Megasquirt op mijn Golf 2
hallo,
laat ik mijn megasquirt project hier ook maar is plaatsen :D voor de meeste denk ik wel bekend dat "megasquirt" een motormanagement computer is. ik heb een ms1 met extra code ( msns-e) dat houd in dat ik zowel benzine als ontsteking kan regelen, de bedoeling is dat hij op mijn 1.9 8v gaat komen, ik ga voor de ontstekig een edis systeem gebruiken van ford, en de bedoeling is om te beginnen met het edis regelapparaat en zo de motor lopent te krijgen, en vervolgens de edis comp weg te halen en de bobine's direct van uit de ms sturen, hiervoor moet ik wel wat aanpassingen aan de print doen. verder ga ik een launch control systeem maken. dit is een schakeling die je via een schakelaar op de versnellingspook of koppelings pendaal bedient, en hier mee kan je bij bediende schakelaar het vermogen weg laten zakken( ontsteking verlaten) en daardoor kan je dus tijdens het schakelen volgas houden, dus je kan super snel schakelen er komt ook een shift light op met 3 kleuren paneel die mee lopent is met de ingestelde toerentallen, dus hij loop van orange op naar groen en dan rood bij rood moet je schakelen en de planning is nog om een tracjion control op de bouwen maar dat zit nog in de vere toekomst. hier wat foto´s |
hier me pool wiel en sensor.
nog wat onderdelen die gemonteerd moeten worden :D |
zo anderhalve dag verder en de kabelboom is gedeeltelijk klaar. :D
het was allemaal nog nieuw voor me ik was een klein beetje verkeert begonnen maar met de tijd leert men. dus ja heb voor de foto freaks even wat foto gemaakt :D hier een gedeelte van mijn bestelde spullen - bedrading,stekkertjes,krimpkous,ribbel slang,relais en zekeringen houder, een setje injector zittingen en rubbers. en een y stuk voor me uitlaat om me 2 uitlaat pijpen naar 1 maken. :D de grote hoop los liggende draad is grotendeels over, ik moest voor een kleurcode draad minimaal 5 meter bestellen maar ik heb maar zon 2 nodig, maarjah geeft niet resie's van 3 meter kan je ookaltjd wel weer gebruiken. :D |
interessant topic! .zal dit maar eens in de gaten houden ,ben benieuwd hoe dit gaat lopen .
Ziet er in ieder geval profesioneel uit! Succes |
heel nice die lpt aansluiting! mooi werk
|
hey ik volgde je al op het ms forum, wat denk je voor resultaat te gaan bereiken qua vermogen? oja ziet er goed uit wil het straks ook graag op mijn 16v
|
dankje wel...
wat ik wil bereiken, wat voor mij de uitgangs punten zijn is. -het te kunnen bereiken zelf een motor management te bouwen -beter stationair lopen -betere verbranding dus meer vermogen reden dat ik ging zoeken naar zoiets was omdat mijn bestaande mechanische injectie, het niet lekker bij beent. motor is vlink aangepast en stationair is daarom ok zwaar klote enzo, verder pluimt hij vlink zwarte rook van te veel brandstof, maar als ik hem armer zet loopt hij in anderen toerengebieden niet lekker. dus ja reden genoeg verder wil ik als ik een rijdbare map heb een 310 graden nokkenas er in zetten, dus dat vergt ook wel wat aanpassingen. |
dat van die nokkenas had ik gelezen ja, ik hoop dat het je gaat lukken hij is wel heel erg scherp. IK blijf je volgen.
|
tering de tering
goed bezig zeg |
Quote:
mee eens.... :eek: |
Quote:
ik hoop het ook, ben bang datik een hoop druk pulsatie's in mijn inlaatspruitstuk krijg, en dat is best vervelend als je gaat rekenen met een map sensor, dus denk dan ook dat de map er af gaat en ik ga werken met tps(gas klep postitie sensor), maarjah daar is mijn inlaat spruitstuk eigenlijk net te lang voor. dus even vogelen. :D |
Waar heb je precies het materiaal van je kabelboom vandaan?
Ik kan alleen rollen van 100m vinden, Als ik dan 4 kleuren wil heb ik straks 350m draad over :) |
ik mag geen reclame maken...
maar goed www.rickdonkers.nl je betaald voor 1mm kwadraat 1,95 euro voor 5 meter. en hij heeft 75 soorten ofzo in 1 mm ( sensor bedrading) |
ziet er goed uit kerel....
|
lekker aan de hobby zo te zien. Interessant om te volgen!
|
Lekker bezig kerel, Allart heeft dit ook op zijn Jetta gemaakt en volgens mij is hij er nog steeds er content mee.
