M-code plaatje
Hallo,
Wij hebben een brandweerbus en hebben het codeplaatje (laten) ontcijferen. Het plaatje ziet er zo uit: Onze brandweerbus van 1978: Datum eerste toelating is 23 oktober 1978. 92 034 93 160 506 507 545 623 9300NP ET5 GG3 L33 060 41 4 7374 122 2311 11 Nu weten we het wel bijna op 3 dingetjes na Wat betekenen ET5 GG3 en L33 :confused: Kan iemand ons daarmee helpen ;) |
m code
hoi in het boek van molenari staan de codes
zoek maar even op dit forum |
In dat boekwerk staan deze specifieke codes nu net niet, anders had ik ze zelf wel even opgezocht!
|
Molenari zit hier ook opt forum, pm hem eens.....
|
'k heb al een mailtje de deur uit gedaan. Ik hoopte dat er meer brandweerbuseigenaren (leuk woord voor scrabble?!) iets meer van de nummers zouden weten.
|
Quote:
Naar welk adres heb je je mailtje gestuurd? Het lijkt er op dat ik hem niet heb ontvangen :( Ik ken de codes ET5, GG3 en L33 ook niet helaas. Het probleem met die groepscodes is dat er zo oneindig veel van zijn. Ze geven ieder een groep van M-codes weer. In het boek staan de codes die ik het meeste ben tegengekomen, ik had graag meer codes in het boek willen zetten maar dat was wegens de beperkte hoeveelheid ruimte niet mogelijk. Ik zal proberen de groepscodes te achterhalen. Mocht je een poosje niets van mij horen herinner me er dan even aan. |
Okee thanx. :D Ik had een mail naar een hotmail-adres gestuurd maar ik heb inmiddels via-via een ander mail-adres ontvangen. Ik ben erg benieuwd! Misschien zijn er wel dingen die ik in de bus tegenkom en niet kan duiden op 't plaatje waarvan aangenomen kan worden dat die in de codes terugkomen? ;)
Groeten Mireille. |
Quote:
Ja je kan altijd zoeken op je bus naar dingen die niet op het plaatje staan vermeld, maar het blijft lastig op die manier alles te achterhalen. Maar gelukkig heb ik de betekenisvan de groepscodes weten te achterhalen (zie hieronder). Komen de codes een beetje overeen met wat je op je bus tegenkomt? ET5 (model 1979) = 013, 066, 074, 102 GG3 (model 1979) = 082, 161, 171, 227, 500 L33 (model 1979) = 546, 549, 551, 616 Hmm, leuk 'spatlappen achter'...en de 'mickey mouse' knipperlichten op het dak ;) Groeten, Vincent |
jee bedankt, wat snel. Even de bijbel erbij pakken en dan laat ik je wel weten wat we op de bus terug kunnen vinden (en wat niet :( )
Groeten Mireille. Okee we hebben zo te zien alles nog alleen weet ik niet waar het ehbo-kistje zou moeten komen zitten, qua aansluitpunten daarvoor........En nu moet ik even zoeken of er al stond dat er geen kreukelzone op zit??????????(zoals bij Duitse brandweerauto's normaal is?) |
Is er ook een m-code voor "geen kreukelzone"???? Of is het ontbreken daarvan standaard als je de code 2311=23 kombi/1 schuifdeur links/1 brandweer bekijkt?
