Projectje: Golf 1 1.1CL 1982
Beste lezers,
Sinds 9 december j.l. ben ik in het trotse bezit van een Golf 1 1.1CL. Volgens de boekjes en het Zulassungsbescheinigung Teil I, die overigens allemaal nog aanwezig zijn, is de datum van uitlevering van het voertuig 19 juli 1982. De auto is totdat deze verkocht is aan een handelaar op 24 juli 2006, al die jaren in het bezit geweest van een vrouw woonachtig in Dortmund. De kilometerstand is op dit moment 84.220 km. Het is de bedoeling om de auto zoveel mogelijk in originele staat te behouden, want het is opzich zelf al een plaatje! Momenteel is de auto al behoorlijk kaal gemaakt en is 'bijna' klaar om het aan de spuiter over te dragen, want de lak verkeert in niet al te beste staat al lijkt het op het eerste gezicht behoorlijk mee te vallen. Op een paar gebruikerssporen en kleine deukjes na, verkeerd de auto nog in zeer goede conditie. Ik probeer deze thread zoveel mogelijk up to date te houden. Omdat we al ruim 2 maanden bezig zijn heb ik nog wat in te halen qua werkverslagen. Voor zover genoeg gesproken, eerst maar wat foto's tonen hoe de auto was na aankoop. |
Leuke 1, paar weken geleden heeft een maat van me zijn 5-deurs broertje gekocht. Ook een cl uit 82, maar dan een 1.5 automaat. Zal er van binnen ook nog wel super uit zien met deze km stand.
Voor je foto's: www.photobucket.com |
Inarisilber, blijft een prachtige tijdloze kleur. Mooie auto hoor!
|
Foto's kun je ook gewoon uploaden hier in het foto album.
|
Ziet er nog goed uit veel plezier er mee
|
Leuke auto, Inarisilber is idd een mooie kleur! Zelf heb ik sinds verleden jaar ook een `82 er (november) CL, gekocht ca. 35KM oostelijk van Dortmund, in Werl, Kreis Soest.
|
Superkleurtje!! mooi ding hoor :D
|
Superkleurtje idd :D
|
Vette kleuuuuurrr!!!
Vertel eens wat de optische mankementen zijn dan? Op de foto's zie ik alleen rechtsachter onder de bumper, een beruchte Golf 1 roestplek (heb t zelf ook gehad). Voor de rest zie ik niets. Zit t allemaal verstopt? |
Wij zijn gisteren tot een vervelende ontdekking gekomen:
De wielkuipen hebben we kaal gestoken (oude bitumen verwijderd). Vervolgens hebben we de restjes van de bitumen verwijderd met terpentine en een ruwe doek. Nu waren de wielkuipen tot op het kale metaal schoon gemaakt. Vervolgens hebben we het kale metaal doodgeschuurd en 2 á 3 lagen zinkspray aangebracht. Over de 2 á 3 lagen zinkspray 2 lagen primer aangebracht. In de wielkasten voor hebben we daarover vervolgens stijkkit aangebracht en later bitumen overheen gespoten. In de wielkast linksachter hebben we over de lagen zinkspray en primer stijkkit aangebracht, alleen de bitumen nog niet omdat de spuiter nog laswerkzaamheden aan de randen moet verrichten. Een gedeelte van de bodem hebben we ook van het oude bitumen ontdaan t.p.v. de kokers onder de deuren, om te kijken in welke staat de kokers verkeren. Het zag er allemaal prima uit, dus hebben we nadat we de resten van de oude bitumen verwijderd hebben met terpentine en een ruwe doek, ook 2 á 3 lagen zinkspray, 2 lagen primer, laag strijkkit en bitumen aangebracht. Wij gingen vervolgens de anti steenslagcoating onder de deuren op de kokers verwijderen. Op een gegeven moment schoot m´n broer uit en kwam op de al gefixte gedeelte van de bodem terrecht. Het stijkkit samen met de bitumen liet van de primer los. Je kon het gewoon weg in repen ervan af trekken, zonder er enige moeite voor te doen. Dit zelfde geld voor de wielkasten voor. Toen we tot deze ontdekking waren gekomen hebben we het ook op de wielkuip LA uitgeprobeerd. Als we de stijkkit eraf trokken kwam de primer erbij mee. Op delen waar alleen zinkspray en primer is aangebracht, en per ongeluk bitumen opgespoten is, blijft het bitumen er muur vast opzitten. Het is met de nagel er niet vanaf te krabben. Na deze ontdekking een week lang voor niets gewerkt. Nu verwijderen we de stijkkit en de bitumen van de primer. Om vervolgens de stijkkitlaag achterwege te laten, om opnieuw een laag bitumen op de primer aan te brengen. Dit omdat het bitumen wel goed hecht op de primer. Op dit forum hebben wij dit ook iemand zien doen (strijkkit te combineren met bitumen/tectyl op een ondergrond van primer), het betrof: een grijze mk1 4-deurs. Hoe kan het dat dit bij ons loslaten ? Het zou dus kunnen dat deze jongen het zelfde probleem ter ogen moet zien, alleen hij heeft het stijkkit alleen over de naden aangebracht en wij over de gehele wielkast, uit goede beschermingsoverweging. |
Bij mij hecht de bitumen ook slecht op sommige plaatsen aan de kit, ik heb echter carroseriekit gebruikt. Bij de strijkkit bij mijn reservewielbak hecht het echter perfect.
