Remverschil
Zo, met mijn gebakje naar de apk geweest, alles goed behalve de linkerachterrem, die doet het te goed ;)
kan dit komen doordat ik daarvan de trommel heb vervangen? In de originele trommel was het draad kapot gegaan en toen heb ik de trommel vervangen door die van een golf 2, was een gtitje... die had dezelfde maten dacht ik, ging er alleen iets krapper op, zou het kunnen dat de binnendiameter net iets kleiner is waardoor het blokje er eerder op komt en dus harder remt? het uiterlijk van die trommel was ook net iets anders, maar ik was van mening dat ie van binnen verder hetzelfde was... iemand die dit weet? |
Heb je het zelfstellende mechanisme terug gesteld?
Deze stelt namelijk maar een kant op. Als hij te los zit gaattie strakker maar alstie te strak zit gaattie niet losser zitten. Via een gat in de achterkant kun je de wig van het mechanisme iets terug duwen, omhoog dus. |
Rechts de trommel er ook van af gehad???
Kan zijn dat het daar niet goed is [lekke wielremcilinder/versleten remvoering?] |
En anders gewoon WD40 in de trommel :rant:
|
ik heb nu alles eraf liggen, de trommels zijn dus toch gelijk maar aan de linkerkant gaat de trommel er wat moeilijker op, dus daar zitten de blokken toch dichterbij...
zou dat te maken hebben met het zelfstellende mechanisme? en hoe 'reset' ik die? want jurgen, ik snap niet echt wat je bedoelt nog... @stijn... zou dat wel zo slim zijn dan :S? edit: remvoering en blokken als dat zo heet zijn goed en overal gelijk... wielremcilinders zijn niet lek, ook niet als nieuw ofzo (kbedoel, bewegen een beetje gaar, maar dat moet het probleem niet zijn denk ik (eigenwijs)) |
Voor de APK werkt WD40 wel denk ik. Wat ik begrijp van Jurgen is dat je met je hoofd en schroevendraaier o.i.d. in de wielkas moet gaan zitten en dat je dan aan de achterkant van je remtrommel, stuk waarmee die aan de as zit een gat ziet waarin je dat ding kan verstellen. Ken alleen geen trommels dus ben er nie zeker van.
|
ja dat zou ik dan ook vanaf deze kant moeten zien nu alles open ligt...
*melvin rent de deur weer ff uit* |
|
nja, ik zie dus wel een gat (ofja, er zit een rubbertje voor) maar die zit aan de buitenkant bij de linkerremschoen... die kan ik dan idd ietsje omhoog duwen (linker en rechterkant van de auto kan dat).. stel je hem daarmee?
dit is dus rechts, waar ie zachter remt: en dit is links, waar ie harder remt (eigenlijk ook te hard ivm hoe een golf achter normaal remt) |
Ik heb bij mijn trommels zojuist alles vervangen en dat ziet er zo uit:
bij mij zit t wigje veel verder naar boven tussen de cilinder en remvoering.... Bij mij is t remsysteem wel nog niet aan gesloten, maar zou dat t verschil kunnen maken??? Bij Melvin zie ik dat die helemaal omlaag zijn getrokken en de veer niet eens meer op spanning staat... |
nou, alles zit weer op zn plek, zou het nu goed zijn dan?
en nu moet ik ze nog laten afstellen automatisch, door gewoon paar keer flink op de rem te trappen terwijl ik stil sta? |
Quote:
Dat bedoel ik! |
ja die wigjes zitten nu goed, ik ga ze dan ff afstellen door op de rem te trappen...
|
Quote:
Ja daar kwamen we net ook achter alleen snapten we je beschrijving niet... Nu is het 100% duidelijk... |
die wigjes gaan na een keer hard remmen langzaamaan toch weer naar beneden dus of dit al het verschil gaat maken weet ik niet hoor... wat denken de experts?
sowieso al bedankt voor de hulp tot nu toe! |
die wigjes zorgen ervoor dat jouw remmerij automatisch stelt...dus als jouw remblokken slijten moeten de remvoeringen dichter naar de trommel toe, dus zal het wigje zakken zodat ze verder uit elkaar gaan...
dus is heel normaal dat ze bij Berserker helemaal bovenin zitten, want deze remmerij is nog nooit gebruikt of aangesloten geweest. Als je een paar keer remt zal dit wigje ook iets zakken. Ik zou toch eens kijken naar die linker trommel, aangezien hij hier té hard remt en dit een niet originele trommel is.... |
Als het dan zover zakt als bij Melvin, dan zou t betekenen dat de remvoering helemaal op zijn eind is...
Misschien dat de linkertrommel ovaal is uitgesleten?? |
klopt het dat de remcilinders 17,5mm zijn? kan iemand dat beamen en hoe kan ik dat zelf nameten (mss heel makkelijk maar is dat gewoon wat eruit duwt dat ff opmeten?)?
|
14.29 of 17.46 is de diameter van de zuigers!