Verdorie, is alles uitgezocht en nog steeds vragen over dus... |
Quote:
De 4e '1' in '2311' staat voor M140. Dat is de brandweerwagen uitrusting. Eén van de dingen waar M140 voor staat is het ontbreken van de kreukelzone. Op deze manier kan de bumper hoger gemonteerd worden en kan de wagen tegen een steilere helling op rijden. Het 4e cijfer in de modelcode staat meestal voor een m-code. Zie pagina 41 :) De verbandkistbevestiging staat op pagina 50. het is gewoon een metalen frame-pje dat op het frisseluchthuis onder het dashboard zit geschroefd. Het is een beetje een crappy montage met een paar zelftappers, het voelt niet echt solide aan. |
Dit zijn mijn M-codes
503 507 520 549 731 A44 R73 127 172 De meeste kan ik wel vinden, maar 731 en R73 kan ik nergens vinden :confused: :( En 506 staat toch voor rembekrachtiging?? Maar dat zit er volgens mij helemaal niet op??? :eek: Alleen een hoofdremcilinder die strak onder de vloer zit? Dus is er iets veranderd aan mijn bus of klopt de omschrijving die ik gevonden heb niet? edit: de m-code 507 is volgens mij best byzonder op een panelvan..? |
'Het 4e cijfer in de modelcode staat meestal voor een m-code. Zie pagina 41
De verbandkistbevestiging staat op pagina 50. het is gewoon een metalen frame-pje dat op het frisseluchthuis onder het dashboard zit geschroefd. Het is een beetje een crappy montage met een paar zelftappers, het voelt niet echt solide aan.' ----- Bij het bovenstaande ga je er wel vanuit dat Mireille je boek heeft ... en dat is volgens mij niet zo. Maar wat niet is kan nog komen .... Op pagina 41 staat volgens mij dat de eerste 1 na de 23 staat voor LHD / schuifdeur rechts en de tweede 1 voor brandweeruitrusting .. of lees ik dit nu helemaal verkeerd (natuurlijk gevaarlijk om de schrijver zelf commentaar te geven :eek: ). en Martin: volgens mij moet je ook het modeljaar weten om de codes te kunnen vinden. Het zijn in ieder geval allebei groepscodes, maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al. Als je nu het modeljaar van je bus nog even post kan Molenari je wel verder helpen toch?? Groetjes, Froukje |
Quote:
Nee ik heb het boek niet, dat weet Froukje wel ;) Maar ik ben 8 juli jarig dus wie weet maakt iemand me daarmee blij :) :dance: |
Ver geet ik nog even te vragen waar M 140 = brandweeruitrusting dan wel precies voor staat als Froukje het niet even voor me kan opzoeken!
Dus bij deze! Verder heb ik alles op de bus terug kunnen vinden. Leuk om te zien dat een bus er zoveel jaar na aflevering nog zo weinig veranderd is! |
Quote:
Oeps, oh ja. Ik had de discussie gezien op het VCT2 forum en was er onderbewust van uitgegaan dat iedereen die het daar over M-codes heeft het boek heeft gelezen :redface: Quote:
Geeft niks, daar kan ik dan weer rekening mee houdden bij een eventuele herdruk. Misschien staat het niet echt in de tekst omschreven maar het werkt zo dat het 4e getal in de Modelcode een bepaalde M-code vertegenwoordigd. En de M-code voor brandweeruitrusting is M140. Vraag me niet waarom 'M140' niet gewoon tussen de andere M-codes staat, want dat zou op zich logischer zijn geweest. Quote:
Voor de groepscodes zoals R73 moet je absoluut het modeljaar weten omdat deze codes in de meeste gevallen ieder jaar van betekenis zijn veranderd. Je moet dan weten wat het MODELjaar is van de bus. Het bouwjaar is dus niet van belang. De code 713 kan ik wel even opzoeken, misschien dat de betekenis al bekend is. |
:confused: :confused: Tussen de gewone M-codes staat wel een 140 en dat gaat 'toevallig' ook over brandweerauto's ... hoe zit dit nu precies (heb namelijk net op het VCT2 dit vermeld als antwoord en nu begrijp ik dat het misschien toch iets anders is???
