behandelen van het plaat staal. nieuwe vraag op page 2.
hallo.
ik ben nu bezig met het lassen van diversen koker vormige delen aan mijn auto. hierbij kan ik dus niet aan de achterzijde komen met bijv een spuit of verfkwast. hoe moet ik dit nu gaan behandelen? bedoel blank staal gaat roesten. nu weet ik dat er ml bestaat ik gebruik dit zelf ook vaak, maar dan gewoon over bestaande lak delen, maar om nu ml te spuiten op blank staal? dat lijkt me toch niet goed zuurstof dicht. hoe dit te behandelen? |
ml de enigste optie?
|
Tja, je moet iets hebben wat om bochten heen kan, dus met een slangetje. Ik denk dat ML toch de beste oplossing is, en gewoon goed vol spuiten :D
|
ja maar vraag me af is ml dan goed vocht en lucht dicht?
|
probleem is dat je met weinig andere middelen bij de plek komt - als je mazzel hebt zit er een gaatje (of boor je het zelf natuurlijk) waar zo'n slangetje in kan. Ik weet van geen ander middel in ieder geval!
|
RX5 kan ook. Dit moet daarna nog behanderd worden door RX7 of 10. 10 is een soort lak, RX7 is voor kokerbalken. Heb mijn Jetta met ML behandeld, dat ging ook prima.. op langer termijn weet ik nog niet ;)
|
ik kan de golf ook in de ronten draaien en er zitten vrij veel gaten dus kan op redelijk veel plekken komen...
|
ik heb hier ook wel intresse in hoe jullie dit oplossen, de moet mijn dorpellassen ook nog behandelen :)
|
de rx producten staan mij wel aan,
praten over het beschermen van zuurstof uit de lucht en vocht, dat zijn 2 woorden die mij wel aan staan mensen ervaringen met de rx5/rx7 of rx10 ?? ook voor bijv het behandelen van mijn straks gestraalde bodem?? |
Heb zelf ook RX producten gebruikt.
Wat mij aanstaat is dat RX5 in de roest trekt en het afsluit. Als het opdroogt blijft het een soort plakkerige laag waardoor volgende verflagen goed hechten. RX5 is waterdun en trekt in alle spleten en gaten waar je zelf nooi bij zou komen. Spuit het in je kokers en je ziet het er op de raarste plaatsen uit komen. Dit een tijd laten drogen en vervolgens je kokers vol spuiten met RX7. Dit is een soort waslaag. Lijkt op ML. RX10 is voor de bodem als steenslag laag. Dit droogt op en vormt een taaie laag. Als ik het goed heb kan hier overheen geschildert worden. Heb zelf ook de binnenkant bodem met RX10 behandelt. Ik gebruik RX5 ook op plekken waar de roest nooit helemaal te verwijderen is waardoor primer niet te gebruiken is. Op www.bleeker.eu zijn wat meet plekken te vinden waar ik RX10 gebruikt heb op mijn VW181 Dit spul is trouwens te krijgen bij Rustbusters |
Je gaat al fout met het gebruiken van blank staal.
hier heb je caroserie plaat voor, genaamt: zincor of metalco. Deze ziet er al grijs uit en is dus behandeld. Dan heb je ook nog verf die er speciaal voor is, dat je het materiaal kunt spuiten voordat je het gaat lassen. de verf brand nagenoeg niet weg en het heeft geen uitwerking op je las. (met betrekking tot het spetteren) okee de las is natuurlijk dan nog blank, maar daar kun je meestal wel met verf komen . al moet je het slangetje van de tektiel op een verf bus gebruiken. gr ruud |
Ruud, kun je ook namen van die producten/zaken die je opnoemt hier plaatsen. Dit klinkt wel interessant namelijk! Had bij je topic ook al plaat gezien wat al gespoten was namelijk...
|
dat plaat wat jij hebt heb ik ook, denk ik tenminste het is silver/grijs van kleur.
gekocht bij rustbuster.nl zei leveren ook die lak idd om er op te spuiten en dan te lassen. |
Maar nu vergeten jullie een ding...in holle ruimten zoals kokers en langsdragers, daar zit vaak al roest/ ga er maar eens met een camera in, felsnaden etc, daar zit vaak ook al roest tussen.
Hier kun je met verf weinig of niks meer aanvangen. |
nou ik heb er in gekeken.. voor in de dorpel zit een redelijk groot gat, wij hebben ook een soort led schijner die heel vel is en kon daar goed mee in de dorpel gluren. zag niks enigste wat ik zag was stof spinnenwebben en ander vuil.
ja en de plekken die je van buiten af al ziet, |
Kijk ook maar eens in de a-stijlen etc, wat er gebeurd met verf is het volgende, het vocht kruipt er lekker onderdoor en roest lekker verder. (gaat namelijk op de roest liggen.
