Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Ruitenwisser interval schakeling (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=28607)

quattrodado 02-02-2007 12:50

Ruitenwisser interval schakeling
 
Hoi mensen,

aangezien dit mijn eerste golf is, bij deze een noob vraag:
(zoekfunctie leverde niks op)

Mijn golf mk1 uit '83 heeft geen interval stand voor de ruitenwisser.

Is dat normaal?
Kan ik die naderhand zonder gepruts inbouwen?
Zijn er upgrade-setjes te koop of moet ik die uit een andere auto halen?


bedankt alvast voor jullie hulp :thumbup:

J-9A-N 02-02-2007 13:19

In de wisserhendel zit een wit blokkeerblokje waarmee de intervalfunctie
geblokkeerd word.
Wanneer je deze eruit haalt en het goede relais plaats moet de interval werken.
Waarschijnlijk zit het goede relais al in de 83er golf.
Gr Jan. :thumbup:

quattrodado 02-02-2007 13:33

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
In de wisserhendel zit een wit blokkeerblokje waarmee de intervalfunctie
geblokkeerd word.


Ik neem dat even serieus, maar de lach zit wel in mijn gezicht.
Waarom wordt die geblokkeerd?

J-9A-N 02-02-2007 13:53

Voor de goedkopere modellen zonder interval.
Blokkeerpen kost minder dan een nieuwe hendel ontwerpen.
En ik heb natuurlijk ook nooit gezegd dat je me MOEST geloven. :D

quattrodado 02-02-2007 14:03

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Voor de goedkopere modellen zonder interval.
Blokkeerpen kost minder dan een nieuwe hendel ontwerpen.
En ik heb natuurlijk ook nooit gezegd dat je me MOEST geloven. :D


:D

Dus ze hebben dat blokje erin gezet voor mensen die niet zoveel
geld uit wilden geven.
Dat blokje erin zetten kostte dus extra geld voor de fabriek,
om dan de auto goedkoper te kunnen maken.

HAHA!

Ik zal vanmiddag gelijk even kijken. dank je wel!

RubenD 02-02-2007 14:35

Tja net als de optie toerenteller bij bijvoorbeeld de Mk2 en Mk3. De kabel aansluiting ligt er wel. De meter kost wel meer geld. De kabelboom passen ze niet aan, gevolg lose stekker. Achteraf dus zo te monteren!

quattrodado 02-02-2007 14:39

Quote:
Originally Posted by RubenD
Tja net als de optie toerenteller bij bijvoorbeeld de Mk2 en Mk3. De kabel aansluiting ligt er wel. De meter kost wel meer geld. De kabelboom passen ze niet aan, gevolg lose stekker. Achteraf dus zo te monteren!


Dus niet alleen bij Audi hebben ze van die vage werkmethodes gehad :D

Maarja, des te beter voor ons. Hoef je niet al teveel kabels te trekken :)

RubenD 02-02-2007 19:54

Dat zijn geen vage methodes. Tis gewoon niet meer als logisch. Ik weet niet of je wel eens een productieproces/lijn ontwikkeld hebt? Het doe is zo min mogelijk stappen. Gevolg zo'n min mogelijk handelingen/werknemers dus minder kosten.

Zo was er een amerikaan die had een stratermakers bedrijf. Hij had zijn werknemers lang geobserveerd en heeft het aantal handelingen tijdens het straten teruggebracht naar de helft. Dit scheelt dus veel tijd en levert weer geld op.

Zo ook bij dit soort dingen van kabelbomen. Nu ontwerp je er maar eentje. En gebruik je soms een stekker niet. Zijn er minder keuze mogelijkheden aan de productielijn dus scheelt het tijd. En die uitgespaarde tijd is meer winst als 2 verschillende kabelbomen.

quattrodado 02-02-2007 20:03

Quote:
Originally Posted by RubenD
Dat zijn geen vage methodes. Tis gewoon niet meer als logisch. Ik weet niet of je wel eens een productieproces/lijn ontwikkeld hebt? Het doe is zo min mogelijk stappen. Gevolg zo'n min mogelijk handelingen/werknemers dus minder kosten.

