Turbo & de 1800 16v KR-motor.. Wat is er allemaal nodig?
Enkele vraagjes voor de turbo-fanatics onder ons ;)
Wat is er allemaal nodig om een 1800 16v 'turbo' te bouwen? Zijn tweedehands onderdelen een optie? Zo ja, uit welke merken/modellen auto's zijn de turbo's te gebruiken? Welke intercoolers zijn te gebruiken? Als het ook hier mogelijk is om tweedehands te gebruiken, uit welke modellen? Wat is er nog meer nodig, en wat moet men aanpassen? En (niet onbelangrijk) in welke staat moet je motor zijn voordat je aan zoiets begint? (is het nodig om bijvoorbeeld dingen preventief te vervangen) Het betreft trouwens een MKII met KR-motor welke 160.000 gelopen heeft. Motorisch is deze nog helemaal orgineel.. |
- revisie
- S2 blok in goeie staat. - Las connecties. - g60 injectie - soldeerbout. - golf g60ic of rallye. - Hoop kleine onderdelen te waarde van 1000€ EN EEN HELE HOOP GEDULD :D |
Quote:
check. (komende winter) Quote:
Nou ben ik (nog) niet zo thuis in het VW wereldje.. Dus wat is in hemelsnaam een S2 blok? Quote:
check. Quote:
Dit mag ook geen probleem zijn.. Quote:
..en hier zou ik dus graag meer over willen weten ;) Quote:
Wordt aan gewerkt! :D Bedankt voor het meedenken :) |
Een S2 blok is een Audi blok, en dit wordt gezegd omdat je daar de zuigers uit nodig hebt (compressie verlagend).
Er zijn echter meer opties zoals dikke koppakking, afgedraaide 16V zuigers, 8v zuigers (zijn komvormig) of speciale 16V turbo zuigers. Moeilijkste is eigenlijk het uitlaatspruitstuk maken. Als je handig bent met metaal lukt dat echter wel. |
Quote:
is dit wel slim om te doen omdat je druk verhogend gaat werken. ik vind de beste optie toch om de druk te verlagen dmv zuiger af te draaien. koppaking is toch de zwakste plek van de motor. |
Ik geef ook zomaar wat opties, zeg niet dat ze allemaal even goed zijn :D
Heb zelf heel wat ervaring opgedaan met turbo 16V's. Eerst geprobeerd met dubbele stalen koppakkingen...dat werkt niet zo goed. Je kunt echter o.a. in Amerika een dikke koperen koppakking krijgen. Kost wat (niet zoveel als zuigers) maar dan gaat het echt niet meer kapot. Zuigers afdraaien is eigenlijk ook geen goede optie, want hierdoor gaan ze meer kantelen en worden de cilinders sneller ovaal. Je zou er eigenlijk een kom in moeten draaien (dus de hoogte onaangetast laten). Maarja...16V zuiger met kom erin...is een 8V GTI zuiger :D |
Op het S2 blok zitten wel meer dingen die je kan gebruiken.
Zoals spruitstukken. Zuigers. Drijfstangen. Extra's kom je op dat moment achter. Zoals Slangen, boutjes, steunen, uitlaat, injectors enz.. enz.. enz.. enz.. |
Quote:
WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHA LOL @ Stijn !!! ps iedereen die niet weet waar het over gaat, gewoon net doen of het er niet staat :) |
Ik vind als je zuigers af gaat draaien of dubbele koppakking erin gaat stoppen je ook wel een uitlaat spruitstuk van wc rolletjes kan gebruiken als je toch goedkoop uit wilt zijn.
|
Over de IC, ik ben zelf ook met een 16vt bezig
Ik ga een Sprinter/LT intercooler gebruiken, ok is misschien iets kleiner (dunner) dan Rallye IC maar is ook meteen een stuk goedkoper. Heb een nieuwe voor 174,- euro daar heb je nog niet eens een 10 jaar oude rallye ic voor. Ik heb nog wel een KR onderblok, krukas, zuigers en drijfstangenliggen. Heb ook nog set S2 drijfstangen. |
Quote:
Bedankt voor de ic tip. Ik heb op het moment geen spullen nodig, wil het komend jaar wel gaan (laten) doen en post dit nu puur om het een en ander aan info te krijgen ;) |
Quote:
And your point is? |
Als je iets doet doe je het goed toch?
