Welke olie G60
Beste forumers,
Wat voor olie moet er nou precies in een G60 en welke is het beste. Ik hoor van die het een en van die het ander. Ik had er de laatste keer Mobil Syntetic S 10w40 ingedaan. Maar wat is nou het beste die mobil heb ik op me werk of kan ik beter andere olie er in gooien. Laat maar ff weten waar jullie mee rijden. Alvast bedankt. |
Persoonlijk zou ik gaan voor 10w40, vind zelf de 5w40 een beetje aan de dunne kant. Heb in mn GTI Castrol GTX 10w40.
Heb er ook 5w40 in gehad, maar dan had ik meer last van ratelende klepstoters, bij 10w40 heeft ie daar veel minder last van, bij mij althans. |
Ik gooi in mijn auto's ook altijd Castrol GTX 10w40, heb dezelfde ervaringen met 5w40
|
Ik gebruik altijd 5w40.....zonder problemen.
Mijn ervaring met de hydraulische stoters is juist anders om. Zeker met een koude start is 5w40 beter, simpelweg omdat het in koude toestand dunner is.. |
Maar de huidige olie is ook dunner dan vroeger.....
|
Quote:
Nou nee....tegenwoordig heb je Multigrade smeerolie, die is in koude toestand *dunner* maar blijft bij oplopende temperatuur constanter qua viscositeit Dat *dunnere* komt de smering in koude toestand ten goede..omdat de olie sneller met de juiste viscositeit op de te smeren plaatsen komt... Vroeger...(das wel heel relatief) werd olie veel dunner naar mate de temperatuur steeg, en dat was niet echt de bedoeling. Moderne motorolie is veel constanter qua viscositeit over het gehele werkgebied. |
Quote:
Mobil is op zich een prima olie.....*slechte* olie bestaat niet echt meer. Als je olie gebruikt die aan de specificaties voldoet die de fabrikant stelt, evt iets aangepast aan de persoonlijke gebruiksomstandigheden..kun je in principe elk merk olie gebruiken. Het leuke is dat zelfs Mobil...niet eens alle componenten voor *hun* olie zelf maakt. Syntetische olie is namelijk een mengsel van allerlei hightech vloeistoffen, die te samen *olie* vormen ... Het lijkt wel of ik nu op mijn werk een praatje zit te houden :D :D |
Ik denk dat ik dan nu ook maar eens de Castrol GTX 10w40 ga proberen.
|
Ik heb Castrol GTX 10w40 in me G60......
|
Quote:
Dat dacht ik eerst ook, en het leek ook te helpen, maar de motor gedraagd zich bij mij toch beter met 10W40. Die van Castrol is overigens ook Volsynteeth |
Quote:
Zoveel motoren, zoveel verschil in gedrag met verschillende olie diktes... :rolleyes: IN warme toestand zit er overigens géén verschil tussen 5w40 of 10w40... Alleen bij lage temperaturen is de 5w40 dunner... |
Hier ook Castrol Magnatex GTX 10W40 in de 16v. Bevalt uitstekend.
|
Pffff al die soorten olie inderdaad!!!!
In zowel de golf g60 als in de kever gooi ik gewoon 15w 40, en het bevalt me al jaren prima!!! |
Hoeveel olie gaat er eigenlijk in een G60 met nieuw filter??? Ik dacht rond de 5 liter.
|
Zoiets geloof ik ja, je moet gewoon ff vullen, ff wachten, ff peilen etc.......
Dan weet je het zeker! :D |
Ja idd ff laten lopen zodat het filter vol kan lopen en dan peilen. Maar dan weet ik ff hoeveel ik moet halen omdat we de castrol olie niet op de zaak hebben.
|
Gewoon een fles van 5L halen, das zat. Er gaat ongeveer 4,5 in namelijk dacht ik
|
Zoiets ja, en ong een halve liter in het filter
|
4,5 liter incl. filter; Castrol RS 10W60 gebruik ik voor mijn G60 maar 10W40 voldoet normaal ook prima. Ik zou geen dunnere olie nemen/aanraden.
|
Ik ga morgen wel ff 5 liter Castrol GTX 10w40 halen.
|
Er gaat 4 liter precies in, inclusief vervangen oliefilter (kijk maar in je instructieboekje ;))
|
Quote:
Doe dat....zijn wij ook weer blij :biggrin: :biggrin: Elke liter olie verkocht door Castrol/Mobil/Shell/Total enz levert mijn baas weer geld op :cool: |
Is het erg als er verschillende merken 10w40 door elkaar gegooit worden door bijvoorbeeld het bijvullen?
