Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   t2b met dubbele schijfdeur project (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=24780)

martin_d_B 24-09-2006 20:01

t2b met dubbele schuifdeur project
 
Hoi,

Ik ben enige tijd geleden begonnen aan de restauratie van mijn t2b uit '76.

Ik zal binnenkort een paar foto's maken en even een verhaaltje wat ik allemaal met de bus wil.

Maar voor nu heb ik even een vraag en dat is: Kan ik alle sloten vervangen of aanpassen zodat ik overal dezelfde sleutel kan gebruiken. Ik heb nu namelijk 2 sleutels nodig voor mijn bus, en dat vind ik lastig..

Zeend 24-09-2006 20:42

Heb ook een T2 met 2 schuifdeuren gehad: superhandig!
je kan de sloten wel aanpassen, al zijn schuifdursloten wel erg lastig, heb ik gehoord...


Jens

Frieser 24-09-2006 21:34

Die dingen zijn een pain-in-the-ass om eruit te krijgen...

VWrijder 25-09-2006 02:03

double sliders zijn erg stoer! Ben benieuwd! :rock:

Rico 25-09-2006 07:54

:postpics:

chris 25-09-2006 11:44

En het is schUIf deur btw....:D

martin_d_B 02-10-2006 14:33

Quote:
Originally Posted by Rico
:postpics:


Hier wat pics van mijn busje...












molenari 02-10-2006 16:07

M-plaatje?
 
Quote:
Originally Posted by martin_d_B
Hier wat pics van mijn busje...


Heb je ook een foto van het M-plaatje? Ben wel benieuwd :)
(dat plaatje zit bovenop de frisse luchtbuis, onder het dashboard, aan de bestuurderskant).

martin_d_B 02-10-2006 16:16

Geen foto, maar weet wel wat erop staat! :D

72 051 249
503 507 520 549 731
p4p477 a44 r73 127 172
44 4 7138 125 2110 11

molenari 02-10-2006 16:25

1-sleutel-systeem op T2b
 
Quote:
Originally Posted by martin_d_B
Maar voor nu heb ik even een vraag en dat is: Kan ik alle sloten vervangen of aanpassen zodat ik overal dezelfde sleutel kan gebruiken. Ik heb nu namelijk 2 sleutels nodig voor mijn bus, en dat vind ik lastig..


Ik ben alweer een paar dagen bezig al mijn T2's van een '1-sleutel-systeem' te voorzien. Kan soms best lastig zijn. De portiersloten, het motorkapslotje (meeruitrusting) en het achterklep slot zijn relatief makkelijk aan te passen. De schuifdeursloten zijn wat lastiger (bij T2b dan) en het contactslot is ook redelijk lastig.

In ieder slot zitten 8 'schotjes'. Als de sleutel helemaal in het slot zit dan vallen deze schotjes precies in de cylinder en daardoor kun je de sleutel draaien. Het gaat er dus om dat de juiste schotjes in de juiste volgorde in het slot zitten.

In de deurhandles e.d. zitten 3 verschillende schotjes. In het contactslot bestaat nog een 4e formaat.

In de deursloten zijn aan de ene zijde van de cylinder 4 posities om een schotje in te schuiven. Aan de andere zijde zijn er 5 posities waarvan er altijd 1-tje leeg is, welke positie dat is hangt af van de sleutel.

De schotjes in alle deursloten zijn hetzelfde, alleen die in het contactslot zijn volledig anders en niet uitwisselbaar.

Kortom:
Het beste is om het contactslot te laten voor wat het is. Het lastigste is dan nog om de sloten van de schuifdeuren aan te passen, deze zitten dicht met een ringetje dat ik nog niet los heb gekregen, maar met wat geweld moet het wel lukken...dan weer een nieuw ringetje zien te vinden :rolleyes:
ik ben deze uitdaging nog niet aangegaan.