Zo was er een amerikaan die had een stratermakers bedrijf. Hij had zijn werknemers lang geobserveerd en heeft het aantal handelingen tijdens het straten teruggebracht naar de helft. Dit scheelt dus veel tijd en levert weer geld op.

Zo ook bij dit soort dingen van kabelbomen. Nu ontwerp je er maar eentje. En gebruik je soms een stekker niet. Zijn er minder keuze mogelijkheden aan de productielijn dus scheelt het tijd. En die uitgespaarde tijd is meer winst als 2 verschillende kabelbomen.


Ik bedoel eigenlijk niet de kabelboom. Dat is voor mij wel duidelijk.
Maar de MOEITE er zo een plastic blokje in te zetten, omdat de
koper geen interval schakeling kan betalen. Ofwel er verder alles
gewoon in de auto ligt.

Dus meer moeite (blokje erinzetten) om er een goedkopere auto van
te maken. ;)

Ron21 02-02-2007 21:21

Als je dan ook nog relais 99 plaatst op de plek waar nu 19 zit is je interval nog regelbaar ook. :D

Melvin 02-02-2007 22:58

Zit nou dus op ieder standaard relais ook interval schakeling? Dus als jij het blokje er tussenuit haalt heb je sowieso interval? Geinig :D

J-9A-N 02-02-2007 23:03

Is de lach alweer van je gezicht ,of zit ie er alweer omdat je voor weinig
klaar bent :D

Mk1-Addict 02-02-2007 23:14

Quote:
Originally Posted by Ron21
Als je dan ook nog relais 99 plaatst op de plek waar nu 19 zit is je interval nog regelbaar ook. :D


bedoel je dat je dan net als bij een type 3 de interval kunt regelen met het erop en eraf zetten van de ruitenwissers?? dat zou ik wel willen inbouwen dan in mijn cabby, werkt dat ook bij een 92er dan??

quattrodado 03-02-2007 12:28

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Is de lach alweer van je gezicht ,of zit ie er alweer omdat je voor weinig
klaar bent :D


Oh die zit er nog steeds hoor :D

Maar ook omdat mijn ontsteking eindelijk binnen is, dus dat
wordt weer sleutelen vandaag.

Wat ik me afvraag, relais vervangen om het interval de kunnen regelen.
Waarmee regel je dan?

Melvin 05-02-2007 13:13

als je dan de hendel vlug omlaag tikt, en dat na 10sec weer doet maar hem omlaag laat staan, dan is de interval 10sec. Zo werkt dat...

Maar gewoon interval heeft dus iedereen???

FGizmoS 05-02-2007 22:40

Quote:
Originally Posted by MellyVille
als je dan de hendel vlug omlaag tikt, en dat na 10sec weer doet maar hem omlaag laat staan, dan is de interval 10sec. Zo werkt dat...

Maar gewoon interval heeft dus iedereen???

ik dacht als ik mijn hendel gewoon 1 stand naar beneden zet is de interval sowieso al 10 seconden
moet je dan nog een andere hendel steken om hem regelbaar te maken?

Tom80 05-02-2007 22:51

Met een ander relais kun je 'm traploos regelbaar maken. Ja, dat werkt ook op een Golf Cabrio uit '92...

DutchRebel 06-02-2007 21:33

dan kun je door 2 tikken aan dezelfde hendel te geven de interval bepalen.

dus wacht je 1 seconde tussen de 2 tikjes, dan is je interval 1 seconde,
wacht 18 seconde, dan is je interval 18 seconde, en gaat gewoon met de originele hendel,

enkel het relais ff omwisselen, en klaar.

Tjaap 06-02-2007 21:36

werkt tot een max van 3 minuten geloof ik..

Ron21 07-02-2007 08:33

:D 3 minuten is wel heel lang.