Denk dat je het beste alles nieuw[link en rechts] kunt pakken ,is het in een keer goed en er gelijk nieuwe remolie in doen Set remschoenen 26euro en een wielremcilinder [17.5mm] 14ero per stuk brutto prijzen. |
Quote:
is dus 54E friemelen is gratis ;) |
Ik zou er eens een bus remmenreiniger op leegspuiten Ã* € 2,45 zoiets :)
|
ja ik wilde morgenochtend gaan proefremmen, (maar dit wordt vrijdag) ik mag nog ff een keer proberen, als het dan nog niet is opgelost vervang ik de remcilinders... thnx!!!
|
Quote:
Als de diameter 17mm is heb je waarschijnlijk heb je een remkrachtverdeler onder de auto zitten. Maar voor het aanlopen van je remmen maakt deze maat niet uit. |
nee ik heb geen remkrachtverdeler onder de auto zitten... hoe kan ik die dingen meten anders?
|
Als je te grote remcillinders zou hebben zou je bij de eerste de beste noodstop achterstevoren staan.
De maat staat op de cillinder. Meten gaat lastig denk ik. |
Quote:
Stofhoesje er af en met een schuifmaat opmeten. |
Quote:
Beter als verongelukken door geen remmen te hebben :rolleyes: of tig keer de iritaatie :mad: bij het APK keuren. Heb het zelf ook gehad de eerste keer dat m'n auto voor de keuring moest de 2e keer eerst alles achter gerevisseert [GTI2] |
Quote:
Ik denk juist het tegenovergestelde: grotere cylinders komen met dezelfde beweging van de hoofdremcylinder minder ver naar buiten als kleine cylinders. Dus zou je met kleinere cylinders eerder te veel remkracht hebben aan de achterkant? |
p = F / A, denk daar maar ff over na
groter oppervlak is bij gelijke druk dus ook groter (rem)kracht... |
Om het pedaal even ver in te kunnen trappen bij een grotere hoofdremcilinder moet je meer druk uitoefenen...
|
we hebben het hier wel over die kleine remcilindertjes in mijn trommels he ;) maargoed... in principe is het allemaal logisch
|
Quote:
Dus hoe groter de remcillinders die ik heb, hoe minder mijn auto gaat remmen. Ga dat verhaal maar eens bij Brembo neerleggen :D |
Quote:
In een brembo-klauw zitten een heleboel kleine zuigertjes die samen een veel groter oppervlak vormen dan de gemiddelde klauw.. Quote:
Het gaat volgens mij niet om de druk, maar om de remvloeistofverplaatsing (volume) die nodig is om de zuiger een x afstand uit de cilinder te krijgen. MAAAR: ik lees graag het tegendeel bewezen :D |
Quote:
Wat bedoel je met de afstand? Je remblokken worden tegen de remschijf geduwt. Verder duwen dan dat gaat echt niet. Die afstand is dus bij zowel een auto met zwakke remmen als een auto met krachtige remmen gelijk. De druk waarmee de blokken tegen de schijf worden geduwt bepaalt je remkracht. En zoals Mellyville al zei... p = F / A, denk daar maar ff over na groter oppervlak is bij gelijke druk dus ook groter (rem)kracht... |
Goed, grotendeels overtuigd :)
|
Jawel, maar die hogere druk komt dan wel van je been af.
|
voor de noob F=p*A
p is de druk van de remvloeistof, in geval 1 (kleine cyl) gelijk aan geval 2 (grote cyl) geval 1 (kleine cyl, dus kleine A) geeft dus minder remkracht als geval 2 (grote cyl grote A) echter een kleinere cylinder heeft wel een grotere verplaatsing, maar daar doe je in principe niks mee behalve beter doseren. met grotere cylinders is het lastiger de remkracht te doseren. |
zo... nu de remcilinders aan beide kanten maar vervangen, ik wil het wel goed hebben natuurlijk..
nu nog ff ontluchten denk ik, daar waren toch simpele tools voor te koop? wat kosten die ongeveer, heeft iemand er meer info over? edit: never mind die tool... ik doe het wel gewoon zo, ik dacht dat dat misschien handiger zou zijn maar het is zo simpel, dat gaat zo beter... |
Simpele tool:
- stukkie plastic slang en opvangbakkie - traphulp |
ontluchten kan je heel simpel doen....
je pakt een leeg flesje AA-drink, maakt een gat in het mondstuk, je vult hem voor de helft met remvloeistof, je doet een ijzerdraadje door het gaatje en je hangt hem aan de veerpoot..iig hoger dan de remnippel. Dan zet je een slangetje op de remnippel en de andere kant hang je in het flesje in het remvloeistof. Dan draai je de remnippel een stukje los en je gaat remmen....net zolang dat er geen luchtbelletjes meer uit het slangetje komen. Dan draai je de nippel weer vast en ga je naar de andere kant. Zo ga je verder tot je alles ontlucht hebt. Altijd beginnen bij de langste remleiding en ervoor zorgen dat er genoeg remvloeistof in het reservoir onder de motorkap blijft... succes :) |
All times are GMT +1. The time now is 00:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.