Ben benieuwd hoe je die map gaat schrijven, zitten er standaard mappings bij ofzo zodat je in ieder geval je motor kan starten zonder enige schade aan te richten ? Wat kost zo'n systeem eigenlijk ? Ik heb nu DTA E48 en dat kost nogal wat. |
heb hem voor 200 gekocht de ms zelf.
de versie die allart heeft is alleen wat ouder,er zitten geen mappen bij, maar voor stationair draaien is een berekeningetje dus je kan hem zo opstarten :D |
toch 7x goedkoper dan DTA ;)
Oke, hoe bereken je zoiets dan? Hoe is het in te stellen?... hoeveel trappen zeg maar. |
najah berekenen is eigenlijk ook niet waar.
weet voor me eigen meer uit ervaring welke waarde ik moet instellen voor het stationaire toerental. maar de tijd is natuurlijk afhankelijk van grote van injectoren, druk die er op staat hoeveel keer je inspuit per cycle's of je alle injectoren apart aanstuurd of per 2 paren of alle 4 tegelijk. en dan nog de variable dingen die er bij komen kijken. dus mocht je zelf je dta gaan programmeren dan word dat waarschijnlijk gewoon proberen. en met stationair kan je niet snel motor schade aanbrengen. de rest van de tabel tune ik met een wide band lambda sonde en maak gebruik van datalog's. datalog zal dta waarschijnlijk ook wel hebben, heb jij ook een wide band lambda? |
dennis weet niet of je toevallig naar vw forum meeting gaat 17 september,in nieuwegein.
ik hoop daar ook te zijn dan met me golf, als je wilt kan je wel even komen kijken misschien is leuk om het programma is te bekijken :D en over de prijs ja dta is vele malen duurder daarom heb ik het niet gekocht :rolleyes: had de ms gekocht voor 200 lambda sonde voor 220 nog een stim ( kastje waar mee je je ms kan testen) was 35 euro laatst heb ik dan nog wat bedrading aangeschaft was iets van 55 euro en wat andere kleine matrialen, ook rond de 120. leuke van ms vind ik ook dat je hem zo uit elkaar haalt en er hier en daar wat aan kan solderen enzo. ben nu ok bezig met traction control, flat shift systeem,en een shift light |
Je kan er dus wel aardig mee knutselen, kan overigens ook wel met DTA maar daar hoef je niet te solderen, daar is eigenlijk alles al ingebakken. Je bent zometeen wel een ervaring rijker natuurlijk en die mis ik dan weer ;)
Ik laat alles afstellen op een motortestbank dus ik hoef weinig te doen zeg maar. ik heb er geen wide band lambda in, echter ik rijd zelfs zonder lambda. Die vent die alles afsteld doet eigenlijk alleen maar crossauto's. Denk niet dat ik er de 17de bij ben. |
oke.
ja bij mij zit ook alles al wel klaar, het moet alleen geinstalleerd worden, en dat is nog niet gedaan vandaar. ik ga eerst zelf de mappen maken en daarna als laatst ga ik hem ook op een bank zetten bij een tuner en dan ga ik daar de fijn afstelling doen. |
Ik zie ook dat jij EDIS gebruikt van Ford, kan jij niet gewoon gebruik maken van een DIS bobine ? Bij mij zit er 1 op van een Peugeot, ik weet dat het van een stokbrood komt maar de bougiekabels van VW passen erop ;)
|
dat komt later nog..
het is voor mij heel wat allemaal en met edis word het geheel een klein beetje ondersteunt. later gaat de edis er af en ga ik de bobine rechtstreeks aansturen. maar dat vergt nog wat extra inspanning, en daarom wil ik hem eerst zo gewoon gaan gebruiken. inprincipe maakt het weinig verschil je kunt alleen even meer in de gaten houden als je hem direct stuurt. |
donderdag 17-08-06
is de grote dag, begin van de inbouw gaat van start eindelijk na zon jaar dat ik de ms al in huis heb en hem door drukte aldoor niet in kon bouwen, komt het er toch van. ga beginnen met mijnuitlaat aan te passen voor de lambda sonde. en dan gaat de ms op zijn plek incl alle bedrading. motor gaat er uit en zal worden voor zien van de aangepast versnellingsbak, en de andere benodigde megasquirt componenten. |
even een upje.
donderdag zou ik van start gaan, maar wegens omstandigheden liep dat wat anders. nu ben ik zaterdag begonnen . heb mijn versnellingsbak gewisseld, voor een gereviseerde. heb de bobine geplaats, uitlaat systeem aangepast en een lambda sonde ring aangelast. krukas positie wheel ( trigger wheel) geplaatst. vandaag ( zondag) verder gegaan met de kabelboom, hij is nu klaar om ingebouw te worden, dan moet ik alleen nog de stekkers van alle sensoren enzo aansluiten. verder heb ik mijn injector zittingen aangepast en geplaatst, en de injectoren met rail geplaatst. ik had zittingen van een g60 gekocht maar deze blijken niet te passen, ze zijn te klein in diameter. verder de wide band sonde geplaats,en een mooi doorvoer gat in mijn schakelpook bakje gemaakt.( voor de sonde bedrading) morgen de kabelboom en megasquirt en zo plaatsen en dan alles langzamer hand aansluiten, moet alleen nog mijn steun voor de trigger wheel sensor afbouwen, en mijn gaskleppositie sensor plaatsen, verder zit alles er al. :D word vervolgt( met foto) :rolleyes: |
Dat rad van fortuin tbv je krukassensor, hoe gaat die gemonteerd worden ?