Neem je bv een mooi dun vloeibaar anti roest middel, dit trekt er lekker in en stopt/ vertraagt het roest proces, en het scheurt niet bij het torderen v/d carroserie. Ook tussen de felsnaden zit vaak/ altijd al roest, verf kan hier niet bijkomen, een dun vloeibaar trekkend goedje doet hier zeer goed zijn werk. |
ja idd. njah ik denk dat de producten van rx wel een leuke uitkomst zijn, zal me er is in gaan verdiepen.
hier in de buurt zal ook vast wel een dealer zijn. |
Quote:
Idd, verkopen ze dat bij alle verf-speciaal zaken of kan je dat alleen bij Rustbuster halen! Is vooral makkelijk als je ff kan gaan kijken alvorens je de kleur kiest en verf laat aanmaken! |
Die RX producten zijn beperkt verkrijgbaar. Voor een dealerlijst kijk even op hun site. Caprotech RX
|
nordicar heerhugowaard is 2 km hier vandaan ideaal dus.
|
Quote:
Thanx, ik zie dat er 1 in Goes zit, dat is vlak in de buurt! |
zou ik mijn gestraalde onderdelen ook in een rx product kunnen zetten? of kan ik dan beter gewoon een epoxy primer met lak pakken??
iemand daar een idee van? |
Quote:
Wat ik net gelezen heb, is RX5 en RX10 de ideale oplossing voor "kale" onderdelen, vooral voor het chassis enzo. Op Keversite staat er best veel over beschreven, en op de website van rustbuster staan ook een aantal voorbeelden |
Ik had helaas de pech dat ik 20km verder moest rijden. En het spul wat ze daar hadden lag denk ik al 10 jaar op de plank dus daar haal ik het ook niet meer. Gekukkig komt een vriend regelmatig bij rustbusters om de hoek.
Ik zou het niet gebruiken op gestaald staal. Daar zeker epoxyprimer gebruiken. Dat schijjnt toch het beste te zijn. Sterker nog, RX5 mag NIET op net gestraald/geschuurd staal. Het heeft een dun laagje roest nodig om te kunnen hechten. Dus na het schuren moet je het 24 uur laten "aanroesten" zodat de RX5 goed hecht. De roest is dan nog niet zichtbaar maar is er al wel. Ik gebruik RX5 alleen als het materiaal door lastige hoekjes, naden en holle ruimtes niet goed schoon te krijgen is. Het trekt in de roest en sluit het af voor zuurstof waardoor het roesten stopt. |
Quote:
Dus toch wel :D Dit is toch een pluspunt, dat de lastige plekjes om schoon te krijgen, ook "behandled" worden. Toch al veel positieve reacties over gelezen. Alleen snap ik nog niet helemaal of RX10 nu goed overschilderbaar is, of dat dit gelijk je finish is?! Ze zeggen dat RX10 ook een soort steenslag bescherming is, maar als je het ook met de roller kan aanbrengen lijkt dit me een veel dunnere laag als dat je boduschutz aanbrengt met een spuitbus?! |
RX5 is bedoelt als eerste laag. Het is ook bruin-doorzichtig. Hier over heen komen de volgende verflagen. Weet niet zeker of het wel of niet met autolak reageerd.
Hoe RX10 zich op de lange tijd houd weet ik nog niet. Maar het is een taaie laag. Je kunt je nagel erin drukken. Ze zeggen dat het altijd taai blijft, in tegenstelling topt tectiel dat na jaren uitdroogt en gaat schuren. Voor een goede hechting eerst een laag RX5, dan een laag RX10 verdunt met RX5 (50%-50%) en dan nog een laag RX10 verdunt met 10% RX5. Deze verdunningswaardes volgens Rustbuster |
Quote:
Ik heb wel gelezen dat je na RX5, RX10 MOET gebruiken voor een goed resultaat, als je over RX5 iets anders aanbrengt kunnen ze nix garanderen. Ik zat zelf te denken voor de onderzijde van het chassis van mijn kever, eerst RX5 > RX10 > Bodyschutz > aflakken. |
Als ik op rustbuster kijk is RX10 NIET overschilderbaar. Dus of bodyshutz dan wel werkt weet ik niet.