Denk dat er een maximum is van ca. 20 seconden.

dekilo 07-02-2007 09:19

Bij Volvo is het nu de dag een software issue dat bepaalt welke opties jij hebt!!!
Alle bekabelingen en aansluitingen zijn al gedaan.

quattrodado 07-02-2007 10:24

En welke relais moet je dan kopen en waar moet je hem inzetten?

Melvin 07-02-2007 10:40

@DutchRebel... thnx voor de dubbelpost :S

@quattrodado: goed lezen. Relais 19 vervangen voor 99...

Ron21 07-02-2007 12:07

Quote:
Originally Posted by dekilo
Bij Volvo is het nu de dag een software issue dat bepaalt welke opties jij hebt!!!
Alle bekabelingen en aansluitingen zijn al gedaan.


ja, inderdaad.....na montage trekhaak even nw software halen :D

Waar zijn de tijden gebleven dat je dat stuk ijzer eronder kon zetten en de draden aan elkaar moest knopen.

FGizmoS 27-02-2007 22:54

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
In de wisserhendel zit een wit blokkeerblokje waarmee de intervalfunctie
geblokkeerd word.
Wanneer je deze eruit haalt en het goede relais plaats moet de interval werken.
Waarschijnlijk zit het goede relais al in de 83er golf.
Gr Jan. :thumbup:



Sinds gisteren heb ik een relais 99 gestoken op de plaats van relais 19. Nu kan ik mijn interval nog steeds niet regelen en als ik mijn hendels bekijk zie ik alleen een wit pennetje die je kan induwen met daarachter een veertje.
Ik heb wel gezien dat er daarboven een klein vierkant blokje zit ongeveer 2 mm hoog maar dit is zwart.
Zou het dit blokje zijn die je kan afhalen en hoe doe je dit het best.

SlimMasterShady 27-02-2007 23:00

dat zwarte blokje kan je er gewoon uitduwen, weet alleen ff niet welke kant in. Misschien moet je er een schroevendraaier tussen zetten... (er kan eigenlijk niets misgaan)
Over het regelen van je interval heb je volgens mij een andere hendel nodig... dat is een dikke hendel, maar hier heb ik geen ervaring mee, dus daar moet iemand anders je ff mee helpen

Grtz. Joeri

Edit: dat witte pennetje moet je wel laten zitten!!! bij mij sprong dat pennetje toen er ook uit en toen heb ik een half uur naar dat kleine rotveertje lopen zoeken... dus laat dat ding aub zitten :thumbup:

FGizmoS 27-02-2007 23:18

ik heb namelijk dikke hendels zitten
dus ik denk gewoon dat ze dat zwart blokje bedoelen
als dit eruit zou zijn kan ik nog een slagje naar beneden tikken
dit klinkt ook het meest logische volgens mij

Tom80 27-02-2007 23:25

Klopt, da's de positie voor de intervalstand.

FGizmoS 27-02-2007 23:29

is dat blokje er gewoon uit te halen of eraf vijlen

SlimMasterShady 27-02-2007 23:38

gewoon eruit halen... zo ging het bij mij dan ;)

Melvin 06-03-2007 10:55

linksboven op de stuurkolom (als je de ruitenwisser als rechts beschouwd) zit een wit blokje welke eruit kan...

ik heb dit bij mij eruit gehaald, en dan kan de hendel in de onderste stand, echter doen de wissers dan totaal niks... mis ik dus het goede relais? welk relais moet er bij mij dan uit en vervangen voor 19 of 99?

Ron21 06-03-2007 11:59

Normaal gesproken heb je dan direct interval :confused:

19 is het standaard relais en 99 het relais met de variabele interval. Deze moet op positie 10 in je zekeringkast zitten.

Melvin 07-03-2007 09:39

thnx, ik zal positie 10 wel even nakijken dan... wss heb ik een nog kariger relais als std 19 dan!


All times are GMT +1. The time now is 08:06.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.