rotonde over hoofd gezien :(
weekje geleden heb ik een rotonde over het hoofd gezien :chair: en er over heen geknald met als gevolg dat mijn wiel nu erg scheef staat en het paaltje wat op de rotonde stond heeft mijn front aardig bewerkt.
nu is mijn vraag hoe kan ik nameten wat er scheef is en waar ik het eerst naar kan gaan kijken op het 1ste gezicht is de triangel nog recht dus ik denk of aandrijfas of stuuras hoe kan ik dit nameten? Of kan iemand dit mij in real life laten zien zodat ik weer wat nieuws leer en niks over het hoofd zie. een fototje hoe die er nu bij staat alvast bedankt voor de reply's |
Als je er vanuit gaat dat je wiel nog goed aan je fusee zit, dat daar dus niks aan beschadigd is dan moet het wel aan de bevestigingspunten die op je fusee zitten liggen of aan de componenten die daaraan bevetigd zijn.
Zo op deze foto zou ik zeggen, hoe zit het met je veerpoot? Daarna verbinding fusee - draagarm. Is deze niet helemaal verschoten? Ik ga er dus vanuit dat je draagarm helemaal toppie is! Tja daarna blijft er nog de stuurstang over. Anders verder gaan kijken naar bevestigingspunten van je draagarm, de pitmanarm en steeds verder naar het midden toe. Maar je body is niet krom bij de wielophanging? Succes ermee iig! |
Triangel, je draagarm ja... die blijft zitten of breekt af, hoe hard reed je? Staat t stuur erg scheef en is je subframe nog heel?
|
Dat is niet mooi.... :(
ziet er wel een beetje krom uit... Gewoon kijken of er in de motorruimte geen scheurtjes in de lak enz zitten. Succes... :( |
Meestal helpt uitlijnen wel wat en natuurlijk je wiel controleren....
|
Scheurtjes in de lak zal die niet rot door rijden, je onderstel moet je je meer zorgen om maken, is je schokbreker nog recht, die kan krom geloof me!
|
Scheurtjes in de lak duiden op onderliggende scheuren, stress of verbuiging misschien?? -zucht-
Subframe? Welk subframe? Back on topic: Hoe weet je dat je traingel recht is? Paar mm scheeft scheelt al veel aan 't wiel. Je voorste bevestigingspunt van de triangel kan ook scheef overigens. Meer duidelijke foto's helpt waarschijnlijk. |
heeft i geen subframe dan??
|
Gaat het stuur nog naar zijn rechtuit stand als je hem los laat? Dus hij blijft niet naar een kant toe afwijken?
Staat bij rechtuitstand het stuur nog netjes "recht". Indien niet; stuurstang krom of kapot (stuurkogel over draad geschoten). Wiebrand |
Ja sorry, da's zo...
|
Waarom vraagt niemand zich af hoe je een rotonde over het hoofd ziet?
|
okay al er eerst het verhaal van de rotonde....
ik reed samen met een vriend vanuit lelystad naar harderwijk midden in de nacht (in de polder dus geen lantaren palen) en er was net op dat moment een stortbui die de ruitenwissers niet echt aan konden (oja ben ook nog lichtelijk nachtblind) en topeens was de rotonde daar heb uiterraard wel geprobeerd af te remmen maar dat was te laat...(denk dat ik ongeveer 40-50 reed. de schokdemper is nog recht, heb er ook een ander opgezet die nog nieuw was maar nog steeds het zelfde verhaal. ik geloof dat het stuur ook iets naar links gaat als je rijd maar, als je stilstaat en het rechterwiel staat wel recht is het stuur ook gewoon recht. en scheurtjes heb ik nog niet naar gekeken eigenlijks dat ga ik vanmiddag maar is doen, alvast bednakt |
wat ik ben vergeten te vertellen wat mischien ook wel belangrijk kan zijn,
mijn zijschermen staan verder van het front af dan normaal die kan je ook op de foto zien.... |
Quote:
Golf´s 1 hebben geen subframe;) (pas vanaf de Golf 2). |
Niet best Hmm je schermen staan al anders zeer belangrijk detail. Pak een meter pak in de linker er rechter chassisbalken een vast punt en meet hem kruislings wanneer je verschil meet weet je dat je hem aan het richten gaat komen controleer ook de naad van deur naar aanliggende delen daaraan kun je al opmerken wat de linker chassispoot wel of niet gedaan heeft. laat wel dat we hier niet over 1 mm verschil praten zelfs 3 mm is niet direct merkbaar. Als ik jouw was kruislings meten als dat goed is triangel vervangen en evt de schokbreker. Mocht hij dan nog scheef staan-aanlopen durf ik je bijna voor 80 % te garanderen dat je ook je stuurhuis naar de filisteinen hebt. Bij 9 vd 10 schade's die ik maak op mn werk dus een goede lv of rv schade is het meestal vervangen van de driehoek en de aandrijfas waarna ik hem uit laat lijnen. Hoop dat je iets met deze info kunt groetjes arjan
|
pak een meter? bedoel je een meetlat van een meter of meetlat? :confused: :confused:
edit: ik snap hem geloof ik al de bedoeling is dus... een vast punt op de rechter en linker chasis balk pakken dan ga je van links voor naar rechts achter meten en van rechts voor naar links achter?? als er dan verschil zit tussen deze 2 dan is ie scheef? |
voor zover het kon heb ik naar de golf gekeken...