En met goed bedoel ik niet percee duur. |
Ok, dan zitten we op een lijn. Ik draag zomaar wat opties aan, de een beter dan de ander. Maar duur hoeft het absoluut niet te zijn nee, ode aan zelf knutselen, down met de geldkloppers.
|
Tja.. 16V Turbo kan je op verschillende manieren maken en afgedraaide zuigers is daar een van, is natuurlijk minder dan bv gesmede zuigers in lagere compressie maar nog steeds niets mis mee. Je kan ook gewoon met de standaard 16V compressie gaan rijden en niet te veel boost draaien. Die compressie goed krijgen is een kant van het verhaal, iets wat velen over het hoofd zien is de carterdruk; HET probleem van een geblazen 16V. Als je bv S2 zuigers gebruikt (81.5) moet je wel een onderblok hebben wat nog als nieuw is.. Zelfde geld natuurlijk voor andere zuigers in de standaard maat.
|
Ik reed met mijn boostbus zonder problemen op std compressie inderdaad, met niet al te gekke turbodruk. Meteen van onderuit al flink koppel, ging allemaal lekker. Carterdruk was inderdaad fors, zelfs al was het een vers gereviseerd 1.9L onderblok! Heb een flink 'neerslagreservoir' aan de ontluchting moeten maken om te verkomen dat alles onder de olie zat bij een stevige scheuractie.
|
Quote:
sorry.... only can kinda read (guess) dutch, and can't type it... maybe it already mentioned maybe someone could translate it if others can't read sounds like stijn didn't have luck with his double gaskets here, a popular thing to do is stack two metal headgaskets together (ABA/G60/ABF style), and then use some high performance head studs (ARP most popular here) from what I have heard, people have had better luck with using two metal VW head gaskets than by using a copper one since when using the copper gasket, you have to make rings around the cyl's so that it won't leak. The stock VW gaskets have the rings built in. (dikke koperen koppakking ==> :( dubbele stalen metal VW koppakkingen met ARP ==> :cool: ) and if you have access to a a3 2.0 8v... you can build a nice 9:1 16v maybe all this was already mentioned and I just didn't catch it |
Hey Nick,
Yep, you pretty much got it all correct, I'm impressed :D. First time I built my 16V turbo I used two VW ABA headgaskets, which only lasted one trip around the block before it blew. I was using standard headbolts though, with standard torque so maybe that's where it all went wrong. After that I built it with just a single headgasket (running stock compression!!), medium boost and 98 octane gas -> worked like a charm. About the 9:1 compression with a 8v block: mentioned that, seen the same trick done before, also works with 1.8 8V blocks under 16V heads. Still think this is one of the easiest AND best solutions. |
so Nick, we ARE impressed...... nice dutch reading and writing... :eek:
|
actually, name is price :p
but yea.... I LOVE 16v turbo topics and couldn't resist clicking on it I "learned" dutch when I had a 7 hour layover at Amsterdam/Schiphol and thought it was the weirdest dialect of german that I've ever heard :D hopefully I have enough money to finally install my junkyard turbo setup this summer.... homeade manifold and a garrett t3 from a nissan 300zx |
Quote:
ik heb toch al bij meerdere tuners gezien dat ze de zuigers afdraaien (tot 300 pk) en die dingen rijden schijnbaar goed en gaan lang mee. :cool: als je het helemaal goed (en duur) wilt aanpakken moet je ook voor vrij programeerbaar mms gaan en noem alles maar op. maar als ik het goedbegrepen heb, kan je dus met de digifant 1 en (eventueel gechipte) eprom van de g60 zo rijden? of moet er een chip op maat gemaakt worden, omdat drukvullingslijn toch anders loopt bij een g60 dan bij een turbo. @ Stijn : hoe zat het precies met de carterdruk? en hoe heb je dat toen opgelost (neerslag reservoir)? gewoon een bakje aan de ontluchting gehangen de olie die daaruit komt daarin opvangen en om de zoveel km weer terug mikken in je carter? ;) en de olie toevoer van de turbo bij de druksensor vandaan denk ik, of niet? en de retour boven in het carter uit laten komen. welke turbo had je erop zitten? (heb de foto's op dubstreme.com gezien, maar dat was niet te zien) groeten Marijn |
Quote:
Schijnbaar???????? |
hmm.. kinda strange typin' english on the dutch side, but hey, what the heck..
