite hebben om het kroonwiel vast te houden ,daarvoor zal dus een geschroefd exemplaar voor in de plek moeten komen goed volgende uitdaging is dus om niet 1 maar 2 wielen in de spin te krijgen ,jawel er zal een sper op moeten .ophanging zal in polyurethaan bussen moeten en de remmen van een scirocco 16v is wel aan te raden ,zul je gelijk 14 inch velgen moeten steken .(256mm ipv 239) goed dit is een beeeeetje extreem ,maar wel goed voor over de 200 pk :biggrin: persoonlijk zou ik dus heel simpel 1.4 blok nemen wel de zuigers 3,5 mm afdraaien ipv 5 mm.gewoon de g40 i8njectie nemen en lader van een g60. intercooler van 2 g40 niet de 2f.chippen nokkenas van een g40 nemen ,benzine druk op 3 bar ,werkt net zo goed en zal een pk of 150 tot 160 leveren |
De Heer heeft gesproken, amen
|
Of zoals de Tjechu zechu : "de Sergeant heeft gesproken...."
|
Beide G40 bakken (8S en AHZ) hebben origineel geschroefde differentielen, sper voor polo koste je tegen de 1000 euro, maar is bij hoog vermogen onmisbaar idd..
Quote:
|
een dergelijke tuning had ik niet voor ogen, mijn doel was om goedkoop een kleine auto met een 16v te verenigen om zodoende een klein bommetje te creeeren.
dat het een heel stuk ingewikkelder ligt had ik niet gedacht. maar in elk geval bedankt voor de vele info. |
of je neemt een 1.4 16v .plaats daar kms stage 2 op(throttle boddies met injectie en geregelde ontsteking vrijprogrameer baar van jk) ,274 nokkers met bewerkte kop en spaghetty
|
Serge lees nou ff goed : hij wilde goedkoop een bommetje maken .
Een rijdbare en veilige kost helaas een hoop pleuros Dubber :( |
ook dat kan ,maar dan gaat veiligheid ten koste van snelheid ................
|
Quote:
Valt de G40 onder de vooroverliggende blokjes? de een zegt dat de steunen van de 1100 en 1300 (en die verdwaalde 1600) er zo op geschroefd kunnen worden, en het dan zo in je motorruimte te hangen is, op de G-lader steun na... en wat intercoolerfratsen... Maar is dit wel zo? (gewoon ff tussendoor...) |
ja en nee..
er zijn voor de Polo 1 / 1f / 2 / 2f slechts 3 typen motorsteunen (bij de dynamo) - De 'gewone' (links onder) (met weer 3 versies: in de loop der jaren telkens miniem veranderd) - De 'Diesel (verstevigd) (links boven) - De G40 : Met G-lader ophang beugel (rechts) Werking is in alle gevallen gelijk: 3 bouten in blok, en 1 punt op de langdrager. NIET geschikt voor Golf 1 / 2 langsdrager |
Quote:
Ja dus.. En: motorsteun zit met 3 bouten op 't blok vast. De bevestigingspunten zijn zijn bij de 0.8 t/m 1.3 gewoon aanwezig. Bij de 1.4'tjes alleen bij de ABD (Niet AEX), en bij de 1.6'en ook niet. bij de AEE AEX en ABU zitten er slechts 2 bout-gaten (omdat de 6n, 6k, golf/vento etc etc met andere steunen werkt). Je kunt echter met die 2 bouten af, of je kunt een versteviging (laten) maken aan je blok, of je kunt een 'verstevigings'plaat maken achter de steun. De meeste rijden gewoon met 2 bouten rond, ipv 3. |
Quote:
\ Ik heb er voor de zekerheid toch maar 3 van gemaakt. Extra plaatje is zo gemaakt en het gat voor de 3e bout zit er toch al. |
Die Nixdorf Golf van het plaatje had volgens mij 2 1800 16V's er in met turbo. Alleen de eerste Pikes Peak Golf had 2 1300's.
Voor de rest heb ik nooit begrepen waarom mensen proberen zoveel pk's in een Polo te stoppen, heb met aardig wat G40's gereden maar vond ze allemaal als een dweil over de weg gaan om over de remmen maar te zwijgen. Mis ik iets? Waarom zijn ze dan wel zo populair voor bergcup? |
leg ze maar eens plat op hu8n kut ,ligt veel beter dan een golf in de bochten met zelfde verlaging (geloof me heb zelf golf gereden en dat is pas een dweil in de bochten ,nu rij ik polo en dat bevalt me 1000000x beter)
|
All times are GMT +1. The time now is 03:13. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.