|
Momenteel hebben we al het strijkkit verwijderd, de ondergrond geschuurd en ontvet en vervolgens in de primer gezet.
Hierna hebben we gisterenavond alles weer in de bitumen gezet. Het gaat om onderschroefbussen van motip. Om alles een beetje op volgorde te laten verlopen zal ik vanaf nu eerst alles van aankoop tot aan de dag van vandaag uitwerken. |
Quote:
Bij aankoop zagen we maar een aantal kleine gebreken, waarover je niet echt kunt vallen, namelijk:
deze dingen zijn nog wel te overzien. |
Quote:
Ik weet niet wat iemand anders voor ervaringen heeft met Motip. Maar ik heb er slechte ervaringen mee. Is leuk spul, maar werkt voor geen meter. |
Tijdens het kaalmaken kwamen meerdere dingen te voorschijn namelijk:
- Een roestende accubak. Het was te verwachten omdat dit door een zwartgoedje is bijgewerkt, zoals hieronder te zien is: - Tijdens het kaalmaken van de wielkast RA kwamen we twee verroestte bevestigingspunten tegen, namelijk voor de bevestiging van een beschermkap en de de benzineleiding etc. Dit is hier te zien: - Omdat we bij de aankoop al zagen dat de bevestigingspunten van de achterklep bijgewerkt waren met een zwart goedje, hebben we de achterklep verwijderd. We kwamen tot de ontdekking dat beide bevestingspunten aangeroest waren. Bij de bevestigingspunt rechts was al een klein gaatje ontstaan. Het zwarte goedje hebben we eveneens verwijderd, dit bleek ter voorzorg te zijn aangebracht om meer roest te voorkomen. Hieronder zie je het zwarte goedje en een licht aangeroestte bevestigingspunt links van de achterklep. - In de kofferbak is nadien een ruitensproeireservoir aangebracht. De later doorboorde bevestigingspunten begonnen al te roesten, geen wonder als het braamsel niet verwijderd is en het niet met was of iets dergelijks behandeld is. De gaten worden dichtgelast omdat de ruitensproeireservoir achterwege wordt gelaten evenals de ruitenwisser achter. Hieronder is de plek des onheils te zien. - In de wielkast achter waar de benzineleiding etc. in de koker verdwijnen kwam wat roest naar het oppervlak. Bij het verwijderen van de bitumen bleek het echter mee te vallen, lichte "oppervlakteroest". Hieronder is het te zien. - Omdat het bekend is dat de golfjes 1 graag willen roesten achter de benzinevulhals hebben we de benzinevulhals verwijderd. De auto is geheel behandeld met bitumen, alleen kon men hier op de ene of andere manier lastig bij waardoor daar weinig bitumen aangebracht is. Hierdoor is een behoorlijk gat ontstaan zoals je hieronder kunt zien :(. het rode op de foto is menie, maar daar moet je niet opletten. leek ons in het begin goed, maar later vervangen door zinkspray. Na de auto gestript te hebben, op het dashboard, motor en hemel na zag de auto erop 19 jan j.l. er zo uit. |
Quote:
De toekomst zal het uitwijzen. We dachten ook dat het strijkkit zou werken, maar zoals je hebt kunnen lezen heeft het geen enkele nut gehad. |
Aanvankelijk hebben we de wielkastranden van lak ontdaan om te kijken in welke staat ze verkeren.
De lak hebben we gewoonweg met de schuurmachine eraf geschuurd :) . Ook een deel van de bitumen rondom de wielkastranden hebben we verwijderd. Na lang wikken en wegen hebben we besloten om de voorschermen te verwijderen en de wielkasten voor en achter geheel van het bitumen te ontdoen. Dit bleek achteraf een verstandige keus te zijn geweest, want de voorschermen bleken in een slechtere staat te verkeren dan was aangenomen. Mankementen linkervoorscherm: Mankementen rechtervoorscherm: |
Omdat we toch al van plan waren de bumpersteungaten in de voorschermen dicht te lassen, omdat er chromenbumpertjes opkomen hebben we nieuwe voorschermen van een '78-er besteld.