Tips:
- zorg voor voldoende exra sloten die als donor kunnen dienen zodat je genoeg schotjes en goed werkende veertjes hebt.
- test de sloten goed voordat je ze weer inbouwt. Duw er ff een niet-passende sleutel in en daarna weer de juiste sleutel, kijk dan of het slot nog goed werkt.
- Zorg voor een goed smeermiddel voor de sloten. Een goedje dat niet vlek in je kleding bij voorkeur ;)


Succes met het gepiel!!

molenari 02-10-2006 16:29

Quote:
Originally Posted by martin_d_B
Geen foto, maar weet wel wat erop staat! :D

72 051 249
503 507 520 549 731
p4p477 a44 r73 127 172
44 4 7138 125 2110 11


Oh ja, volgens mij had ik die al eens vertaald of niet? ...en ik zou nog achter codes A44, R73 aan vermoed ik. :redface:

martin_d_B 02-10-2006 20:50

Quote:
Originally Posted by molenari
Oh ja, volgens mij had ik die al eens vertaald of niet? ...en ik zou nog achter codes A44, R73 aan vermoed ik. :redface:



klopt, je vermoeden is juist ja! :tongue:

molenari 02-10-2006 21:33

Codes A44 & R73 (model 1977)
 
Quote:
Originally Posted by martin_d_B
klopt, je vermoeden is juist ja! :tongue:


A44 (1977) staat voor de M-codes:
  • 065 - opschriften van maximale aslasten en toegelaten maximale totaalgewicht
  • 500 - half hoge metalen wand tussen cabine en laad-/passagiersruimte. Met 2-zits bijrijdersbank en met reservewiel in cabine
  • 510 - bovenste tussenwand, bekleding in de schuifdeur en luchtsleuven in achterste zijpanelen voor ontluchting van de laadruimte

R73 (1977) staat voor de M-codes:
  • 121 - twee elektrische ventilatoren in het frisseluchtsysteem
  • 504 - frisseluchttoevoer naar laadruimte
  • 505 - verwarmingsuitstroomopeningen in voorzijde laadruimte

Apart dat je bus de opties 121, 504 en 505 heeft. Enig idee wat de geschiedenis is van die auto? Dit zie je zelden op een kastenwagen..

martin_d_B 03-10-2006 07:44

Quote:
Originally Posted by molenari
Apart dat je bus de opties 121, 504 en 505 heeft. Enig idee wat de geschiedenis is van die auto? Dit zie je zelden op een kastenwagen..


Hoi,

Ja ik weet dat het zeldzaam is in dit type bussen. Het is volgens mij eigenlijk een deluxe interieur wat erin zit. En dat in combinatie met dubbele schuifdeur was voor mij ook de rede om hem te kopen.

Wat ik weet van de auto is dat hij geleverd is in Duidsland aan een bloemengroothandel. En die wilde waarschijnlijk de laadruimte ook verwarmen, want hij heeft er ook een standkachel ingezet!

Maar het allermooiste van het verhaal(vindt ik dan... :D) is dat wij hem ook gekocht hebben voor onze bloemenwinkel!

Maar bedankt voor het uitzoeken, op het VW certificaat/oorkonde staat dat deze verzamelcodes onbekend waren...

Gr,

Martin

martin_d_B 13-10-2006 13:30

Hier weer een kleine update van mijn project.

Om dat de achterbalk nogal krokant is ben ik maar begonnen om zelf een nieuwe achterbalk te maken. Die wordt dan meteen demontabel om zo makkelijk bij de motor te komen en ook de motor er makkelijk in te krijgen.

Ik ben bezig om de chassisbalken een 5 cm te verlengen en daar tussen een kokerprofiel te maken van 10x5 cm. Aan de achterzijde van deze koken maak ik een reparatiedeel voor een originele achterbalk, zodat als de demontabele nieuwe achterbalk erin zit nauwelijks verschil te zien is met de originele.

Hier weer wat foto's:












polo1l 13-10-2006 18:53

schuifdeuren
 
:confused: en dan deze sommige mensen zijn echt gek
http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?t=13005

martin_d_B 15-10-2006 10:22

Quote:
Originally Posted by polo1l
:confused: en dan deze sommige mensen zijn echt gek
http://www.keversite.nl/forum/viewtopic.php?t=13005


:eek: :eek: WAT?? hij is gek joohh! Ik zou er liever een deur inzagen als ik er al geen 2 had, dan dat ik er een dicht zou maken!

Maargoeg, ieder zijn eigen ideeen... Ik heb weer een aantal foto's met hoe het is geworden...:










Als later de reparatie delen in de hoeken er ook weer inzitten en alles is op kleur dan zie je er nauwelijks iets van, en heb ik toch de voordelen van de achterbalk van een t2a..

Mzzl.

sjef 15-10-2006 17:49

Hoe wil je het dan demontabel houden? Ik zie alleen maar lassen zitten.

martin_d_B 16-10-2006 07:32

Quote:
Originally Posted by sjef
Hoe wil je het dan demontabel houden? Ik zie alleen maar lassen zitten.