Bij mij hebben ze de trillingsdemper er vanaf gedraaid en daar het tandwiel geplaatst. |
:D |
oke, bij mij zit ie zo:
|
oke.
ja jij hebt stuurbekrachtiging die heb ik weer niet. anders had ik de mijne ook zo moeten doen. maar jij hebt een ander soort tandwiel iets van 60 tands of 100 tands ik heb 36 tands. hoe hebben ze dat dan gedaan, als je de trillingsdemper weghaalt of beschadigd gaat hij na verloop van tijd toch stuk? of hebben ze hem vast gelast? is die sensor van een renault ofzo? of peugeot? |
hoe kom je aan zon tand schijf( trigger wheel)?
misschien kan ik die bij mij ook wel plaatsen vind dit even wat beter.. even wat minder gevoelig voor beschadigingen enzo. dan zou ik alleen even uit moeten zoeken of mijn systeem ook met die tandschijf kan werken. |
Sensor is van Peugeot, net als de DIS. Hier passen namelijk de bougiekabels van VW op ;)
Waar het tandwiel vandaan komt heb ik geen idee van, diegene die het heeft geregeld doet nogal veel in de autocross en daar hebben ze veel leuke trucjes en goedkope en effectieve oplossingen. |
tuners hebben altijd wel leuke en intressante oplossingen, of meningen.
ze moeten natuurlijk vaak zelf dingen ontwerpen/maken. daarom is het ook wel handig als je wat van die mensen achter de hant heb. waar je zo nu en dan is op bezoek kan gaan, of wat dingetjes kan laten maken |
maandag en dinsdag avond weer vlink bezig geweest.
heb me trigger wheel sensor gemonteerd de kabelboom verder aangesloten, moet nu alleen nog 3 sensoren aansluiten en dan is hij klaar. gasklephuis moet ik nog monteren,nog een vaccuum slang regelen deze is tijdens de werkzaamheden kapot gegaan verder nog de brandstof leidingen aansluiten en een steun maken voor de injector rail. heb de ms gisteren aan de praat gehad. ms draaid op de accu, bobine en edis werkt, brandstof pomp draaid vanavond dus de laatste sensoren aansluiten en dan kan ik wat testen,kijken of hij vonken wil en eventueel wat benzine inspuiten |
yeahhhh hij doet het.
vraag nog niet hoe maar het begin is er |
Mooi, gefeliciteerd kerel.
Maar hoe ? |
hij loopt nog als een krant. stationair is wel goed netjes gelijk matige toeren enzo.
ik had van te voren de stationaire instellingen al wat gemaakt dus hier mee loopt hij wel netjes alleen als je gas geeft springt hij na de 1500 toeren gelijk naar 6ms inspuit tijd en stationair is dat rond de 2,1 dus ja je raad het al. maarjah vanavond eerst alles afstellen ( lambda sonde-ontsteking systeem) en dan kan nik de settings gaan doen. en dan vervolgens beginnen met tunen. |
even een samenvatting zoals die op het megasquirt forum staat..
donderdag, zo de ms draaid, en de motor ook. alle sensoren zitten aangesloten en zitten keuren verpakt in ribbel slang. benzine systeem is op orde. en hij heeft dus de eerste minuten gedraaid ( stationair dan). zag er allemaal al weer indrukwekkkend uit en kan niet wachten om weer verder te gaan. wil nog een soort hitte schilt maken op mijn uitlaat spruitstuk, of een aluminium slang kopen en die om mijn tps sensor /bedrading doen, de sensor zit namelijk zon 8cm boven het spruitstuk en daar is het nu best wel warm ga morgen avond verder met tunen en ga de vr sensor afstellen. ook de lambda sonde zal ik even testen. ik ben blij dat hij het doet had op de bewuste avond een aantal kleine foutjes gemaakt ( geen schade gelukkig) maar wel onnodig tijd verspilt zo had ik perongelijk de rev limiter op 900 toeren gezet en dus had ik geen ontsteking meer, ergste was dat ik dit ophet begin van de avond gedaan had en eind van de avond ging ik starten, dus voor ik wist waar het probleem zat was ik weer wat minuten verder ook had ik door alle drukte de benzine slangen verkeert om gedaan. waardoor er dus geen brandstof in de rail kwam. foto's volgen |
even wat foto's kunnen jullie mijn werk even bekijken :D
mijn vr sensor met wheel. zoals je kunt zien kan het maar net allemaal :D alles netjes verspreid in ribbel slang. het ruimt wel lekker op zo al die onderdelen weg van mijn oude injectie :D |
Edis loopt 10 graden voorontsteking in limp-home mode. perfect voor turbo dus, hoef je nieteens een map te schrijven. LOL
|
All times are GMT +1. The time now is 05:15. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.