Gelijk de voorschermen gepast, hierbij bleek de linkervoorscherm nog beter te passen als het origineel. Alleen het rechtervoorscherm was op de ene of andere manier uit model geraakt, stond veel spanning op bij het bevestigen. Overigens was 1 boutgat niet aan te draaien, omdat het gat schijnbaar op de verkeerde plek zat. Hiervoor hebben we binnen enkele dagen een ander exemplaar voor gekregen die wel naar behoren paste. tot zover de berichtgeving, morgenmiddag maar verder gaan met bijwerken. |
Ziet er goed uit! Mooie kleur ook.
|
Is al zo ongeveer een beetje een restauratie object, maar:
Quote:
chromenbumpertjes in combinatie met brede achterlichten? :sly: |
Quote:
Andere voorschermen zijn niet meer nieuw te verkrijgen. Je kunt moeilijk een gat voor een bumpersteun in een nieuw scherm branden. Het komt overigens de kwaliteit qua schoonheid niet ten goede. Dus je bent alsnog genoodzaakt om chromenbumpers eraan te monteren. Ik vindt die grijze plasticen bumpers geen porum. En waar staan die brede achterlichten er nou mee uit ? Anderen monteren op een golf2 een ander voorfront of iets dergelijks. |
Oke, daar valt wel wat voor te zeggen als er geen andere voorschermen meer te verkrijgen zijn, maar het is ook jouw auto, als je chromenbumpers in combinatie met brede achterlichten vind staan dan doe je dat toch! :thumbup:
|
omdat het geen potje is brede achterlichten met chromen bumpers..
en de na 1979 niet meer te krijgen? weet niet waar jij zoekt maar heb ze vanmiddag nog zien liggen. |
Goed werk :)
Lijkt me een beetje hetzelfde als mijn 82er Golfje 1.5LS qua werkzaanheden, alleen is die van mij wat erger :D Mooi kleurtje ook ;) Alleen niet leuk dat je er chromen bumpers op mikt, maar dat is jouw keuze... Alst nou een 79er was waar origineel wel kunststof bumpers op zaten vonk het wel mooi, maar brede lampen met kleine bumpers is een nono :D Heb je achter de spatborden geen roest gevonden? Ik had met name op de A-stijlen nogal wat werk, maar net wat ik zei, de mijne was ook iets erger ;) |
Quote:
Ik heb voor mijn Golf gewoon nieuwe voorschermen gekocht met bumpergeleidergaten. |
Quote:
Er mankeerde niks aan de A-stijlen, gelukkig ook maar. (nogmaals let niet op de menie :tongue: ) Alle holleruimten is met dikke gele was of zwart grij behandeld. De bodem en wielkuipen zijn met beige bitumen behandeld. En het was me toch ook een goede op dat er eens af te krijgen, zowat 2 weken werk (in avonduren gerekend). Maar goed zover was ik nog niet met de thread, probeer het een beetje in volgorde erop te zetten. Is voor mij en voor jullie beter te volgen, en ik heb nogal wat om bij te werken. De auto heeft als het ware voordat die gekocht is, een anti roest behandeling gehad bij de fabriek. Tenminste dat heb ik mij laten vertellen. Klopt het ook dat dit als meerprijs gedaan kon laten worden ? |
Quote:
Bij mijn weten kreeg elke Golf 1 van nÃ* modeljaar 1976 standaard tectylering, van meerprijs kan daarbij geen sprake zijn. |
Quote:
Het is maar dat m'n broer automonteur van beroep is, anders was ik hier niet eens aan begonnen. Heb namelijk geen weet van auto's. :rolleyes: |
Quote:
Er zijn er blijkbaar wel meer dit het doen, alleen vind ik de combinatie met zulke achterlichten kwalijker. Maar goed, meningen zijn erover verschillend. Is maar goed ook, anders zou iedereen dezelfde genen hebben. |
:rolleyes: je hebt nu twee keer dezelfde bijdrage van mij geciteerd... :D maar nogmaals, het is jouw auto, je moet gewoon ervan maken wat je zelf het mooist vind.
|
We hadden dus na lang wikken en wegen besloten de voorschermen te verwijderen. Zo gezegt, zo gedaan.
Nadat we de voorschermen hadden gedemonteerd, konden we de bitumen eraf steken, gewoon weg met een schroevendraaier en een hoop geduld. Het verwijderen van de bitumen nam aardig wat tijd inbeslag. Nadat we het er ruwweg af hadden gestoken, hebben we de restjes het met wat terpentine en een ruwe doek eraf geboend, dit wou prima. Zoals je kunt zien is er geen sprankje roest te ontdekken, met uitzondering van oppervlakte roest rondom de bevestigingsgaten rechts onderin. Vervolgens hebben we het gereinigd oppervlakte doodgeschuurd, ontvet en in 2 lagen zinkspray gezet. Het zinkspray licht opgeschuurd, ontvet en vervolgens primer aangebracht. |
We hebben besloten hetzelfde bij de wielkuipen achter te doen.