Sjef,
als je goed kijkt zie je aan de zijkanten 2 lijmklemmen zitten, die houden op het moment de achterbalk op zijn plaats. Ik moet de gaten nog boren voor de bevestiging, maar dat kan pas als de passtukken erin zitten. Dan weet ik nml. precies waar hij moet zitten.

Groeten.

martin_d_B 29-10-2006 19:44

Zo, het is weer eens tijd voor een update voor mijn project...

Nadat ik de vorige keer het krokante achterdeel van mijn bus heb vervangen was nu de linker dorpel aan de beurt. Deze is nu ook vervangen inclusief de schoortjes naar de chassisbalken en de kriksteuntjes. Daardoor zijn er weer behoorlijk was kilootjes roest verdwenen.. En knapt alles er weer goed van op.
Ik zal deze week als ik weer bij de bus ben een paar foto's maken en ze posten, dat geeft toch altijd een ander beeld :)

In de tussentijd heb ik ook mijn standkachel eens opgezocht en deze schoon gemaakt. En nadat ik de kachel schoon had en de brandstofslang had vervangen deed hij het meteen! Dus daar was ik erg blij mee!
Het enige punt waar ik nu mee zit is ofdat ik deze standkachel zelf ga plaatsen of dat ik een andere ga zoeken. Want ik ga de bus ook meteen ombouwen naar een diesel en de standkachel loopt op benzine.
Dus of ik moet een bezine voorraad maken voor de standkachel of ik moet een diesel standkachel zoeken.

Ik weet niet wat raadzaam is.. Weet iemand dit? Zijn er goed diesel-standkachels? Ik zou er dan het liefst een nemen die ook de motor voorverwarmd, aangezien dit een waterkoker wordt.

En wat is een goed werkende complete eber BN4 waard? Dit is wel handig om te weten als ik hem wil verkopen.

Groeten.

martin_d_B 25-01-2007 17:01

Het is alweer enige tijd geleden dat ik mijn project geupdate heb, maar door alle drukte komt het er soms niet van.. Maar toch wil ik graag mijn project met jullie delen en dus vandaar vandaag weer een update...

Nadat ik weer een bezoekje had gepleegd aan Sjef kon ik weer wat vooruit met het vervangen van sommige delen.. :)

Hier wat foto's van de bestuurderszijde...













Nadat deze zijde zover als mogelijk is hard gemaakt heb ik de bus omgedraaid... Dat ging nog niet helemaal vanzelf... in je eentje een bus draaien in een eigenlijk net iets te krappe ruimte. Maar goed hij staat andersom en zo ziet de andere zijde eruit...













Ook deze zijde is redelijk krokant en de dag erna ben ik ook meteen met de slijptol gaan spelen... :D
Hier zijn ook al foto's van maar die heb ik nu nog even niet voorhanden...

Ook heb ik in de tussentijd een motor gevonden waar ik alles pas mee ga maken en zodra hij helemaal klaar is laat reviseren.
De pasplaat die ik nodig heb is onderweg en is er over een weekje... Ben benieuwd!!! :)

vwcrewcab 28-01-2007 17:23

ZO, goed bezig!
Vet zo'n bus met dubbele schuifdeur.

molenari 28-01-2007 18:10

Geed bezig! Ik zie dat je al aardig op weg bent! Misschien dat je nog iets hebt aan deze link:

http://members.fortunecity.de/rlfs0...4_75/frame.html
(sommige plaatjes lijken niet meer te bestaan, maar als je op het rode kruisje klik komen ze alsnog tevoorschijn)

voorbeeld afbeelding (kniestuk vervangen)

martin_d_B 29-01-2007 14:47

Quote:
ZO, goed bezig!
Vet zo'n bus met dubbele schuifdeur.


Dankje!! :D En de dubbele schuifdeur id voor mij ook de rede geweest dat ik hem gekocht heb, anders waren er waarschijnlijk wel bussen te vinden in een betere staat.. Maar het voordeel is nu dat ik zeker weet dat alles is aangepakt!

Quote:
Geed bezig! Ik zie dat je al aardig op weg bent! Misschien dat je nog iets hebt aan deze link:

http://members.fortunecity.de/rlfs0...4_75/frame.html
(sommige plaatjes lijken niet meer te bestaan, maar als je op het rode kruisje klik komen ze alsnog tevoorschijn)

voorbeeld afbeelding (kniestuk vervangen)


Ook dank je :D Ik ben al aardig op weg ja, maar ook nog genoeg te doen! Ik zal de handleiding eens bekijken!! :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 14:33.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.