Je kunt wel proberen of bodyschutz direct op RX5 een reactie geeft. Je kunt ook caprotech een mailtje sturen. Heb ik ook wel eens gedaan. Ik heb tijdens mijn laswerkzaamheden veel stukken met RX5 behandeld en daarna overgeschilderd met wijzonol industrieverf. Weet niet wat hiervan de basis is, geen pot bij de hand. Maar het houd na 1,5 jaar nog prima. Maar ik heb een kubel dus geen strakke autolak. Dus hoe het daarbij werkt weet ik niet. |
Quote:
Hier staat toch dat het wel mogelijk is. Mara is idd een goed idee om eens een mailtje te sturen! |
:dunno: :dunno: Stom, had inderdaad even bij het verkeerde rijtje gekeken, dat van RX7. Mijn excuses.
|
gisteren even bij die dealer geweest, potje rx5 gekocht.
mij is verteld, rx5 kan zo over de roest en kan je zo over heen spuiten wel eerst een primer aanbrengen.er staat op de verpakking dat het niet kan maar volgens hun ervaringen makkelijk van wel zolang je er maar wel een primer over heen spuit. rx 10 is een lak laag daar hoeft inprincipe niet overheen gespoten te worden. op kaal staal of gestraald staal kan je beter een epoxy primer zetten en niet beginnen met rx5 omdat dit meer is voor roest. rx5 is ideaal voor puntlas naden die roestig zijn. moest het spul er in laten vloeien en dan stopt het met roesten, volgens hem hoefde ik het verroeste deelte niet eens te vervangen. dus ja heb even wat rx5 mee genomen. spul is water dun. |
nog een andere vraag
ik was vandaag bij een straal bedrijf, even vragen voor offerte. daarbij wou ik een epoxy primer laten aanbrengen na het straal werk. wat mij op viel was de prijs van de epoxy. ik had daarnader een conclusie over gevraagt de epoxy koste mij 15 euro per liter ex btw incl verharder. ik dacht dan zal het wel een goedkoop merk zijn ofzo maar het is van sigma. hun zetten al hun gestraalde metaal delen in deze epoxy, het is gewoon een 2k product en het aanbrengen van autolakken op deze primer was volgens hun ook geen probleem. wat ik dan niet snap is waarom het daar van sigma 15 euro per liter kost en bijv bij een auto spuiterij het zo 60 euro per liter kost. kan iemand mij een zinnig antwoord hier op geven ?? |
Veel gebruik, hoge afname, flinke korting op aankoop lak.
|
dat is misschien zo ja...
moet ik misschien toch daar maar is een beroep op doen, zal dan maar wel eerst testen of het ook echt kan die lakken op die epoxy. |
heb ik ff geluk dat ik dicht bij caprotech woon, het is superspul ik heb over rx 5 heen gespoten dat kan wel maar je moet het behandelde object wel een poosje staan laten
je spuit er zo overheen met een 1k primer werkt perfect. |
Blij zulke goede reacties te lezen over de RX-producten.
Gisteren heb ik een bestelling gedaan om de binnenkant van de vloerplaten van mn golf 1 te behandelen, ik wou het eerst wel eens proberen. Zijn er ook mensen die RX10 voor de bodem hebben gebruikt? Hoe verhoudt dit zich na langere tijd? Ik zit er sterk over te denken om het te gaan doen. |
Dwepen met Caprotech RX......
Hallo mensen,
Sorry, kom hier net kijken. Wat betreft roestpreventie en -behandeling....Jullie dwepen met Caprotech RX maar ik gebruik daar Owatrol voor. Dit is een oud 'recept' dat is voortgekomen uit de scheepsbouw. Is ook voordeliger dan RX! Fijne avond verder! |
Quote:
Idd, het is al heel belangrijk het te lassen materiaal al goed te behandelen als je er nog bij kan. Met bijvoorbeel een zinkspray (ben ik persoonlijk niet zo fan van vanwege de hechting op de plaat achteraf) koperspray of een inoxspray. (deze zorgen ook dat het niet zo heel erg spettert tijdens het lassen). Ik gebruik zelf ook wel eens cf primer (heeft volgens mij ook een las certificaat alleen een beetje uitkijken met de lasdamp) Als er met koper "gelast" word geeft dit zelfs samen met de zink op de plaat een soort legering die de binnenzijde van de las/plaat beschermt tegen corrosie. Nadit behandelen met een holle ruimte beschermer, desnoods een gaatje boren en een dopje erin, als je er anders niet bij kan. Als er natuurlijk al roest zit is dit heel moeilijk te behandelen, deze ellende is moeilijk te stoppen. Je hebt wel eens middeltjes als noverox of fertan maar dit is meer uitstel van executie, Ik heb liever alle roest maar weg. :cool: |
www.brunox.nl
van alles wat ik geprobeerd heb, werkt dat echt het beste. Is alles in 1, daarna kun je gewoon aflakken of holle ruimte was gebruiken of wat dan ook. Ligt n proef stukje bovenop de schuur, 1 kant onbehandeld, andere kant wel behandeld, zal binnekort wel eens n foto maken. |
All times are GMT +1. The time now is 02:40. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.