Mede omdat we al zagen dat er al het één en ander in de wielkuip RA was ver-/ doorgeroest (gat achter de benzinevulhalspijp en twee verroestte bevestigingspunten van o.a. de benzineleiding en plastieken beschermkap). Het uitsteken was wel te doen, met uitzondering van de flappen van de schilden bij schokdempers. Dit hebben we toch nog voor elkaar gekregen. Aan de wielkuip LA was niks qua roest op te merken. RA bleef het bij de vooraf opgemerkte 3 roestige punten. Hoogst waarschijnlijk wordt door de spuiter de wielkastranden achter eruit geslepen en vervangen door reparatiestukken. Maar dit hangt af wat de spuiter erover denkt. Als het voor 'm meer moeite kost om overal stukjes uit te slijpen en weer in te lassen, dan de gehele wielkastranden eruit te slijpen en een reparatiestuk voor in de plaats in te lassen, dan wordt het gewoon 2 reparatiestukken. Op het eerste gezicht lijken de wielkastranden achter er nog perfect uit te zien. Maar schijn bedriegt, want aan de achterzijde verschijnen her en der roestpuntjes. Omdat de spuiter nogal wat laswerkzaamheden aan de wielkuip RA te verrichten heeft kunnen wij dit nog niet gereedmaken. Dus reste ons alleen nog het in de zinkspray en primer zetten van de wielkuip LA, na de ondergrond eerst doodgeschuurd te hebben en ontvet te hebben. Wielkuip LA in de zinkspray Wielkuip LA in de primer |
*
|
Alle punten op het carrosserie, waarvan wij dachten waar nog wat roest achter schuil gaat hebben we kaal gemaakt tot op het kale metaal, in de zinkspray en later in de primer gezet (zelfde als bij de wielkuipen).
Het gaat hierbij ook om de punten die al opgemerkt waren bij aankoop:
^^Plaatje met gegevens was luk anroest.^^ ^^Punten van de motorkap hebben zich in het voorfront afgetekend, dat vervolgens een beetje van oppervlakte roest werd voorzien.^^ ^^Zoals je kunt lezen staat er ergens gat geschreven, hier moet de spuiter nog wat aan verlassen. Iets onder het rechter schanier is een bijna minuscuul gaatje te noemen ontstaan.^^ ^^hier voor alle duidelijkheid nog een totaalplaatje van de achterzijde.^^ ^^Foto is enige tijd nadat het in de primer gezet is genomen. Dus het zwarte is gewoon smeer dat na der hand erop is gekomen.^^ Voor dit alles hebben we gebruik gemaakt van de zinkspray en primer zoals hieronder te zien is. |
Voordat we de wielkuipen voor en linksachter in de strijkkit zetten, hebben we in de kokers was gespoten.
Omdat we er later niet meer bij kunnen komen, omdat de ingangen die met dopjes zijn afgedekt met strijkkit ingestreken. We hebben hiervoor BEROPUR VA15 gebruikt. Dit schijnt overeen te komen met de originele Volkswagen wax, zoals wij die op enkele plaatsen hebben aangetroffen. ^^Het spul is bij verwerking beige van kleur^^ ^^Het spul wordt naarmate de tijd verstrijkt gelig van kleur^^ |
De werkzaamheden zien er goed uit.
Heb je de boel afgestoken met n botte schroevendraaier? Ben ook wel benieuwd hoe je de wielkastranden laat inlassen en welke merk je gebruikt aangezien dat bij mijn golf ook nog moet gebeuren. Gebruik je trouwens lasbare primer? |
Quote:
Schroevendraaier iets aangeslepen maar ook weer niet te veel, en het krulde er gewoon vanaf zoals je hieronder kunt zien. De schroevendraaier moet ook weer niet te scherp zijn want als je dan doorschiet krul je het metaal op. Al het laswerk laat ik door de spuiter verrichten. Dus daar kom ik nog op terug zodra de auto er weer is. Naar verwachting wordt hij komend weekend opgehaald. Ik weet eigenlijk niet 1,2,3 of de primer lasbaar is, maar we hebben een stuk tot waar het laswerk moet worden verricht niet in de zinkspray en primer gezet. Dat doen we wel zodra de auto van de spuiter terug is. |
je kan toch geen kleur spuiten over dei 1K motip primer?
verder ziet het er een erg strakke basis uit! Bijna geen roest |
Quote:
Dat schepte onze verbazing ook al!! Gelukkig verkeerd hij nog in zo'n goede staat. Jammer van die paar kleine puntjes, maar dat is nog wel te overzien. |
Dat is wel een zeldzaam goede Golf 1 zeg, wat een vondst!
|
All times are GMT +1. The time now is 05:49. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.