|
Quote:
Nee, je kan zelfs minerale olie (hoewel je die nauwelijks meer ziet) mengen met vol of half syntetische olie. De meeste olie soorten voldoen aan allerlei eisen (API norm etc), zolang dat niet afwijkt kan mengen géén kwaad.. Wel is het verstandig om als je nu bijv met half syntetische olie rijdt, en je gaat naar volsyntetisch de boel goed af te tappen, nieuw filter er op en dan de nieuwe olie erbij. Houdt er verder rekening mee dat met name oudere motoren nog wel eens willen gaan lekker als je over gaat naar *high tech* olie, puur om dat deze vaak een veel beter reinigend vermogen hebben... |
Ik vul het altijd bij met de olie die er in zit, weet je zeker dat het goed is.
|
Quote:
Gaat per 4,5 liter. Is ook zat. |
Klopt heb zo'n 4,5 liter jarrycan gehaald. Als het niet genoeg is haal ik nog wel ff een litertje bij.
|
ik zou er dan nog zo'n 4,5 l bij halen, is per liter goedkoper.
|
Je heb aan 4 liter genoeg hoor!
|
De 4,5 liter was precies genoeg.
|
Quote:
Weet je dit zeker zo ja wil je dan je antwoord eens wat weer onderbouwen. Mij is namelijk iets heel anders verteld. :cool: |
Je kunt niet terug naar minerale olie, je kunt wel van mineraal naar synteeth, maar niet andersom.
|
Ja je kunt niet terug als de auto een vol synteeth nodig heeft zoals de pompverstuiver motoren enzo maar bij een oudere motor gaat dit wel goed
|
Quote:
Wat is jou dan verteld?? Ik werk slechts op een bedrijf waar o.a smeerolie en dopes hiervoor worden geproduceerd. |
Quote:
Hoe kom je daar nou bij ?????Waarom zou een motor met pompverstuivers een vol synteet nodig hebben?? Weet je uberhaupt wel wat syntetische olie is ????? |
In elk geval geen olie zoals ze die uit de grond bore .... :)
|
Quote:
Nou die zou ik ook niet in een motor stoppen :biggrin: Maar in je antwoord zit wel een stukje eigenschap van de minerale olie verborgen, namelijk het feit dat het gewonnen word uit aardolie. Nou is het probleem met aardolie dat de kwaliteit niet constant is, ook niet uit een en de zelfde bron....Derhalve is minerale olie ook niet echt constant qua eigenschappen, het zit *ergens* tussen de beneden en bovengrens van de specificaties waar het aan moet voldoen....Das geen probleem voor motoren die altijd onder dezelfde omstandigheden werken...Maar in autootjes land vriest het soms, of het is binnen een paar dagen 27 graden zoals vandaag. Dus ergens in dit gebied tussen vriezen en hitte is minerale olie soms niet geschikt... Syntetische olie is een mengsel van allerlei hightech vloeistoffen, waarvan de eigenschappen exact bekend zijn, en waarvan men dus weet hoe het zich gedraagt binnen het gehele gebruiksgebied waarin een motor kan werken. Dus altijd binnen de grenzen van de olie. Syntetische olie KAN deels bestaan uit minerale olie en deels uit, uit andere olie *achtige* geproceerde vloeistoffen, die tesamen de eigenschappen bepalen.. Dit is slecht een sterk vereenvoudigd verhaal...in de praktijk komen er ook nog dopes etc aan te pas |
Quote:
Soort coke voor je motor zeg maar :D |
Quote:
Quote:
|
Quote:
Zolang je olie mengt met de zelfde specificaties, en dat is dan niet de viscositeit (je weet wel 10w40 enzo) maar o.a die API specs die op de blikken staat, kan het geen kwaad..Het is natuurlijk wel beter om je zoveel mogelijk bij één olie soort te houden..maar dat kan niet altijd De specificaties zijn door de olie fabrikanten in het leven geroepen JUIST om problemen te voorkomen. Tuurlijk kan iedere fabrikant zijn eigen specifieke zaken toepassen in de olie. En zoals je weet heeft menig autofabrikant voorkeur voor een bepaald merk olie. Ik heb in een ander antwoord al een en ander neergezet. |
All times are GMT +1. The time now is 16:49. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.