Froukje |
Quote:
Het is hetzelfde, De M140 op pagina 41 is hetzelfde als de M140 op pagina 51. Het zit hem er gewoon in dat M140 is verwerkt in de modelcode. heb je een typ 2311 11 dan heb je een Kombi met M140. Heb je een typ 2310 11 dan heb je een standaard kombi. Het wordt wel wat te technisch code-gewouwel hier. |
Quote:
welnee, dat vinden die meiden veel te intressant :D |
Quote:
Er zitten inderdaad gaatjes in de buis, maar geen framepje meer. Dat is het enige wat ik niet meer heb dan, want de rest is er allemaal nog wel. :wee: Quote:
Inderdaad willen wij graag precies weten hoe het nu zit. Maar mijn plaatje van ons plaatje van een bus is nu eindelijk helemaal duidelijk. Dat vind ik toch wel errug leuk. :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) Thanx allemaal voor jullie hulp! |
Quote:
Hoi, het heeft even geduurd, maar hier de gegevens van het gehele plaatje: 72 051 249 503 507 520 549 731 p4p477 a44 r73 127 172 44 4 7138 125 2110 11 Hoop dat jullie weten wat het allemaal betekend. Ik zal dat boek maar een aan gaan schaffen, lijkt me erg leuk.... Martin |
7: modeljaar 1977
2051249: serienummer 503: hardboard interior roof panels in cargo compartment 507: ventilation windows in cabin doors 520: with sliding door on right en left side 549: three-point safety belts for driver and outer passenger seat, two point safety belt for middle-seat (only in case of two-person passenger seat in cabin) 731: staat niet in het boek p4: paint body: sage green (L63H) p4: roof color: sage green 77: interior leatherette, color: canyon brown a44: group-code; staat niet in boek r73: group-code: staat niet in boek 127: rear panellid without window 172: tubeless steel-ply tyres 44 4: planned production date (28-10-1976) 7138: temporary serial number 125: distributiecentrum: VW-Audi vertriebszentrum Sudost Niedersachsen, Braunschweig 21: panelvan 1: LHD, sliding door right 0: standaard versie 1:type 1 engine (1600cc) 1: manual-gearbox 4-speed Niet alles kunnen vinden: Vincent help!? Froukje |
Quote:
Hoi Froukje, bedankt voor je informatie!! Code a44 staat volgens een website die ik gevonden heb voor: A44 Collection of M-codes: M 062/089/094/506/511 (only for Sweden) 062 Rear view mirror, outer, right (Convex) (LHD) Rear view mirror, inner with shorter arm F -- 219 300 000 Sun vizor, right without mirror F 211 2000 001 -- Compliance with Sweden exhaust emission standards (LHD) F 214 2000 001 -- 089 Windshield glass (laminated) 094 Lockable engine lid 506 Brake servo and dual circuit brake warning light 511 Padded instrument panel (LHD only) Maar dat only for Sweden vind ik weer vreemd, want het is een duitse bus, een geen Zweedse!? Want ik heb voor zover ik weet geen rembekrachtiging, en ook geen binnenspiegel. Die heeft ook niet zoveel zin in een gesloten bus... :rolleyes: :D |
Hoi,
Heb het boek er ook nog even bijgepakt nu je de M-codes van die group-code aangeeft. Hierin staat: 062: compliance with sweden exhaust emisions standards (de andere dingen die jij noemt passen bij een ander modeljaar). Blijft dus raar omdat er sweden bijstaat. 089: laminatied windscreen glass 094: lockable enginelid 506: brake servo (code staat alleen voor rembekrachtiger bij modeljaren 1968-1975). 511: padded dashboard and dashlid (not for RHD). Alleen 506 is volgens het boek van Molenaar dus anders dan wat jij op de site hebt gevonden. Froukje |
Heb vanmiddag even in GIDS van VW gekeken maar de oude modellen zijn er allemaal uit geschreven.
|
is er echt niemand die mij kan vertellen hoe het met de M codes zit die (voor nu nog) onbekend zijn?? :(
|
Sorry dat ik niet eerder reageerde, ik heb het de laatste tijd een beetje druk. Maar gelukkig zijn er andere mensen die je een flink eind op weg helpen met de M-codes ;)
Quote:
Die website is denk ik die van mij :D Moet ik nodig eens updaten trouwens. Maar goed, De A44 die daar staat geldt alleen voor modeljaren 1971 en 1972. In latere jaren betekenden de groepscodes ieder jaar iets compleet anders. Dus vandaar dat het van belang is om te weten van welk modeljaar de bus is. Ik zal proberen de codes voor je te achterhalen. Het kan even duren, hoor je een paar weken niets herinner mij dan even. |
Oh ja:
De code '731' weten we sowieso niet. het enige dat ik er over kan zeggen is dat ik de code regelmatig ben tegengekomen op bussen voor de Duitse markt van de modeljaren 1976 t/m 1979. Het gaat hierbij om gesloten bestelbussen, personenbussen, kombi's en pickups. Wat de link is tussen deze wagens? Geen idee, ik zie alleen dat ze uit de periode 1976-79 zijn en allemaal aan Duitsland zijn geleverd. |
All times are GMT +1. The time now is 14:03. |