I've got 2 cent's laying around about the piston: I think there's not much bad to say about using stock pistons on a 'spinbank (draaibank) and lowering the compression by 'scrubbin' (afdraaien) down the center comb/circle/hole. As long as you do your maths right, don't go bezerk, and do it your self. Offcourse: new mahle schmiede kolben are the best things money can buy.. but be real: are you going on track? are you fittin it all in a new audi TT? No, you'r putting it in your own dream car (prob. an Mk2 golf), and are looking for a real big ton of fun. friend o mine is builing a 1.6 liter 8v turbo charged beast (to fit a polo, so don't ask why he didn't go for a big heavy lumped Golf: Fun ain't a straigt line).. Here's a piston shot: Left: An AEE piston with deeper 'inner-circle' Right: standard ABU piston. For the record: AEE and ABU are both same stroke and bore, only the AEE has 'higher/longer' sides, so the piston won't tip over so easily.. To get a bit of 'extra low' compression, he also worked on the head: only a few mm, but still: overall it wil make that little bit of diff. This grinding will loose some weight, and won't hurt the valve seats.. Yes, them valveseats are really about 1 mm deep inside the head.. (dunno how a 16v will look but it's just a hint.. He'll be using a CNC cut copper gasket: hopefully it'll hold long enough. Possibly longer than double standard gaskets.. Time will tell.. Greetingz. A non 16vT driver :-) |
Sorry I messed up the name, mixed you up with Nick... my bad!!!
@ Desert: De turbo oilfeed kwam inderdaad van een van de druksensor aansluitingen. Daar een T-stuk op met aan de ene kant de originele sensor en aan de andere kant een flexibele hogedrukleiding naar de turbo toe. Retour zat in het carter (ik gebruikte een 1.6TD carter met retourgat, maar je kunt ook wat lassen). De turbo was een T3 versie, van een MB Sprinter af gehaald. De carterontluchting had ik zwaaaar ghetto aangepakt maar werkte perfect. Bovenop de ontluchting op z'n kop een 0.5 liter ruitewisservloeistof flesje gestoken, hierbovenin een gat gemaakt met een klein K&N filtertje erop. Eventuele uitgebraakte olie sloeg tegen de wanden van de fles neer en droop terug het blok in. Ghetto, maar effectief. Mooier zou een net RVS reservoirtje zijn ofzo... |
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll...&category=40187
Doe er je voordeel mee, de prijs is er (nog) naar. |
De prijs is idioot bovendien zijn ze niet echt nieuw. Setje gesmede JE's in Nederland is +/- 800 incl veren.