de schokdemper zelf lijkt recht maar de schotel is best krom er zitten geen scheurtjes bij de carrosorie balken, het raam is niet verschoven de deur is gewoon nog recht etc maar is het normaal dat de aandrijfas en stuuras iets gebogen zijn een klein knikje? |
Hallo bas,
Moet je nou eens kijken naar die foto van die schokbreker... :eek: Als de schotel zo krom is kan het volgens mij weinig goeds beloven,maar zo zie ik het,heb liever mijn schokbreker krom,dan weet je dat hij de grootste klap heeft opgevangen. :rolleyes: En weer die zelfde foto,kijk bij die foto naar de deur,en dan naar het voorscherm. Dan zie je ook d.m.v de zwarte strip dat daar het een en ander niet goed zit... :( Maar ben je echt helemaal recht over de rotonde heen gereden??? Succes nogmaals :redface: |
dat stuk wat je nu verteld over die deur is omdat de deur niet goed in het slot zit.. ( zie jij de rest van de naad?)..
en verder tja in aandrijf assen zit meestal geen kromming en stuurassen ook niet |
Maar dan staat de deur toch binnen het scherm voor het aanzicht??
Nu zie je op de foto dat de deur buiten het scherm uitsteekt... Maar bas moet ffe wat meer foto,s plaatsen denk ik. :confused: |
deur zit inderdaad niet in het slot, als hij dicht zit loopt de zwarte rand op de deur gelijk aan de rand van de rest van de auto..
ik ben niet hellemaal recht over de rotonde gegaan eerst links en toen rechts wil wel meer foto maken maar kon hem niet van zijn plekje halen omdat iemand zijn bus voor de deur had gezet |
Dat is dan in ieder geval een goed teken... :)
Maar hoe zijn de bevestigingspunten dan waar de schokbrekers zitten gemonteerd in de motorruimte van de carrosserie? hpen dat het goed komt.. :rolleyes: |
vreemd genoeg is daar niks mis mee kon alleen de schokdemper er erg moeiljk onder vandaan krijgen, achter af gezien komt dat dus door die schotel.... de veerschotel van een golf 2 is die gelijk want op de sloop een golf 1 vinden word niks ben ik bang
|
wat bedoel ik met kruislings meter pak dus een meter (rolmaat)
ik zal t ff zo duidelijk proberen te maken punt 1----------------punt 2 x punt 2----------------punt1 Linker chassis poot rechter chassis poot NU pak je 4 vaste punten dus 2 links 2 rechts en dan ge je kruislings meten van punt 1 naar 1 2 naar 2 zit hier verschil tussen? Staat de kop om kun je gaan richten-persen. Oja sorry voor de slordige uitleg maar heb ff weinig tijd gr arjan |
snap wel wat je bedoeld nu :)
heb overigens ook nog ff gekeken voor haarscheurtjes etc maar kon niks zien heb ook nog een bouwlamp er bij gepakt en vergroot gas :p maar kon niks vinden goed teken lijkt mij |
denk ook echt dat je de scheurtjes pas zult zien wanneer je de chassispoot blank zult maken in de tectyl enz dat er al jaren opzit zie jij geen scheuren nee. meld me ff wat er uit je metingen komt gr arjan
|
zit ik nog met 1 ding,
als ik ga meten van punt 1 tot punt 1 kruislinks dit wil dus zeggen van links naar rechts zit ik dus met het blok dat in de weg zit of is het tog van links naar recht en niet kruislinks ik maak ff een fototje van hoe ik denk dat je bedoeld.... |
lijkt mij dat je bedoeld dat je zo moet meten? |
jep zo meten jah ik heb er een speciale (meetstok) voor die je op hoogte kan stellen maar neem aan dat je zelf ookwel iets kan verzinnen om niet in aanraking met het blok te komen. Gr arjan
|
jep dat moet wel lukken
|
All times are GMT +1. The time now is 23:39. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.