|
Quote:
S2 blok is helemaal niet nodig, andere zuigers zijn voldoende, bijvoorbeeld lage compressie gesmede zuigers, of 2.0 16V zuigers. G60 injectie is niet zaligmakend volgens mij, stand alone oftewel vrij programmeerbaar is beter mijns inziens, dan zie je tenminste waar je mee bezig bent. Elke intercooler die je maar voor je radiateur weet te krijgen is goed, hoeft geen dure VW cooler te zijn. Kleine onderdelen twv 1000 pop? zoals? onzin als je het mij vraagt. |
Quote:
Ik heb uit meerdere bronnen begrepen dan 16V drijfstangen een van de sterkste zijn van de VAG groep. |
Quote:
Ik heb al een nieuwe VAG kopontluchter voor een 16V gehaald bij de dealer, schijnt een new beetje onderdeel te zijn. Het is een tussen stuk tussen het kleppendeksel en de olievuldop, hier kan een mooie dikke slang op naar de olieoverstort...eeehhhh carterontluchter bedoel ik. |
BTW wel cool dat er nu een 16VT topic is hier, ik dacht even dat alle leuke mensen in de USA woonde op dat gebied (Stijn en Melchior daar gelaten).
|
Quote:
S2 blok is niet alleen handig voor de zuigers maar ook voor de drijfstangen / uitlaatspruitstuk / Inlaat spruitstuk / Injectors. Ook spreek je je zelf tegen door te zeggen dat je beter een goedkopere IC kan nemen en daarna heb je t over Stand Alone systeem ipv van het g60 injectie systeem. (wil je t nou goedkoop of niet?) En zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar dat was de manier die ik in me hoofd had ;) |
en met kleine onderdelen bedoel ik Koel/IC slangen. Leidingen. Boutjes/moerstjes/klemmetjes en natuurlijk alle slijtage delen van de motor die dan dan natuurlijk ook vervangt.
|
G60 digi-1 kost ook geld en zeker als je hem nog wilt laten mappen ook. Als je bv Megasquirt neemt (als Allart) dan ben je zeker goedkoper uit. Als je handig bent en thuis op de sloop kan je zulke projecten voor zeer weinig uitvoeren. Als je alles tiptop en netjes wilt doen ben je wel flink geld kwijt.
|
Quote:
Wie zei er dat stand alone duur moet zijn? Ik ben er ook mee bezig en dat gaat echt geen zakken vol munten kosten, zoek maar eens naar Megasquirt op internet. |
Quote:
mmm..megasquirt :D....doet me denken aan vrouwen die spuiten....:D:D |
Zijn er al mensen die ervaring hebben met dit "Megasquirt" systeem?
|
Quote:
Check op de site, daar staan wel ervaringen. |
Quote:
Maar Megasquirt heeft voor een goed volwassen mms, wel de nodige beperkingen. Alleen het 8x8 grid is aan de magere kant, om met boost te spelen. Al ben ik wel erg nieuwsgierig als je het aan de praat krijgt :D En als je ermee gaat rijden, top! Alle respect. Ben je niet in staat om zelf een mms te bouwen, want voor megasquirt heb je wel de nodige electronica kennis nodig. Je komt niet weg met alleen bouwen, ook het schrijven van de software moet je eigenlijk wel een beetje begrijpen. Maar je komt online wel heel wat kennis tegen. Wil je niet te duur, dan is de Digifant 1 het alternatief, eventueel met andere MAP sensor. (130euro) Dan kun je terecht bij JDengineering Jeroen Dik, hij heeft voor een vriend van mij ook de 16V Turbo een aantal keren geprogrameerd. |
Quote:
Zo te lezen heb je er wel een beetje verstand van. Heb je zelf een Megasquirt'nSpark gebouwd? Rijden er zat mee dus ik ga er van uit dat het gaat lukken. Ik heb 2 maten die MTS electro hebben gedaan. Gisteren is de programmer voor de helf gebouwd. Megasquirt print is ook al gemaakt. Je zegt een 8x8 matrix is wat weinig, maar de processor berekent alle waardes ertussen in ook he. Eventueel moet de software wel aan te passen zijn zodat je meer waardes kan invoeren. Trouwens ik rij nu met een G60 chip op mijn 16V dus veel slechter zal het niet kunnen worden |
Veel slechter dan nu kan hij idd niet draaien..... Of je moet mijn drukregelaar terug geven :)
|
All times are GMT +1. The time now is 22:33. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.